Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Stephano120 på fredag 05. juli 2019, klokken 18:04I started a backcheck a few days ago and given that I got a list of 892 exceptions (plates starting with EVxxxx but showing a fuel consumption) I was quite puzzled. So many fat fingered entries is strange.
It's likely something caused by the tool they use to enter the data, or maybe dealers inexperienced with registering EVs. Would actually be interesting to see the breakdown of the different brands for the fat fingered entries. My guess is that Tesla and Nissan would be low.

Regarding the 1.54 liters per 10 km - I believe this was most likely supposed to be 1.54 kWh per 10 km.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 06. juli 2019, klokken 08:33
Regarding the 1.54 liters per 10 km - I believe this was most likely supposed to be 1.54 kWh per 10 km.

Det var også min første tanke, heller dette enn "fat fingers". Forhandlere som er vant til at de skal legge inn forbruket, og har derfor fortsatt med det. Så nå er det opp til vegvesenet å enten se at det er en elbil og derved endre benevnelsene til kWt/10km, eller bare ignorere at feltet er fylt ut og derved ikke vise det når det er snakk om elbiler.

Model S 85D

Stephano120

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 06. juli 2019, klokken 08:33
Sitat fra: Stephano120 på fredag 05. juli 2019, klokken 18:04I started a backcheck a few days ago and given that I got a list of 892 exceptions (plates starting with EVxxxx but showing a fuel consumption) I was quite puzzled. So many fat fingered entries is strange.
It's likely something caused by the tool they use to enter the data, or maybe dealers inexperienced with registering EVs. Would actually be interesting to see the breakdown of the different brands for the fat fingered entries. My guess is that Tesla and Nissan would be low.

Regarding the 1.54 liters per 10 km - I believe this was most likely supposed to be 1.54 kWh per 10 km.

I can provide you this right there:



























Modelliter/10Km2018201920192019    Tot
NovAprMayJun    Tot
Audi e-tron 1    1
2.57liter/10km1    1
Hyundai Ioniq116038    199
1.15liter/10Km116038    199
Hyundai Kona 17061    231
1.43liter/10Km87    15
1.54liter/10Km16254    216
Jaguar IPace 35169    420
2.48liter/10Km35169    420
Nissan eNV200 1    1
2.59liter/10Km1    1
Nissan Leaf (40KWh) 11    2
2.06liter/10Km11    2
VW Crafter 41    5
2.15liter/10Km41    5
VW Golf 101    11
1.58liter/10Km1    1
1.59liter/10Km61    7
1.67liter/10Km2    2
1.68liter/10Km1    1
VW Up! 1156    22
1.44liter/10Km 115    16
1.45liter/10Km141    6

      
BEV Registrations in Europe - Beta version - http://www.ev-trends.com

Espen Hugaas Andersen

Interesting. So it's basically only Hyundai and Jaguar, with a handful of others.

I can understand Jaguar. They are new to EVs. Hyundai should do better, though.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Stephano120

Yes. I still have 32000 licence plates to recheck for the period 2010-2019 though (the first version of my "tool" was not as good as the last one :D). Should be finished in 2-3 days.
BEV Registrations in Europe - Beta version - http://www.ev-trends.com

Radiobil1

Kan se ut som man ikke klarer å slå salget av nybiler i august 2019 sammenliknet med aug 2018.
Det er en stund siden det ikke har vært økning sammenliknet med samme mnd året før.

Tellus

Tesla Model 3 fortsetter å selge bra i motsetning til sine to storebrødre. Ellers går det veldig mange e-golf. Hva er greia med e-golf egentlig bortsett fra at den kommer fra VW ?

Amatøren

#2227
Sitat fra: Tellus på torsdag 29. august 2019, klokken 22:19Hva er greia med e-golf egentlig bortsett fra at den kommer fra VW ?
Bil med ordentlige (fysiske) knapper og minimalt med touch skjermer.  :D

Selv om den ikke er premium bil så er det kvalitetsfølelse.

Når man ikke ser seg blind på rekkevidde og ikke trenger lenger, så er e-Golf en veldig bra bil.

Godt å slippe slike 'glemte' og 'påklistrede' skjermer utenpå dashbordet.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

xyzzy

#2228
Sitat fra: Tellus på torsdag 29. august 2019, klokken 22:19
Tesla Model 3 fortsetter å selge bra i motsetning til sine to storebrødre. Ellers går det veldig mange e-golf. Hva er greia med e-golf egentlig bortsett fra at den kommer fra VW ?

Bedre byggekvalitet, dashboard, interiør, service- og salgsnettverk. Det er en "vanlig" bil, som "tilfeldigvis" kan velges i en elektrisk variant hos den lokale forhandleren der du er vant til å kjøpe bil. I tillegg er vel en kombi-bil som Golf ansett som mer praktisk enn en sedan.

I tillegg starter den nesten 100 000 under den billigste Tesla-modellen også (det ser ut til at VW har en kampanjemodell som starter på 290 000).

1000kwh

Sitat fra: xyzzy på fredag 30. august 2019, klokken 07:28
Sitat fra: Tellus på torsdag 29. august 2019, klokken 22:19
Tesla Model 3 fortsetter å selge bra i motsetning til sine to storebrødre. Ellers går det veldig mange e-golf. Hva er greia med e-golf egentlig bortsett fra at den kommer fra VW ?

Bedre byggekvalitet, dashboard, interiør, service- og salgsnettverk. Det er en "vanlig" bil, som "tilfeldigvis" kan velges i en elektrisk variant hos den lokale forhandleren der du er vant til å kjøpe bil. I tillegg er vel en kombi-bil som Golf ansett som mer praktisk enn en sedan.

I tillegg starter den nesten 100 000 under den billigste Tesla-modellen også (det ser ut til at VW har en kampanjemodell som starter på 290 000).
Tror folk kjøper VW fordi det er det de gjør.

Motorwatt

Kanskje tysk bilindustri generelt, og VAG spesielt, allikevel ikke blir radert vekk i løpet av 1-2 år som ganske mange på dette forumet med skråsikkerhet hevdet ville skje? Eller var det kanskje bare en ønskedrøm?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amoss

Sitat fra: Motorwatt på fredag 30. august 2019, klokken 09:46
Kanskje tysk bilindustri generelt, og VAG spesielt, allikevel ikke blir radert vekk i løpet av 1-2 år som ganske mange på dette forumet med skråsikkerhet hevdet ville skje? Eller var det kanskje bare en ønskedrøm?

Eller var det kanskje forutsatt at de ikke tok skjeen i en annen hånd? Noe det nå ser ut til at de har...
(... og kan heller ikke huske at det skulle skje fort som du oppgir her? )
Model S 85D

JorgenM

Beklager litt off-topic, men hva gjelder tyske (og japanske) bilmerker som i åresvis er dømt nord og ned av enkelte her...

Ernest & Young publiserte denne uka en rapport basert på salgstallene for 1. halvår 2019.
På tysk desverre:
https://www.ey.com/de/de/newsroom/news-releases/ey-20190828-autoindustrie-gewinne-und-pkw-verkaeufe-ruecklaeufig-deutsche-autokonzerne-aber-mit-staerkstem-umsatzplus

Utdrag oversatt til engelsk:
- Worldwide, only four of the top 16 carmakers increased their sales in the first half of 2019: Mitsubishi, Honda, Toyota and BMW.
- French and U.S. car manufacturers recorded the sharpest declines in vehicles sold, of ten percent and nine percent respectively
- Among the largest automobile groups, Toyota was "slightly ahead" of Volkswagen with a sales growth of four percent while the German car giant recorded a minus of two percent
- The strongest growth was achieved by the German manufacturers with an increase in revenues of 5.2 percent, ahead of the French groups with 4.7 percent. On the other hand, revenues by U.S. companies declined by 3.0 percent while Japanese manufacturers saw their revenues decline by 1.3 percent.

Altså:
- Tyske produsenter selger mindre, men tjener MER penger (unntaket er BMW som både øker salg og fortjeneste).
- Franske produsenter selger mindre, men tjener MER
- Japanske produsenter øker salget mest, men tjener noe mindre
- Amerikanske produsenter både selger mindre OG tjener mindre penger.


Da legger vi den død :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Counterpointer

Sitat fra: JorgenM på fredag 30. august 2019, klokken 12:12
Da legger vi den død :)
Det er nok bare en ønskedrøm fra deg.

Når en slår sammen den eneste seriøse EV only produsenten (Tesla) med resten av dinosaur industrien i US så får en veldig vektede tall.

Tesla har en vekst som overgår alle, marginene deres blir også stadig bedre, men på grunn av enorm ekspansjon så øker ikke fortjenesten tilsvarende.

Som Amoss sier så var det om de tyske produsentene ikke la om kursen mot EV, SÅ ville de få en dårlig utvikling. Nå satser VAG ganske storstilt, mens Mercedes og BMW lagger litt etter.
Akkurat som ingen klarer å lage en Tesla «killer» så klarer ikke heller Tesla å drepe fossilprodusentene. Det har heller aldri vært meningen. Den var å presse dem til å tilby EV, og det har de jammen klart. Godt hjulpet av økte miljøstandarder og økonomisk straff fra EU ol.

Sharp

August 2019 blir første måned på lang tid at salget er lavere enn året før.
Hva kan være årsaken til det?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA