Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge så langt nå i april (pr. 15. april):

393   Nissan   Leaf
256   Volkswagen   Golf
163   Kia   Soul
130   Bmw   I3
65   Mercedes-benz   B 250 E
63   Tesla Motors   Model S
61   Volkswagen   Up!
59   Renault   Zoe
27   Nissan   E-nv200
19   Peugeot   Ion
9   Citroen   C-zero
7   Ford   Focus Electric
4   Mitsubishi   I-miev
2   Smart   Electric Drive
2   Citroen   Berlingo
1   Peugeot   Partner

Totalt 1261

(Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.)

Av disse er laveste regnr EL 39608, høyeste EL 96866
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

timingbeltkiller

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 10. april 2016, klokken 21:37
Jeg husker at en del personer på forumet her var skråsikre på at Leaf sin tid var ute når BMW og Golf skulle lanseres. hahahahha   ;D ;D ;D ;D
Leaf er vel eneste elbil som har funnet det nødvendig å gi 50K i rabatt
til byfolk i blokkleilighet som melder seg inn i Bondelaget.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge så langt nå i april (pr. 23. april):

534   Nissan   Leaf
372   Volkswagen   Golf
243   Kia   Soul
178   Bmw   I3
93   Mercedes-benz   B 250 E
92   Volkswagen   Up!
87   Renault   Zoe
80   Tesla Motors   Model S
44   Nissan   E-nv200
29   Peugeot   Ion
14   Citroen   C-zero
10   Ford   Focus Electric
5   Mitsubishi   I-miev
4   Smart   Electric Drive
3   Peugeot   Partner
2   Renault   Kangoo Z.e.
2   Citroen   Berlingo

Totalt 1792

(Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.)

Av disse er laveste regnr EL 39608, høyeste EL 97071
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

AppleKnocker

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 10. april 2016, klokken 21:37
Jeg husker at en del personer på forumet her var skråsikre på at Leaf sin tid var ute når BMW og Golf skulle lanseres. hahahahha   ;D ;D ;D ;D

Hvis man er hardcore hipster er i3 sikkert er flott alternativ til Leaf. Hvis Nissan begynner å selge Leaf med tre års forbruk av økologisk bartevoks inkludert i prisen, er i3 sin tid ute  :P

e-Golf er jo en elbil for de som ikke vil ha elbil. Det er jo en nisje som alltids vil finnes.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Panduck

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 24. april 2016, klokken 19:42
Hvis man er hardcore hipster er i3 sikkert er flott alternativ til Leaf. Hvis Nissan begynner å selge Leaf med tre års forbruk av økologisk bartevoks inkludert i prisen, er i3 sin tid ute  :P

e-Golf er jo en elbil for de som ikke vil ha elbil. Det er jo en nisje som alltids vil finnes.

Og jeg som vurderte å bytte LEAF'en i en i3 når den kommer med større batteri senere i år.

Nå forstår jeg at jeg heller må ta en runde med meg selv.

Takk.

Strøm Tycoon

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 24. april 2016, klokken 19:42
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 10. april 2016, klokken 21:37
Jeg husker at en del personer på forumet her var skråsikre på at Leaf sin tid var ute når BMW og Golf skulle lanseres. hahahahha   ;D ;D ;D ;D

Hvis man er hardcore hipster er i3 sikkert er flott alternativ til Leaf. Hvis Nissan begynner å selge Leaf med tre års forbruk av økologisk bartevoks inkludert i prisen, er i3 sin tid ute  :P

e-Golf er jo en elbil for de som ikke vil ha elbil. Det er jo en nisje som alltids vil finnes.

Jeg tenker at det holder at man ønsker seg en uendelig mye bedre bil :)

MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge for april:

703   Nissan   Leaf   (2579)
496   Volkswagen   Golf   (2289)
319   Kia   Soul   (1316)
231   Renault   Zoe   (774)
221   Bmw   I3   (937)
126   Volkswagen   Up!   (460)
125   Mercedes-benz   B 250 E   (443)
96   Tesla Motors   Model S   (801)
61   Nissan   E-nv200   (283)
35   Peugeot   Ion   (170)
21   Citroen   C-zero   (109)
12   Mitsubishi   I-miev   (23)
10   Ford   Focus Electric   (21)
8   Smart   Electric Drive   (30)
6   Peugeot   Partner   (42)
5   Citroen   Berlingo   (13)
4   Renault   Kangoo Z.e.   (64)

Totalt 2479

Tall i parentes er antall registrerte hittil i år.

(Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.)

Av disse er laveste regnr EL 39608, høyeste EL 98129
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Bondeknøl

Angrer så absolutt ikke på at jeg kjøpte Leaf denne måneden, selv om flere ligger og venter litt nå. 2000 km på tre uker og ingen problemer med rekkevidde til daglig bruk.

Det som blir spennende å følge med på Tesla fremover.
Var det lurt å annonsere og åpne for reservsjon for Model 3 nå?
Mange venter jo på en rimeligere EL-bil med vesentlig lengre rekkevidde.
Vil Model S falle i verdi nå som "alle" venter på Model 3?
Virker jo som at Tesla ikke har for mange bein å stå på og hva vil eventuelle leverings og produksjonsproblemer ha for slags konsekvenser? Utfordringene virker jo vel store, og mange har reservert bilen.

epsilone6

Enda bedre med årstallene i parentes, tommel opp!

MagnusT

Nok en måned uten vekst i elbilsalget. Hvordan skal vi få andelen nullutslippsbiler videre opp?

Øyvind.h

Neste hopp kommer med neste generasjon. Eks nye i3, Ampera-e, ny e-Golf. Og ikke minst - Model 3.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kanutten

#251
Sitat fra: MagnusT på mandag 02. mai 2016, klokken 20:44
Nok en måned uten vekst i elbilsalget. Hvordan skal vi få andelen nullutslippsbiler videre opp?

1. Biler som ser ut som biler både utvendig og innvendig - Ikke forvokste plastleker
2. Biler som har tilstrekkelig rekkevidde til å erstatte biler med forbrenningsmotor

De som trengte en bil for å snike i køen har allerede kjøpt elbil, så det markedet er mettet. Spesielt nå som mange kollektivfelt er stengt for oss.

Panduck

Sitat fra: MagnusT på mandag 02. mai 2016, klokken 20:44
Nok en måned uten vekst i elbilsalget. Hvordan skal vi få andelen nullutslippsbiler videre opp?

30kWh LEAF har vel vist hva som skal til for å selge mer. Hvem vil ha eGolf / i3 når, når det kommer nytt snart? Var å prøvekjørte i3, og sa samtidig at "vi vil ikke kjøpe bilen enda, venter til oppgradert batteri kommer..." .. "som alle andre..." sa selgeren.

Folk som vil ha LEAF, har allerede den "oppgraderte versjonen" som lader raskere og har god rekkevidde. For de som vil ha andre ting, er det nok en del venting nå.

Enigami

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. mai 2016, klokken 20:48
Neste hopp kommer med neste generasjon. Eks nye i3, Ampera-e, ny e-Golf. Og ikke minst - Model 3.


Veldig lenge til Model 3 kommer da, og de andre i nye utgaver.

Tipper elbilsalget holder seg på maks 15-25% i minst 2 år fremover. Og plugin-hybridene skal øke mye til fordel for dieselbiler, og kanskje noen bensinbiler. Så elbilene har en lang vei å gå for å øke andelen av nybilsalget.

kaiat

Skal andelen elbiler øke, må det komme elektriske alternativ i populære segment som stasjonvogn eller kompakt-SUV. En annen ting er at det er kommet flere elbiler på bruktmarkedet og en del går nok for en brukt bil istedet for å strekke seg til en ny.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA