Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

Bondeknøl

Kanskje, men ingen vil svare på om det med registreringsnummer er mer relevant enn ett spørsmål om hvorfor ett bilmerke selger så dårlig?
Hele denne gode tråden er jo pepret av of-topic innlegg.

Gordon Retriever

Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 16. august 2018, klokken 10:14
Men synes ikke du at det er tullete og avsporende å nerde med noe så uvesentlig som skiltnumre i denne bra tråden

Det er ingen hemmelighet at jeg skulle ønske at trådtitler og innhold stemte bedre overens enn det noen ganger gjør.

Elmo

Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 16. august 2018, klokken 12:26
Kanskje, men ingen vil svare på om det med registreringsnummer er mer relevant enn ett spørsmål om hvorfor ett bilmerke selger så dårlig?
Statistikken over elbilsalget måned for måned er basert på å sjekke hvilke nye skiltnummer som blir tatt ibruk !
Jeg forstår ikke hvorfor du har så vanskelig for å forstå at når man mistenker at noe er feil med statistikken så MÅ man grave seg ned i det statistikken er basert på, nemlig registreringsnummer.
Hvis du syns det er nerdete å være opptatt at statistikken er korrekt så er det ditt problem, men da kan du jo bare droppe å lese denne tråden.
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.14.1
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Nasatech

Merkelig at Zoe selger så dårlig. I dag ble der registrert to biler som ikke var Zoe med EL skilter!!

Løve

Da er Leaf den mestselgende elektriske bilen innen et kalenderår noen sinne i dette langet. Det er vel bare spørsmål om dager før Leaf bryter den «magiske» 10 000 grensen.

Bondeknøl

Sitat fra: Løve på torsdag 16. august 2018, klokken 22:05
Da er Leaf den mestselgende elektriske bilen innen et kalenderår noen sinne i dette langet. Det er vel bare spørsmål om dager før Leaf bryter den «magiske» 10 000 grensen.
Enig!
Det er det som registreres som er det interessante. Det at Leaf gruser de fleste salgsrekorder og at Tesla har en downperiode i registreringene om dagen virker jo totalt uinteressant da det er hvilket registreringsnummer bilene får som betyr noe.

Bondeknøl

Sitat fra: Elmo på torsdag 16. august 2018, klokken 13:44
Statistikken over elbilsalget måned for måned er basert på å sjekke hvilke nye skiltnummer som blir tatt ibruk !
Jeg forstår ikke hvorfor du har så vanskelig for å forstå at når man mistenker at noe er feil med statistikken så MÅ man grave seg ned i det statistikken er basert på, nemlig registreringsnummer.
Hvis du syns det er nerdete å være opptatt at statistikken er korrekt så er det ditt problem, men da kan du jo bare droppe å lese denne tråden.
Men den statistikken handler vel mer om hvilke bilmodeller som registreres hver måned og prosentvis hvor mange av dem som blir importert? Det synes jeg kommer veldig bra frem av statistikken.
Om det er en registrering eller to som ikke stemmer så er vel det ganske uvesentlig da det gjør lite utslag på totalen. Da blir en jo mer opptatt om statistikken er 110% rett enn hva den egentlig forteller. En driter jo da  egentlig i hva som står i den da en er mer opptatt av at tallene er korrekte. Det er revisorer som driver med slikt.

Jeg synes det blir mye mer interessant å se når og hvor mannge Tesla m3 som registreres. Vil de klare å holdet det trykket som Leaf når de kommer? Hvilket skiltnummer m3'ene får burde være irrelevant for folk flest. Kona blir også ett spennende moment i statistikken. Hvor mange klarer de å registrere. Og ikke minst Leaf som knuser de fleste rekorder om dagen.

Er vi elbilister så sære at vi helst vi velge skiltnummeret foran bilen? Er det en ny greie dette?

Bondeknøl

Og for de som ikke har fått det med seg; denne tråden heter «Elbilsalget måned for måned». Kunne en ikke også bare lage en tråd som heter «registreringsnumre måned for måned»? Da hadde de som vil følge med på salget hatt en tråd og de som vil følge med på registreingsnumre hatt en tråd.

JorgenM

Må si meg enig med Bondeknøl om at selve reg.nr er totalt uinteressant å lese om, det er bilmodellene som er interessante.

Kanskje starte en egen tråd for reg.nr-prat :)

Selv følger jeg litt med på at i3 snart passerer Model S på totalsalget.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Bondeknøl

Sitat fra: Elmo på torsdag 16. august 2018, klokken 13:44
Jeg ønsker å lese om det denne tråden handler om: Elbilsalget måned for måned.
Når en skal finne ut hvor mange som er solgt så bygges de jo tallene på hva som blir registrert. Alle biler får jo ett registreringsnummer. Der finner en alle tallene som en kan lage en statistikk som forteller om elbilsalget måned for måned, og det er dette denne tråden handler om.

arnkl

Eg trur @Nasatech må sjekke koden. No viser statistikken at det gjenstår -24 nummer i EK-serien. Så her er det noko som ikkje stemmer.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Nasatech

Oi! Må sjekke matten!! Er bare 87.477 biler i EK-serien.

Syntes det var rart at set gikk så fort nedover. Skal være 2523 ledige.

Nasatech

Elmo

Er noe rart med matten her og (totalt antall Bolt)
https://www.itanywhere.no/E-reg.php?car=Chevrolet%20Bolt&mnd=%25&year=%25

På toppen står stedet 51 i år, 53 totalt. Over detaljene står det totalt 115
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.14.1
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Nasatech

Ja, sorry. De sidene der er ikke oppdatert på år og dag. Skal se på det «en vakker dag»

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA