Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

Myrvang

Sitat fra: hanche på tirsdag 01. mai 2018, klokken 19:33
Sitat fra: MrBacardi på tirsdag 01. mai 2018, klokken 17:04
jo, det er en del av disse. Nasatech har vært inne på det tidligere i tråden her. Biler kan feks få nytt regnr når skiltet blir meldt stjålet eller tilsvarende.
Da, så. Det gir jo mening. Når så alle registreringene får samme dato, så regner jeg med at det ikke var slik i virkeligheten, men at det har mer databasetekniske årsaker. Bilen det var snakk om her, har neppe blitt frastjålet tre sett med skilt på én dag!

Min bil fikk nye skilt, men står som registrert datoen for førstegangs reg. Har BT30XXX registret i 2012 selv om BT kom i bruk først i 2015. Var først registret med et BS-skilt men sto på CV-skilt da jeg kjøpte den.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Amoss

Sitat fra: hanche på tirsdag 01. mai 2018, klokken 19:33
Da, så. Det gir jo mening. Når så alle registreringene får samme dato, så regner jeg med at det ikke var slik i virkeligheten, men at det har mer databasetekniske årsaker. Bilen det var snakk om her, har neppe blitt frastjålet tre sett med skilt på én dag!

Myrvang gir jo her en god forklaring på dette tilfellet du reagerte på (kun det første registreringsnummeret var tilgjengelig i 2013). Men mener også å ha sett at "noen" tydeligvis har gjort en feil ved første gangs registreringen av en bil og faktisk opprettet ny registrering på samme bil samme dag (altså ikke bare med samme registreringsdato men faktisk samme dag eller dagen etter). Men neppe 4 ganger da :D
Model S 85D

automat

Jeg forundrer meg over at det dukker opp regnr EL 12xxx. Hvilke forhandlere har hatt skilt liggende siden 2012 (eller deromkring), og ikke solgt noen elbiler i mellomtiden?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: automat på onsdag 02. mai 2018, klokken 08:51
Jeg forundrer meg over at det dukker opp regnr EL 12xxx. Hvilke forhandlere har hatt skilt liggende siden 2012 (eller deromkring), og ikke solgt noen elbiler i mellomtiden?

Det ser ut til å være i hovedsak bruktimporterte Fiat 500e som får disse lave numrene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Kan det være biler som er vraket og nummeret resirkulert?

hanche

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 02. mai 2018, klokken 16:49
Kan det være biler som er vraket og nummeret resirkulert?
I så fall burde vi se samme bilnummer flere ganger i dataene, men det har ikke jeg sett noe til (lastet ned data fra 2000 til nå).
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Nasatech

Sitat fra: hanche på onsdag 02. mai 2018, klokken 19:51
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 02. mai 2018, klokken 16:49
Kan det være biler som er vraket og nummeret resirkulert?
I så fall burde vi se samme bilnummer flere ganger i dataene, men det har ikke jeg sett noe til (lastet ned data fra 2000 til nå).

Det stemmer. Numrene blir ikke resirkulert. Har «vasket» dataene i https://elbilstatistikk.no så det ikke skal være noen som ligger dobbelt.

Myrvang

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 02. mai 2018, klokken 16:49
Kan det være biler som er vraket og nummeret resirkulert?

Bilskilt blir ikke resirkulert i Norge. Har det vært i bruk på en bil kommer det aldri i bruk igjen på en annen bil.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

ThomasD

Kan det være skilt med stort, evt. lite format som har blitt tatt ut av forhandler og blitt liggende?
Har sett tilsvarende på de "vanlige" nummerseriene. Altså at det plutselig dukker opp helt nye biler med reg.nr. som ikke tilsier helt ny.
Ser at noen av de 500e til salgs på Finn f.eks. ser ut til å ha plass til skilt bak med USA-format.

Det kan også være at serier har blitt reservert for spesifikk bruk hos biltilsynet (f.eks. til varebiler, lastebiler, busser osv.), og senere frigitt.
Ikke noe stort problem i praksis, men det gir nummer-nerdene noe å tygge på ;)
'23 Skoda Enyaq iV80x SportLine
'17 Hyundai Ioniq electric

Nasatech

Har forresten laget en Q1 oversikt for et italiensk blad. Tenkte kanskje andre også kunne ha interesse av å se det: https://www.itanywhere.no/az.php

Ikke noe fancy, men morsomt for oss registreringsnerder

Espen Hugaas Andersen

Har du begynt å ta med hydrogenbiler?

Sitat34   Toyota Mirai   1
35   Toyota Toyota Mirai   1
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Nasatech

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 03. mai 2018, klokken 11:19
Har du begynt å ta med hydrogenbiler?

Sitat34   Toyota Mirai   1
35   Toyota Toyota Mirai   1

Oi! Aner virkelig ikke hvordan de kom inn, men ser ut som de ved en feil ble registrert med EK først!

Arha

Det ser ut til at elbilstatistikken har litt problemer for tida? I mai står det kun registrert Teslaer med tillegg av 1 Focus og 1 i3.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Espen Hugaas Andersen

#1574
Sitat fra: Nasatech på fredag 04. mai 2018, klokken 10:45Oi! Aner virkelig ikke hvordan de kom inn, men ser ut som de ved en feil ble registrert med EK først!
Jeg måtte sjekke hos SVV, for Toyota har vel snakket om å komme med Mirai som elbil (eller var det Honda/Clarity, kanskje?). Men der så jeg at det var HY-nummer og begynte å lure. Din teori høres plausibel ut. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA