Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva liker du og hva liker du ikke med iX3?

Startet av Grenadier, søndag 20. februar 2022, klokken 00:36

« forrige - neste »

Grenadier

Hvilke erfaringer har dere så langt med iX3?

Kjøreegenskaper, komfort, lading, rekkevidde, kun bakhjulstrekk..

Hva er bra med bilen, og hva har dere blitt skuffa over?

Hallgrim86

Sitat fra: Grenadier på søndag 20. februar 2022, klokken 00:36
Hvilke erfaringer har dere så langt med iX3?

Kjøreegenskaper, komfort, lading, rekkevidde, kun bakhjulstrekk..

Hva er bra med bilen, og hva har dere blitt skuffa over?

Imponert over totalpakka, lading på vinteren går sakte (+10-15 min 0-80)

Komfortabel, stille inni og solide kjøreegenskaper. Men, mangler frunk og 4x4 for å vær en bil for folk her til lands.

Snart 20k, ikke en feil eller mangel. Ikke et besøk på verksted. Ikke en dag uten varme i bilen.

Grenadier

Kjører BMW fossilbil med tohjulstrekk (bak) i dag. Kommer overraskende godt opp bakkene også på vinteren.

Men prøvekjørte en tesla Model 3 med trekk kun bak, og der strupet antispinn all kraft til bakhjula på glatta. Bilen bare stoppet halvveis i bakken.

Hvilket inntrykk har dere av iX3 der? Lar den bakhjulene spinne litt, slik at den gnager seg opp?

Hallgrim86

Sitat fra: Grenadier på søndag 20. februar 2022, klokken 06:38
Kjører BMW fossilbil med tohjulstrekk (bak) i dag. Kommer overraskende godt opp bakkene også på vinteren.

Men prøvekjørte en tesla Model 3 med trekk kun bak, og der strupet antispinn all kraft til bakhjula på glatta. Bilen bare stoppet halvveis i bakken.

Hvilket inntrykk har dere av iX3 der? Lar den bakhjulene spinne litt, slik at den gnager seg opp?

Du har 57% vekt hengende over bakaksel og diffbrems, du vil ikke ha problemer med det. Bruk Traction programmet i kombinasjon med sport.

Jeg har alltid kommet frem, ikke satt fast enda.

Like bra som 4x4? Nei.

Trond.m

#4
Virker disse systemene som diff. brems, DTC etc også når man rygger ?
Tror ikke at jeg vil sette meg fast når jeg holder bilen i gang, men ved manøvrering / rygging inn / ut fra parkering med mye snø så er det mer krevende. Noen som far erfaringer med det ?

Hallgrim86

Sitat fra: Trond.m på søndag 20. februar 2022, klokken 08:08
Virker disse systemene som diff. brems, DTC etc også når man rygger ?
Tror ikke at jeg vil sette meg fast når jeg holder bilen i gang, men ved manøvrering / rygging inn / ut fra parkering med mye snø så er det mer krevende. Noen som far erfaringer med det ?

Ja. Jeg har på 15 000 km heller ikke opplevd å ikke få parkere. Sikker andre brukere med andre opplevelser her ikke.

Om du virkelig er interessert, hvorfor ikke prøve? Hvorfor stille spørsmål på et forum med alle fanboysa som er her inne, meg selv inkludert?

Skjønt, ved å rygge opp en  glatt helling vil du få veldig lite trykk på bakhjul, og grepet vil reduseres. Da hjelper det ikke med allverdens elektronikk eller differ, for grepet er ikke tilstrekkelig for å dra opp bilen.

Krever mer planlegging.

Trond.m

#6
Sitat fra: Hallgrim86 på søndag 20. februar 2022, klokken 08:43
Om du virkelig er interessert, hvorfor ikke prøve? Hvorfor stille spørsmål på et forum med alle fanboysa som er her inne, meg selv inkludert?
Greit nok at du ikke vet det, men hvorfor ikke ta en titt ut av vinduet i Oslo området og se etter en stor haug med snø der det er hensiktsmessig å teste det. Dessuten kan det være andre her med mer teknisk innsikt enn deg, fanboy.

turfsurf

#7
Sitat fra: Grenadier på søndag 20. februar 2022, klokken 06:38

Men prøvekjørte en tesla Model 3 med trekk kun bak, og der strupet antispinn all kraft til bakhjula på glatta. Bilen bare stoppet halvveis i bakken.
Hadde du "slip start" på da? Både BMW og Tesla har en modus som tillater litt hjulspinn nettopp for sånne tilfeller.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hallgrim86

Sitat fra: Trond.m på søndag 20. februar 2022, klokken 09:29
Sitat fra: Hallgrim86 på søndag 20. februar 2022, klokken 08:43
Om du virkelig er interessert, hvorfor ikke prøve? Hvorfor stille spørsmål på et forum med alle fanboysa som er her inne, meg selv inkludert?
Greit nok at du ikke vet det, men hvorfor ikke ta en titt ut av vinduet i Oslo området og se etter en stor haug med snø der det er hensiktsmessig å teste det. Dessuten kan det være andre her med mer teknisk innsikt enn deg, fanboy.

Jeg bor i Asker, her er det fortsatt endel is og snø der sola ikke står på (akkurat nå, har jo vært mye snø) Var ikke meningen å være ufin. Poenget er at det kan være vanskelig å sortere ut riktig informasjon fra feilaktig når mange brukere nærmest jobber for bilmerket sitt.

Skal en tur ut å kjøre nå, kan se om jeg finner en passende bakke for å teste og forsøke å dokumentere det om jeg får tid 👍

geear

Sitat fra: Grenadier på søndag 20. februar 2022, klokken 06:38
Kjører BMW fossilbil med tohjulstrekk (bak) i dag. Kommer overraskende godt opp bakkene også på vinteren.

Men prøvekjørte en tesla Model 3 med trekk kun bak, og der strupet antispinn all kraft til bakhjula på glatta. Bilen bare stoppet halvveis i bakken.

Hvilket inntrykk har dere av iX3 der? Lar den bakhjulene spinne litt, slik at den gnager seg opp?
Slip start inne på "Kjøring", så unngår du det, holder seg på uansett hastighet. Tidligere slo den seg av når man passerte 80 km/t. BMW har alltid hatt noe lignende, iallfall siden tidlig 90-tall, der man kan slå av traction control og beholde antiskrens.

Grenadier

#10
Har prøvekjørt iX3, men fikk bare låne den en time, og var ikke en snøflekk å oppdrive på prøvetidspunktet.

iX3 koster jo mer enn mange elbiler med trekk på alle fire. Men når man først er vant med BMW så blir liksom ikke ID4 eller for den del Tesla Y helt det samme.

En ting å ta med i betraktingen er uansett  hvordan verdien på iX3 vil holde seg framover. Om en elektrifisert fossilbil med bakhjulsdrift vil være superlett å selge om noen år.

Ser at brukte Super Charged-modeller allerede er priset til godt under 600k. Mens brukt Tesla Y nesten ikke har falt ift nypris.

LMOR

Tipper det kommer av at Tesla Y er lik nå, mens det er relativt stor forskjell på iX3 før og etter Facelift.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

iX3 2021 modell ble vel solgt nye for ca 600K, så bilene har i praksis ikke falt i pris på tross av at det har kommet en facelift. Det viser vel at den leverte bedre enn forventet og faceliften løfter den enda noen hakk med eks. laserlys

Hallgrim86

#13
Sitat fra: Trond.m på søndag 20. februar 2022, klokken 22:17
iX3 2021 modell ble vel solgt nye for ca 600K, så bilene har i praksis ikke falt i pris på tross av at det har kommet en facelift. Det viser vel at den leverte bedre enn forventet og faceliften løfter den enda noen hakk med eks. laserlys

For ikke å snakke om foroppvarming av batteri før lading, som er forrige modells største svakhet. Er det 5 grader ute eller kaldere må du begynne å regne veldig mye ekstra tid.

Typisk for -10 grader er 10 min med under 22kw før den når det jeg anser som OK hastighet - 90 og oppover. Om man kjører litt hardt før lading kan man begrense tapet noe, jeg stusser derfor over NAFs resultater på vintertesten. Jeg har aldri, og ingen andre jeg kjenner som har iX3 (snakket om dette med etpar andre) - opplevd å lade 0-80 på 30og noe minutter i kulda. Jeg har kjørt rett fra motorveien i høy hastighet som jeg antar vil gi fordelaktig batteritemp med lav SOC i slapsete nullføre - 300kw CK lader. No chance!

Lading i plussgrader er en glede da.

Dette vil heller aldri komme som en oppdatering til iDrive 7, til tross for at VP er der og er identisk som ny modell. Det er viktig å gjøre potensielle kjøpere oppmerksom på, for det er i mine øyne største drawback med bilen.


LMOR

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA