Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva liker du og hva liker du ikke med iX3?

Startet av Grenadier, søndag 20. februar 2022, klokken 00:36

« forrige - neste »

Hallgrim86

Sitat fra: LMOR på mandag 21. februar 2022, klokken 07:08
Og varme i ratt som er et must for en del.

Sant! Det er det mange som ønsker. Merkelig at de droppet det.
Jeg har fått tilbud på ombygging til M-Sport utvendig og lurer på om M-Sport ratt (oppv) passer i bilen min. Det må jeg sjekke.

Ang salgsverdi vil jeg tro det jevner seg litt ut. Når vi skal kvitte oss med denne vil den stille i samme klasse størrelse, forbruk og lademessig som en hel del annet fra denne tiden. At bilen da er kjent for å ha en OK kvalitet, vært servet som den skal og ser bra ut tror jeg ikke det blir noe stort problem om man skal eie en stund.

Får jeg noen til å prøvekjøre den ved et eventuelt salg er mye gjort - i mine øyne. Dette kan jo fint vise seg å være katta i sekken, men jeg klarer ikke helt å se det. Model Y blir jo nevnt tidligere her, med elendig nyttelast og mangel på lastesikring på de Kinesiske modellene - ser ikke ut til å rasere prisen noe særlig. Om etpar år tror jeg det også jevner seg ut.

Trond.m

Sitat fra: Hallgrim86 på søndag 20. februar 2022, klokken 22:27
Dette vil heller aldri komme som en oppdatering til iDrive 7, til tross for at VP er der og er identisk som ny modell. Det er viktig å gjøre potensielle kjøpere oppmerksom på, for det er i mine øyne største drawback med bilen.
Det er vel ikke offisielt bekreftet at 21 modellen ikke vil få en OTA oppdatering som gir forvarming av batteri ?

Hallgrim86

Sitat fra: Trond.m på mandag 21. februar 2022, klokken 08:25
Sitat fra: Hallgrim86 på søndag 20. februar 2022, klokken 22:27
Dette vil heller aldri komme som en oppdatering til iDrive 7, til tross for at VP er der og er identisk som ny modell. Det er viktig å gjøre potensielle kjøpere oppmerksom på, for det er i mine øyne største drawback med bilen.
Det er vel ikke offisielt bekreftet at 21 modellen ikke vil få en OTA oppdatering som gir forvarming av batteri ?

Jeg har et svar ifra BMW Norge, hvor jeg har hatt en dialog. Ingen  iX3 produsert før November 2021 får forvarming av batteri - full stop. Dette var etter selger fortalte meg at det ville komme.

Trond.m

Er det en teknisk begrunnet beslutning, så kan man ikke klage på det. Men er det en merkantil beslutning så stiller det seg annerledes. Uansett, så vil nok mange bli skuffet over dettr.

Hallgrim86

Sitat fra: Trond.m på mandag 21. februar 2022, klokken 15:03
Er det en teknisk begrunnet beslutning, så kan man ikke klage på det. Men er det en merkantil beslutning så stiller det seg annerledes. Uansett, så vil nok mange bli skuffet over dettr.

Tror nok ikke mange blir skuffet, da de ikke leveres lenger 👍

Trond.m

Det er jo de som har kjøpt som blir skuffet. Det er vel åpenbart. Først har mange blitt skuffet fordi det lanseres en facelift kort tid etter at en bil blir lansert. Og for at løfte om OTA oppdateringer inntil som framstår som skrift i sanden.

hELgenen

Virker ikke som BMW har noen videre planer for iX3. Er modellen på vei ut allerede?

LMOR

Sitat fra: hELgenen på mandag 21. februar 2022, klokken 19:39
Virker ikke som BMW har noen videre planer for iX3. Er modellen på vei ut allerede?
Det er vel salg som avgjør det. Nå har de akkurat kommet med en Facelift, så da ville det være litt rart å gå ut med «nye planer». Normalt holdes produksjonen i gang i ca 7 år, før en mye modell erstatter den.
Leveringstiden er lengre enn iX xDrive40, så det ser ikke ut til at den selger dårlig totalt sett. Ikke alle land trenger AWD.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

#23
iX3 og (X3) vil nok selges i mange år framover. En utrolig komfortabel og praktisk bil. Jeg må tilstå at jeg fortsatt er usikker på hvilken bil jeg liker best av iX3 og iX40. Seter, dører og rekkevidde / forbruk taler til fordel for iX3. Og med min erfaring med i3 så kan jeg telle på en hånd de gangene AWD er avgjørende. Og de dagene trenger jeg egentlig ikke å kjøre. Den «gamle» i X3 var utrolig bra. LCI har jo nærmest alt man ønsker seg av en bil...og ikke minst en moderat pris.

Grenadier

Vi står i valget mellom brukt iX3 (blir da før LCI) eller ny Model Y.

Begge til rundt 580k.

Noen som har lyst til å mene noe om det?

geear

De har ganske signifikante forskjeller, som for eksempel firehjulstrekk mot bakhjulstrekk, som alene er en dealbreaker for veldig mange, inkludert meg selv. iX3 er en BMW og en helt konvensjonell bil med eldrift, med de pluss og minuser det gir, avhengig av hva du selv foretrekker. Model Y er overlegen på ytelse, firehjulstrekk, plass, rekkevidde, lade/forflytningshastighet, ladenettverk, nytenkning/software/app, minimalisme og tilhengertrekking (1600 kg vs 750), mens iX3 er overlegen egentlig på det motsatte, "velkjent", komfortabel, lydisolering, BMW sin kvalitetsfølelse. Avhengig av hvor man bor kan også serviceapparatet være et tema. Her jeg bor er Tesla bedre enn Bavaria, men andre steder (Oslo) er det nok rimelig klar motsatt. Vil påstå at bilene er så forskjellige at de knapt er konkurrenter. Flere enkeltmomenter kan være dealbreaker for den ene eller andre. Prøv de!

Hallgrim86

Sitat fra: Grenadier på lørdag 12. mars 2022, klokken 07:50
Vi står i valget mellom brukt iX3 (blir da før LCI) eller ny Model Y.

Begge til rundt 580k.

Noen som har lyst til å mene noe om det?

Jeg har en iX3 og har prøvekjørt Y og alle de andre konkurrentene som var aktuelle når den kom ut.

Y hadde for dårlig ACC (kutter hele tiden), hadde et veldig høyt støynivå og service er ikke noe jeg anser som tilfredsstillende.

Vi falt ned på iX3 pga totalpakka. Den lader ikke raskest, men kjapt nok. Ikke størst, men veldig god plass og smarte løsninger. Ikke raskest, men veldig fint motorisert til den størrelse bil. Når alt skal med endte den foran - for oss.

I vinterfest klarte Y 432/513km. Der klarte iX3 413/450, så avhengig av hvilken test man setter som mal er det ganske like biler rent effektivt. Jeg kjører samme rute som Y flere ganger i året (hyttetur med familie) og forbruket er nesten identisk.

Men, Y har bedre plass imellom setene og bedre bagasjeromsplass. Litt lavere under taket, så kan bli trangt Bali for folk over 185.

Alt i alt vil jeg si Y er den beste bilen rent objektivt, men det er utrolig stor forskjell på disse på veien - det kan faktisk ikke sammenlignes. Spesielt støydemping og kjøring på veier med hull/skarpe dumper.

At service hos Bilia er slik den er (vinner av uttalige kundeundersøkelser) og Tesla har rekord hos forbrukerombudet er også noe vi vektla. Det er ikke til å stikke under en stol at Tesla har flere feil enn den gj-snittlige bilen, uten at det er den krisen man kanskje antar basert på medias opphausing.

daktari

Sitat fra: Grenadier på lørdag 12. mars 2022, klokken 07:50
Vi står i valget mellom brukt iX3 (blir da før LCI) eller ny Model Y.

Begge til rundt 580k.

Noen som har lyst til å mene noe om det?
BMWen vil nok fremstå som mer eksklusiv - Y er jo den nye Mondeo stasjonsvogn. Begge er gode elbiler. Teknisk er jo den store forskjellen 360 kamera, matrix, 4wd og komfortnivå.
Jeg ville lagt vekt på setekomfort - BMW har faste seter, Yen har litt myke og korte seter.
Tesla sitt infotainment er i hovedsak ganske uendret siden 2015 - iPhone-aktig grafikk og oppsett. Man kan gå litt lei. Men stor skjerm.
BMW sitt infotainment er moderne BMW - dvs. liten skjerm med fin grafikk, men krevende å navigere i. Men man lærer seg jo. Masse hurtigknapper gjør generell bruk av bilen enkel.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

IX3 har ett veldig utdatert infotainment system. Ser ut som noe fra 2013.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Hallgrim, jeg føler meg ganske sikker på at om det ikke var for S og X, så hadde ikke antall feil hos Tesla, eller klager hos Forbrukerrådet, vært noe å snakke om i det hele tatt. Det er en helt annen situasjon med de enn tidligere. X-en hadde nok allerede vært 5-6 ganger på verksted på det første halve året. Y-en har kun vært der for montering av hengerfeste.

BMW har ikke akkurat god track record de heller. X5en jeg hadde før Model X, var et mareritt. Servicen var også dårligere hos Bavaria. Og snakk med noen av de tusenvis som sitter igjen med havararerte dieselmotorer fra N47-marerittet til BMW (2-liter diesel fra 2007+). Selv flere år etter problemet var kjent klarte ikke BMW fikse det. De kom ut med en "ny" utgave utrn at problemene var utbedret. Helt sykt så mange 520d for eksempel, på Finn, som har ny motor eller selges med havari.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA