Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva liker du og hva liker du ikke med iX3?

Startet av Grenadier, søndag 20. februar 2022, klokken 00:36

« forrige - neste »

Øyvind.h

Om du ikke må ha 4wd er IX3 et godt valg. Gode seter, bra lys, god støydemping, bra HUD, god adaptiv cruise med støttefunksjoner, effektiv drivlinje, el hengerfeste, rails, mange smarte justeringsmuligheter i infotainment, CarPlay/AA for Waze/Google maps/Spotify osv. Jeg var veldig fornøyd med min ix3, men har for kjipe veier opp til hytta til at jeg ville beholde den på vinteren.
Virker solid med høy kvalitet. Ingen skrangling, ingen feil overhodet så lenge jeg hadde den. Relativt bra app. På langtur ukjente steder likte jeg det tydelige varselet om endring av fartsgrenser med avstandsinfo til ny sone. Overraskende sprek i mellomregisteret sammenlignet med 0-100 tallene som er midt på treet.

Jeg ville prøvekjørt begge et døgn for å se hvilken som passer best. Det er to svært forskjellige biler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Hallgrim86

Sitat fra: geear på lørdag 12. mars 2022, klokken 15:15
Hallgrim, jeg føler meg ganske sikker på at om det ikke var for S og X, så hadde ikke antall feil hos Tesla, eller klager hos Forbrukerrådet, vært noe å snakke om i det hele tatt. Det er en helt annen situasjon med de enn tidligere. X-en hadde nok allerede vært 5-6 ganger på verksted på det første halve året. Y-en har kun vært der for montering av hengerfeste.

BMW har ikke akkurat god track record de heller. X5en jeg hadde før Model X, var et mareritt. Servicen var også dårligere hos Bavaria. Og snakk med noen av de tusenvis som sitter igjen med havararerte dieselmotorer fra N47-marerittet til BMW (2-liter diesel fra 2007+). Selv flere år etter problemet var kjent klarte ikke BMW fikse det. De kom ut med en "ny" utgave utrn at problemene var utbedret. Helt sykt så mange 520d for eksempel, på Finn, som har ny motor eller selges med havari.

Jeg har tatt med alle andre bilmerker da alle andre var med i testen. Nylig hadde elbil 24 en sak hvor 29/108hadde vært på verksted med bilen - eid i noen mnd. Så nei, ingen er perfekte - men jeg vil nødig krangle med folk som bryter salgsloven jevnlig

Hallgrim86

Det største minuset med iX3 pre-lci er lading på vinter, det kan ta inntil 10-15 min med ekstremt lav hastighet (0-25kw) om det er skikkelig kaldt.

Det er kun 1 person som kan styre bilen med app. A stolpene tar mye av sidesynet, ikke rattvarme, Android Auto og BMW sliter med visse telefonmodeller (S21 Ultra 5G)

Dette er ting som irriterer meg som jeg kommer på i forbifarten.


bjorngb

Vi prøvekjørte iX3 for en stund siden og likte bilen veldig godt. Som andre nevner ikke 4WD (kona vil helst ha det), basert på ICE og pris er minus. En dealbreaker for min del er Service hos Bavaria her i Stavanger.
Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

Chimp

Sitat fra: Hallgrim86 på lørdag 12. mars 2022, klokken 09:36
Sitat fra: Grenadier på lørdag 12. mars 2022, klokken 07:50
Vi står i valget mellom brukt iX3 (blir da før LCI) eller ny Model Y.

Begge til rundt 580k.

Noen som har lyst til å mene noe om det?

Jeg har en iX3 og har prøvekjørt Y og alle de andre konkurrentene som var aktuelle når den kom ut.

Y hadde for dårlig ACC (kutter hele tiden), hadde et veldig høyt støynivå og service er ikke noe jeg anser som tilfredsstillende.

Vi falt ned på iX3 pga totalpakka. Den lader ikke raskest, men kjapt nok. Ikke størst, men veldig god plass og smarte løsninger. Ikke raskest, men veldig fint motorisert til den størrelse bil. Når alt skal med endte den foran - for oss.

I vinterfest klarte Y 432/513km. Der klarte iX3 413/450, så avhengig av hvilken test man setter som mal er det ganske like biler rent effektivt. Jeg kjører samme rute som Y flere ganger i året (hyttetur med familie) og forbruket er nesten identisk.

Men, Y har bedre plass imellom setene og bedre bagasjeromsplass. Litt lavere under taket, så kan bli trangt Bali for folk over 185.

Alt i alt vil jeg si Y er den beste bilen rent objektivt, men det er utrolig stor forskjell på disse på veien - det kan faktisk ikke sammenlignes. Spesielt støydemping og kjøring på veier med hull/skarpe dumper.

At service hos Bilia er slik den er (vinner av uttalige kundeundersøkelser) og Tesla har rekord hos forbrukerombudet er også noe vi vektla. Det er ikke til å stikke under en stol at Tesla har flere feil enn den gj-snittlige bilen, uten at det er den krisen man kanskje antar basert på medias opphausing.

Jeg vurderer faktisk akkurat disse to bilene mot hverandre nå. Liker at det er knapper til ting, og trykker lite rundt i infotainment. Så det er favør bmw. Plass i baksetet er favør model y. Akselerasjon er ikke så viktig, medpassasjerer liker ikke "sug i magen" uansett, så jeg synes bmw har nok av kraft.
AWD er kjempefordel model y.
Men dette med bagasjerom er litt subjektivt altså. Og nå kommer grunnen til at det antakelig blir ix3 på tross av mangel på awd: den er 110 bred innvendig i bagasjerommet mens model y er 94 bred. Og model y har veldig skrå bakluke, mens ix3 har boksformen vi leter etter.
Det er selvsagt supert at model y har et dypt bagasjerom, men det er dessverre for smalt. Men nå har vi sære behov, med stor hund som skal ha skillevegg, trenger god høyde og bredde. Dybde er sekundært. Frunk er et pluss, men plassen i brønnen får vi ikke brukt uansett med skillevegg.
Egentlig bare for å illustrere at alle behov er forskjellige.

RJK

Nå er det mange som har sterke meninger om manglende frunk til diverse BMW'er, og for min del er/var det et stort minus. Gleder meg derfor stort over dette funnet:

https://www.frunk.at/produkt-kategorie/bmwix3/

https://www.frunk.at/produkt/bmw-ix3-frunk/

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA