Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Go-carter på tirsdag 09. oktober 2012, klokken 18:17
Sitat fra: foxy på tirsdag 09. oktober 2012, klokken 17:37
nå er aksjen snart klar for å forlate 28 og sette kursen mot 20...
Hør på optimisten a :)

Jeg følger ikke med på aksjene selv, men dette er rein trolling, og ikke noe annet. Mye kan foxy bortforklare med at han har sine egne meninger, men ikke denne. Skam deg, foxy, du trekker snittet i forumet ned!  >:(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

foxy

#31
Sitat fra: cra på tirsdag 09. oktober 2012, klokken 21:45
Sitat fra: Go-carter på tirsdag 09. oktober 2012, klokken 18:17
Sitat fra: foxy på tirsdag 09. oktober 2012, klokken 17:37
nå er aksjen snart klar for å forlate 28 og sette kursen mot 20...
Hør på optimisten a :)

Jeg følger ikke med på aksjene selv, men dette er rein trolling, og ikke noe annet. Mye kan foxy bortforklare med at han har sine egne meninger, men ikke denne. Skam deg, foxy, du trekker snittet i forumet ned!  >:(

hehe - tråen handler om tesla aksjer og det gjør innlegget mitt også. - ufi! det tydligvis deg som trekker snittet ned, bare du ser det ikke  ;D

aksjen kommer å skli gjennom emisjonskursen snart og så raser kursen mest sannsynlig mot 20!
I-miev 2011
Asker

RunarBT

#32
Foxy, hvilke TA baserer du spådommen din med USD 20 på?


Trendkanalen er positiv, kursen er påvei ned mot nedre bolingerband på $27, men det indikerer da at det snur her eller litt i forkant.

Aksjen har ellers solid støtte på rundt 27.50 USD, og vil tru enda sterkere støtte på $28.25 pga. at dei enkelt hentet inn penger på dette nivået.

Du må heilt tilbake til 01.02.2011 for å finne kurs ned mot USD 22, så ned her er det vanskelig å sjå for seg at me skal, ihvertfall TA messig.

Eineste må være at MACD har bikket litt i negativt retning, men så har du så momentum som er i ferd med å snu.. så.. Sette pris på dine innspill Foxy, mulig eg som ikkje leser TA riktig her?? Alltid kjekt å lære nye ting, så fint om du kan hjelpe meg å sjå det din vei?

Det fundamentale er og positivt for tida, bortsett fra Mit Romney sitt sleivspark.:-P
Det er jo mulig du får rett.. men eg forstår ikkje heilt kva grunnen skal være..;-)?!


Edit: fjernet setnigen om løse lufta.. var ikkje meininga å fornærme. Ser du svarte på det mens eg redigerte mitt innlegg.:-) Hadde satt pris på innspill på TA om du har noke.

foxy

#33
Sitat fra: crusade på onsdag 10. oktober 2012, klokken 08:21
Hvilke TA baserer du spådommen din med USD 20 på?

..eller er det et tall du har tatt ut fra løse lufta?

seff bare løs luft slik det er med alle kurs"prognoser" i alle aksjer fra alle som utaler seg (forresten TA er seff også bare løs luft), men det er jo samme luften som "spådde" emisjonen... (noen kaller det erfaring, andre magefølelser)

Test av emisjonskurs kommer asap og når den trader under den en stund, er det ikke usannsynlig at en del posisjoner får kjenne litt smerter...

PS: når man seiler og setter kursen mot Færder fyr, så betyr det ikke at man rammer øya med båten. Mao aksjekursen mot 20 betyr ikke 20 blank i aksjekurs.



I-miev 2011
Asker

foxy

#34
Sitat fra: crusade på onsdag 10. oktober 2012, klokken 08:21


Edit: fjernet setnigen om løse lufta.. var ikkje meininga å fornærme. Ser du svarte på det mens eg redigerte mitt innlegg.:-) Hadde satt pris på innspill på TA om du har noke.

synes det er helt ok å bruke "løs luft" når vi snakker om fremtidige aksjekurser - uansett hva hver og enkelt bruker som grunnlag for sine "spådommer"/ antakelser/planer så er det bare et rammeverk av systematisk spådom.

Jeg bruker selv ikke særlig TA for å gjøre opp min mening om fremtidig kursutvikling. Men derimot er TA et greit kartverk av historikk. Videre er jeg seff klar over hvilke teorier rund TA som prognoseverktøy eksisterer der ute, siden mange bruker det til dette formålet... så kan man da avogtil utnytter kunnskapen om hva andre kommer å gjøre til sin egen fordel  ;)

Tilbake til spørsmålet ditt:

jeg ser en stigende kile, topplinje på 36 og nedsiden rund 28. 28 har blitt utfordret mange ganger nå og for hver gang det skjer så øker sannsynligheten for at den bryter nedover. (særlig tatt i betraktning at det har kommet en del mer eller mindre løse aksjer ut i markedet)

på litt kortere sikt (i 2012) ser jeg også lavere topper og lavere bunner dvs en negativ trendkanal.


I-miev 2011
Asker

RunarBT

#35
Sitat fra: foxy på onsdag 10. oktober 2012, klokken 10:03
Sitat fra: crusade på onsdag 10. oktober 2012, klokken 08:21


Edit: fjernet setnigen om løse lufta.. var ikkje meininga å fornærme. Ser du svarte på det mens eg redigerte mitt innlegg.:-) Hadde satt pris på innspill på TA om du har noke.

synes det er helt ok å bruke "løs luft" når vi snakker om fremtidige aksjekurser - uansett hva hver og enkelt bruker som grunnlag for sine "spådommer"/ antakelser/planer så er det bare et rammeverk av systematisk spådom.

Jeg bruker selv ikke særlig TA for å gjøre opp min mening om fremtidig kursutvikling. Men derimot er TA et greit kartverk av historikk. Videre er jeg seff klar over hvilke teorier rund TA som prognoseverktøy eksisterer der ute, siden mange bruker det til dette formålet... så kan man da avogtil utnytter kunnskapen om hva andre kommer å gjøre til sin egen fordel  ;)

Tilbake til spørsmålet ditt:

jeg ser en stigende kile, topplinje på 36 og nedsiden rund 28. 28 har blitt utfordret mange ganger nå og for hver gang det skjer så øker sannsynligheten for at den bryter nedover. (særlig tatt i betraktning at det har kommet en del mer eller mindre løse aksjer ut i markedet)

på litt kortere sikt (i 2012) ser jeg også lavere topper og lavere bunner dvs en negativ trendkanal.

Takk.:-) Kan ikkje sjå meg uenig i det. Det er absolutt ein mulighet reint TA.
Er ikkje derimot enig i at dei nye "løse" aksjene sannsynlig vil selges for lavere enn $28.25.. tviler på det selges med tap, når de akkurat er kjøpt.. Er nok kjøpt av noken som sitter med positivt syn på Tesla vil eg tru.


Der me er uenige, er da på det fundamentale ang. Tesla.:-)  Eg trur dei går ei lysande framtid i møte.

-Produksjonen når opp på planlagt volum.
-Tesla går med fortjeneste ved utgangen av November
-Lånet tilbakebetales før tid.
-Supercharger nettverket fjerner ulempene med rekkeviddeangst og at strømmen "alltid" kjem fra kullkraft
-Antall nye ordrer vil gå jevnt oppover, da fleire og fleire får bilene sine og viser til venner og kjente.
-Fleire og fleire særdeles positive omtaler blir jevnlig publisert.
-Obama slår Romney i den amerikanske valgkampen. ;-)
-
-Folk flest blir klar over at Elon Musk faktisk har klart å produsere den beste Premium Sedan noensinne.
Best sikkerhet, best ytelse, best komfort, best driftssikkerhet.

(at den også er rimeligst i drift blir ein bonus, på lik linje med at den ikkje slipper ut lokal forureining)

Øyvind.h

#36
Uoffisielle tall viser at det fra 27. september til 9. oktober er reservert i snitt 55 biler per dag. Fratrukket 15% kanselleringer ender vi på 47 reservasjoner per dag. Til info gir 55 biler per dag et volum på ca 20.000 biler per år, som er Teslas produksjonsanslag for 2013.

Shareholders letter for Q4 blir spennende :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RunarBT

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. oktober 2012, klokken 10:37
Uoffisielle tall viser at det fra 27. september til 9. oktober er reservert i snitt 55 biler per dag. Fratrukket 15% kanselleringer ender vi på 47 reservasjoner per dag.

Shareholders letter for Q4 blir spennende :)


Synes å ha lest at Elon sa behov var 20 bestillinger om dagen for å gå i pluss? ;-)

Øyvind.h

#38
Sitat fra: crusade på onsdag 10. oktober 2012, klokken 10:38
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. oktober 2012, klokken 10:37
Uoffisielle tall viser at det fra 27. september til 9. oktober er reservert i snitt 55 biler per dag. Fratrukket 15% kanselleringer ender vi på 47 reservasjoner per dag.

Shareholders letter for Q4 blir spennende :)


Synes å ha lest at Elon sa behov var 20 bestillinger om dagen for å gå i pluss? ;-)
Forenklet sett stemmer det, men det er gjort store investeringer som må tjenes inn igjen :) 20 om dagen er ikke mer enn 7300 biler i året. Tesla er ingen stor produsent, men det blir litt snaut med 7300 biler....

http://www.forbes.com/sites/toddwoody/2012/10/10/california-grants-tesla-10-million-to-build-the-model-x-electric-suv/?partner=yahootix

http://www.fool.com/investing/general/2012/10/09/the-most-misunderstood-stock-on-the-nasdaq.aspx
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

foxy

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. oktober 2012, klokken 08:58
Sitat fra: crusade på onsdag 10. oktober 2012, klokken 10:38
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. oktober 2012, klokken 10:37
Uoffisielle tall viser at det fra 27. september til 9. oktober er reservert i snitt 55 biler per dag. Fratrukket 15% kanselleringer ender vi på 47 reservasjoner per dag.

Shareholders letter for Q4 blir spennende :)


Synes å ha lest at Elon sa behov var 20 bestillinger om dagen for å gå i pluss? ;-)
Forenklet sett stemmer det, men det er gjort store investeringer som må tjenes inn igjen :) 20 om dagen er ikke mer enn 7300 biler i året. Tesla er ingen stor produsent, men det blir litt snaut med 7300 biler....

http://www.forbes.com/sites/toddwoody/2012/10/10/california-grants-tesla-10-million-to-build-the-model-x-electric-suv/?partner=yahootix

http://www.fool.com/investing/general/2012/10/09/the-most-misunderstood-stock-on-the-nasdaq.aspx

bare det at tamara anbefaler å kjøpe apple aksjer er grunn nok å shorte tsla  ;D
I-miev 2011
Asker

toppi

Hvorfor jeg er long TSLA:

-Historien til Elon Musk
-El biler har kommet lengst som alternativ til fossilt brensel, og vil være uten konkurranse i mange tiår.
-Modell S representerer noe nytt, det trigger både elbilfantaster, teknofrikere, og de som er glad i bil og god design.
-Tesla er langt foran andre elbilprodusenter
-Rekkeviddeangst er ikke noe tema for de aller fleste lenger
-Unik markedsføring (minner om Apple), skaper entusiasme, ikke minst frem mot GenIII
-Gratis hurtigladere
-Stadig strengere utslippskrav i byer.


Jeg er overhode ikke bekymret for salget til Tesla, det eneste som bekymrer er cash flows, og kvalitetsproblemer (som eventuelt vil påvirke salget)

Modell S og X er en ting, det som vil skape det største volumet er Gen III, som vil bli utrolig spennende. Massene står da klare til å ta i mot en middels stor bil, med herlig design, hyggelig pris, 85 kw batteri og gratis hurtigladig.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

foxy

#41
Sitat fra: crusade på onsdag 10. oktober 2012, klokken 10:20
Takk.:-) Kan ikkje sjå meg uenig i det. Det er absolutt ein mulighet reint TA.
Er ikkje derimot enig i at dei nye "løse" aksjene sannsynlig vil selges for lavere enn $28.25.. tviler på det selges med tap, når de akkurat er kjøpt.. Er nok kjøpt av noken som sitter med positivt syn på Tesla vil eg tru.


Der me er uenige, er da på det fundamentale ang. Tesla.:-)  Eg trur dei går ei lysande framtid i møte.

-Produksjonen når opp på planlagt volum.
-Tesla går med fortjeneste ved utgangen av November
-Lånet tilbakebetales før tid.
-Supercharger nettverket fjerner ulempene med rekkeviddeangst og at strømmen "alltid" kjem fra kullkraft
-Antall nye ordrer vil gå jevnt oppover, da fleire og fleire får bilene sine og viser til venner og kjente.
-Fleire og fleire særdeles positive omtaler blir jevnlig publisert.
-Obama slår Romney i den amerikanske valgkampen. ;-)
-
-Folk flest blir klar over at Elon Musk faktisk har klart å produsere den beste Premium Sedan noensinne.
Best sikkerhet, best ytelse, best komfort, best driftssikkerhet.

(at den også er rimeligst i drift blir ein bonus, på lik linje med at den ikkje slipper ut lokal forureining)

Vi er ikke uenige at det er en bra bil og de som vurderer å kjøpe en bil i nærmeste fremtid i Norge bør til de grader vurdere Model S (eneste risk i Norge er servicetilbud og fare for konkurs av Tesla på sikt).
Jeg hadde sikkert vært en av de første å skaffe meg en slik hvis Model S hadde visse utstyrsopsjoner på bruks- og sikkerhetssiden tilgjengelig.

Det område vi er uenige i er at Tesla klarer å overleve av å selge en USD 90k-100k bil ..... miljøbevisste "millionærer" kjøper noen få tusen og så ....?

imo er Tesla dømt til å mislykkes
I-miev 2011
Asker

RunarBT

#42
Sitat fra: foxy på torsdag 11. oktober 2012, klokken 10:16
Det område vi er uenige i er at Tesla klarer å overleve av å selge en USD 80k-100k bil... miljøbeviste "millionærer" kjøper noen få tusen og så ....?

Det er der eg trur du missforstår litt.:-) Det er ikkje snakk om miljøbevisste "millionærer" som eg ser det.

Det som er spesielt her, er at mange  heilt vanlige lønnsmottakere i USA som aldri har vurdert premium segmentet og ihvertfall ikkje performance biler, tar seg råd til Model S.

Det er ikkje pga. at det er ein elbil. Elon sjølv nedtoner dette momentet og.  Det er på TROSS av at det er ein elbil.

Model S er ein grensesprengende bil, punktum. At den er elbil, er ei ganske stor ulempe i denne sammenheng. Den ikkje blir vurdert objektivt, men heile tida jobbe for at folk skal ta den seriøst. Det henger mange kjipe assosiasjoner over order "elbil".

Me skal være så ærlige å innrømme, at elbiler slår aldri gjennom om ein er avhengig av at kjøperne vil betale ekstra for å være miljøvennlige.
Sjølv stemmer eg Miljøpartiet De Grønne, er veldig interessert i alt som er "grønt", men eg heller vil ikkje betale dyrt for å kjøre med strøm om miljøfaktoren var eineste grunn.

Det folk derimot oppdager, er at elbiler er gøy!!:-)

Elbil er langt artigere enn (ofte) trege fossilbiler, ytelsen er på eit heilt anna nivå. I tillegg kjem;
Ein slipper å fylle fossil drivstoff = bonus. Bilen er miljøvennlig = bonus.


Model S er priset i USA, på linje med premium biler av lik ytesle, men er langt rimeliger ei drift.
Kjøregeneskapene er bedre og bilen er raskere der det gjelder.:-)

Eg trur, at folk som skal ha seg ny bil strekker seg litt ekstra for å få egenskapene i model s. Dei som skal ha seg ny bil, og allerede ser på premium bsegmentet, må være ganske trangsynte for ikkje å vurdere model S, om så bare pga. aksellerasjonen og full effekt fra stillestående..

Det som er fint her.. er at ein kan heilt sjå vekk fra at ein _må_bryr seg om miljøet for å vurdere Tesla Model S.. Model S hevder seg på egne meritter, uten at ein tar hensyn til miljøfaktoren som ligger i at det er ein elbil.

I tillegg får den får 5 stjerner på sikkehet, på alle områder.. gjer den til den sikreste bilen på markedet. Uten motor i front, og med så stivt chassis, har den overlegne fordeller på området.. (om ein ikkje tar hensyn til manglene du prater om da)



Når folk flest begynner å sjå forbi sine fordommer mot elbiler.. da vil det løsne for Tesla. Og det at dei ikkje kjører reklamekampanjer m.m. men lar folk erfare det sjølv eller via venner og familie, vil gjere det enklere for folk å innrømme at dei har tatt feil.;-) trur eg.. det tar litt tid, men med løpet til Elon Musk, vil det gå langt raskere enn "normalt".

Øyvind.h

Sitat fra: crusade på torsdag 11. oktober 2012, klokken 10:48
Sitat fra: foxy på torsdag 11. oktober 2012, klokken 10:16
Det område vi er uenige i er at Tesla klarer å overleve av å selge en USD 80k-100k bil... miljøbeviste "millionærer" kjøper noen få tusen og så ....?

Det er der eg trur du missforstår litt.:-) Det er ikkje snakk om miljøbevisste "millionærer" som eg ser det.

Det som er spesielt her, er at mange  heilt vanlige lønnsmottakere i USA som aldri har vurdert premium segmentet, og ihvertfall ikkje performance biler, tar seg råd til Model S.
Helt riktig. Det er bare å lese på amerikanske forum så ser du at mange av de som har reservert både signatur- og produksjonsmodeller er folk som aldri før har brukt så mye penger på en bil, og for mange er også bilen helt i grenseland for hva de har råd til. Noen må ned på 60kw for å ha råd, og noen få har reservert 40kw. Og grunnen til at mange dropper 40kw og til dels 60kw er ikke nødvendigvis fordi rekkevidden blir alt for dårlig, men fordi det rett og slett vil ta lenger tid å få bilen enn om de velger 85kw.  En bedrift som klarer å skape en slik etterspørsel har gjort noe helt unikt.

Her er USA-prisene:
49.900USD for 40kwh med ca 22-23 mil rekkevidde
59.900USD for 60kwh med ca 35 mil rekkevidde
69.900USD for 85kwh med ca 45 mil rekkevidde
Bra utstyrt 85kwh Performance versjon: 84.900USD.
Man kan oppleve å komme både lenger og kortere enn de estimerte rekkeviddene.

Basert på prisene som er sluppet for Canada er det rimelig å anta at bilen vil ha startpris under 400" i Norge og rundt 600" for en bil med en del utstyr og det største batteriet. Legger du 25% moms på 600.000 ender du på 750.000 for en bra spesifisert versjon med det største batteriet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: toppi på torsdag 11. oktober 2012, klokken 10:29
Jeg er overhode ikke bekymret for salget til Tesla, det eneste som bekymrer er cash flows, og kvalitetsproblemer (som eventuelt vil påvirke salget)
Enig. Kvalitetsproblemer er en stor risiko, og er mye av grunnen til at ramp-up tar så lang tid. Og selv med treg oppskalering av produksjon kan mye dukke opp i etterkant.

Antall reservasjoner per dag er stigende, så etterspørsel virker ikke å være noe problem.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA