Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

foxy

endelig tsla under emisjonskurs - på tide! vi får håpe at gs klarte å lure overtildelingsaksjene til nervøse konti  ;D
I-miev 2011
Asker

Øyvind.h

Kan bli en liten smell på mandag i forbindelse med Q3 tall om disse kommer inn under forventning, men for de som er long er dette av mindre betydning.
Hadde jeg vært 14 år gammel hadde jeg sikkert postet i denne tråden når kursen nylig stod i 32,50 men jeg har ikke kommet dit jeg er i dag ved å holde på slik. De fleste vet det er en volatil aksje  ;D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

foxy

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. oktober 2012, klokken 20:05

2000 Model S per år mener jeg er et beskjedent anslag så lenge vi har incentivordningene. Men la oss ta utgangspunkt i det for 2013.
Med målsetningen om 20% margin (nedjustert fra 25% http://www.businessweek.com/news/2012-09-21/tesla-s-musk-sidesteps-2012-model-s-goal-sees-20-000-in-2013 )per solgte bil og en snittpris i Norge på 500.000 gir salget en inntekt på 200 mill NOK (ca 35 mill USD) i 2013.

Porsche er med avstand den mest profitable bilprodusenten i verden med en margin på 18,64%.

God luck tesla med målet 20%...

I-miev 2011
Asker

grenborg1

Sitat fra: foxy på mandag 15. oktober 2012, klokken 13:55
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. oktober 2012, klokken 20:05

2000 Model S per år mener jeg er et beskjedent anslag så lenge vi har incentivordningene. Men la oss ta utgangspunkt i det for 2013.
Med målsetningen om 20% margin (nedjustert fra 25% http://www.businessweek.com/news/2012-09-21/tesla-s-musk-sidesteps-2012-model-s-goal-sees-20-000-in-2013 )per solgte bil og en snittpris i Norge på 500.000 gir salget en inntekt på 200 mill NOK (ca 35 mill USD) i 2013.

Porsche er med avstand den mest profitable bilprodusenten i verden med en margin på 18,64%.

God luck tesla med målet 20%...



Det virker optimistisk, ja. På den annen side er marginene en kan ta avhengig av hvilken konkurranse som finnes. Fordelen for Porsche er at mange mennesker vil kjøpe en Porsche nesten uansett pris. Da kan man tillate seg en stor margin, jfr. den tidvis absurde marginen på andre merkevarer. Jeg kan ikke helt se hvilke konkurrenter Tesla har for tiden og det bør være mulig å hente ut en betydelig margin uten at etterspørselen faller for mye. Så kan det godt hende at total fortjeneste kan økes ved å ta mindre margin, men selge flere biler. Jeg regner med at Teslas økonomer har tenkt litt på dette. Spørsmålet for Tesla nå er om de klarer å øke produksjonen fort nok. Klarer de det, er etterspørselen høy, selv med dagens priser.
Familie på fem i Oslo med blå Leaf som eneste bil, levert 6. mars 2012, 134567 km pr. 15. februar 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: grenborg1 på mandag 15. oktober 2012, klokken 14:44
Sitat fra: foxy på mandag 15. oktober 2012, klokken 13:55
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. oktober 2012, klokken 20:05

2000 Model S per år mener jeg er et beskjedent anslag så lenge vi har incentivordningene. Men la oss ta utgangspunkt i det for 2013.
Med målsetningen om 20% margin (nedjustert fra 25% http://www.businessweek.com/news/2012-09-21/tesla-s-musk-sidesteps-2012-model-s-goal-sees-20-000-in-2013 )per solgte bil og en snittpris i Norge på 500.000 gir salget en inntekt på 200 mill NOK (ca 35 mill USD) i 2013.

Porsche er med avstand den mest profitable bilprodusenten i verden med en margin på 18,64%.

God luck tesla med målet 20%...



Det virker optimistisk, ja. På den annen side er marginene en kan ta avhengig av hvilken konkurranse som finnes. Fordelen for Porsche er at mange mennesker vil kjøpe en Porsche nesten uansett pris. Da kan man tillate seg en stor margin, jfr. den tidvis absurde marginen på andre merkevarer. Jeg kan ikke helt se hvilke konkurrenter Tesla har for tiden og det bør være mulig å hente ut en betydelig margin uten at etterspørselen faller for mye. Så kan det godt hende at total fortjeneste kan økes ved å ta mindre margin, men selge flere biler. Jeg regner med at Teslas økonomer har tenkt litt på dette. Spørsmålet for Tesla nå er om de klarer å øke produksjonen fort nok. Klarer de det, er etterspørselen høy, selv med dagens priser.
Det er ikke en gjeng idioter som styrer Tesla ;D Som du skriver er det viktigste nå å få opp produksjonsvolumet for å ta unna reservasjonene som renner inn.
Porsche driver bra, men det er fortsatt en bilprodusent av den gamle sorten. Foreslår å lese boken Blue Ocean Theory av Chan&Mauborgne for de som bruker eksisterende bedrifter for å predikere marginene til innovative selskaper :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

foxy

#65
hehe tror noen her som drømmer seg litt bort  ;) - telsa produserer biler ikke noe annet enn biler... ingen ting som er unik med tesla på produktsiden, alle kan sette inn et stort batteri og en el- drivlinje. noen gjør det allerede og andre venter på bedre rammebetingelser for økonomisk suksess. - bilprodusent av den gamle sorten hehe - ja porsche leverer faktisk bilene og bruker ikke pengene til potentielle kunder i et ponzi scheme (reservasjonspenger finanserer produksjon til de som har "reservert" først osv..)

skulle akkurat skrive om at jeg tar hvilket som helst veddemål om de ikke å kommer å nå porsche sin margin de neste 5 årene, men dette veddemålet har jeg jo allerede tatt med en shortposisjon :)
I-miev 2011
Asker

Øyvind.h

Sitat fra: foxy på mandag 15. oktober 2012, klokken 19:42
hehe tror noen her som drømmer seg litt bort  ;) - telsa produserer biler ikke noe annet enn biler...
Ryanair gjør ikke noe annet enn å fly folk  ;D
Apple gjør ikke noe annet enn å selge pc`er, mobiltelefoner og musikkspillere. Alle kan bygge et økosystem rundt telefonen?
Sony lagde ikke noe annet enn en transistorradio
Yellow tail vin var bare enkel vin......

Alle kan jo gjøre det, så da kan ikke Tesla lykkes :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

foxy

#67
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 15. oktober 2012, klokken 19:50
Sitat fra: foxy på mandag 15. oktober 2012, klokken 19:42
hehe tror noen her som drømmer seg litt bort  ;) - telsa produserer biler ikke noe annet enn biler...
Ryanair gjør ikke noe annet enn å fly folk  ;D
Apple gjør ikke noe annet enn å selge pc`er, mobiltelefoner og musikkspillere. Alle kan bygge et økosystem rundt telefonen?
Sony lagde ikke noe annet enn en transistorradio
Yellow tail vin var bare enkel vin......

Alle kan jo gjøre det, så da kan ikke Tesla lykkes :)

seff kan tesla lykkes men sannsynligheten for det er så lav at det lønner seg heller å spille v75 enn å kjøpe aksjer i selskapet.  ;D samt at noen " smartinger" har bestillt seg en elbil å samtidig kjøpt aksjer i et selskap som allerede nå er priset på et nivå som om de er i mål allerede  ;D
I-miev 2011
Asker

Øyvind.h

Sitat fra: foxy på mandag 15. oktober 2012, klokken 19:56
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 15. oktober 2012, klokken 19:50
Sitat fra: foxy på mandag 15. oktober 2012, klokken 19:42
hehe tror noen her som drømmer seg litt bort  ;) - telsa produserer biler ikke noe annet enn biler...
Ryanair gjør ikke noe annet enn å fly folk  ;D
Apple gjør ikke noe annet enn å selge pc`er, mobiltelefoner og musikkspillere. Alle kan bygge et økosystem rundt telefonen?
Sony lagde ikke noe annet enn en transistorradio
Yellow tail vin var bare enkel vin......

Alle kan jo gjøre det, så da kan ikke Tesla lykkes :)

seff kan tesla lykkes men sannsynligheten for det er så lav at det lønner seg heller å spille v75 enn å kjøpe aksjer i selskapet.  ;D
Ok. Takk for tipset. Dine analyser er alltid dype og nyanserte, så jeg verdsetter dine råd.  ;D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kjølholdt

Etter å ha vært på dette forumet noen mnd har jeg forlengst  forstått at foxy er en kverulant. Jeg overser glatt disse innleggene
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

foxy

#70
Shares of Tesla have slowly bled value over the last 52 weeks. Supply chain challenges, longer than expected employee training periods, and competitors with some cash to throw around have caused investors to worry. If the company is going to succeed, it doesn't seem poised to do it in the short run. According to The Wall Street Journal, 78 percent of Deutsche Bank's net present valuation of the company is due to estimated cash flows in post 2020.

Government loans to the company have attracted some negative attention. Tesla has made payments on time and in full so far, but memories of Solyndra are still fresh in skeptics minds. The company is playing hardball in a game that many aren't sure the country or the world is yet ready for. Hybrid vehicles seem to be the favorite among fuel economy conscious consumers, a market Toyota has long dominated and Ford is aggressively entering.
Increasing competition from natural gas vehicles could also play to Tesla's disadvantage. General Electric (NYSE:GE) and an affiliate of Chesapeake Energy (NYSE:CHK) are laying down fueling infrastructure for natural gas similar to Tesla's Supercharger stations. States seem more eager to convert fleets to natural gas than to all electric. This trend was highlighted at a recent summit hosted by America's Natural Gas Alliance where natural gas vehicle adoption was promoted, with over 20 states engaged.
I-miev 2011
Asker

Oreo

Sitat fra: kjølholdt på mandag 15. oktober 2012, klokken 20:22
Etter å ha vært på dette forumet noen mnd har jeg forlengst  forstått at foxy er en kverulant. Jeg overser glatt disse innleggene
+1
Jeg får ikke meg selv til å ta noen som bruker "seff" i sitt vokubular seriøst (eller "serr" som det kanskje heter i de kretser), og samtidig fremhever seg selv som et orakel.
Og jeg som trodde JEG brukte mye tid på Tesla?
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

JohanH

#72
Sitat fra: foxy på mandag 15. oktober 2012, klokken 20:27
Shares of Tesla have slowly bled value over the last 52 weeks. Supply chain challenges, longer than expected employee training periods, and competitors with some cash to throw around have caused investors to worry. If the company is going to succeed, it doesn't seem poised to do it in the short run. According to The Wall Street Journal, 78 percent of Deutsche Bank's net present valuation of the company is due to estimated cash flows in post 2020.

Hva er det for galt med å ha tro på en bedrift på lang sikt da? De har jo en "hold" valuering med price target 28 dollar, så ganske konservativt... Men det som du siterer over støtter jo ikke akkurat opp under ditt argument (d.v.s. at TSLA bare går en vei nemlig i bunn) - de mener jo at bedriften vil fortsatt være der i 2020 med [positiv] cash flow...? Eller missforstår jeg noe her?

Jeg syns for øvrig at den som har referert DB's sin posisjon har gjort det på en noe merkelig måte: " If the company is going to succeed, it doesn't seem poised to do it in the short run." Det går jo liksom ikke an å misslykkes i det korte løp for å så lykkes i det lange løp? D.v.s. om du misslykkes de første årene så går du jo konk? Da kan du vel ikke lykkes i det lange løp? Derimot så vil jo ikke Tesla kanskje vokse i market cap x 10 per år, men det er del vel ingen som forventet? Om aksjeprisen er oppe på la oss si det dobbelte av nå (50-60 dollar) om 3 år er du jo en kanon investering!

i_expect

Synes det er rart at det ofte (når det argumenteres mot elbil generelt, eller om Teslas overlevelsesevne) trekkes inn at alle de store ser ut til å satse på hybrid eller ikke elbil i det hele tatt. Ingen som har tenkt på hva de kunne oppnå om de puttet et like stort batteri inn som Tesla gjør? Nok en del sjefer som tenker litt for mye på batteriet i sin mobiltelefon når de gjør strategiske valg...
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

foxy

#74
Sitat fra: JohanH på mandag 15. oktober 2012, klokken 22:40
Sitat fra: foxy på mandag 15. oktober 2012, klokken 20:27
Shares of Tesla have slowly bled value over the last 52 weeks. Supply chain challenges, longer than expected employee training periods, and competitors with some cash to throw around have caused investors to worry. If the company is going to succeed, it doesn't seem poised to do it in the short run. According to The Wall Street Journal, 78 percent of Deutsche Bank's net present valuation of the company is due to estimated cash flows in post 2020.

Hva er det for galt med å ha tro på en bedrift på lang sikt da? De har jo en "hold" valuering med price target 28 dollar, så ganske konservativt... Men det som du siterer over støtter jo ikke akkurat opp under ditt argument (d.v.s. at TSLA bare går en vei nemlig i bunn) - de mener jo at bedriften vil fortsatt være der i 2020 med [positiv] cash flow...? Eller missforstår jeg noe her?

Jeg syns for øvrig at den som har referert DB's sin posisjon har gjort det på en noe merkelig måte: " If the company is going to succeed, it doesn't seem poised to do it in the short run." Det går jo liksom ikke an å misslykkes i det korte løp for å så lykkes i det lange løp? D.v.s. om du misslykkes de første årene så går du jo konk? Da kan du vel ikke lykkes i det lange løp? Derimot så vil jo ikke Tesla kanskje vokse i market cap x 10 per år, men det er del vel ingen som forventet? Om aksjeprisen er oppe på la oss si det dobbelte av nå (50-60 dollar) om 3 år er du jo en kanon investering!

imo er det galt å bruke DCF med såpass mye usikkerhet på et selskap med 0 historikk så langt frem i tid. -  fortsatt mange "investorer" faller for dette tullet...

Siden du snakker om 60 usd i aksjekurs om 3 år - hva har Tesla i eps da? hvor mange biler selger de om 3 år med hvilken margin?
I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA