2021.44.25 - Holiday update

Startet av kodax, mandag 06. desember 2021, klokken 22:55

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: kodax på mandag 03. januar 2022, klokken 09:09
Sitat fra: jkirkebo på søndag 02. januar 2022, klokken 22:30
Profil er da koblet til nøkkel/nøkkelkort/mobilnøkkel? Vi bruker hver vår profil på begge Teslaene men det er svært sjelden jeg må inn og velge profil manuelt...
Med mobilen virker det nesten tilfeldig hvilken profil som settes med vår TM3 (nøkkelkort gidder vi ikke drasse på). Med fob-en til TMX-en fungerer det bedre, men også der er det ikke alltid den setter riktig profil.
Et luksus-problem, men allikevel en degradering for vår del at profilen er fjernet.
Ha du koblet sammen mobil og profil? Det må jo gjøres manuelt. Hos oss fungerer det da bra.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på mandag 03. januar 2022, klokken 09:38
Ha du koblet sammen mobil og profil? Det må jo gjøres manuelt. Hos oss fungerer det da bra.
Fungerer bra for oss og, men det er jo ikke alltid fører er først til bilen, så da blir det kluss. Tror ikke bilen vet hvilken mobil som tilhører sjåføren eller ikke.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Sitat fra: geear på mandag 03. januar 2022, klokken 09:38
Sitat fra: kodax på mandag 03. januar 2022, klokken 09:09en degradering for vår del at profilen er fjernet.
Det er da ikke fjernet.. ett trykk ekstra..
Jaddajadda, mente fjernet som "direkte-tilgang" ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Sitat fra: Handyman på mandag 03. januar 2022, klokken 09:38
Sitat fra: kodax på mandag 03. januar 2022, klokken 09:09
Sitat fra: jkirkebo på søndag 02. januar 2022, klokken 22:30
Profil er da koblet til nøkkel/nøkkelkort/mobilnøkkel? Vi bruker hver vår profil på begge Teslaene men det er svært sjelden jeg må inn og velge profil manuelt...
Med mobilen virker det nesten tilfeldig hvilken profil som settes med vår TM3 (nøkkelkort gidder vi ikke drasse på). Med fob-en til TMX-en fungerer det bedre, men også der er det ikke alltid den setter riktig profil.
Et luksus-problem, men allikevel en degradering for vår del at profilen er fjernet.
Øh, det kan vel hende jeg ikke har gjort, får ta en sjekk. I så fall frafaller jeg min klage, og takker ydmykt :)
Model Y - Model 3

geear

Sitat fra: kodax på mandag 03. januar 2022, klokken 10:24
Sitat fra: kodax på mandag 03. januar 2022, klokken 09:09en degradering for vår del at profilen er fjernet.
Jeg tror ikke jeg har opplevd at bilen har valgt feil profil enda, men det er stort sett jeg som kjører Tesla. Kjører dere så ofte sammen at det er et problem med ett trykk ekstra?

Counterpointer

Sitat fra: geear på søndag 02. januar 2022, klokken 23:17
Det er ett trykk ekstra? Går fortsatt raskere enn å åpne app, trykke sikkerhet og så velge sentry.
Er det direkte på etter to trykk i meny så er det likt.

Var så lett å trykke på ikonet øverst før, nå går jeg fort ut av bilen uten å huske det siden det ikke brukes hjemme eller på jobb og bare av og til ellers.
Som sagt ikke big deal, bare nedgradering.

kodax

Sitat fra: geear på mandag 03. januar 2022, klokken 10:32
Sitat fra: kodax på mandag 03. januar 2022, klokken 10:24
Jeg tror ikke jeg har opplevd at bilen har valgt feil profil enda, men det er stort sett jeg som kjører Tesla. Kjører dere så ofte sammen at det er et problem med ett trykk ekstra?
Det er nok som Handyman indikerer at vi ikke har koblet sammen profil og app:) 3-ern kjører jeg ikke så ofte, så jeg har bare irritert meg når jeg har merket at jeg sitter med knærne i haka og da trykket på profil for å endre. Satser på at problemet løses med litt hanymagi:)
Model Y - Model 3

Counterpointer

Det som var greit før var at det sto hvilken profil som var tilkoblet, og dermed også hvilken telefon som er tilkoblet for samtaler og evt musikk.

Vi er tre personer med app og to biler så det er litt forskjellig hvem som kjører. Alle får opp bilen automatisk med tilkoblet (og sammenkoblet) app.

En må bare grave litt dypere i menyene. Det er jo et ilandsproblem som kun irriterer fordi det var bedre før.

Med stemmestyring er siste morsomme erfaring når kona ber bilen om å «justere ratt» og den skrur da på interiørlyset , dette var tidlig på morgenen og ikke optimalt med tåke og mørkt. Hun fikk ikke av kupelys med stemmestyring og måtte skru de av manuelt, heldigvis var det mulig.

Tuxedo

m0gul

Flere som opplever problemer med Spoify etter v11 oppdatering?

Når jeg nå velger tidligere spilte sanger så velges ikke den sangen som står der men en virkårlig annen sang.

Counterpointer

Sitat fra: Tuxedo på mandag 03. januar 2022, klokken 13:25
"Taklys av"
Fungerte ikke! Noe som burde være åpenbart når « juster ratt» førte til at lyset kom på.

Tuxedo

Sitat fra: Counterpointer på mandag 03. januar 2022, klokken 18:25
"Taklys av"
Fungerte ikke! Noe som burde være åpenbart når « juster ratt» førte til at lyset kom på.
"Taklys av" og "taklys på" fungerer hos meg.  Setninger med "kupélys" skjønner den derimot ikke.  Forøvrig virker det som om å slå på kupélys er en slags standardhandling når det er noe den nesten skjønner, i likhet med å vise frem telefonkontaktene i andre tilfeller.  Har skjedd meg flere ganger. Hvis jeg f.eks. sier "jeg er redd" så kommer telefonkontaktene opp.  Kan jo være en viss logikk i det, men jeg tviler på at det er tilsiktet.

Vaduz

Kjipt med en oppdatering som tar de mest brukte funksjonene og skjuler dem i undermenyer slik at de blir mer tungvint å bruke og ikke minst mer tungvint å huske hvor er/mindre intuitivt. Er også et mindre rent design med tacky ikoner og apper som i en telefon. Kan snart ikke huske sist det var en genuin forbedring i en oppdatering.

Tesla har plukket all den lavthengende frukten de andre selskapene ikke tok fordi de ikke primært var software selskaper og elbil produsenter, men nå står det vanskelige igjen og oppdateringene er mer å flytte rundt på ting og endre design.

Mine Apple telefoner har vært nesten uendret i 10 år, noe små ting er blitt annerledes men det er som oftest til det bedre som å fjerne hjem knapp og erstatte med sveip. Ellers har de innfunnet seg med at designet allerede er nesten makset ut med maks ett trykk for hver app og sveip for menyer og søking. Ansiktgjenkjenning i stedet for fingeravtrykk er som regel bedre men litt 50/50 egentlig, særlig under covid.

trykkertor

Sitat fra: Counterpointer på mandag 03. januar 2022, klokken 18:25
"Taklys av"
Hos meg blir "Jeg er varm" til at bilen ordner "Rattvarme på".
Ser ikke logikken i det heller.

Meeeen samtidig. Hvis vindusviskerne går for hurtig og har litt ADHD, så sier jeg "Gi vindusviskerne Ritalin."
Da roer de seg ett eller to hakk.

E_S

Sitat fra: trykkertor på mandag 03. januar 2022, klokken 20:29

Meeeen samtidig. Hvis vindusviskerne går for hurtig og har litt ADHD, så sier jeg "Gi vindusviskerne Ritalin."
Da roer de seg ett eller to hakk.

Det finnes jo ingen regnsensor-styrte viskere som *ikke* har full ADHD og pusser manisk på et par smådråper på ruten.. :P
:)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA