Rekkevidde iX40 og 50 - synsing og erfaringer velkommen

Startet av turfsurf, mandag 29. november 2021, klokken 10:31

« forrige - neste »

Øyvind.h

Bjørn har kjørt Ix50 til Geilo. Relativt lav hastighet der også, men representativt for en del hyttedestinasjoner. Forbruk ca 240-250.

https://youtu.be/9stwF9-5mBM
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

LMOR

Var ca -5 grader og satte på avreisetid i går. Kom presis til avreisetid, og da var batteriet tappet 4% på oppvarmingen, som jeg antar inkluderer batteriet.
I tilfelle noen vil ha det som en referanse.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Tror jeg har lært noe nytt.
På fredag kom jeg til 150kW ladestasjonen med 40% og fikk bare 50kW.
I dag hadde jeg er gjennomsnittsforbruk på 17,5 før batterivarmingen slo inn og kom frem til den med 20 i forbruk og 40% igjen.
Nøyaktig samme lader fra Eviny og den gikk rett opp i 125kW!

Forskjellen var at mellomstasjonen i GPS var satt til en 50kW lader, mens jeg i dag valgte en 150kW lader!

Trond.m

Det er nyttig å vite. Man må altså velge en HPC lader for at forvarmingen skal virke. Vet ikke om jeg er så begeistret for dette ShyTech konseptet når det ikke er mulig å se hva som skjer. Hva om ladestasjonen ikke ligger i BMW kartet ? Vet du om batterivarme aktiviseres uavhengig av drive mode. I Efficient mode burde kanskje ikke batterivarme aktiveres.

LMOR

Vet ikke. Men HPC ja. Men greit å vite at en kan varme opp til 50kW hvis er det  en trenger, og slippe å kaste bort energi.
En annen Shy TECH ting som mangler er at navigasjonsmål blir borte hvis en bytter sjåfør mot målet. Det er for dårlig, bilen burde forstå at vi fremdeles vil til samme sted. Ekstra stress når en da må søke frem ladestasjonen på nytt som mellomstopp.

daktari

Sitat fra: Trond.m på søndag 20. februar 2022, klokken 14:00
Det er nyttig å vite. Man må altså velge en HPC lader for at forvarmingen skal virke. Vet ikke om jeg er så begeistret for dette ShyTech konseptet når det ikke er mulig å se hva som skjer. Hva om ladestasjonen ikke ligger i BMW kartet ? Vet du om batterivarme aktiviseres uavhengig av drive mode. I Efficient mode burde kanskje ikke batterivarme aktiveres.
Kanskje dere kan repetere testen til TB? Han viste aktuelt forbruk som var lavt på tomgang. Så navigerte han til en lader rett borti gata.   Da steg aktuelt forbruk på tomgang kraftig 3-5×.

Det går altså an å sitte i varm bil et lite stykke unna flere ladere for å sjekke om den vil aktivere forvarming pr ladedestinasjon.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Trond.m

Ja, det hadde vært en interessant test. Dessverre har jeg ikke mulighet for å teste det da jeg pt. er på ferie med id.4 GTX  ;)

Men kanskje LMOR eller andre kan sjekke det ut. Det enkleste hadde vært om virkemåten var beskrevet fra BMW, men det kan vi vel ikke forvente. Virker som ingen leverandører gir drtaljert informasjon på dette nivået.
Mercedes EQC viste alltid kwh/h forbruk hvis bilen ble satt i N. På den måten kunne man sjekke forbruket utenom framdrift, men iX gir ikke denne muligheten. Men å stå stille er jo en løsning.

LMOR

Litt usikker på hva som ikke er testet allerede?
Jeg hadde jevnt forbruk på 22 mil som ikke steg når navigerte til en 50kW lader, men steg markant når jeg navigerte til en 150kW lader.
Ser ikke helt poenget med å gjøre det rett før en skal lade, da kan en heller bare starte ladingen.

Trond.m

Poenger var vel at man ved å står stille kan sjekke hvor stor effekt som går med til batterivarme ved navigering til hhv. vanlig DC lader og HPC lader. Men man vil neppe få svar på om kjøremodus påvirker oppvarming. Jeg håper efficient mode betyr at batteriet ikke varmes opp. Batterivarme vil jo alltid medføre høyere forbruk, så det eneste man tjener på er ladetid og kanskje ladekostnad ved minuttprising.

daktari

Sitat fra: Trond.m på mandag 21. februar 2022, klokken 19:14
Poenger var vel at man ved å står stille kan sjekke hvor stor effekt som går med til batterivarme ved navigering til hhv. vanlig DC lader og HPC lader. Men man vil neppe få svar på om kjøremodus påvirker oppvarming. Jeg håper efficient mode betyr at batteriet ikke varmes opp. Batterivarme vil jo alltid medføre høyere forbruk, så det eneste man tjener på er ladetid og kanskje ladekostnad ved minuttprising.
Jeg ville tro man kan se om kjøremodus også påvirker batterivarming med TB-metoden.

I tillegg kan man se om det er forskjellig metadata om laderne, f.eks batteriet varmes for ett merke ladere men ikke andre, samt dette med laderens effekt.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

LMOR

Gøy hvis noen gjør det, men nytteverdien for meg er nok alt for liten til at det er verd arbeidet. En slik måling vil ha mange usikkerhetsmomenter også. Ift hvor varmt batteriet var før testen (tar mange timer for et varmt batteri å bli kaldt igjen)
Det jeg kanskje kan bidra med er å kjøre samme ruten til Voss igjen om 2-3 uker og håpe på samme forhold, og denne gangen velge riktig ladepunkt.
Ellers basert på turen tilbake nå sist, så gikk det med ca 1-2kWh å varme batteriene på mot Lynladestasjonen i tillegg til de 3kW jeg brukte på å forvarme batteri og kupe før avreise. Da hadde bilen stått i rundt -3 i gjennomsnitt i 48 timer.
Så jeg er så langt beroliget ift at det er lite energi vi snakker om opp mot tiden en sparer på lading.

Trond.m

Ja, er det snakk om bare et par kwh er det jo åpenbart smart å forvarme. Man kan jo heller ikke se bort fra at det er en fordel for levetiden til batteriet at det holdes litt varmt under turen.

Svolar

Kjørte tur retur Oslo området til Rauland.
ix 40
20 tommer
continental piggfri

Føre opp: (800-900 meter opp) tørr asfalt/vinterveier med snø /is 204 wh/km 36% rest etter 221.2 km 1 stopp på veien. Startet med kaldbil. Temp ca -5. 20 inne og 22 bak til ungene. Full bil. fulgte trafikken (normal hastighet)
Føre ned: (800-900 meter ned) våt asfalt med slush og snø 176 wh/km. Startet med kaldbil. Temp 1 grad.20 inne og 22 bak til ungene. Full bil.(normal hastighet)

Veldig imponert over at bilen bruker såpass lite.

Trond.m

Imponerende 👏👏👏. Skulle gjerne sett e-tron 55 til sammenlikning på samme rute.

turfsurf

Sitat fra: Svolar på fredag 25. februar 2022, klokken 08:10
Veldig imponert over at bilen bruker såpass lite.
Bra lavt dette, men hvordan var kjøringen?

Avhengig av hvilken vei og hvordan jeg kjører til hytta har jeg alt fra 180-270Wh/km med I-Pacen.

Kjørte du mye motorvei, og hva var farten i så fall? Og hva var snittfart? Noen forbikjøringer?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA