Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde iX40 og 50 - synsing og erfaringer velkommen

Startet av turfsurf, mandag 29. november 2021, klokken 10:31

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: geear på lørdag 12. februar 2022, klokken 13:04
Siden du nevner at X LR gikk på 20", så kan det være verdt å nevne at iX 50 har et betydelig større batteri også, som mer enn veier opp for forskjellen i felgdiameter. X gikk vel da på 255 og 275 brede dekk. Hva er det på iX?

I stedet for at nyere biler er MER effektive enn gamle, så er det altså nok en gang motsatt. Totalt sett god rekkevidde, men er vel ikke mer enn forventet heller? Allikevel godt å se at BMW sannsynligvis er nærmere Tesla enn i-Pace og e-Tron, som utvilsomt ikke henger med. Vorsprung durch technik, hvor da? ;)
Er du seriøs når du sammenligner sommer- og vinterforbruk?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

PF

Siden du nevner at X LR gikk på 20", så kan det være verdt å nevne at iX 50 har et betydelig større batteri også, som mer enn veier opp for forskjellen i felgdiameter. X gikk vel da på 255 og 275 brede dekk. Hva er det på iX?

I stedet for at nyere biler er MER effektive enn gamle, så er det altså nok en gang motsatt. Totalt sett god rekkevidde, men er vel ikke mer enn forventet heller? Allikevel godt å se at BMW sannsynligvis er nærmere Tesla enn i-Pace og e-Tron, som utvilsomt ikke henger med. Vorsprung durch technik, hvor da? ;)

Men du slipper å sitte med støykansellerende hodetelefoner i bilen, du kan nyte teknologi som carplay, head-up,display, massasjeseter, matrix/laserlys osv. Model x, rekker ikke opp i det hele tatt på noe som helst bortsett fra forbruk, ladestasjoner og ytelse opp til 100.

Eneste grunn til at tesla selger noe som helst er pris. Der er de konkurranse dyktige på modell 3 og y. At noen vurderer facelift model x og s er for meg helt utrolig. Biler som mangler så mye sett opp i mot konkurrentene

jkirkebo

Sitat fra: PF på lørdag 12. februar 2022, klokken 19:45
Men du slipper å sitte med støykansellerende hodetelefoner i bilen, du kan nyte teknologi som carplay, head-up,display, massasjeseter, matrix/laserlys osv. Model x, rekker ikke opp i det hele tatt på noe som helst bortsett fra forbruk, ladestasjoner og ytelse opp til 100.

Eneste grunn til at tesla selger noe som helst er pris. Der er de konkurranse dyktige på modell 3 og y. At noen vurderer facelift model x og s er for meg helt utrolig. Biler som mangler så mye sett opp i mot konkurrentene

Jeg vurderer helt klart ny X når min gamle etter hvert skal byttes ut. Men det blir nok en stund til. Smak og behag hva man liker, men her er noen punkter for min del:

- Carplay: Ønsker ikke å styre med mobil, vil ha ting som Spotify og god navigasjon integrert på skjermen i bilen.
- HUD: Har prøvd, kan ikke fordra det, forstyrrende med ting i synsfeltet så det blir bare skrudd av (sammen med alt av "stemnings-interiørlys" og slikt).
- Massasjeseter: Liker ikke vanlige massasjestoler, kan ikke tenke meg jeg vil ha det i bil heller.
- Matrix: Kommer nok på Tesla nå, men jeg kjører i hovedsak på veier uten noe særlig møtende trafikk men med mye dyr. Vil ha best mulig fjernlys og da er en stor LED-bar totalt overlegent alt av matrix og laser-greier.
- Lydnivå: Godt mulig BMW er bedre men X'en er MER enn bra nok for min del, i hvert fall med de små dekkdimensjonene jeg foretrekker å kjøre på (235/55R19). Legger derfor ikke vekt på lavere lydnivå når det uansett er mer enn godt nok.
- Forbruk: Svært viktig for meg, så det er noe av det jeg legger mest vekt på.
- Innvendig plass: Også svært viktig for meg, her vinner Teslaen overlegent.
- Design: Foretrekker funksjonalistiske, minimalistiske design. Igjen seier til Tesla, liker ikke BMWen. MB EQS ser bra ut synes jeg, blir spennende å se hva de lager av SUV på den plattformen. Det kan være en aktuell kandidat.
- App: Svært viktig. Mulig BMW har fått dreisen på dette nå, men jeg mistenker at seieren går til Tesla der også med sin svært stabile og meget funksjonelle app.
- Ladenettverk: Dette blir jo åpnet opp, så det spiller ingen rolle den ene veien eller andre.
- Ytelse: Spiller ingen rolle for meg, har den tregeste Teslaen (0-100 på 6,2s) og har den permanent i chill mode.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Trond.m

En generell sammenlikning av X og iX er helt klart interessant for mange, men passer vel bedre i en egen diskusjon. Det er lett å skli litt ut, og jeg gjør det også selv av og til . Men nå diskuterer vi vel rekkevidden til iX ? ;)
Noen som har noen interessante erfaringer. Spent på når noen klarer å kjøre Oslo Trondheim non-stop med iX50. Det burde vel gå greit med tørre veier og litt varmere vær ?

turfsurf

Synes det var bra resultat av iX. Alt for mange variable til å si at den ene er vesentlig bedre enn den andre.

Blir spennende å se når nye X kommer, om den kan hevde seg i en direkte sammenligningstest.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: PF på lørdag 12. februar 2022, klokken 19:45

Takk for et fullstendig irrelevant innlegg i denne tråden, og forøvrig i en slik stil at det ikke bidrar med noe som helst positivt i et diskusjonsforum. Start gjerne en egen sammenligningstråd, så skal du få mer enn nok i motsatt retning også. Hilsen en som har hatt mange BMWer, eier BMW i dag, og sannsynligvis er blant de som har brukt mest tid på å "promotere" BMW i dette landet. Det er altså ingen agenda mot BMW her, jeg skulle bare inderlig ønske at BMW kunne gi meg en bedre elbil enn Tesla gjør, slik de alltid har gjort med fossilbiler.

geear

Sitat fra: daktari på lørdag 12. februar 2022, klokken 14:17

I videoen til Bjørn stod det +3,5-4,5 grader i displayet mesteparten av turen, og han sa det var fem grader, mens TMX-testen var i +15 grader. Var det sol kan det ha gått med strøm på AC-bruk, mens det har vært varmebehov i BMWen. De har gått på samme dekkbredde, BMWen på kontinentale/europeiske vinterdekk og Teslaen på sommerdekk. Ti grader forskjell kan det være selv mellom to tester i sommer eller vinterhalvåret.

Hva konkret er det du mener er useriøst med å sammenligne de?

Forøvrig var det vel du som startet sammenligningen...

daktari

Sitat fra: geear på søndag 13. februar 2022, klokken 13:38

I videoen til Bjørn stod det +3,5-4,5 grader i displayet mesteparten av turen, og han sa det var fem grader, mens TMX-testen var i +15 grader. Var det sol kan det ha gått med strøm på AC-bruk, mens det har vært varmebehov i BMWen. De har gått på samme dekkbredde, BMWen på kontinentale/europeiske vinterdekk og Teslaen på sommerdekk. Ti grader forskjell kan det være selv mellom to tester i sommer eller vinterhalvåret.

Det ligger ikke mye snø og is i 15 grader... finn heller frem forbruksdata for Model X på vinterføre med saltet vei, -5 grader vindeffekt og utetemp på 3 grader.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

15 grader er nærmest optimal temperatur for å sette rekkevidderekord. Behovet for kjøling er minimalt i forhold til varmebehovet ved 3-5 grader. Uansett er sammenlikning av forbruk umulig uten like forhold både sommer og vinter.

daktari

1000 km-testen til Bjørn Nyland gikk også som en drøm med kun 10:10.

Han kjørte faktisk helt til sør for Gøteborg på første lading, noe som var rekkevidden på min 2017 S90D på sommeren.

Forbruket var dog ganske høyt, men tørr vei og ganske kaldt. Litt usikker på innstillinger på varmepaneler etc.

Et tips er at bilen hadde automatisk reduksjon av støy ved DC-lading om natt. Dette senket ladefarten et par ganger muligens, så bør skrus av antagelig. Men forvarming av batteri funket.

https://youtu.be/neKrJN5C4Ck

Det lover jo bra for iX40 dette.

geear

Sitat fra: daktari på søndag 13. februar 2022, klokken 16:10
Sitat fra: geear på søndag 13. februar 2022, klokken 13:38

Det ligger ikke mye snø og is i 15 grader... finn heller frem forbruksdata for Model X på vinterføre med saltet vei, -5 grader vindeffekt og utetemp på 3 grader.
Det var da plussgrader og bare veier omtrent helt iX-testen? Så kun helt i starten at han stod på noe snø på en p-plass.

Hvorfor skal vi sammenligne iX i +5 mot Model X i -5?

For all del, lev gjerne i troen at resultat fra en test i høst/vårforhold er representative for skikkelig vinter, det betyr ikke noe for meg om det stemmer eller ikke, jeg prøvde bare å tilføre et litt mer nyansert syn på det.

ErikMe

Hva er ca et 'bra forbruk' på ix40 ?  Har en teller hos meg som ligger på ca 21-22 på rolig langkjøring. Vil det si tett ned mot wltp som måles som 19.8 ca  ?

Trond.m

Sitat fra: ErikMe på mandag 14. februar 2022, klokken 23:54
Hva er ca et 'bra forbruk' på ix40 ?  Har en teller hos meg som ligger på ca 21-22 på rolig langkjøring. Vil det si tett ned mot wltp som måles som 19.8 ca  ?
Det vil jeg si høres ut som et lavt lavt forbruk til å være mild vinter. Hadde er snitt på 21,2 på min på 1000 km fra 15.12. Det inkluderte 2 hytteturer til 1100 moh (tilsammen 780km) og resten småkjøring. Men da har jeg kjørt mye i sparemodus og nesten ikke motorvei. Men det var ganske kaldt på disse hytteturene (ned mot 15 minus). Bilen står dessuten i temperert garasje hjemme, så det holder forbruket nede. Til småammenlikning hadde jeg identisk snitt på samme kjøring med id4 gtx, men da var det mildere vær. Ix40 og id4 Gtx har etter min vurdering sammenliknbart forbruk, men rekkevidden til gtx er ca 10 % lenger grunnet større batteri. Men det er jo en mindre bil, så ix.40 leverer etter min vurdering bedre enn jeg forventet.

Orbit

WLTP-forbruk målt i bil for Charged Edition er 17,0 kWh/100 km (71 kWh/418 km). Det ser du nok bare på en mild vårdag på landevei (dvs ganske likt forholdene som WLTP testes under). Brosjyretallet på 19,8 er forbruk fra strømnettet, inklusive ladetap. Litt over 20 (vist i bil) er nok som forventet for årstiden.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hemi

ca alle i3'ene mine har snitta rett rundt 19,5-19,9 ved salg etter mange titusen kjørt, så 17 i snitt virker lavt ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA