Rekkevidde iX40 og 50 - synsing og erfaringer velkommen

Startet av turfsurf, mandag 29. november 2021, klokken 10:31

« forrige - neste »

LMOR

Veldig bra å lese, og du har sammenligningsgrunnlag.

Ikke så langt fra det jeg gjettet på, 20% mer en wltp under slike forhold + 7-8kwh for å heve bilen 1000m
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Egil Fonn

Trond. Fint forbruk med såpass kaldt og 1000 høydemeter. Trekker vi vekk 6kwt som brukes til å heve bilen 1000meter blir forbruket ca 20kwt/100km på flat vei. Kan det være mulig?
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

#77
Sitat fra: Egil Fonn på mandag 20. desember 2021, klokken 22:08
Trond. Fint forbruk med såpass kaldt og 1000 høydemeter. Trekker vi vekk 6kwt som brukes til å heve bilen 1000meter blir forbruket ca 20kwt/100km på flat vei. Kan det være mulig?
Bilen har vel oppgitt vekt ink fører på 2440 kg. Og vi var 2 i bilen + 1/2 «flyttelass» til juleferien, så det går nok 7-8 kwh til å kompensere for høydeforskjellen. Vi må ta med i beregningen at snitthastigheten er lav på denne strekningen. Så vidt jeg husker var forbruket til Kongsberg bare så vidt over 2, men på den delen av turen var temperaturen høyere. Det virker som drivverk og varmeapparat er veldig optimalt på iX, men fysiske lover gjelder jo uansett. Og med våt snø i kjørebanen ville forbruket nødvendigvis gå mye opp. For meg var det imidlertid betryggende å ha 36 % rest ved gode vinterforhold. Da vil det være bare ved ekstreme forhold at det vil være behov for ladestopp underveis. Da er det heller ikke nødvendig for meg å kjøre til hytta 😉

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på mandag 20. desember 2021, klokken 18:59
Ellers gode forhold med bar vei. Forbruket endte på 23,1 og 36 % rest ved ankomst.
Gode tall, men hvordan er kjørestilen din? Ligger du stort sett i køen og holder fartsgrensen ellers, eller kjører du forbi og kjører litt mere aktivt?

Snittfart på 60km/t er ganske langt unna det vi pleier å ha på hytteveien. Det er kun på de aller verste utfartsdagene at vi kommer ned mot det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

#79
Holder køen men var på ingen måte noen sinke. Det var bare en som kjørte forbi meg på turen, men det er jo mye fartsbegrensinger i Numedal. Dessuten mye svinger og med piggfrie dekk og mørke så var det naturlig å redusere farten før kurver. Helt sikkert mulig å bruke 20 % mer med litt aktiv kjøring, men det viktigste var å måle hvor stor margin man har til aktiv kjøring eller vanskelige forhold. Med aktiv kjøring er det nok et potensiale for å spare 15 minutter, men har sjelden så dårlig tid. Dessuten var det et veldig behagelig sted å oppholde seg  ;)

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 21. desember 2021, klokken 10:34
Holder køen men var på ingen måte noen sinke. Det var bare en som kjørte forbi meg på turen, men det er jo mye fartsbegrensinger i Numedal.
Var ikke for å kritisere på noe vis, men forbrukstall er veldig avhengig av kjørestil, så greit å ha i bakhodet når man diskuterer forbruk. Er godt kjent oppover Numedal, pleier å ha ca samme fart der som opp Hallingdal. Forbruket blir gjerne litt høyere der, ihvertfall hvis man skal helt til Geilo pga alle fjellovergangene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Tok det ikke som kritikk 😊  Jeg kunne nok holdt 5-6 km høyere snittfart, men det er ikke sikkert det gir så stort utslag. Men poenget dett er absolutt relevant. Det er ganske vanlig at uavhengige testere får høyere forbruk enn de som har har kjøp bilen og helst vil forsvare sitt kjøp. For min del har jeg alltid forsøkt å kjøre økonomisk, og jeg føler ikke at jeg kjørte saktere denne gangen enn det jeg følte var forsvarlig med ukjent bil, dekk og føre.

daktari

Fin langtur i dårlig vær med ny iX40 på 21" Michelin Alpine 5 piggfrie. Motvind ca 4 m/s i kastene. Brukte acc +3 km/t I efficiency. Lastet med ca 120-200 kg sommerhjul...

Dombås-Øyer, 1,8 kWh/mil lett snødriv. Nedoverbakke, mye 70-80, litt 90-100 da jeg fikk heng på en annen BMW.

Øyer-Hamar  2,2 kWh/mil 80-90, men noen få mil 110-sone.

Hamar-Oslo 2,8 kWh/mil 113 km/t på nåla.

Utrolig komfy bil å kjøre. Skal teste 2n kjent langtur I morgen, så da får jeg mer feeling på forbruk relatert til andre biler jeg har hatt.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Carboy

#83
Jeg er spent på rekkevidden pp iX40 opp mot EQC, I-Pace og etron 55.
Jeg har eid alle disse tre og har en følelse av at EQC har størst forskjell på vinter og sommer-rekkevidde. Etron er stabilt litt høyere forbruk enn de andre, men er bra på vinter-range. Mens I-Pace lader tregest er den totalt sett solid på range. Men er den best? Usikker.
Har testet EQC vs en kompis i e-tron 55 med identisk kjøring samtidig sammen fra Lillesand til Bærum. Begge bilene hadde 20 tommere vinterhjul. Samme innvendige temperatur.
Vi ladet til 100% på ionity lillesand (EQC tok litt tid) og kjørte 10-15km/t over fartsgrensen i ca 0-5 graders vær. Begge kom frem, vi bor like ved hverandre og forbruket på de to bilene var svært lignende. Etron hadde 7% gjenværende state of charge og EQC hadde 9%.

Mitt inntrykk er at iX40 er tett opptil disse på rekkevidde, så er iX50 tilsvarende økt batteristørrelse bedre. Har testet I-pace for lite opp mot de andre da den kun er en hverdags-bruksbil, men inntrykket er at den i alle fall ikke står tilbake for de andre på range. Det er snarere tvert i mot merkelig hvor like de er på rekkevidde.

Jeg har iX40 i bestilling og har selvfølgelig valgt de største felgene  ;)
Er derfor spent på hva dere andre som har eid både EQC, I-Pace og e-tron 55 får av sammenligningserfaringer til hytta med iX40.
At etron fortsatt lader best er vel nå opplest og vedtatt, men iX er vel en god nr 2 og tett opptil? Mens EQC og spesielt I-Pace henger etter på hurtigladehastighet (for de som bruker det).
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
Tesla Model 3 LR 2025
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

geear

Om e-tron er best på ladehastighet er situasjonsbetinget, den tar imot høy effekt på høy SoC, men på nedre 50% blir den slått av en del biler i dag, og spesielt om en tar med forbruk og heller teller km/t enn effekt.

Syns det virker som om iX40 er ganske lik som Model X75D i rekkevidde, i så fall er den nok litt bak e-tron 55, EQC og i-pace.

Carboy

#85
Da er både iX50 og iX40 testet i 130 testen til battery life.


https://www.youtube.com/watch?v=RfqSgmD5UOo

https://www.youtube.com/watch?v=H2DtBx5Hvm4

For meg ser det ut som relativt like forhold, og 21 tommere på begge bilene.

IX50: 370km med snittfart 119km/t 2-3 varmegrader
IX40: 254,5 km med snittfart 127km/t 3-6 varmegrader.

Min forventning var en forskjell på ca 13 mil ut fra kalkulasjoner, men forholdene var vel ikke helt identiske og iX50 bruker nok bittelitt mer, slik at direkte batteristørrelse-kalkulering blir veldig omtrentlig.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
Tesla Model 3 LR 2025
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

daktari

Min svigermor-rute i går er ca 9 mil. Halvparten motorvei halvparten blanda fartsgrenser ala norsk landevei.  Endte med 2,2 bort og 2,3 kWh/mil hjem. Ca 30% av batteriet gikk hver vei. Startet med 72 og var tilbake med 10%. Det er litt mindre enn etron også på sommeren, og endel mindre enn på vinter da den lett kunne bikke 2.6.
Det er også mindre enn ID.4 noen uker tilbake siden. Så ikke helt champagne men ganske anstendig, størrelse og komfort tatt i betraktning.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Liten kuriositet er at epa-rekkevidden er lengre med 22" enn 21"! Kan det faktisk stemme? 324-305-315 miles er tallene for iX50 med 20-21-22".
https://insideevs.com/news/556758/bmw-ix-324miles-epa-range/
forøvrig er ikke reduksjonen så stor som f.eks nye Model S som mistet 50 miles ved å gå fra 19" til 22æ1".
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 25. desember 2021, klokken 10:51
Liten kuriositet er at epa-rekkevidden er lengre med 22" enn 21"! Kan det faktisk stemme?
Vel, hvis det er lettere felger og dekkene ikke er bredere så er det jo godt mulig. Eventuelt om 22" dekkene har mindre rullemotstand enn 21". Eller en kombinasjon av alle disse.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. desember 2021, klokken 13:38
Sitat fra: daktari på lørdag 25. desember 2021, klokken 10:51
Liten kuriositet er at epa-rekkevidden er lengre med 22" enn 21"! Kan det faktisk stemme?
Vel, hvis det er lettere felger og dekkene ikke er bredere så er det jo godt mulig. Eventuelt om 22" dekkene har mindre rullemotstand enn 21". Eller en kombinasjon av alle disse.
Tenker også det med rullemotstand er et poeng. Men 22" er faktisk 275 vs 255 på 21".
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA