Rekkevidde iX40 og 50 - synsing og erfaringer velkommen

Startet av turfsurf, mandag 29. november 2021, klokken 10:31

« forrige - neste »

LMOR

#45
Kjører med 21 grader om vinteren. Men 2 grader varmere kan ikke ha mye å si på 4t. Når motoren blir varm, så bruker en ikke så mye ekstra.
Det er uansett imponerende, når jeg brukte nesten like mye med i3 under tilsvarende forhold og gjennomsnittshastighet.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Jan E-28

18-19gr i cupe kan kanskje være ganske ideelt for langkjøring også når den har IR paneler.
BMW har tidligere kun hatt friskluft i senter dysene, for en er mer opplagt om hodet får litt kaldere luft. Med ix har en mulighet til å ha en oppfriskende temperatur i cupe, og fortsatt varmt på hender og nedre del av kroppen. Blir kjekt å se hvordan det vil virke i praksis.
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

lars1b

Sitat fra: daktari på onsdag 01. desember 2021, klokken 19:46
Sitat fra: geear på onsdag 01. desember 2021, klokken 19:29
60 km/t og 19 grader i bilen, det nærmer seg hypermiling...
Det slo meg også.

Tror varmepanelene som iX har gjør at bilen oppleves varmere og derfor kan kjøres på lavere temp.
I allefall føltes iX som en varmere bil enn min e-tron på prøveturen jeg hadde. Begge innstilt på 21grader.

LMOR

Prøvde i dag, og 20.5 grad i iX er mye varmere enn 21.0 i i3
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Kjørte samme rute til hytta som med i3 med ix40, under værre forhold og fikk 22,5.

For å få dette forbruket så må referanseforbruket i ABRP settes til 210.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Sitat fra: LMOR på fredag 03. desember 2021, klokken 18:13
Kjørte samme rute til hytta som med i3 med ix40, under værre forhold og fikk 22,5.
Hvor langt kjøre du da, og hvor mange meter høydeforskjell ? Kjørte du på 20 tom ?

LMOR

Sitat fra: Trond.m på fredag 03. desember 2021, klokken 18:54
Sitat fra: LMOR på fredag 03. desember 2021, klokken 18:13
Kjørte samme rute til hytta som med i3 med ix40, under værre forhold og fikk 22,5.
Hvor langt kjøre du da, og hvor mange meter høydeforskjell ? Kjørte du på 20 tom ?
Test-turen jeg kjører til hytta med omvei gjennom en dyp vestlandstunnel er 5mil. Men jeg tester aldri forbruk uten å returnere til samme punkt på samme tur, ellers sier den ikke så mye, og dermed er ikke høydeforskjellen relevant.
Kjørte på de dekkene jeg la ut bilde på. 20tommer.
Er kanskje mest relevant for meg, men jeg konkluderer med at dette er som forventet, bruker 25% mer enn i3, og har 77% større batterikapasitet.
Skal klare meg fint med det. Er ikke i nærheten av marginene slik du er.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Chimp

Er det mulig å konkludere allerede at ix40 har dårligere praktisk rekkevidde enn EQC, i-pace og e-tron 55?

daktari

Sitat fra: Chimp på mandag 13. desember 2021, klokken 22:19
Er det mulig å konkludere allerede at ix40 har dårligere praktisk rekkevidde enn EQC, i-pace og e-tron 55?
Nei, tror ikke det. Vil tro den ligger likt eller bedre enn Ioniq 5 som har samme størrelse batteri.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 13. desember 2021, klokken 22:44
Nei, tror ikke det. Vil tro den ligger likt eller bedre enn Ioniq 5 som har samme størrelse batteri.
Hvis den gjør det er det imponerende. Mye større bil. Kanskje bedre på motorvei. Jeg tviler på landevei.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LMOR

Sitat fra: Chimp på mandag 13. desember 2021, klokken 22:19
Er det mulig å konkludere allerede at ix40 har dårligere praktisk rekkevidde enn EQC, i-pace og e-tron 55?
Praktisk? Den har lik eller dårligere teoretisk rekkevidde enn disse, så nyheten måtte vel være hvis den har bedre praktisk rekkevidde.
Ellers er det vel for tidlig å si noe sikkert om den teoretiske rekkevidden stemmer eller om det blir bedre eller dårligere.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Chimp

Jeg antok den ville være like bra eller bedre. For de 3 andre er kjent for å være ganske tørste på motorvei. Wltp er en ting, men misvisning mot wltp er forskjellig for alle biler. Håpet ix40 overrasket positivt. Det jeg har lest til nå har vært relativt negativt, men selvsagt - det har vært drittvær de siste ukene.

Trond.m

Min erfaring hittil er at bilen har et veldig gunstig forbruk på korte turer (2-3 mil). Da ligger jeg rett i overkant av 2 kw/100 km som gir en rekkevidde på 35 mil. På slike turer er min erfaring at både e-tron og id.4 bruker vesentlig mer. Men forbruk på langkjøring betyr jo mer for hvor godt bilen fungerer på hytte / ferieturer.

Trond.m

#58
Dette lover bra. Kjørte fra Asker (varm garasje 9 grader) til Nittedal t/r med totalt 4 stopp underveis fra 0,5 til 2 timer. Kjørte pent, men holdt stort sett fartsgrensen. Mye 60 og 70 gir lav gjennomsnittsfart. 5-7 grader utetemperatur og delvis fuktig veg. Snittforbruket t/r 10,5 mil på snitt 17,6 = 40 mil rekkevidde. Det synes jeg er imponerende. 20 grader i kupe + IR / rattvarme og sete. Satt bare i skjorta, så det var god komfort.

hELgenen

Bra lavt forbruk,men dagen i dag var esktremt snill for elbiler tror jeg.
Jeg nærmest halverte forbruket i dag sammenlignet med forrige uke.
Ble jo vårlig og tørre veier mange steder plutselig...

Men tallene som er vist er jo flotte sommertall uansett

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA