Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY sliter med varmen i kulda

Startet av Radial, lørdag 27. november 2021, klokken 22:04

« forrige - neste »

Radial

Skal bruke Y'en til jobb siste uka før jul, da skal den VP'n få kjørt seg - så får jeg booke time hos service hvis dette er en gjenganger.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

elhansen

Hjem motsatt vei som på fredag dvs 15 mil. Kaldere i lufta, lite forvarming og kaldt i bilen. Motorveg gikk dårlig mens småveier gikk fint. Holder 17-18 grader og for det meste ikke noe mer varme. Heldigvis varme i sete og ratt. Håper dette seg ordne.

lars667

Sitat fra: Klykken på søndag 05. desember 2021, klokken 12:37
Oppfordrer alle til å melde fra til service.

Jepp, har rapportert dette til service. Er ikke noe farlig, det er bare at det blir litt for kaldt. Men noen ganger begynner det plutselig å dogge også, må da kjøre på defroster. Virker ikke som om det kommer mer luft da, men den lille lufta som dyttes sendes til frontruta.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Klykken

Sitat fra: lars667 på søndag 05. desember 2021, klokken 18:04
Sitat fra: Klykken på søndag 05. desember 2021, klokken 12:37
Oppfordrer alle til å melde fra til service.

Jepp, har rapportert dette til service. Er ikke noe farlig, det er bare at det blir litt for kaldt. Men noen ganger begynner det plutselig å dogge også, må da kjøre på defroster. Virker ikke som om det kommer mer luft da, men den lille lufta som dyttes sendes til frontruta.
Opplevd dugg et par ganger jeg også. Begge gangene var på samme sted, i det jeg passerte ut av et skogholt og det ble litt temperaturforandringer ute, og skodde. Mener det var utsiden av glasset, dog.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Stromseth

#64
Sitat fra: Handyman på fredag 03. desember 2021, klokken 22:55
VP-systemet til Tesla trenger ikke å hente varme fra utelufta når det blir skikkelig kaldt. Octovalven og supermanifolden henter varmen der den det er høyest temperatur. Når det er skikkelig kaldt i været, vil batteriet være "mye varmere" og benyttes som varmekilde. Dersom batteriet ikke har nok overskuddsvarme suppleres det med generert overskuddsvarme fra motorene. Dette bruker selvfølgelig ekstra energi men det gjør at VP kan jobbe under svært gunstige forhold. Det er derfor heller ikke behov for PTC når systemet fungerer som det skal. Jeg tror noe av problemene ligger i styringen, og at dette vil bli bedre i kommende SW-versjoner.

Jeg kjører testturer flere ganger i uka nå for å logge, dokumentere og ev. kunne gi så mye info som mulig tilbake til servicesenteret.

Interessant opplevelse i dag. Kjørte en tur på 38km med total stigning på 433m. Fra 87moh til 520moh. Utetemperatur fra -17 til -22. Kupétemp stilt inn på 21,5.
Startet med 19,5 grader i kupeen og forvarmet bil.

Foruten at det tok 15 minutter før tempen kom opp til 21,5 etter å ha vært nede i 18 grader, så hadde jeg fin temp resten av veien opp. Nådde toppen med 21,5 grader i bilen. -21 ute.

Snur og kjører retur umiddelbart. Nå er det altså unnabakke mer eller mindre i 20km. Og det tar under 1 minutt så synker tempen i kupeen. Og synker. Ned til 15 grader etter 6 km. Så stiger den litt, flater ut, stiger litt, flater ut og jeg når ikke 21,5 grader igjen før etter 32km.

Jeg forstår ikke alt med oktoventilen og de 12 forskjellige varme-modusene, men har forsøkt å lese meg opp, og som du beskriver så hentes varme fra motor, batteri ja til og med kupé alt etter hva som er varmest og hva som skal varmes når uteluften er for kald, slik jeg forstår det.

Min mistanke etter kjøreturen i dag blir da at oppover så er det nok varme å hente fra f.eks. motor. Det er mye motstand i så mye stigning og jeg kjørte også ganske aktivt. Høyt forbruk også. 346Wh/km.
Mens nedover, når jeg både kjører roligere og i tillegg har veldig lite motstand, så er det rett og slett ikke noe varme å hente.

MEN, kan det i så fall være noe feil med kompressoren eller styringen til denne, blir neste spørsmål. For i følge https://insideevs.com/news/452464/tesla-model-y-heat-pump-system-details/ så skal Model Y ha en kompressor med 1:1 energi inn = varme ut. Og de antyder 5-6kW som jo bør være mer enn nok til å varme kupeen.

I tillegg så virker det å være en feil med utetemp-sensoren. Det er stor forskjell på utetemperaturen som registreres. Opp til 5,5 grader forskjell på de samme punktene langs veien tur/retur. Og utetempen forandrer seg ikke så raskt på 10-20 minutter.

Jeg skal teste dette flere ganger denne uka. Er meldt fortsatt godt og kaldt her.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Model Y (MIC), Long Range AWD, Gemini 19" S/V, Hvit m sort interiør. Montert Lazer Linear 18 Elite m i-LBA (4. sept -21 til dd)

Ironman666

Sitat fra: snakkesalig på fredag 03. desember 2021, klokken 10:29
Men i så fall burde det vel være likt for TM3? Er vel ingen(?) TM3-eiere (meg inkludert) som har rapportert noe lignende (etter varmepumpeproblemene tidligere i år vel og merke)?

Jeg har en TM3 2021 levert i september, med samme problem som er beskrevet i denne tråden. Bilen var kun var oppe i 15-17 grader etter 15 minutter oppvarming. Måtte kjøre ca 40 minutter i før temperaturen var som normalt, men om jeg stilte temperaturen opp høyere til feks 27 grader / HØY, så kom det mest kald luft. Dette var ved ca -12 grader ute. Absolutt uakseptabelt med en ny bil i 2021.

Bestilte service på telefon og fikk time neste dag. Byttet 3 sensorer og problemet ser ut til å være borte, men er ikke helt overbevist, fordi det har ikke vært kaldere enn -8 siden den gangen det skjedde. Som andre her har skrevet så virker det som det skjer når det er over -10 grader

elhansen

Det skjer også ved 7 blå. Hvilke sensorer ble byttet? Tror jeg står ovenfor det samme som du har fått ordnet på

Ironman666

Sitat fra: elhansen på søndag 05. desember 2021, klokken 21:57
Det skjer også ved 7 blå. Hvilke sensorer ble byttet? Tror jeg står ovenfor det samme som du har fått ordnet på
Dette er de som ble byttet


Handyman

Sitat fra: Stromseth på søndag 05. desember 2021, klokken 21:31
Sitat fra: Handyman på fredag 03. desember 2021, klokken 22:55
VP-systemet til Tesla trenger ikke å hente varme fra utelufta når det blir skikkelig kaldt. Octovalven og supermanifolden henter varmen der den det er høyest temperatur. Når det er skikkelig kaldt i været, vil batteriet være "mye varmere" og benyttes som varmekilde. Dersom batteriet ikke har nok overskuddsvarme suppleres det med generert overskuddsvarme fra motorene. Dette bruker selvfølgelig ekstra energi men det gjør at VP kan jobbe under svært gunstige forhold. Det er derfor heller ikke behov for PTC når systemet fungerer som det skal. Jeg tror noe av problemene ligger i styringen, og at dette vil bli bedre i kommende SW-versjoner.

Jeg kjører testturer flere ganger i uka nå for å logge, dokumentere og ev. kunne gi så mye info som mulig tilbake til servicesenteret.

Interessant opplevelse i dag. Kjørte en tur på 38km med total stigning på 433m. Fra 87moh til 520moh. Utetemperatur fra -17 til -22. Kupétemp stilt inn på 21,5.
Startet med 19,5 grader i kupeen og forvarmet bil.

Foruten at det tok 15 minutter før tempen kom opp til 21,5 etter å ha vært nede i 18 grader, så hadde jeg fin temp resten av veien opp. Nådde toppen med 21,5 grader i bilen. -21 ute.

Snur og kjører retur umiddelbart. Nå er det altså unnabakke mer eller mindre i 20km. Og det tar under 1 minutt så synker tempen i kupeen. Og synker. Ned til 15 grader etter 6 km. Så stiger den litt, flater ut, stiger litt, flater ut og jeg når ikke 21,5 grader igjen før etter 32km.

Jeg forstår ikke alt med oktoventilen og de 12 forskjellige varme-modusene, men har forsøkt å lese meg opp, og som du beskriver så hentes varme fra motor, batteri ja til og med kupé alt etter hva som er varmest og hva som skal varmes når uteluften er for kald, slik jeg forstår det.

Min mistanke etter kjøreturen i dag blir da at oppover så er det nok varme å hente fra f.eks. motor. Det er mye motstand i så mye stigning og jeg kjørte også ganske aktivt. Høyt forbruk også. 346Wh/km.
Mens nedover, når jeg både kjører roligere og i tillegg har veldig lite motstand, så er det rett og slett ikke noe varme å hente.

MEN, kan det i så fall være noe feil med kompressoren eller styringen til denne, blir neste spørsmål. For i følge https://insideevs.com/news/452464/tesla-model-y-heat-pump-system-details/ så skal Model Y ha en kompressor med 1:1 energi inn = varme ut. Og de antyder 5-6kW som jo bør være mer enn nok til å varme kupeen.

I tillegg så virker det å være en feil med utetemp-sensoren. Det er stor forskjell på utetemperaturen som registreres. Opp til 5,5 grader forskjell på de samme punktene langs veien tur/retur. Og utetempen forandrer seg ikke så raskt på 10-20 minutter.

Jeg skal teste dette flere ganger denne uka. Er meldt fortsatt godt og kaldt her.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Opplevde tidvis svært lite effekt fra varmeapparatet på vei til og fra hytta i helga.
Vifta gikk helt ned på trinn 1 og det var så vidt litt lunk i lufta. Skrur man opp hastigheten på vifta blir lufta kald.
Prøvde alle manuelle innstillinger jeg kunne komme på, også styring vi app, uten at de så ut til å ha noen påvirkning. Etter noen minutter kom varmen voldsomt tilbake, før den stabiliserte seg. Dette gjentok seg kanskje hvert 20 til 30 minutt?
SMT viser noen merkelige temperaturverdier, men jeg er usikker om det er SMT som ikke leser TMY riktig, eller om det har sammenheng med varmeproblemene.
Startet med forvamet bil, og utetemp viser riktig verdi ser det ut til. Men jeg skal være oppmerksom på om varmen forsvinner i kombinasjon med nedoverbakker, det er en interessant teori, og kan ha vært tilfellet på turen i helga.
Har meldt saken til Tesla, så får vi se hva som skjer. Dette er ikke godt nok.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kires

Kjørte t/r hytta i helgen. Forvarmet før avreise hjemmefra og fra hytta. Ble fort kjølig på vei til hytta, holdt seg slik i en halvtimes tid. Så kom plutselig varmen og holdt seg grei resten av turen. Merka den falt ut et par ganger men gikk fort over.

Generelt ustabil temperatur, blir plutselig veldig varmt i bilen uten noen god grunn.

På vei hjem i går ble det også kaldt etter ca 10 min kjøring. Tok en reset mens jeg kjørte, da ble problemet løst. Om det skyldes reset eller annet vet jeg ikke.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Lucifer-

Samme problem her også. Kjørte E18 Vestfold/Telemark sørover, og varmen kom ikke før vi kom til porsgrunn og fartsgrensen gikk ned. Ble kaldt igjen så fort hastigheten økte. Noe av de samme tendensene hjemover, men ikke 100%. Har meldt inn til Tesla.

ToWalkOrDrive

Merket samme problemet som dere andre i går. Var -9 til -5 ute. Hadde forvarmet bilen i -9, og bilen føltes varm ut da jeg begynte å kjøre (men mulig det var fordi jeg hadde gått i kulda). Følte det var ok varmt i en halv time. Da jeg tok av den tjukke jakken merket jeg at det ikke var så varmt, og prøvde å skru opp temperaturen fra 21 til 23....og deretter til Hi, uten at noe av dette endret temperaturen. Er åpenbart at det kommer varme, hvis ikke hadde jeg jo fort dødd. Men var ca 17-18 grader vil jeg tippe. Hadde forøvrig lite strøm på bilen. Oppdaterte software i en to-gang i forrige uke, og hadde ikke problemet før, men har ikke kjørt bilen i så kaldt vær før, så det kan nok like gjerne være tilfeldig. Ble litt varmere i bilen på slutten da temperaturen steg til -5.

Neste tråd: hvor kan en kjøpe gode 12V-sigarett-tenner-ovner og propan-ovner og tett gardin til å ha fra bakseterygg til tak...
Tesla Model Y                         2021-

hjulkast

#72
Har også problemer med ustabil varme i kulda på min TMY. Fikk en drop-in time på Rud SC på rappen i formiddag etter å ha snakket med Service på telefon idag tidlig, og dro innom umiddelbart etter. En tekniker kikket på saken og kunne meddele at problemet med ustabil varme er kjent for Tesla og er relatert til software. En fiks for dette kommer i en oppdatering som var ventet "om ikke lenge". Som midlertidig fiks ble jeg anbefalt å låse klimaanlegg i manuell og ikke røre Auto funksjon.

Jeg er forøvrig på SW versjon 2021.40.6. Har en følelse av at problemet oppsto etter at denne kom, men kan ikke si dette med sikkerhet.

Stromseth

Sitat fra: Hans M på mandag 06. desember 2021, klokken 10:40
Har også problemer med ustabil varme i kulda på min TMY. Fikk en drop-in time på Rud SC på rappen i formiddag etter å ha snakket med Service på telefon idag tidlig, og dro innom umiddelbart etter. En tekniker kikket på saken og kunne meddele at problemet med ustabil varme er kjent for Tesla og er relatert til software. En fiks for dette kommer i en oppdatering som var ventet "om ikke lenge". Som midlertidig fiks ble jeg anbefalt å låse klimaanlegg i manuell og ikke røre Auto funksjon.

Takk for info. Jeg mistenker også at dette er SW-relatert og handler om veksling mellom de forskjellige varmemodusene og/eller styring av COP=1 kompressor (visstnok skal 5-6kW elektrisk energi inn kunne være lik 5-6kW varme ut når varmen ikke kan hentes andre steder). Kun spekulasjon fra min side basert på de testene jeg har gjort.

"Låse klimaanlegg i manuell" er interessant, da alle tips hittil har vært det motsatte. Jeg skal teste dette i kveld.

Jeg har hatt problemet lenge før 40.6. Kan det være at du ikke har hatt så kaldt ute på tidligere versjoner?
Tesla Model Y (MIC), Long Range AWD, Gemini 19" S/V, Hvit m sort interiør. Montert Lazer Linear 18 Elite m i-LBA (4. sept -21 til dd)

glx-rider

Sitat fra: Hans M på mandag 06. desember 2021, klokken 10:40
Har også problemer med ustabil varme i kulda på min TMY. Fikk en drop-in time på Rud SC på rappen i formiddag etter å ha snakket med Service på telefon idag tidlig, og dro innom umiddelbart etter. En tekniker kikket på saken og kunne meddele at problemet med ustabil varme er kjent for Tesla og er relatert til software. En fiks for dette kommer i en oppdatering som var ventet "om ikke lenge". Som midlertidig fiks ble jeg anbefalt å låse klimaanlegg i manuell og ikke røre Auto funksjon.

Jeg er forøvrig på SW versjon 2021.40.6. Har en følelse av at problemet oppsto etter at denne kom, men kan ikke si dette med sikkerhet.

Tusen takk for info om hvordan det gikk på SC - da lar jeg være å melde inn min. Hadde en ikke alt for varm tur til fjellet i helgen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA