Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterkjøring

Startet av lifecycle, tirsdag 16. november 2021, klokken 10:12

« forrige - neste »

lifecycle

Har testa Y'en på vinterføre for første gang nå...
Må innrømme jeg synes den er litt nervøs. Hovedsaklig pga regenerering på bakhjulene når man slipper opp på gassen.
Mulig man blir vant til det etter hvert? Noen som har tips til hvordan man kan kjøre tryggest mulig eller om det kommer en SW-oppdatering med vintermodus snart (f.eks. 50x50 fordeling av kraft og lav regen)
??

bholstad

Mitt beste tips er at du slutter å kjøre som om du har en bil som ikke har regenering. Det løste problemet helt for min del. Dvs ikke slipp opp gassen helt alle de gangene du vil bremse litt.

lifecycle

Sitat fra: bholstad på tirsdag 16. november 2021, klokken 10:35
Mitt beste tips er at du slutter å kjøre som om du har en bil som ikke har regenering. Det løste problemet helt for min del. Dvs ikke slipp opp gassen helt alle de gangene du vil bremse litt.
Gjør selvsagt det, men problemet (sånn det virker for meg) er at den regererer mest (bare?) på bakhjulene virker det som, slik at disse slipper og bilen logrer, hekken sklir ut i sving.

Tahamre

Det hadde vært veldig greit å kunne regulere regenerering selv. Jeg vet det kommer noen kjipe situasjoner i denne svingen i løpet av vinteren. Den er grunnen til at jeg valgte piggdekk (Sunnmøre).

thebadger

På samme måte som alle biler med bakhjulstrekk: ikke slipp gassen.
Eventuelt kan du slå på terrengmodus

lars667

Antar at du kjører i chill mode, det hjelper noe. Kan også prøve terrengassistent når det er marginalt føre, kanskje. Er ellers enig. Det er ikke bra at den bremser bak hvis du må slippe gassen litt for å gjøre klar til å bremse. Dette spiser av marginene du har til enhver tid, selv om den som oftest får inn rompa igjen ganske fort. Vanligvis kan en regulere det med egg under wattpedalen, men f. eks. i lengre stigninger, hvor du må ha et visst pådrag, vil den "fishtaile" litt hvis det er glatt. Ikke farlig, men ubehagelig, spesielt for de bak. Så det hadde vært fordel med en modus hvor en kunne hatt en viss fordeling av kraft til framhjul før det slipper.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Jeronan

#6
Sitat fra: lifecycle på tirsdag 16. november 2021, klokken 11:15
Sitat fra: bholstad på tirsdag 16. november 2021, klokken 10:35
Mitt beste tips er at du slutter å kjøre som om du har en bil som ikke har regenering. Det løste problemet helt for min del. Dvs ikke slipp opp gassen helt alle de gangene du vil bremse litt.
Gjør selvsagt det, men problemet (sånn det virker for meg) er at den regererer mest (bare?) på bakhjulene virker det som, slik at disse slipper og bilen logrer, hekken sklir ut i sving.

When the temperature is above 2 degrees it will use the rear DU only by default. It switches to both DUs when the temperature drops below 2 degrees.
I also assume that when the car detects it being slippery and engages Traction control, that will with switch to both DU mode as well.

This was the case with my previous Model S and so far I have not seen it to be any different with the Model Y?

You just have to get used to one pedal driving. It will take some time.

I always had my previous Model S at max. regen, even in winter and never had any issues nor felt ever scared of losing control in slippery / heavy winter conditions.
I am definitely curious how our Model Y is going to behave under similar conditions coming winter. :)

PS. People also need to understand the difference between regen and actual braking! Regen is not the same as hitting the brakes. Regen doesn't lock up the tires.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 16. november 2021, klokken 12:12
When the temperature is above 2 degrees it will use the rear DU only by default. It switches to both DUs when the temperature drops below 2 degrees....
Jeg tror ikke det er slik på 3 og Y. Noen som kan bekrefte, eller avkrefte det?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på tirsdag 16. november 2021, klokken 12:17
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 16. november 2021, klokken 12:12
When the temperature is above 2 degrees it will use the rear DU only by default. It switches to both DUs when the temperature drops below 2 degrees....
Jeg tror ikke det er slik på 3 og Y. Noen som kan bekrefte, eller avkrefte det?
Stemmer det. Y og 3 er RWD helt til bakhjulene slipper, uavhengig av temperatur. Offroad mode på Y er mest sannsynlig AWD dog.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 16. november 2021, klokken 12:20
Sitat fra: Handyman på tirsdag 16. november 2021, klokken 12:17
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 16. november 2021, klokken 12:12
When the temperature is above 2 degrees it will use the rear DU only by default. It switches to both DUs when the temperature drops below 2 degrees....
Jeg tror ikke det er slik på 3 og Y. Noen som kan bekrefte, eller avkrefte det?
Stemmer det. Y og 3 er RWD helt til bakhjulene slipper, uavhengig av temperatur. Offroad mode på Y er mest sannsynlig AWD dog.
Takk. Det stemmer nemlig helt med mine erfaringer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 16. november 2021, klokken 12:12
PS. People also need to understand the difference between regen and actual braking! Regen is not the same as hitting the brakes. Regen doesn't lock up the tires.
Er det glatt nok så vil regen låse hjulene og. Seilte fint avgårde med X ned en bakke på nullføre en gang. Løsningen var å sette bilen i N og styre seg ut på veiskulderen for å få grep med to av hjulene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jeronan

#11
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 16. november 2021, klokken 12:20
Sitat fra: Handyman på tirsdag 16. november 2021, klokken 12:17
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 16. november 2021, klokken 12:12
When the temperature is above 2 degrees it will use the rear DU only by default. It switches to both DUs when the temperature drops below 2 degrees....
Jeg tror ikke det er slik på 3 og Y. Noen som kan bekrefte, eller avkrefte det?
Stemmer det. Y og 3 er RWD helt til bakhjulene slipper, uavhengig av temperatur. Offroad mode på Y er mest sannsynlig AWD dog.

Well that is both disappointing and strange. Then AWD on both Model 3 and Y become nothing more than a glorified traction control system that is only engaging when its too late basically.

The whole point with AWD is that you have much better traction in winter conditions, like driving on hard (cleared) snowy roads, etc.
This was an absolutely fantastic experience with our previous Model S. You could both feel and hear both DUs being active. Even if its not slippery all the time per se, it just gives you much more control when you do hit those icy parts on the road and the car barely breaking a swet.

We will have to wait and see with our Model Y and how it will behave, as we have yet to get any of that kind of weather over here.

But yeah, I now start to understand these complaints people are posting now, if the front DU is just not being used at all when cold.  :o
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

turfsurf

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 16. november 2021, klokken 12:31
Well that is both disappointing and strange. Then AWD on both Model 3 and Y become nothing more than a glorified traction control system that is only engaging when its too late basically.

The whole point with AWD is that you have much better traction in winter conditions, like driving on hard (cleared) snowy roads, etc.
Skulle gjerne hatt snø-modus på vår 3 ja. Når det er sagt opplever jeg ikke at default RWD er noe problem hverken for fremkommelighet eller sikkerhet på 3ern.

Har kjørt opp til hytta på holkeføre med stor skaphenger på slep, uten noen problemer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jeronan

#13
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 16. november 2021, klokken 12:41
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 16. november 2021, klokken 12:31
Well that is both disappointing and strange. Then AWD on both Model 3 and Y become nothing more than a glorified traction control system that is only engaging when its too late basically.

The whole point with AWD is that you have much better traction in winter conditions, like driving on hard (cleared) snowy roads, etc.
Skulle gjerne hatt snø-modus på vår 3 ja. Når det er sagt opplever jeg ikke at default RWD er noe problem hverken for fremkommelighet eller sikkerhet på 3ern.

Har kjørt opp til hytta på holkeføre med stor skaphenger på slep, uten noen problemer.

I still don't understand why the AWD version of Model Y and 3 are not behaving like the Model S/X AWD.

No wonder people are reporting these nervous behavior issues with the 3 and Y.

What is the point of these cars having two DUs and call them AWD, if you are forced to put the car in offroad mode to get both DUs to be active.

It can't be a range concern either, as these new DUs are so crazy efficient compared to those big old gen DUs on Model S/X. Not to mention that when both DUs engage power gets distributed between both DUs, so net power consumption should remain roughly the same. As again, was the case with our Model S.
So should be even less of a concern with Model 3 and Y. Especially now they have a heat pump (warmepumpe) as well.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

turfsurf

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 16. november 2021, klokken 13:01
It can't be a range concern either, as these new DUs are so crazy efficient compared to those big old gen DUs on Model S/X. Not to mention that when both DUs engage power gets distributed between both DUs, so net power consumption should remain roughly the same. As again, was the case with our Model S.
Rekkevidde er nok nettopp begrunnelsen. Async motoren foran er mindre effektiv en PMSRM motoren bak. Men async motoren foran triller med relativt friksjonsfritt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA