Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model Y => Emne startet av: lifecycle på Tirsdag 16. November 2021, klokken 10:12

Tittel: Vinterkjøring
Skrevet av: lifecycleTirsdag 16. November 2021, klokken 10:12
Har testa Y'en på vinterføre for første gang nå...
Må innrømme jeg synes den er litt nervøs. Hovedsaklig pga regenerering på bakhjulene når man slipper opp på gassen.
Mulig man blir vant til det etter hvert? Noen som har tips til hvordan man kan kjøre tryggest mulig eller om det kommer en SW-oppdatering med vintermodus snart (f.eks. 50x50 fordeling av kraft og lav regen)
??
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: bholstadTirsdag 16. November 2021, klokken 10:35
Mitt beste tips er at du slutter å kjøre som om du har en bil som ikke har regenering. Det løste problemet helt for min del. Dvs ikke slipp opp gassen helt alle de gangene du vil bremse litt.
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: lifecycleTirsdag 16. November 2021, klokken 11:15
Mitt beste tips er at du slutter å kjøre som om du har en bil som ikke har regenering. Det løste problemet helt for min del. Dvs ikke slipp opp gassen helt alle de gangene du vil bremse litt.
Gjør selvsagt det, men problemet (sånn det virker for meg) er at den regererer mest (bare?) på bakhjulene virker det som, slik at disse slipper og bilen logrer, hekken sklir ut i sving.
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: TahamreTirsdag 16. November 2021, klokken 11:29
Det hadde vært veldig greit å kunne regulere regenerering selv. Jeg vet det kommer noen kjipe situasjoner i denne svingen i løpet av vinteren. Den er grunnen til at jeg valgte piggdekk (Sunnmøre).
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: thebadgerTirsdag 16. November 2021, klokken 11:35
På samme måte som alle biler med bakhjulstrekk: ikke slipp gassen.
Eventuelt kan du slå på terrengmodus
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: lars667Tirsdag 16. November 2021, klokken 11:36
Antar at du kjører i chill mode, det hjelper noe. Kan også prøve terrengassistent når det er marginalt føre, kanskje. Er ellers enig. Det er ikke bra at den bremser bak hvis du må slippe gassen litt for å gjøre klar til å bremse. Dette spiser av marginene du har til enhver tid, selv om den som oftest får inn rompa igjen ganske fort. Vanligvis kan en regulere det med egg under wattpedalen, men f. eks. i lengre stigninger, hvor du må ha et visst pådrag, vil den "fishtaile" litt hvis det er glatt. Ikke farlig, men ubehagelig, spesielt for de bak. Så det hadde vært fordel med en modus hvor en kunne hatt en viss fordeling av kraft til framhjul før det slipper.
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: JeronanTirsdag 16. November 2021, klokken 12:12
Mitt beste tips er at du slutter å kjøre som om du har en bil som ikke har regenering. Det løste problemet helt for min del. Dvs ikke slipp opp gassen helt alle de gangene du vil bremse litt.
Gjør selvsagt det, men problemet (sånn det virker for meg) er at den regererer mest (bare?) på bakhjulene virker det som, slik at disse slipper og bilen logrer, hekken sklir ut i sving.

When the temperature is above 2 degrees it will use the rear DU only by default. It switches to both DUs when the temperature drops below 2 degrees.
I also assume that when the car detects it being slippery and engages Traction control, that will with switch to both DU mode as well.

This was the case with my previous Model S and so far I have not seen it to be any different with the Model Y?

You just have to get used to one pedal driving. It will take some time.

I always had my previous Model S at max. regen, even in winter and never had any issues nor felt ever scared of losing control in slippery / heavy winter conditions.
I am definitely curious how our Model Y is going to behave under similar conditions coming winter. :)

PS. People also need to understand the difference between regen and actual braking! Regen is not the same as hitting the brakes. Regen doesn't lock up the tires.
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: HandymanTirsdag 16. November 2021, klokken 12:17
When the temperature is above 2 degrees it will use the rear DU only by default. It switches to both DUs when the temperature drops below 2 degrees....
Jeg tror ikke det er slik på 3 og Y. Noen som kan bekrefte, eller avkrefte det?
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: turfsurfTirsdag 16. November 2021, klokken 12:20
When the temperature is above 2 degrees it will use the rear DU only by default. It switches to both DUs when the temperature drops below 2 degrees....
Jeg tror ikke det er slik på 3 og Y. Noen som kan bekrefte, eller avkrefte det?
Stemmer det. Y og 3 er RWD helt til bakhjulene slipper, uavhengig av temperatur. Offroad mode på Y er mest sannsynlig AWD dog.
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: HandymanTirsdag 16. November 2021, klokken 12:23
When the temperature is above 2 degrees it will use the rear DU only by default. It switches to both DUs when the temperature drops below 2 degrees....
Jeg tror ikke det er slik på 3 og Y. Noen som kan bekrefte, eller avkrefte det?
Stemmer det. Y og 3 er RWD helt til bakhjulene slipper, uavhengig av temperatur. Offroad mode på Y er mest sannsynlig AWD dog.
Takk. Det stemmer nemlig helt med mine erfaringer.
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: turfsurfTirsdag 16. November 2021, klokken 12:26
PS. People also need to understand the difference between regen and actual braking! Regen is not the same as hitting the brakes. Regen doesn't lock up the tires.
Er det glatt nok så vil regen låse hjulene og. Seilte fint avgårde med X ned en bakke på nullføre en gang. Løsningen var å sette bilen i N og styre seg ut på veiskulderen for å få grep med to av hjulene.
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: JeronanTirsdag 16. November 2021, klokken 12:31
When the temperature is above 2 degrees it will use the rear DU only by default. It switches to both DUs when the temperature drops below 2 degrees....
Jeg tror ikke det er slik på 3 og Y. Noen som kan bekrefte, eller avkrefte det?
Stemmer det. Y og 3 er RWD helt til bakhjulene slipper, uavhengig av temperatur. Offroad mode på Y er mest sannsynlig AWD dog.

Well that is both disappointing and strange. Then AWD on both Model 3 and Y become nothing more than a glorified traction control system that is only engaging when its too late basically.

The whole point with AWD is that you have much better traction in winter conditions, like driving on hard (cleared) snowy roads, etc.
This was an absolutely fantastic experience with our previous Model S. You could both feel and hear both DUs being active. Even if its not slippery all the time per se, it just gives you much more control when you do hit those icy parts on the road and the car barely breaking a swet.

We will have to wait and see with our Model Y and how it will behave, as we have yet to get any of that kind of weather over here.

But yeah, I now start to understand these complaints people are posting now, if the front DU is just not being used at all when cold.  :o
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: turfsurfTirsdag 16. November 2021, klokken 12:41
Well that is both disappointing and strange. Then AWD on both Model 3 and Y become nothing more than a glorified traction control system that is only engaging when its too late basically.

The whole point with AWD is that you have much better traction in winter conditions, like driving on hard (cleared) snowy roads, etc.
Skulle gjerne hatt snø-modus på vår 3 ja. Når det er sagt opplever jeg ikke at default RWD er noe problem hverken for fremkommelighet eller sikkerhet på 3ern.

Har kjørt opp til hytta på holkeføre med stor skaphenger på slep, uten noen problemer.
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: JeronanTirsdag 16. November 2021, klokken 13:01
Well that is both disappointing and strange. Then AWD on both Model 3 and Y become nothing more than a glorified traction control system that is only engaging when its too late basically.

The whole point with AWD is that you have much better traction in winter conditions, like driving on hard (cleared) snowy roads, etc.
Skulle gjerne hatt snø-modus på vår 3 ja. Når det er sagt opplever jeg ikke at default RWD er noe problem hverken for fremkommelighet eller sikkerhet på 3ern.

Har kjørt opp til hytta på holkeføre med stor skaphenger på slep, uten noen problemer.

I still don't understand why the AWD version of Model Y and 3 are not behaving like the Model S/X AWD.

No wonder people are reporting these nervous behavior issues with the 3 and Y.

What is the point of these cars having two DUs and call them AWD, if you are forced to put the car in offroad mode to get both DUs to be active.

It can't be a range concern either, as these new DUs are so crazy efficient compared to those big old gen DUs on Model S/X. Not to mention that when both DUs engage power gets distributed between both DUs, so net power consumption should remain roughly the same. As again, was the case with our Model S.
So should be even less of a concern with Model 3 and Y. Especially now they have a heat pump (warmepumpe) as well.
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: turfsurfTirsdag 16. November 2021, klokken 13:04
It can't be a range concern either, as these new DUs are so crazy efficient compared to those big old gen DUs on Model S/X. Not to mention that when both DUs engage power gets distributed between both DUs, so net power consumption should remain roughly the same. As again, was the case with our Model S.
Rekkevidde er nok nettopp begrunnelsen. Async motoren foran er mindre effektiv en PMSRM motoren bak. Men async motoren foran triller med relativt friksjonsfritt.
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: JeronanTirsdag 16. November 2021, klokken 13:23
It can't be a range concern either, as these new DUs are so crazy efficient compared to those big old gen DUs on Model S/X. Not to mention that when both DUs engage power gets distributed between both DUs, so net power consumption should remain roughly the same. As again, was the case with our Model S.
Rekkevidde er nok nettopp begrunnelsen. Async motoren foran er mindre effektiv en PMSRM motoren bak. Men async motoren foran triller med relativt friksjonsfritt.

Hmm learned something new today. I thought both front and rear DU were the same, with only the Rear DU being different on Performance. But that seems also different on Model 3 and Y (just further uncorked rear DU?).  :-X

I guess we should have read the actual Model Y web page as well, where it explains that Model 3 and Y have a reactive AWD system, instead of traditional proactive AWD.

"Teslas firehjulsdrift har to uavhengige motorer for forbedret redundans, hver med kun én bevegelig del for minimalt vedlikehold og maksimal holdbarhet. Til forskjell fra tradisjonelle firehjulsdriftsystemer, kontrollerer de dreiemomentet digitalt til for- og bakhjulene for langt bedre veigrep og trekkraftkontroll."

"Dual Motor responderer på endrede forhold på så lite som 10 millisekunder"

So in other words.... marketing speech for glorified traction control system, instead of true AWD. /shrug

Lets hope, like you suggest turfsurf, that we can get a snow/winter mode in future OTA update.
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: TahamreTirsdag 16. November 2021, klokken 13:29
Regner med det er mulig å sette den i N når en triller nedover en bakke slik at en kan justere farten med bremsene? Tenker dette er lettere når en kjører i isete nedoverbakker, en å slippe på gassen og risikere at en sklir for så å trykke inn gassen igjen, det føles litt feil.
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: turfsurfTirsdag 16. November 2021, klokken 13:30
Hmm learned something new today. I thought both front and rear DU were the same, with only the Rear DU being different on Performance. But that seems also different on Model 3 and Y (just further uncorked rear DU?).  :-X
Det gikk rykter om at DU på performance ble håndplukket til å begynne med, men nå ser det ut til å være samme.

Som jeg har forstått det så har det gått slik:

- alle 3 (SR,LR,LR AWD of P) hadde samme PMSRM bak, og AWD hadde i tillegg Async motor foran
- AWD fikk etter hvert en mindre kraftig men mere effektiv motor bak
- SR+ og LR (uten AWD) beholdt den gamle PMSRM motoren bak
- SR mistet navnet og fikk lengre rekkevidde men dårligere ytelse med den nye motoren bak.
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: turfsurfTirsdag 16. November 2021, klokken 13:31
Regner med det er mulig å sette den i N når en triller nedover en bakke slik at en kan justere farten med bremsene?
Ja, det er fullt mulig. Skal dog være veldig glatt for at det skal være nødvendig.
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: HandymanTirsdag 16. November 2021, klokken 14:12
Well that is both disappointing and strange. Then AWD on both Model 3 and Y become nothing more than a glorified traction control system that is only engaging when its too late basically.

The whole point with AWD is that you have much better traction in winter conditions, like driving on hard (cleared) snowy roads, etc.
Skulle gjerne hatt snø-modus på vår 3 ja. Når det er sagt opplever jeg ikke at default RWD er noe problem hverken for fremkommelighet eller sikkerhet på 3ern.

Har kjørt opp til hytta på holkeføre med stor skaphenger på slep, uten noen problemer.

I still don't understand why the AWD version of Model Y and 3 are not behaving like the Model S/X AWD.

No wonder people are reporting these nervous behavior issues with the 3 and Y.

What is the point of these cars having two DUs and call them AWD, if you are forced to put the car in offroad mode to get both DUs to be active.

It can't be a range concern either, as these new DUs are so crazy efficient compared to those big old gen DUs on Model S/X. Not to mention that when both DUs engage power gets distributed between both DUs, so net power consumption should remain roughly the same. As again, was the case with our Model S.
So should be even less of a concern with Model 3 and Y. Especially now they have a heat pump (warmepumpe) as well.
Bare slapp av. Det er en meget godt på glatta. Noe uvant i starten, men ikke ta sorgene på forskudd.
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: geearTirsdag 16. November 2021, klokken 17:51
It can't be a range concern either, as these new DUs are so crazy efficient compared to those big old gen DUs on Model S/X. Not to mention that when both DUs engage power gets distributed between both DUs, so net power consumption should remain roughly the same. As again, was the case with our Model S.
Rekkevidde er nok nettopp begrunnelsen. Async motoren foran er mindre effektiv en PMSRM motoren bak. Men async motoren foran triller med relativt friksjonsfritt.

Hmm learned something new today. I thought both front and rear DU were the same, with only the Rear DU being different on Performance. But that seems also different on Model 3 and Y (just further uncorked rear DU?).  :-X

I guess we should have read the actual Model Y web page as well, where it explains that Model 3 and Y have a reactive AWD system, instead of traditional proactive AWD.

"Teslas firehjulsdrift har to uavhengige motorer for forbedret redundans, hver med kun én bevegelig del for minimalt vedlikehold og maksimal holdbarhet. Til forskjell fra tradisjonelle firehjulsdriftsystemer, kontrollerer de dreiemomentet digitalt til for- og bakhjulene for langt bedre veigrep og trekkraftkontroll."

"Dual Motor responderer på endrede forhold på så lite som 10 millisekunder"

So in other words.... marketing speech for glorified traction control system, instead of true AWD. /shrug

Lets hope, like you suggest turfsurf, that we can get a snow/winter mode in future OTA update.
Dette er lite annerledes fra hva andre gjør... Model X og S er nesten bare FWD frem til de får slipp, 3 og Y er RWD. Selv uten hybrid har XC90 for eksempel alltid vært 95% FWD, og der må en spinne merkbart før den trekker på alle, og det er MYE tregere med fossilmotor og viskositetskobling (haldex) enn en elektromotor med høyoppløst encoder. Er svært få AWD-biler i dag som er permanent 50/50% foran og bak. Det bruker for mye energi.
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: ToWalkOrDriveOnsdag 17. November 2021, klokken 14:54
Kjørte i rundt 0 grader forrige helg. Da var regen redusert, men vet ikke om det var pga temperatur eller annet.
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: JeronanOnsdag 17. November 2021, klokken 14:55
Kjørte i rundt 0 grader forrige helg. Da var regen redusert, men vet ikke om det var pga temperatur eller annet.

Cold battery most likely.
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: ToWalkOrDriveOnsdag 17. November 2021, klokken 15:15
Kjørte i rundt 0 grader forrige helg. Da var regen redusert, men vet ikke om det var pga temperatur eller annet.

Cold battery most likely.

Så dersom en er på toppen av fjellet med kaldt batteri, og skal ned, så blir det ikke noe regenereringsproblem uansett  :)  Ikke at jeg har hatt noe regenereringsproblem med mine 3 Teslaer på mine 7 år heller....beste vinterbilene jeg har hatt, og kjører alltid piggfritt...
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: JeronanOnsdag 17. November 2021, klokken 17:19
Kjørte i rundt 0 grader forrige helg. Da var regen redusert, men vet ikke om det var pga temperatur eller annet.

Cold battery most likely.

Så dersom en er på toppen av fjellet med kaldt batteri, og skal ned, så blir det ikke noe regenereringsproblem uansett  :)  Ikke at jeg har hatt noe regenereringsproblem med mine 3 Teslaer på mine 7 år heller....beste vinterbilene jeg har hatt, og kjører alltid piggfritt...

Well you did not specify how long you were driving and if you preconditioned the car before departure. ;)

There are two main factors that we know of, which will reduce/disable regen.

1. Cold battery pack.
2. Battery pack at 100%.
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: Jon65Onsdag 17. November 2021, klokken 17:56
Det jeg ikke skjønner er hvorfor de har fjernet muligheten for valg av regenerering. Maks rekkevidde ville jo uansett vært oppgitt med maks regenerering så kunne de som ønsket det hatt mindre regenerering og mindre rekkevidde.

Samme med snow mode og permanent awd, burde ikke vært noe problem å ha det som et valg. Hadde valgt bort peis og promp tvert i bytte for valgbar regnerering og snow mode.
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: tjommiOnsdag 17. November 2021, klokken 18:38
Snow mode burde jo være en enkel sak i OTA update om nok folk etterspør det? De fikser jo "alt mulig annet rart folk vil ha".
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: lars667Onsdag 17. November 2021, klokken 19:07
Det ble postet en vintertest i DB+ av noen i en annet forumseksjon. Hvordan gjør TMY det der, tro? :) Synes personlig det (tilnærmet) samme "AWD"-systemet har vært litt overflatisk testet/beskrevet av motorjournalister som har testet TM3 tidligere. Det fine med det er at det virker enkelt, ikke så mye ekstra mikkmakk, viskosekoblinger og hva nå.

https://www.dagbladet.no/tema/n-suveren-elbil-vinner-pa-vinterfore/74609970 (https://www.dagbladet.no/tema/n-suveren-elbil-vinner-pa-vinterfore/74609970)
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: ToWalkOrDriveTorsdag 18. November 2021, klokken 10:37
Som nevnt synes jeg ikke regenen som den er utgjør noe problem. Ser at Electrek-journalisten er av samme oppfatning. Poenget er at dersom det er veldig glatt så må du bare ikke ta foten brått av gasspedalen. (Men hvis du må bremse kjapt så kan du jo bruke bremsen...)...men er sikkert litt uvant for nye Tesla-sjåfører, på samme måte som en del journalister sier at rattet er for sensitivt og svinger for brått...jeg har heller ikke merket det...vil en ha en snekke som du må vri masse for at bilen skal reagere?
https://electrek.co/2020/10/27/tesla-removes-regenerative-braking-strenght-option-new-cars/
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: JLindbergTorsdag 18. November 2021, klokken 11:43
Det ble postet en vintertest i DB+ av noen i en annet forumseksjon. Hvordan gjør TMY det der, tro? :) Synes personlig det (tilnærmet) samme "AWD"-systemet har vært litt overflatisk testet/beskrevet av motorjournalister som har testet TM3 tidligere. Det fine med det er at det virker enkelt, ikke så mye ekstra mikkmakk, viskosekoblinger og hva nå.

https://www.dagbladet.no/tema/n-suveren-elbil-vinner-pa-vinterfore/74609970 (https://www.dagbladet.no/tema/n-suveren-elbil-vinner-pa-vinterfore/74609970)

Er det noen som har tilgang som kan gi en kort referat av konklusjonen? Hvordan kommer Model Y og ID.4 ut i denne test?
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: lars667Torsdag 18. November 2021, klokken 11:53
Virker faktisk ikke som om TMY var med i det hele tatt, bare TM3. Det står litt om det i en annen tråd under Elbiler i media.
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: gutterhaukTorsdag 18. November 2021, klokken 12:57
TMY AWD system er vel tilnærmet identisk med TM3. Bjørn Nyland har laget et klipp som forklarer hvordan begge DUs oppfører seg på snø.

https://youtu.be/iXP7UWxkZkQ
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: k1Torsdag 18. November 2021, klokken 13:35
Det ble postet en vintertest i DB+ av noen i en annet forumseksjon. Hvordan gjør TMY det der, tro? :) Synes personlig det (tilnærmet) samme "AWD"-systemet har vært litt overflatisk testet/beskrevet av motorjournalister som har testet TM3 tidligere. Det fine med det er at det virker enkelt, ikke så mye ekstra mikkmakk, viskosekoblinger og hva nå.

https://www.dagbladet.no/tema/n-suveren-elbil-vinner-pa-vinterfore/74609970 (https://www.dagbladet.no/tema/n-suveren-elbil-vinner-pa-vinterfore/74609970)

Er det noen som har tilgang som kan gi en kort referat av konklusjonen? Hvordan kommer Model Y og ID.4 ut i denne test?

Verken TMY eller ID.4 er omtalt.
For TM3.
  [ You are not allowed to view attachments ]  
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: paalsenTorsdag 18. November 2021, klokken 14:48
Er det 2019 de har testet? Det er vel bedre/andre lykter på 2021?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: lars667Torsdag 18. November 2021, klokken 15:15
Det er det. Hadde 2020 mod med gamle lykter. Vesentlig bedre på TMY med de nye lyktene.
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: geearTorsdag 18. November 2021, klokken 15:29
Og vinterrekkevidden er jo også bedre på ny modell med varmepumpe..?
Tittel: Sv: Vinterkjøring
Skrevet av: k1Torsdag 18. November 2021, klokken 16:07
Er det 2019 de har testet? Det er vel bedre/andre lykter på 2021?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Står bare «fra 2020» øverst i denne rekken med biler.
Fra 2021 var det Taycan som kom best ut.