Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Takstativ THULE Model Y ?

Startet av TrondT1, mandag 15. november 2021, klokken 22:24

« forrige - neste »

TrondT1

Ønsker et takstativ som ikke er buet.
Thule har stativer, men ikke spesialstativ til Model Y (eller 3).
En YouTube-video viser en som monterer et standard Thule-stativ på en Model Y.

https://www.youtube.com/watch?v=vbfkhDRy7qQ

Er det noen som har erfaring med dette?

Handyman

#1
Sitat fra: TrondT1 på mandag 15. november 2021, klokken 22:24
Ønsker et takstativ som ikke er buet.
Thule har stativer, men ikke spesialstativ til Model Y (eller 3).
En YouTube-video viser en som monterer et standard Thule-stativ på en Model Y.

https://www.youtube.com/watch?v=vbfkhDRy7qQ

Er det noen som har erfaring med dette?
To ord: GLEM DET!
Hadde denne løsningen på en Audi 80 og det er en elendig løsning. I tillegg fungerer det enda dårligere med rammeløse vinduer.
EDIT: Lista som "krokene" festes under tror jeg bare er festet med noen små skurer. Jeg tror ikke de tåler særlig store krefter.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Mulig du er klar over det, og at det er andre årsaker til at du ikke vil ha buede bøyler, men de fleste takbokser former seg veldig fint til de buede bøylene. Merker ikke noe på vår Packline FX SUV. Åpner og lukker like fint, og ligger helt fint nedpå. Eneste ulempen jeg ser med buede bøyler er for montering av flere sykkelstativer, ser funky ut når de står ut som en blomst (prøvd på originale XC90-bøyler).

Ser han i videoen bruker som argument at de er enkle å ta av og på når man ikke trenger de, men det er faktisk også de originale. Når man først har montert en gang, så er det veldig enkelt etterpå.

ToWalkOrDrive

Thule tør ikke si at de har noen bøyler tilpasset Tesla, så virker litt skummelt å montere på, ja. Var en produsent som laget noen rette bøyler til Model 3, men tror ikke de har laget til Y ennå, men akkurat deres bøyler er ennå skumlere med tanke på at de festes på samme måte som originale - veldig nært takglasset, så virker litt skummelt garantimessig om takglasset ryker.

Dersom en skal ha planker oppå buede takbøyler uten gummilist som stikker opp, eller hva som helst oppå taket utenom takboks, så vil i hvert fall plankene ønske å skli av i større grad enn på Thule-bøyler som både er flate og har en veldig god gummilist som skaper friksjon....for ikke å snakke om takrenner og nedløpsrør.....ikke veldig vanskelig å få til, men unødvendig vanskelig.

Det er mulig min Thule takboks var litt ødelagt (nedbøyd i enden - vet ikke helt), men da jeg strammet den ned på de bøyde bøylene på Model 3 så var lokket ikke særlig smooth å åpne. På Model 3 er avstanden mellom bøylene mindre enn på Y, så går gjerne lettere på Y. Dette løste jeg med å tape på treklosser slik at sidene kom like høyt opp som midten av takbøylen....men alt dette avhenger sikkert av type boks og modell (toleranser).
Tesla Model Y                         2021-

TrondT1

Litt mer info.
Når jeg skal ha takstativ, er det for å kunne frakte FLATE ting; flate pakker fra IKEA, bygningsplate, dør,,,. Da må stativet være rett, ikke buet. Hvorfor man lager buede stativ er fullstendig ubegripelig, bortsett fra rent designmessig. Et stativ brukes for Å FRAKTE ting, ikke for at bilen skal bli penere.

Thule har ikke laget et stativ enda. Lurer på hvorfor? Er designen rundt takstativ-feste dårlig?
De fleste biler har spesielle festepunkter i taket, eller rails. Men Tesla? nei, bare knot!

Alle mine biler har hatt feste i tak-kanten, eller spesielle feste-punkter. Det har fungert perfekt. Også med takboks. Så hvorfor kan ikke Tesla også ha noe normalt?

Vi får vente å se. Håper Thule kommer med noe. Da er vi nok ganske sikre på at løsninger holder kvalitet.


Jeronan

#5
Sitat fra: TrondT1 på tirsdag 16. november 2021, klokken 13:49
Litt mer info.
Når jeg skal ha takstativ, er det for å kunne frakte FLATE ting; flate pakker fra IKEA, bygningsplate, dør,,,. Da må stativet være rett, ikke buet. Hvorfor man lager buede stativ er fullstendig ubegripelig, bortsett fra rent designmessig. Et stativ brukes for Å FRAKTE ting, ikke for at bilen skal bli penere.

Thule har ikke laget et stativ enda. Lurer på hvorfor? Er designen rundt takstativ-feste dårlig?
De fleste biler har spesielle festepunkter i taket, eller rails. Men Tesla? nei, bare knot!

Alle mine biler har hatt feste i tak-kanten, eller spesielle feste-punkter. Det har fungert perfekt. Også med takboks. Så hvorfor kan ikke Tesla også ha noe normalt?

Vi får vente å se. Håper Thule kommer med noe. Da er vi nok ganske sikre på at løsninger holder kvalitet.

Thule won't come with anything as far as I know. They won't dare build a roof rack for Model 3 and Y with the horrible mount point system it currently has, for fear of people braking the roof glass ( which plenty of people have already done with Tesla's own roof rack ) and then start blaming Thule.

Would have loved to get the same Wingbar Edge from Thule I had with our Model S, but alas...
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: TrondT1 på tirsdag 16. november 2021, klokken 13:49
Litt mer info.
Når jeg skal ha takstativ, er det for å kunne frakte FLATE ting; flate pakker fra IKEA, bygningsplate, dør,,,. Da må stativet være rett, ikke buet....
Hack: Jeg har i flere år fraktet flate ting gipsplater, asfaltplater, dører mm. med mine buede takbøyler. Jeg legger en langsgående lekt på hver side, og legger platene oppå. Da får man nødvendig avstiving i lengderetningen også. På rette takbøyler må man gjerne ha flere lekter.
Sitat fra: TrondT1 på tirsdag 16. november 2021, klokken 13:49
Thule har ikke laget et stativ enda. Lurer på hvorfor? Er designen rundt takstativ-feste dårlig?
De fleste biler har spesielle festepunkter i taket, eller rails. Men Tesla? nei, bare knot!
For å frakte last lovlig på taket er det bare Teslas takbøyler som kan brukes. Det er dårlig forretning å tilby takbøyker som ingen lovlig kan bruke. Ja det finnes uoriginale produkter som unnlater å fortelle kundene sine om dette.
Sitat fra: TrondT1 på tirsdag 16. november 2021, klokken 13:49
Vi får vente å se. Håper Thule kommer med noe. Da er vi nok ganske sikre på at løsninger holder kvalitet.
Tule kommer neppe med et takstativ som ikke gir kunden mulighet til taklast. ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: TrondT1 på tirsdag 16. november 2021, klokken 13:49
Thule har ikke laget et stativ enda. Lurer på hvorfor? Er designen rundt takstativ-feste dårlig?
De fleste biler har spesielle festepunkter i taket, eller rails. Men Tesla? nei, bare knot!

Alle mine biler har hatt feste i tak-kanten, eller spesielle feste-punkter. Det har fungert perfekt. Også med takboks. Så hvorfor kan ikke Tesla også ha noe normalt?


For noen år side hadde Thule uttalt seg at kvaliteten / målene til Tesla var for varierende til at de ville lage takbøyler. Vet ikke om min kilde er sikker, og/eller om det fortsatt gjelder.

For flate takbøyler må du nok over på en annen produsent jeg ikke husker navnet på. Enig i at bøyde takbøyler er idiotisk. Noen burde sveiset Thule-takbøyle i Tesla-fester.....
Tesla Model Y                         2021-

geear

#8
Sitat fra: TrondT1 på tirsdag 16. november 2021, klokken 13:49
Litt mer info.
Når jeg skal ha takstativ, er det for å kunne frakte FLATE ting; flate pakker fra IKEA, bygningsplate, dør,,,. Da må stativet være rett, ikke buet. Hvorfor man lager buede stativ er fullstendig ubegripelig, bortsett fra rent designmessig. Et stativ brukes for Å FRAKTE ting, ikke for at bilen skal bli penere.

Thule har ikke laget et stativ enda. Lurer på hvorfor? Er designen rundt takstativ-feste dårlig?
De fleste biler har spesielle festepunkter i taket, eller rails. Men Tesla? nei, bare knot!

Alle mine biler har hatt feste i tak-kanten, eller spesielle feste-punkter. Det har fungert perfekt. Også med takboks. Så hvorfor kan ikke Tesla også ha noe normalt?

Vi får vente å se. Håper Thule kommer med noe. Da er vi nok ganske sikre på at løsninger holder kvalitet.
Y er ikke oppgitt med taklast i vognkortet, og i manualen henviser de til sine egne. Slik jeg forstod var det derfor Thule ikke kom til å tilby takbøyler til Y.

Det er Yakima (amerikansk selskap) som lager de originale Tesla-bøylene, så det er anerkjent kvalitet på lik linje med Thule. Det er vel de to største på slikt, og Musk vil nok heller ha amerikansk enn svensk.

Syns forøvrig at festepunktene til Tesla fungerer helt fint. Var skeptisk helt til jeg hadde montert en bøyle. Oppleves sikkert og greit. Raskt å montere også.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på tirsdag 16. november 2021, klokken 18:44
Sitat fra: TrondT1 på tirsdag 16. november 2021, klokken 13:49
Litt mer info.
Når jeg skal ha takstativ, er det for å kunne frakte FLATE ting; flate pakker fra IKEA, bygningsplate, dør,,,. Da må stativet være rett, ikke buet. Hvorfor man lager buede stativ er fullstendig ubegripelig, bortsett fra rent designmessig. Et stativ brukes for Å FRAKTE ting, ikke for at bilen skal bli penere.

Thule har ikke laget et stativ enda. Lurer på hvorfor? Er designen rundt takstativ-feste dårlig?
De fleste biler har spesielle festepunkter i taket, eller rails. Men Tesla? nei, bare knot!

Alle mine biler har hatt feste i tak-kanten, eller spesielle feste-punkter. Det har fungert perfekt. Også med takboks. Så hvorfor kan ikke Tesla også ha noe normalt?

Vi får vente å se. Håper Thule kommer med noe. Da er vi nok ganske sikre på at løsninger holder kvalitet.
Y er ikke oppgitt med taklast i vognkortet, og i manualen henviser de til sine egne. Slik jeg forstod var det derfor Thule ikke kom til å tilby takbøyler til Y.

Det er Yakima (amerikansk selskap) som lager de originale Tesla-bøylene, så det er anerkjent kvalitet på lik linje med Thule. Det er vel de to største på slikt, og Musk vil nok heller ha amerikansk enn svensk.

Syns forøvrig at festepunktene til Tesla fungerer helt fint. Var skeptisk helt til jeg hadde montert en bøyle. Oppleves sikkert og greit. Raskt å montere også.

Ja, de sitter fint fast og fast fint. Et par ting en bør være obs på er om en har skjøvet et sykkelstativ (f.eks. Thule 591) inn uten å ta vekk den drøyt meterlange gummilisten inni (noe som i seg selv er ganske trangt). Da blir det fort et he.... å få det av om det har stått sånn noen måneder. En annen ting å merke seg om takbøylene har stått på bilen en del måneder er at den lille gummilisten en løfter for å få nedi L-kroken under takvinduet, den har god hukommelse. Så når du fjernet takbøylene så vil gummilisten fortsatt være oppe, og hullet fra L-kroken fortsatt være åpent.
Dette er erfaringer fra 2019- Tesla Model 3 med tilhørende Tesla-bøyler, så tar forbehold om at ting har endret seg...smøremidler bør nok benyttes...
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 17. november 2021, klokken 14:50
...Et par ting en bør være obs på er om en har skjøvet et sykkelstativ (f.eks. Thule 591) inn uten å ta vekk den drøyt meterlange gummilisten inni (noe som i seg selv er ganske trangt). Da blir det fort et he.... å få det av om det har stått sånn noen måneder. ....
Jeg har aldri tatt ut gummilista, jeg bruker bare litt silikonspray og da glir boltene greit inn og ut i sporet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

trykkertor

Sitat fra: Handyman på onsdag 17. november 2021, klokken 16:34
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 17. november 2021, klokken 14:50
...Et par ting en bør være obs på er om en har skjøvet et sykkelstativ (f.eks. Thule 591) inn uten å ta vekk den drøyt meterlange gummilisten inni (noe som i seg selv er ganske trangt). Da blir det fort et he.... å få det av om det har stått sånn noen måneder. ....
Jeg har aldri tatt ut gummilista, jeg bruker bare litt silikonspray og da glir boltene greit inn og ut i sporet.
Enig.
Gummilisten skal jo ikke ut. Den sørger for at det er tett på hver side av skyvebolten(e), så ikke stativet fylles med vann, eller plystrer.

Som Handyman skriver, litt smøring i form av såpevann, silikonspray eller lignende, og ting glir fint av.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA