Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dundret rett inn i veisperringene: – Skremmende

Startet av Motorwatt, lørdag 13. november 2021, klokken 09:45

« forrige - neste »

OlaM

Facebook sa de brukte AI for å filtrere uønsket innhold. Det de egentlig brukte var underbetalte, utrente folk i den tredje verden som ikke fikk hjelp til å håndtere skadelige inntrykk. Det forteller det meste du trenger å vite om det elendige begrepet.

Det er mulig å få en datamaskin til å kjøre en bil ved hjelp av kjent teknologi, det er bare ikke like bra som et edru menneske som ikke er på mobilen.
'21 3LR

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ellemelle

Sitat fra: OlaM på torsdag 18. november 2021, klokken 17:41
Facebook sa de brukte AI for å filtrere uønsket innhold. Det de egentlig brukte var underbetalte, utrente folk i den tredje verden som ikke fikk hjelp til å håndtere skadelige inntrykk.
Dette er vanlig fremgangsmåte i opplæring av denne type systemer. Noen må først forklare hva som er rett og galt før systemet kan avgjøre dette på egenhånd.

Tiger123

#78
Disse kollisjonene er jo pga Autopilot som feiler, samme problemet i US, mange påkjørsler av stillestående politibiler, ambulanser.

Angående vision only - Musk har vel ikke særlig kredibilitet igjen når det gjelder selvkjørende biler? 5 år etter han lovet at vi kunne sende ungene alene til barnehagen i den selvkjørende Teslaen.

Det finnes ganske mange aktører som vi aldri hører om, når det gjelder autonome kjøresystemer for bil, lastebil etc.
Felles for alle, (bortsett fra Tesla og Musk), er at ingen av de tror at vi vil ha helt selvkjørende biler på veiene i uoverskuelig fremtid.
Men Musk og Tesla har klart å få fansen til å tro at dette kommer, trolig før nyttår, hvert år.. En ting skal de ha, og det er at Autopilot er et veldig bra Level 2 system. Og det vil det sikkert fortsette å være i mange år fremover, frem til nyttår.

Så at Snakkesalig hadde lagt inn link til artikkel om problemet med Autopilot og blinkende blålys i USA:

https://slate.com/technology/2021/08/teslas-allegedly-hitting-emergency-vehicles-why-it-could-be-happening.html

1000kwh

Sitat fra: Tiger123 på onsdag 01. desember 2021, klokken 07:20
Disse kollisjonene er jo pga Autopilot som feiler, samme problemet i US, mange påkjørsler av stillestående politibiler, ambulanser.

Angående vision only - Musk har vel ikke særlig kredibilitet igjen når det gjelder selvkjørende biler? 5 år etter han lovet at vi kunne sende ungene alene til barnehagen i den selvkjørende Teslaen.

Det finnes ganske mange aktører som vi aldri hører om, når det gjelder autonome kjøresystemer for bil, lastebil etc.
Felles for alle, (bortsett fra Tesla og Musk), er at ingen av de tror at vi vil ha helt selvkjørende biler på veiene i uoverskuelig fremtid.
Men Musk og Tesla har klart å få fansen til å tro at dette kommer, trolig før nyttår, hvert år.. En ting skal de ha, og det er at Autopilot er et veldig bra Level 2 system. Og det vil det sikkert fortsette å være i mange år fremover, frem til nyttår.

Så at Snakkesalig hadde lagt inn link til artikkel om problemet med Autopilot og blinkende blålys i USA:

https://slate.com/technology/2021/08/teslas-allegedly-hitting-emergency-vehicles-why-it-could-be-happening.html
Hadde det ikke vært for Musk sine visjoner så hadde vi fortsatt kjørt rundt i dieselbeist og forpestet lokalmiljøet :)

At det ikke kommer selvkjørende biler er lite dustete å si som at internett ikke kommer til å ta av.. Eller at FM-nettet er fremtiden :D

Har du forresten referanser til disse mange påkjørslene av ambulanser?

turfsurf

Sitat fra: Tiger123 på onsdag 01. desember 2021, klokken 07:20
Disse kollisjonene er jo pga Autopilot som feiler, samme problemet i US, mange påkjørsler av stillestående politibiler, ambulanser.
Nei. Kollisjonene er p.g.a. sjåfører som ikke følger med. Tesla har heller aldri påstått at Autoplilot kan detektere alle stillestående hindringer, heller tvert i mot. Disse feilsituasjonene er velkjente og vanlige på denne typen systemer.

Dette er sjåførens feil, ene og alene. Diskusjonen er egentlig om man skal tillate denne type systemer som gir en falsk trygghet som bidrar til at sløve sjåfører havner i slike ulykker.

Så lenge det ikke fører til skader på andre så tenderer jeg til at det forbedrer utvalget av gener.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

SitatAt det ikke kommer selvkjørende biler er lite dustete å si som at internett ikke kommer til å ta av.. Eller at FM-nettet er fremtiden :D

Det kommer helt sikkert. En eller annen gang. Det er tidsperspektivet til EM i iallfall jeg reagerer negativt på. Det kommer helt sikkert flyvende biler, og det blir byer på Mars. Men når er det ingen som vet. Han burde ha roet seg ned, og ikke skapt falske forhåpninger. Iallfall ikke solgt dem dyrt.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Chris Aurora

En til tirsdag 30/11.

Og å si at det er "ene og alene førers feil" er litt for enkelt. AP - løsningen er for bra i vanlig bruk slik at bilen selv gir inntrykk av at dne er mer kapabel enn den er, og det gjør at samspillet mellom fører og bil skaper en viss forventning. Så det er også et problem med hva bilen tillater fører å tro, i tillegg til at det er førers plikt å kjøre forsvarlig.

Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

OlaM

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 01. desember 2021, klokken 09:09
En til tirsdag 30/11.

Og å si at det er "ene og alene førers feil" er litt for enkelt. AP - løsningen er for bra i vanlig bruk slik at bilen selv gir inntrykk av at dne er mer kapabel enn den er, og det gjør at samspillet mellom fører og bil skaper en viss forventning. Så det er også et problem med hva bilen tillater fører å tro, i tillegg til at det er førers plikt å kjøre forsvarlig.

Er det noen nyhetssak på denne?
'21 3LR

Chris Aurora

Sitat fra: OlaM på onsdag 01. desember 2021, klokken 09:50
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 01. desember 2021, klokken 09:09
En til tirsdag 30/11.

Og å si at det er "ene og alene førers feil" er litt for enkelt. AP - løsningen er for bra i vanlig bruk slik at bilen selv gir inntrykk av at dne er mer kapabel enn den er, og det gjør at samspillet mellom fører og bil skaper en viss forventning. Så det er også et problem med hva bilen tillater fører å tro, i tillegg til at det er førers plikt å kjøre forsvarlig.

Er det noen nyhetssak på denne?

paywall:
https://www.tb.no/bildelene-la-strodd-etter-ulykken-pa-e18-utrolig-nok-sa-det-ut-som-om-det-gikk-bra-med-foreren/s/5-76-1690151

Sitat fra: TB.no
Personbil snurret rundt og kolliderte i autovern.
For abonnenter

Klokken 22.39 tirsdag rykket mannskapene ved stasjon Kopstad ut etter melding om trafikkulykke ved Botnetunnelen, E18 nordgående, Holmestrand.

– En bil har dundret inn i dekkene som er en del av varslingen og sikringen ved innsnevringen til et felt i forbindelse med veiarbeidene. Utrolig nok så det tilsynelatende ut som om det gikk bra med føreren, sier brannmester Thomas Nordby.

Det er Vestfold Interkommunale Brannvesen som omtaler hendelsen på sine Facebook-side.

– Dekkene har flyttet seg 40–50 meter etter sammenstøtet og bildeler ligger spredt over et stort område. Bilen endte snaue 100 meter inne i tunnelen før den stoppet, forteller brannmesteren.

Veien ble stengt som følge av hendelsen.

– Vi var første nødetat på stedet, fikk kontakt med fører og klarlagt at andre personer ikke var involvert. Vi sikret skadestedet og tok strømmen på elbilen, avslutter han.

Alle airbager på bilen ble utløst, fører ble tatt med i ambulanse til sjekk etter høyhastighetsulykken.

Det er en blå eller grå Tesla Model X. Vanskelig å se fra bildet om det er en AP1 eller AP2+ bil
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Jeronan

#86
Is that snow what I see in that picture?  Then he/she should not have used AP (ACC + autosteer) at all. /facepalm

100% user error and thanks to idiots like these, our insurance prices keep rising!  >:( :-1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Problemet med AP er at systemet innbyr til å være sløv. Selv erfarne brukere snakker om at "de stoler på AP". Det er liten grunn til.

Men slik designet til AP er så kan man ikke kjøre sammen med AP. Man må være observatør.
Og som passiv observatør blir man sløv. Dette er det mye kunnskap om innen sikkerhetsbransjen (safety).
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 01. desember 2021, klokken 18:48
Problemet med AP er at systemet innbyr til å være sløv. Selv erfarne brukere snakker om at "de stoler på AP". Det er liten grunn til.

Tja, har biler med begge variantene. I-Pacen sin selvstyring (samme med etron og MEB biler) er verdiløs. Blir man sløv av å bruke AP burde man heller levere inn lappen.

Og her er vel kjernen av problemet. Alt for mange som ikke burde sittet bak rattet på bil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA