Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dundret rett inn i veisperringene: – Skremmende

Startet av Motorwatt, lørdag 13. november 2021, klokken 09:45

« forrige - neste »

Motorwatt

For 4de gang på under ett år kjører en Tesla inn i veisperringer på E18 gjennom Vestfold. I går skjedde det igjen. Hva er det egentlig som skjer?

– Her er det skiltet og blinker overalt. Tross det har bilen først kjørt rett inn i traktordekkene og flyttet disse et godt stykke. Så støtte bilen og dekkene sammen med hengeren med den store blinkene pila, hengeren ble kastet rundt og lå midt i kjørebanen, forteller brannmester Jardar Aftret i Vestfold interkommunale brannvesen




Fra en tidligere sak:

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

1000kwh

Er det så vanskelig å forstå? Folk er uoppmerksomme.

ViktorS

Folk gjør slikt uavhengig av hvilke bil de kjører!

Men, synd hvis dette er en direkte eller indirekte årsak til autopilot og selvkjøring som ikke fungerer. Men slike hendelser er jo også med på å utvikle selvkjøring videre.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Motorwatt

Tesla topper statistikken til de grader når det gjelder E18 og veisperringer. 4 av 5...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sjokomelk

Sitat fra: ViktorS på lørdag 13. november 2021, klokken 09:57
Men, synd hvis dette er en direkte eller indirekte årsak til autopilot og selvkjøring som ikke fungerer. Men slike hendelser er jo også med på å utvikle selvkjøring videre.
Jeg vet ikke om en eneste bil med autopilot eller selvkjørende biler som er i trafikken på motorveier i Norge i dag. Det finnes noen selvkjørende, små "busser" som testes ut i noen få byer, men ikke på motorvei.
Tesla har noe som heter Autopilot™, men det er et ADAS-system. I dette systemet finnes det noe som heter AutoSteer™ for å holde bilen midt i veibanen, men man må selv styre og ta avgjørelser. Heldigvis er disse barrierene lagd slik at de stopper biler før de evt. gjør skade på arbeidere langs veien.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Muffinman

I mitt hode har Tesla markedsført dette på en uheldig måte. Det burde egentlig bare stått på utstyrslista/opsjonslista, og ikke gått ut med "autopilot" på høy fane koblet til en noe uryddig kommuikasjon rundt FSD for så nærmest i en lavmælt bisetning si at autopilot ikke er selvkjøring men en førerassistent.

Selvfølgelig er føreren ansvarlig for egen adferd, men dette skjer såpass ofte at en kan stille spørsmål  om alle kundene har forstått hva disse hjelpesystemene egentlig er, hvordan de kan brukes og risikoen ved feil bruk. Jeg tror ikke alle har det, og man må vel også gå ut fra at antallet som misbruker hjelpesystemene er langt høyere enn ulykkene som manifesterer seg. Det spiser nok  av den totale sikkerhetsforbedringen hele flåten kunne oppnådd med 100% korrekt bruk.

daktari

Det var nylig forskning fra MIT som dokumenterte at de som brukte AP i Tesla var mer uoppmerksomme en de som ikke hadde AP.
AP er designet slik, brukergrensesnittet, at man fort får opplevelsen av falsk trygghet. Det er binært: bil har kontroll - du har kontroll - bil osv. Du kan ikke kjøre med bilen, da skrur den av, det er enten eller. egentlig vil jeg hevde at AP brukergrensesnitt er designet for level 3/4 autonomi, men støtter bare level 2 Adas.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 13. november 2021, klokken 09:53
Er det så vanskelig å forstå? Folk er uoppmerksomme.
Hva er det egentlig som kan tiltrekke oppmerksomheten på en rett strekning på en 4-felts motorvei, og som statistisk skjer oftest med en Tesla? "Folk" er for generelt i denne sammenhengen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 13. november 2021, klokken 11:20
Hva er det egentlig som kan tiltrekke oppmerksomheten på en rett strekning på en 4-felts motorvei, og som statistisk skjer oftest med en Tesla? "Folk" er for generelt i denne sammenhengen.
Kjører mye på denne strekningen, nesten ikke til å tro at det går an.

Det eneste jeg kan tenkte meg er at man sitter og fikler med ting inne i bilen. Navigasjon, søke etter musikk, Facebook eller andre aktiviteter som man ikke bør drive med i bil...

Lett å bare holde en hånd på rattet. Så ligger man i venstre fil bak trafikken og kikker ned, helt til bilen foran svinger vekk og så går det rett i sperringa.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Sitat fra: daktari på lørdag 13. november 2021, klokken 11:18
Det var nylig forskning fra MIT som dokumenterte at de som brukte AP i Tesla var mer uoppmerksomme en de som ikke hadde AP.
AP er designet slik, brukergrensesnittet, at man fort får opplevelsen av falsk trygghet. Det er binært: bil har kontroll - du har kontroll - bil osv. Du kan ikke kjøre med bilen, da skrur den av, det er enten eller. egentlig vil jeg hevde at AP brukergrensesnitt er designet for level 3/4 autonomi, men støtter bare level 2 Adas.

Enig i dette. Liker ID-løsning bedre der du kan styre litt, skifte felt f.eks. og så fortsette på travel assist.

Idéen om at autopilot skal være bedre for sikkerheten er i beste fall en håpefull hypotese. Den positive statistikken Tesla kommer med inneholder jo ikke alle de millioner ganger en våken fører har hindret en ulykke ved å ta over, i tillegg ser vi disse helt håpløse ulykkene der folk kjører rett frem inn i et digert blinkende lys. Autopilot gjør kanskje gode sjåfører bedre på langtur, man blir ikke så sliten. Men jammen gjør den dårlige sjåfører verre også.
'21 3LR

Motorwatt

SitatMen jammen gjør den dårlige sjåfører verre også.
Akkurat!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Jeg har selv vært vitne til 2 slike ulykker det siste halve året. Begge på E16 - og begge Tesla.
Jeg tenker som så at dette kan sikkert skje alle biler - men jeg har også begynt å stille meg spørsmålet om det kan være noe med hvordan systemet til Tesla fungerer og hvordan sjåførene bruker systemet. Det var i alle fall helt åpenbart for meg at sjåførene umulig kan ha sittet å fulgt med.  Og det skal man jo egentlig gjøre uansett hvor selvkjørende bilen er.  Personlig skrur jeg rett og slett av alt sammen og kjører på gamle måten. Kanskje mest fordi jeg liker å kjøre uansett om det er kø eller ikke kø. Ser jo svært mange Tesla eiere drømmer om FSD og det kan jo være at mange eiere av denne bilen faktisk ønsker å utnytte den funksjonaliteten som ligger der i ennå sterkere grad enn hva som er tilfelle for andre merker. Systemet til Tesla er nok bra - men det er kanskje ikke så bra som Tesla eiere tror det er - og dermed gir det falsk trygghet.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 13. november 2021, klokken 16:13
Det var i alle fall helt åpenbart for meg at sjåførene umulig kan ha sittet å fulgt med.  Og det skal man jo egentlig gjøre uansett hvor selvkjørende bilen er.
Det er akkurat det som er problemet. Noen få idioter ignorer advarselen de får når de aktiverer Autopilot.

Den store forskjellen for meg er at AP kan man stole på at den holder seg på veien, i motsetning til alle andre LKA jeg har prøvd, som gir opp mye fortere ved dårlig merking o.l. I tillegg sier AP klart og tydelig i fra når den vil at du skal ta over.

Problemet er at noen da stoler for mye på AP, og ikke setter seg inn i svakhetene til systemet, og ignorerer advarslene man får. Som vanlig er det noen få som ødelegger for mange.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

Det kan ikke unnskyldes å ikke følge med, men jeg har merket meg at autopilot reagerer ganske dårlig på felt som har markert en brå forskyvning med kjegler, altså selv om ikke feltet avsluttes, men bare flyttes til siden midlertidig. Den holder litt for lenge på den opprinnelige stripemarkeringen. Det at den ikke reduserer farten etter fartsgrense på motorvei er også noe som kan øke skadene i en slik situasjon.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

daktari

Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. november 2021, klokken 16:35
Sitat fra: hELgenen på lørdag 13. november 2021, klokken 16:13
Det var i alle fall helt åpenbart for meg at sjåførene umulig kan ha sittet å fulgt med.  Og det skal man jo egentlig gjøre uansett hvor selvkjørende bilen er.

Den store forskjellen for meg er at AP kan man stole på at den holder seg på veien, i motsetning til alle andre LKA jeg har prøvd, som gir opp mye fortere ved dårlig merking o.l. I tillegg sier AP klart og tydelig i fra når den vil at du skal ta over.
Man kan jo ikke stole på at AP holder seg på veien. Det er jo den vanlige feilslutningen som fører til disse situasjonen.

AP kan takle vanskelige ting helt fint, men plutselig gjør den noe uventet i en enkel situasjon. Totalt ustabil og uforutsigbar.

Fordi AP ikke lar deg kjøre MED bilen så blir man automatisk koblet av og kjeder seg, og da kommer sløvhet og avsporinger.

Forøvrig er vi enige.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA