Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Priser på hurtiglading

Startet av hELgenen, mandag 01. november 2021, klokken 13:14

« forrige - neste »

andre1980

#75
Da har Eviny varslet at de går over til kWh-basert lading opp til 80% og tillegg på kr 1/minutt på overstigende lading.


Priser på Eviny ladestasjoner f.o.m. 1. juli 2022:

Hurtiglading/lynlading: NOK 6,39 kr/kWh

(Når batteriet overstiger 80% påløper NOK 1 kr per minutt i tillegg)


Normallading: NOK 3,99 kr/kWh

De har også åpnet opp for vipps-betaling, og har samme pris om du betaler via bilkraft-appen, vipps, eller med ladebrikke.



Dede

#76
Sitat fra: andre1980 på mandag 27. juni 2022, klokken 08:45
Da har Eviny varslet at de går over til kWh-basert lading opp til 80% og tillegg på kr 1/minutt på overstigende lading.


Priser på Eviny ladestasjoner f.o.m. 1. juli 2022:

Hurtiglading/lynlading: NOK 6,39 kr/kWh

(Når batteriet overstiger 80% påløper NOK 1 kr per minutt i tillegg)


Normallading: NOK 3,99 kr/kWh

De har også åpnet opp for vipps-betaling, og har samme pris om du betaler via bilkraft-appen, vipps, eller med ladebrikke.

Kjipt med bil som lader fullfart opp til akkurat 87% på langtur.  Har akkurat kommet hjem fra helgetur der jeg kjørte over 800km (ja det er langt...) og helt tilfeldigvis kun hadde hurtiglading på Eviny - ingen strøm på hytta der vi var.  Nerd som jeg er har jeg regnet ut snittpris på de ladingene - som ble 5,94 (siste lading på 5 minutter trakk litt opp  - regnet mye så jeg ville ha margin til siste biten hjem - hadde kanskje klart uten den) - så er en bra prisstigning på dem nå. Men siden bilen er full med hjemmestrøm ved start og jeg hadde under 3 mil igjen da jeg var hjemme så blir fortsatt milprisen ca 6,50.  Tenker ladeselskapene ser at siden bensin og dieselpriser er så høye så tåler elbiler høyere ladepriser også?

orodreth

Meget dårlig av Eviny og innføre minuttpris over 80%, har jo ingen sammenheng med hvor lenge man opptar en ladeplass. Vi er ganske mange med biler som har god hastighet over 80%...

Hvorfor ikke minuttpris etter en hvis tid eller mer saftig gebyr for å ikke plugge ut ved 100%?

Dede

#78
Her er oversikt uten noe som helst rabatter før jeg drar på den lange langturen på 3800-4000km.. (gi beskjed om noen feil - og så vet jeg at jeg mangler Ionity og Tesla siden jeg dropper de - i alle fall ikke verdt for meg med ionity abb.).  Når jeg kommer nordover er det bare å stoppe der det passer - og dessuten tilsier erfaringen at det er mye bedre å stoppe litt før en må om en kjører forbi en ledig lader istedetfor å ta sjanse på kø der en hadde tenkt å stoppe - er verdt å slippe ladekø mot noen ekstra kroner med dagsetapper på over 40 mil. Ikke alle ladeplasser som er de mest sjarmerende plasser å ha pause på..
Jeg som bare kan utnytte 50kwt velger de når mulig - men vil nok ikke stå i kø for det heller så dere treffer meg nok på lynladerne om de langsomme er opptatte.  Circkle K bygger jo feks ut kun lynladere så på mange nye plasser har man ikke noe valg lengre.

2022 priser      
Recharge 50kwt 5,99   
Recharge lyn    6,49   
Mer                    6,39   
CirckleK hurtig    5,99   
CircleK lyn    6,59   
EvinyBKK           6,39   + 1kr/min over 80%
Kople hurtig     5,90   + 1 kr/min etter 45min.
Kople lyn            6,40   + 1 kr/min etter 45min.


goggo

Sitat fra: orodreth på mandag 27. juni 2022, klokken 10:22
Meget dårlig av Eviny og innføre minuttpris over 80%, har jo ingen sammenheng med hvor lenge man opptar en ladeplass. Vi er ganske mange med biler som har god hastighet over 80%...

Hvorfor ikke minuttpris etter en hvis tid eller mer saftig gebyr for å ikke plugge ut ved 100%?

Ja vi er flinke til å syte og klage her på elbilforumet, det har i alle fall dieselfolket rett i...

Vi burde heller si Hurra, Hurra, Hurra for at nå har endelig alle de seriøse aktørene gått over til KWh prising slik at vi kan begynne å få et fungerende marked der kundene velger leverandør på basis av pris og kvalitet og tilgjengelighet.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Dede

#80
Sitat fra: goggo på mandag 27. juni 2022, klokken 10:32
Ja vi er flinke til å syte og klage her på elbilforumet, det har i alle fall dieselfolket rett i...

Vi burde heller si Hurra, Hurra, Hurra for at nå har endelig alle de seriøse aktørene gått over til KWh prising slik at vi kan begynne å få et fungerende marked der kundene velger leverandør på basis av pris og kvalitet og tilgjengelighet.

mvh
Hugo

Gjenstår jo å se hvor mange som bare lar bilen stå der det ikke er straff for å bli stående på sneglefart eller der en er ferdigladet ... Mulig det er greit nok i "sentrale strøk" der en kan kjøre til neste lader - men er langt land og mange steder er det bare en eller 2 ladere tilgjengelig på mange mil og da er det superkjipt med kwh pris om noen har "parkert for en time eller 2" og gått sin vei!  Og det andre er jo at selskapene har benyttet anledningen til relativt saftige prisøkninger uansett hvordan en vrir og vrenger og regner på det...

(Teknisk endring av sitatkoding gjort av moderator2)

hakotorg

Recharge er i realiteten ofte billigere enn deres egne priser. Jeg har sjekket pris på fortum, we charge (vw), Ladeklubbe og Elton og der koster det fra 5,5 til 5,9 for lynlading. Kan man i det hele tatt lade på recharge uten å bruke en tredjepart?

goggo

Sitat fra: Dede på mandag 27. juni 2022, klokken 10:39

Ja vi er flinke til å syte og klage her på elbilforumet, det har i alle fall dieselfolket rett i...

Vi burde heller si Hurra, Hurra, Hurra for at nå har endelig alle de seriøse aktørene gått over til KWh prising slik at vi kan begynne å få et fungerende marked der kundene velger leverandør på basis av pris og kvalitet og tilgjengelighet.

mvh
Hugo
[/endquote]

Gjenstår jo å se hvor mange som bare lar bilen stå der det ikke er straff for å bli stående på sneglefart eller der en er ferdigladet ... Mulig det er greit nok i "sentrale strøk" der en kan kjøre til neste lader - men er langt land og mange steder er det bare en eller 2 ladere tilgjengelig på mange mil og da er det superkjipt med kwh pris om noen har "parkert for en time eller 2" og gått sin vei!  Og det andre er jo at selskapene har benyttet anledningen til relativt saftige prisøkninger uansett hvordan en vrir og vrenger og regner på det...

Joda, vi er nok grunnleggende enige her, @DEDE :)

Jeg har bil med relativt lite batteri og skulle gjerne vært foruten den "80% straffen" for å få noen færre ladestopp på mine turer. Men jeg tenkte bare at akkurat i dag så synes jeg vi skal gi EVINY skryt, og ikke kjeft :)

For min del - med rabatter/bonuser fra NAF og COOP så blir fremdeles Circle K  billigere enn Eviny med NAF rabatt og ladebonus.

Siden EVINY har den absolutt beste APPen og sannsynligvis de beste APP utviklerne så kunne de jo for eksempel begrenset 80% straffen til å trå inn hvis det ikke er andre ledige hurtigladere på samme lokasjonen.

Da hadde jeg blitt virkelig imponert - og ville vurdert å bruke EVINY selv om de ikke er billigst :)

mvh
Hugp
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Lars C. Krogenæs

Biler som lader over 80% har ofte stort batteri og har vanligvis stått lenge og ladet før de fyller 80.

Jeg har en 30 kWt Leaf som lader greit frem til 85-90% på en 50kW lader , men de gange jeg er på langtur vil jeg gjerne opp til 95%, fordi jeg har så lite batteri. Det betyr at jeg normalt har stått kortere tid på ladestasjonen før jeg fyller80, enn en med e-tron som gjerne har stått i en time før han passere 80.

Likevel greit opplegg. Jeg betaler gjerne for at ladestasjoner ikke skal opptas unødig når jeg er på tur. Min fritid er verdt mer enn denne lille ekstra avgiften.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

RJK

Sitat fra: Dede på mandag 27. juni 2022, klokken 10:39
Sitat fra: goggo på mandag 27. juni 2022, klokken 10:32
Ja vi er flinke til å syte og klage her på elbilforumet, det har i alle fall dieselfolket rett i...

Vi burde heller si Hurra, Hurra, Hurra for at nå har endelig alle de seriøse aktørene gått over til KWh prising slik at vi kan begynne å få et fungerende marked der kundene velger leverandør på basis av pris og kvalitet og tilgjengelighet.

mvh
Hugo

Gjenstår jo å se hvor mange som bare lar bilen stå der det ikke er straff for å bli stående på sneglefart eller der en er ferdigladet ... Mulig det er greit nok i "sentrale strøk" der en kan kjøre til neste lader - men er langt land og mange steder er det bare en eller 2 ladere tilgjengelig på mange mil og da er det superkjipt med kwh pris om noen har "parkert for en time eller 2" og gått sin vei!  Og det andre er jo at selskapene har benyttet anledningen til relativt saftige prisøkninger uansett hvordan en vrir og vrenger og regner på det...

(Teknisk endring av sitatkoding gjort av moderator2)
Jeg tenker det er lett for de andre operatørene å innføre en grense på tid som hos Kople, eller ved 80 % som nå hos Eviny, dersom det viser seg at det blir problemer med folk som staller ladeplassen.

Det viktigste er at i utgangspunktet er prisene sammenlignbare, uansett hvor raskt bilen lader. Noen har riktignok forskjellig pris på hurtig og lynlading, som er helt greit da effekt koster leverandøren mer.

Og så er det lett og se hvem som er mest griske på AC-lading. Ihvertfall har operatørene endel billigere der, som burde være naturlig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: orodreth på mandag 27. juni 2022, klokken 10:22
Meget dårlig av Eviny og innføre minuttpris over 80%, har jo ingen sammenheng med hvor lenge man opptar en ladeplass. Vi er ganske mange med biler som har god hastighet over 80%...

Hvorfor ikke minuttpris etter en hvis tid eller mer saftig gebyr for å ikke plugge ut ved 100%?

Tesla gjør det på den måten du foreslår, med å straffe å bli stående med 100%. Men ofte er det veldig lite effekt etter en runder 80%. Synes det er greit at Eviny tar seg betalt en krone i minuttet når en Kona står og melker ut 25kW. Dersom bilene har så god ladehastighet etter 80% så er det vel ikke mange kronene ekstra i minuttpris heller. Dersom alle lader bare opp til max 80% på hurtigladere så vil jo flere ladere bli ledige, sånn at færre trenger å stå i ladekø, sånn at en oppnår dobbel positiv effekt. 1 krone i minuttet er ikke særlig mye.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Må være ganske gammel etterhvert den oversikten der over flere forskjellige biler. Har skjedd en del siden den gang, både med biler på lista og nye modeller som har kommet til.

TJV

I følge den grafen lader e-tron (og Taycan) med høyere effekt på ca 83% enn samtlige Tesla, Mercedes, Jaguar etc gjør på ca 60%.
Stemmer dette?
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

RJK

#88
Sitat fra: TJV på mandag 27. juni 2022, klokken 15:56
I følge den grafen lader e-tron (og Taycan) med høyere effekt på ca 83% enn samtlige Tesla, Mercedes, Jaguar etc gjør på ca 60%.
Stemmer dette?
E-Tron lader raskere i kW (effekt), og oppnår sånn sett flere kWh/h. Men husk at Tesla er mer nøysom på forbruket, og kommer lengre per minutt lading.

Taycan, E-Tron GT, Ioniq 5 og KIa EV6 lader raskere på 800V-ladere som hos Ionity. Pga forbruk, så blir vel fremdeles Kia EV6 "ladekongen" når man ser på rekkevidde per minutt, med TM3 sniker seg vel inn på en tredjeplass etter Ioniq 5, og med TMY som sannsynlig innehaver av 4.-plassen.

Pga høyt forbruk, får hverken Taycan eller E-Tron GT full effekt av den raske ladingen, siden rekkevidde er avhengig av forbruket.

Denne har ikke med EV6 eller Ioniq 5, men ut fra rekkevidden og det at den lader 10-80 % på ca 18 min, kan man regne hvor langt man kommer på 70 %.

https://www.motor.no/elbil/sa-langt-kommer-elbilene-med-25-minutters-hurtiglading/198212

Ioniq 5 var den raskest ladende på fjorårets sommertest:

https://nye.naf.no/elbil/lading/ladetest-sommer-2021

EDIT: Årets sommerladetest gir riktignok et litt annet resultat, der noen har fått glede av forvarming, som da ikke finnes foreløpig på Ioniq 5 og EV6, men som vel kommer i år:

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/ladetest-sommer-2022
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TJV

#89
Joda, vet at Audi e-tron er tørst på forbruket.
Dette viser bare at det aldri vil bli riktig/rettferdig prissetting på hurtiglading. Ladeoperatøren Eviny velger faktisk å straffe e-tron fordi Audi ikke har valgt veldig høy toppeffekt til fordel for flat ladekurve der man like godt kan lade fra 40-85% istedenfor mange som velger å lade fra 10-55% (45% lading).
Ja, vet det er veldig mange andre parametre inne i totalbildet, men dere skjønner sikker hva jeg vil frem til  ;) er uansett ikke snakk om mange kr de 5%.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA