Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Priser på hurtiglading

Startet av hELgenen, mandag 01. november 2021, klokken 13:14

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: hELgenen på fredag 22. april 2022, klokken 07:27

Når det gjelder energiforbruk pr mil så lyser dette tallet rett mot deg i de fleste biler.
Da er det ekstrem enkel matematikk å estimere kostnad. La oss si du skal reise 15 mil videre fra en lader.
Bilen viser forbruk på 2.0 kwh/mil.  Da trenger du 30 kWh - og dersom du skal lade og det er kwh pris der - vel så tar du 30 kwh x prisen pr. kwh som står oppgitt.

Dette er såre enkelt og vesentlig mye enklere enn alle ordninger med minuttpris.

Og ikke minst blir det enklere for folk å orientere seg i konkurransen dersom lade aktørene må konkurrere med samme produkt - nemlig en pris pr kWh.  Da er vi der at man må konkurrere med "pumpeprisen" - og det skulle ikke forundre meg om vi ser de sette opp skilt langs veien på samme måte der det står prisen pr kWh.

Ladekø blir mer og mer en psykisk/angst/frykt greie ettersom flere ladere kommer på plass og Tesla åpner flere ladere for almenn bruk. Videre får vi stadig vekk flere destinasjonsladere også.

Tar en Rema 1000 her og krysser fingrene for at "det enkle ofte er det beste"

Jada. De fleste i dette forumet klarer å regne ut energiforbruk, har et forhold til det og kan forutse når man vil bruke mer og mindre enn normalt.

Men spør du ti vilkårlige bilister tror jeg ikke halvparten vet hva forkortelsen kWh står for en gang. Eller hva gjennomsnittsforbruket på deres bil er i Wh, kWh/100 km eller per mil, og hvordan fartsgrenser, værmelding og topografhvafforno påvirker dette. Langt mindre hva som er netto batterikapasiteten og hvor stort ladetap de må legge til. Da har du mistet ni av ti, minst!

Alle som kjører bil kan imidlertid klokka og enkel matte. 4 kr/min i 20 minutter er 80 kroner. 10 kr/min i 32 min er 320 kroner osv.

Minuttprisen kan stå på lystavler langs veien som diesel/bensin. F.eks. inntil 50 kW, inntil 150 kW og ev. inntil 350 kW. Og i alskens apper og bilens infotainment. Enkelt, forbrukervennlig og konkurransefremmende.

Det virker imidlertid som folk er livredde for å betale noen kroner for mye, selv om det ikke nødvendigvis er konsekvensen av minuttpris, og heller ønsker å stå i kø og ha et generelt dårligere tilbud av hurtiglading- og servicetilbud rundt disse.

Jeg tror rett og slett folk, også her inne, blander hurtiglading med både bensinpumper og strømregninga hjemme. Men nei, de aller fleste med elbil fyller ikke for tusenvis av kroner i måneden. De bruker heller ikke 2-3000 kWt i måneden som hjemme. Det er snakk om noen hundrelapper. En forsvinnende liten del av bilholdet. Mens effekten av å vite at «taksameteret går» er stor, når folk først lader. Forutsatt at minuttprisen er satt riktig.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

#61
Sitat fra: geear på fredag 22. april 2022, klokken 09:01
Bare sier det, plugger du inn en Tesla uten fri supercharging på en supercharger nå, så lyser det opp på skjermen for deg hva du betaler, den teller på ørene oppover mens du lader, og viser selvfølgelig også antall kilometer/kWh tillagt. Tesla var selvfølgelig godt i gang med sine "standarder" lenge før CCS, og denne informasjonen kommer nok fra "cloud", ikke fra laderen, men det burde jammen ikke være vanskelig å få implementert i ladere at de vet hva operatøren tar betalt, og deretter også legge informasjonen til i dataprotokollen slik at alle biler kunne vise faktisk kostnad enten i bil og/eller app.

85% av oss ønsker ikke å kjøre Tesla, og de fleste ønsker nok heller ikke Tesla sin app- eller å ha et kundeforhold til hver enkelt operatør. Jeg synes det er en mye bedre idé å vise prisen på laderen. Ev. med en QR kode, sånn at man kan bringe med seg ladeskjermen på mobilen uten app, når man forlater laderen. Sånn som Kempower har.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

geear

Sier ikke at noen som helst skal kjøre Tesla, men at det allerede finnes en god løsning for dette. Og det er ingen grunn til at det ikke kan sendes både til bil og vises på lader og/eller app. Bare fordel å få det synliggjort best mulig. For eksempel i påsken nå så er det KUN Tesla-sesjonene jeg har full oversikt over hva kostet, de andre ladesesjonene er startet med brikke, og jeg må inn i app eller vente på en mail eller sjekke på kortet hva som er trukket.

Forøvrig så må jeg innrømme at nå når jeg ikke lenger har Tesla med fri supercharging, så lader jeg akkurat der det passer meg best uten å tenke pris, og pleier heller ikke følge med på prisinfoen i bilen. Jeg må jo lade uansett, og hadde ikke latt være fordi det kostet 100,- mer...

elektro

Ser ikke for mer hvordan alle bilprodusenter og ladeoperatører skal enes om en god løsning på dette, dette tiåret i alle fall. :) Så jeg går for Kempower sin løsning med QR kode og et godt display på laderen som viser ladekurve, hvorvidt det er laderen eller bilen som begrenser effekten osv. Egentlig alt unntatt pris, pt. Her bør Elbilforeningen utfordre Shell/Recharge og de andre til å vise akkumelert «pumpepris». Eller så burde det bli lovpålagt. Dette er vel ganske strengt regulert for bensin/diesel, med kontroll fra Justervesenet osv?

Full ladehistorikk for påsken har jeg med Audi e-tron Charging Service. Seks sesjoner på hhv. E.On, Mer, Recharge og Eviny. Når det gjelder dette å lade akkurat der det passer, så har jeg det på samme måte, og jeg synes jeg dette er et veldig stort fremskritt. :+1:
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

goggo

Hva er egentlig status på de 3 operatørene som lovet å gå over til ren kWh prising "straks" eller "før sommeren" eller "så hurtig som mulig", eller hva de nå sa i vinter en gang??
Så vidt jeg kan se så fortsetter Kople, Mer og Eviny alle med den gamle prisingen, stemmer det?

Og stemmer de prisene som står her nå?
https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

RJK

Sitat fra: goggo på søndag 05. juni 2022, klokken 14:18
Hva er egentlig status på de 3 operatørene som lovet å gå over til ren kWh prising "straks" eller "før sommeren" eller "så hurtig som mulig", eller hva de nå sa i vinter en gang??
Så vidt jeg kan se så fortsetter Kople, Mer og Eviny alle med den gamle prisingen, stemmer det?

Og stemmer de prisene som står her nå?
https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/

mvh
Hugo
Kople sine priser gir minuttkost etter hhv 45 minutter på lynlading, 60 minutter på hurtiglading og 8 timer på AC-lading. Den siste har minuttpris på 0,50 (30 per time), mens de første har 1 kr/minutt når den slår til (60 kr/time). Så det ser ut som de leverer etter det de har sagt. Dog med priser som nærmer seg Ionity sine dropIn-priser (6,40 kr/kWh, 5,90 kr/kWh og 3,50 kr/kWh)

https://www.kople.no/veiledning/ladepris

Mer og Eviny har ikke lovet når de skulle starte, og "leverer" deretter. Dvs, de tyner minuttprisingen så lenge de kan. Man burde kanskje begynt å fylle inboksen dems med klage-mail, men spørs om det følges opp med en høy kWh-pris, som gjør at det likevel blir dyrere for de fleste i samme slengen.

Fra elbil sin artikkel:

"Hvordan den nye modellen skal innrettes og når endringen gjøres, er foreløpig ikke klart."

https://elbil.no/dropper-minuttpris-ved-ladestasjonene/

Prisene på den artikkelen du nevner, er altså rett for de to, men feil for Kople som har blitt dyrere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

Sitat fra: RJK på søndag 05. juni 2022, klokken 15:15
Prisene på den artikkelen du nevner, er altså rett for de to, men feil for Kople som har blitt dyrere.

Takker så mye!

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

RJK

#67
Sitat fra: goggo på mandag 06. juni 2022, klokken 09:10
Sitat fra: RJK på søndag 05. juni 2022, klokken 15:15
Prisene på den artikkelen du nevner, er altså rett for de to, men feil for Kople som har blitt dyrere.

Takker så mye!

mvh
Hugo
Nå har jeg fått mail fra MER om at de endrer til kun kWh-pris, og legger inn en "liten" prisøkning.

Nye priser er som følger:
Lyn/Hurtiglading Registrert / uregistrert kunde
6,39 kr/kWh / 6,79 kr/kWh

AC-lading Registrert / uregistrert kunde
3,99 kr/kWh / 4,25 kr/kWh


Nye priser og prisstruktur, Mer innfører ren kWh-prising fra 1. juli
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

#68
Da har jeg brukt 3 kaffekopper og 2 timer denne lørdags formiddagen til å se på hurtigladepriser for sommerferien   :)

Bakgrunn: Jeg er en kostnadsbevisst pensjonist med en Hyundai Ioniq 2020 modell som aldri greier å komme over 45 KW i ladehastighet.
Jeg er medlem av COOP og NAF, og bruker NAF Xtra  kredittkort til all min hurtiglading.
Jeg regner med å kjøre ca 2000 km i feriekjøring i Norge i sommer, pluss muligens en tur på inntil 1500 km i Danmark/Tyskland i høst.

Her er "mine" priser gjeldende i dag (fra 1.juli for MER).
Må si jeg ble både overrasket og glad over å se at  Circle K ble vinneren, og med god margin til og med :)

Circle K 50 KW      5,09 kr/KWh  - 15% NAFXtra                =  4,33  kr/KWh
MER                     6,39 kr/KWh  - 23% COOP&NAFXtra      =  4,92  kr/KWh
Recharge 50 KW   5,99 kr/KWh   - 15% NAFXtra                =  5,09  kr/KWh
E.ON                                                                                =  5,10  kr/KWh
Tesla dropin          6,85 kr/KWh  - 15% NAFXtra                =  5,82  kr/KWh
Tesla med abb      5,35 kr/KWh   - 15% NAFXtra                =  4,55  kr/KWh  +129,- pr mnd

Merk at for å lade til 5,09 kr/KWh hos Circle K må man knytte sin ladekonto der mot både Circle K Extra og mot NAF.
Jeg har ikke tatt med Eviny i sammenligningen da de enda ikke har gitt en dato for når de går over til KWh prising, og med en Ioniq 2020 er det alltid et tapsprosjekt å hurtiglade med minuttprising på grunn av lav ladehastighet.
Ja, jeg vet at Tesla prisene varier litt. Men det ser ut til å være bare +/- 10 øre eller noe sånt så det betyr ikke så mye

Konklusjon: I Norge kommer jeg til å hovedsaklig bruke Circle K og med MER som backup.
Blir det mye kø så bruker jeg Tesla som backup også hvis det er ledige plasser der.

For turen gjennom Jylland og til NordTyskland i høst vurderer jeg å bruke bare Tesla for å slippe alle problemer med betalingsløsninger og køer på den turen, vet ikke om jeg gidder å sammenligne alle aktuelle priser for den turen.

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

turfsurf

Sitat fra: goggo på lørdag 25. juni 2022, klokken 11:04
Ja, jeg vet at Tesla prisene varier litt. Men det ser ut til å være bare +/- 10 øre eller noe sånt så det betyr ikke så mye
Sjekket kjapt nå, så priser fra 3,90 til 5,25/kWh. Så kan jo være greit å sjekke på nærmeste SuC når det skal lades.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

goggo

Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. juni 2022, klokken 11:17
Sitat fra: goggo på lørdag 25. juni 2022, klokken 11:04
Ja, jeg vet at Tesla prisene varier litt. Men det ser ut til å være bare +/- 10 øre eller noe sånt så det betyr ikke så mye
Sjekket kjapt nå, så priser fra 3,90 til 5,25/kWh. Så kan jo være greit å sjekke på nærmeste SuC når det skal lades.
3,90 for ikke-Tesla uten abbonement??

Jeg sjekket bare rundt 5 stasjoner i Sør Norge og fant ikke så store forskjeller.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

#72
Denne artikkelen svarer på trådstarters spørsmål:

https://www.motor.no/aktuelt/stor-prisoversikt-sa-mye-koster-ladingen-akkurat-na/226909

Er akkurat nå på https://www.tonsofrock.no/ og valgte vekk Dieselcamperen mot Tesla S medgratis SC og overnatting hos svigerinnen.

Det kuttet reisekosten fra 3000 kr i diesel og bom til ca 500 kr i bom. Sparte også penger på Caravan camping,  men må nå betale for offentlig transport i Oslo så det går opp i opp.

Selv om vi skulle betalt for strømmen med ca 900 kr går det i pluss å velge elektrisk :)

Neste år satser vi på å kjøre MonoTraceren slik at vi unngår de f... bompengene.  Batteriet på 30 kWt fylles da hjemme med natt takst og solstrøm og skjøteledning i Oslo så da snakker vi stort sett kun kostnaden av dekk, generell slitasje, låst kapital, etc. etc på rundt 10 000 kr ???
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

Kan selvsagt bli trangt, men ved Ekebergveien 109 finnes ihvertfall 6 offentlige ladere, og der koster det ingenting å lade, men er tidsbegrensning på 16 timer, som angis med parkeringsur/skive.

https://experience.arcgis.com/experience/2053e5d9f24c48c487e52e0963e988b4/page/Elbil?data_id=dataSource_8-17ff965294d-layer-12-25%3A224643

En løsning er selvsagt å ha med elsykler på kroken på Teslaen. Da sparer du prisen på dagskort eller 7-dagerskort, alt etter hva som blir billigst for dere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

#74
Kult. Har madrass til Teslaen og kunne dermed lade gratis og sovet gratis :D

Med det sagt er en dusj etter en lang dag på festivalen uvurderlig
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA