Rekkeviddeoppdatering for modeller før nov 2019

Startet av ThomasEL, tor 28. okt 2021, kl. 11:22

« forrige - neste »

ThomasEL

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2021/10/28/7761806/audi-slipper-gratis-rekkevidde-oppdatering-for-e-tron

Ikke hverdagskost at Audi tilbyr oppdatering for utleverte biler - uten at det er en nødvendig feilretting
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Så kan vi håpe at denne oppdateringen også gir mulighet til å stille lademål fra app'en (og ikke bare i bilen).

Jeg skulle egentlig fått denne oppdateringen i dag (sammen med noe annet arbeid), men timen ble utsatt da de hadde booket for mange biler inn på verkstedet i forhold til ledige arbeidsplasser med riktig utstyr.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Gratis!? Men Møller skal vel ha litt cash eller? Får man nye bremser også eller bare låst opp kapasitet og litt mer eco-modus for motorene?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Orbit

Gratis, i alle fall dersom det tas samtidig med service eller annet arbeide. Ble sagt det tar ca en times tid. Tror ikke de gjør noe med bremsene. Skal angivelig være opplåsing av batterikapasitet fra 83,6 til 86 kWh, frikobling av frontmotor når den ikke trengs, samt reduksjon av hvor mye kjølevæsken sirkuleres. De siste 3 km ekstra rekkevidde fra bremser som subber mindre har jeg ikke sett nevnt noe sted i denne oppdateringen av gamle biler.

Sitat fra: Orbit på man 24. aug 2020, kl. 22:39
Kom tilfeldigvis over figuren under (Springer-artikkel fra lansering av e-tron S), som viser noenlunde hvor mye de forskjellige endringene bidrar. Fra venstre er dette, inklusive forbedring i WLTP lest ut fra grafen (antatt lineær skala). De to første er rene programvareendringer:

• Utvidet netto tilgjengelig batteri/Mindre buffer, +12 km
  • Utkobling av fremre drivaksling ved lavt pådrag, + 8 km
  • Endringer i bremsesystem, +3 km
  • Endringer i kjølesystem, + 2 km
  • Lavere luftmotstand (Sportback), +10 km

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Nå mangler det bare at de kommer med en oppdatering som gir oss en knapp/meny for batterioppvarming også...!

Uansett oppløftende å se at Audi faktisk gjør en oppgradering på eksisterende biler her.

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

tromsø

2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

elektro

Stemmer dette med 6%, så vil forbruket havne godt ned på 190-tallet målt i Wh/km på Teslabjørns 90-km rute langs Mjøsa og på 250-tallet omtrent i 120 km/t.

Mot rundt hhv. 205 og 270 Wh/km i dag iht. mine målinger, med min tidlig 2019 modell på 20-tommers dynamikk felg m. Bridgestone Alenza. Blir interessant å se om det er såpass tydelig forskjell.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Forbruket vil ikke gå ned 6%. Brorparten av de 6% lenger rekkevidde kommer fra 3% mer tilgjengelig batteri, og den siste prosenten med andre bremser får vi nok ikke. Det skulle tilsi at forbruket går ned ~2% med oppdateringen, og det er såpass lite at det kan drukne i andre variabler.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

Ja, synes ikke det er grunn til å feire. At de ikke klarer å øke rekkevidden for nye e-tron 55 er litt rart. Den framstår fortsatt som den minst energiøkonomiske elbilen på markedet.

sema2022

Jøss, opp til 2 mil/5% forbedring av rekkevidde uten kostnad var en positiv overraskelse.

Tony Rofstad

ikke noe info om at dette skal komme på e-tron 50?
Hender det er tilfeller hvor disse tallene har betydning for vår del ivertfall...

ThomasEL

Sitat fra: Tony Rofstad på fre 29. okt 2021, kl. 21:42
ikke noe info om at dette skal komme på e-tron 50?
Hender det er tilfeller hvor disse tallene har betydning for vår del ivertfall...

Det er fordi alle 50 er produsert ETTER november 2019.
E-tron 50 har derfor allerede opplåst den ekstra delen av batteriets bruttokapasitet. Og har den optimaliserte drivlinjen.
- Så nei, ingen mulighet for oppgradering for oss med 50, nei.

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

storeulv

Sitat fra: Trond.m på fre 29. okt 2021, kl. 16:04
Ja, synes ikke det er grunn til å feire. At de ikke klarer å øke rekkevidden for nye e-tron 55 er litt rart. Den framstår fortsatt som den minst energiøkonomiske elbilen på markedet.

Nye e55 har vel allerede denne økningen inne fra fabrikken.
Audi Q6 S-line Pro Black Edition 2026
Mini Aceman SE Classic Trim 2026

elektro

Sitat fra: Trond.m på fre 29. okt 2021, kl. 16:04

Hva sammenligner du med, og hvilke data bruker du? :)

Selvfølgelig er forbruket relativt høyt. Men det er etter min mening ingen bil på markedet med like god kombinasjon av komfort, kjøreegenskaper, plass, bakkeklaring og batteri/ladeytelse. Kunne også nevnt ting som lastsikring, lys, stereo, hengervekt, utstyrsnivå/kvalitetsfølelse, sortnivå på skjermer etc. etc.

Jeg prøver å bytte bil, men finner ingen bedre alternativer. Hva er problemet med at bilen ikke er energiøkonomisk?
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA