Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?

Startet av CaZpaH, lørdag 23. oktober 2021, klokken 12:24

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: geear på søndag 24. oktober 2021, klokken 21:12
jlan, Hvorfor mener du at TWC må ha separate kurser?
Det er slik jeg tolker installasjonsmanualen:

Sitat fra: https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Norwegian.pdf#page=11
For steder med flere Wall Connector-enheter må hver lader ha en egen forgreningskopling og dedikert sikring.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Ja, den var jo ganske klar. Hvis begge/alle enhetene har beskyttelse for både AC og DC integrert (og dermed ikke trenger egen jordfeilbryter), hvorfor skulle det da være nødvendig med separate kurser?

Erik Ola Ulvestad

#17
Kortslutningsytelse, kanskje? Ved feil i bil, kabel eller ladeboks bør apparatet tåle tilstrekkelig til å løyse ut oppstrøms vern (sikring) før det sjølv utgjer fare (brann og personsikkerhet). Om produsenten kun har dokumentert 32A kurs så er det ikkje greit å sette den på ein delt 63A kurs.
Easee har feks framlagt erklæring på at boksen er tiltenkt slik bruk.

Men er det då greit å montere apparat berekna for 32A på ein delt 16A kurs?

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

geear

Helt greit det, men de kunne sagt maks 32A sikring (som vi vet de tåler, eller høyere om de tåler mer) ved flere enheter på samme kurs. Easee har gjort akkurat det, der er det maks 40A sikring (som kan fordeles på inntil tre enheter).

dragmore

Må man opp på Gen3 for at lading skal fungere for 3rd parts biler? Jeg sliter bigtime med å få endel andre el-biler til å lade på gen2.. får bare rødt..
Tesla Model S75D -2017  - HW3.0+MCU2.0 oppgradert, nå med nye HW3.0 kameraer!

sjokomelk

Gen 2 fungerer på andre biler, men hvis den er koblet opp med 3-fas IT, så kan det være biler med 3-fas-lader ikke liker strømmen som blir servert. Det kan også være du må endre en DIP-switch inni enheten. "Legacy" må aktiveres. Det er DIP nummer 2 som da skal dyttes ned. (Det er beskrevet på etiketten inni ladestasjonen.)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

GOS

Sitat fra: dragmore på onsdag 23. november 2022, klokken 15:30
Må man opp på Gen3 for at lading skal fungere for 3rd parts biler? Jeg sliter bigtime med å få endel andre el-biler til å lade på gen2.. får bare rødt..
Jeg lader fint Tesla'ene, I oq 5 og Volvo XC40 recharge på min gen 2 som er satt opp med 230V IT 3-fase nett med 32 A sikring. Den er ikke satt opp som Legacy. Tesla'ene lader med 11 KW (28A på hver fase) mens de andre trekker 32A 1 fase og lader på 7 3 KW.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

dragmore

rart, som jeg skrev i en annen tråd under tesla, så virker bare noen av bilene mot laderen.
Konebil Megane E-Tech lyser grønt i 5 sec, så orange, mens TWC blir rød.
Har aldri endra på noen dipswitcher på den fra default..
3fas - 230V IT-nett her
Tesla Model S75D -2017  - HW3.0+MCU2.0 oppgradert, nå med nye HW3.0 kameraer!

Nykommer

La inn nedenfor på en gammel tråd (2018) men burde kanskje ha lagt den inn her:

+++
Henger meg på denne, da jeg er ny og grønn på dette med lading. Kjøpt TWC og fått følgende tilbud:

Elektriker A. Tilbud etter å ha fysisk sett garajse/anlegg etc..
-Monterer TWC der jeg vil ha den i garasjen. 20-25m PFXP 4G6 kabel
-Sikring 2x40A for TWC
-7,3kW lading - foreslo jeg heller burde bytte til Easee lader slik at jeg får overspenningsvern på hovedsikringen og således kunne få 11kw lading.
-Pris kr 11,500

Elektriker B. Tilbud over nettet etter å ha sendt noen bilder.
-Ny automatsikring til ladestasjon
-15 meter 46mm2 kabel + kr 195 pr ekstra meter
-Kr 7,000 + kr 2,000 overspenningsvern for twc, hvis nødvendig.
-Mente det kun ville gå med 7kw lading avhengig av bil etc.

Må da kunne funke å få installert TWC med 11kw lading og heller sette ned litt hvis hovedsikringen skulle begynne å gå ved 11kw lading ? Noen erfaringer her ? Litt usikker hva jeg skal gå for...

-

geear

Tror det er noe begrepsmiksing inni her? Overspenningsvern gir deg ikke mulighet til å trekke mer eller mindre strøm, det er for å hindre høy spenning inn på anlegget ditt. Tenker nok på lastbalansering mot hovedsikring? Sannsynligvis har du hovedsikring som er litt liten for å trekke 11 kW. Automatisk lastbalansering får du ikke med TWC, men du kan justere ned ladestrømmen fra appen til bilen, eller sette TWC permanent på lavere effekt via webgrensesnittet, i tilfelle det også lades andre biler der.

Kan ellers være greit å ha i mente at høyt strømtrekk nå "straffes" i form av ekstra nettleie avhengig av hvor mye effekt du bruker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA