Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Emne startet av: CaZpaH på lørdag 23. oktober 2021, klokken 12:24

Tittel: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
Skrevet av: CaZpaHlørdag 23. oktober 2021, klokken 12:24
Har et lite spørsmål vedr. lading på tvers av bilmerker.

I dag er det 3 biler, Tesla Model 3, Model Y og en eldre Mercedes fordelt på to husstander. Vi har Model 3 og Model Y og har for noen år tilbake fått montert en Tesla Wall Connector Gen 2 da vi hadde en Model X. Denne er koblet på 3-fas på IT-nett (230V) og vi får ganske rask ladehastighet på våre Tesla.

Hadde i en liten periode en BMW i3 og da måtte Wall Connectoren settes i en annen modus for å virke med BMW'en med det resultatet at vi ladet på 1-fas.

Nå snakker den andre husstanden om å få skaffet seg en elbil. De bilene som er nevnt er Audi Q4 e-tron og Mercedes EQE. Og da dukker spørsmålet om å få montert en lader nr. 2 i garasjen opp.

Det jeg da lurer på er. Vil jeg kunne dra nytte av 3-fas, 230V på mine Teslaer med en TWC Gen 3 og/eller Easee-lader? Jeg ser fra Audi sine informasjonssider at Q4 ikke støtter 3-fas, 230V så jeg ser for meg å sette opp en lader med 3-fas og en lader med 1-fas og ha lastfordeling for å unngå at hovedsikring går. Vil dette virke med de nevnte ladere? Eller må jeg bite i det sure eplet og gå tilbake til tregere ladehastighet på 1-fas med mine Teslaer? Er avhengig av å ha en lastfordeling slik at vi kan lade to biler av gangen.

Tittel: Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
Skrevet av: geearlørdag 23. oktober 2021, klokken 13:38
Har TWC3 på 32A 230V IT 3-fas, konfigurert for å tillate alle merker (bare et valg for å tillate eller ikke i online konfig nå, ikke noe kompatibilitetsmodus) og får 11kW med Model Y (altså full utnyttelse av 3-fas/28A laderen i Y), og får 32A 1-fas 7,1kW på e-Niro (som er maks av hva den støtter), så ser ingen grunn til at du skal begrenses til 1-fas på Teslaene dine. Har ikke prøvd med ikke-Tesla som støtter 3-fas eller kvasi 3-fas.
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
Skrevet av: Rosstopherlørdag 23. oktober 2021, klokken 13:45
Skal selv ha to ladere på samme kurs etterhvert, så jeg slenger meg på denne tråden. Hvordan er det med lastfordeling om en bil (Tesla) lader på trefase og den andre kun på en fase på IT 230 V 16 A? Får bil nummer 1 8A trefase og bil nummer 2 8A enfas? Altså 3,2 kW til en bil og 1,8 kW til den andre? Er det noen forskjell på TWC og Eassee til et slikt formål?
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
Skrevet av: CaZpaHlørdag 23. oktober 2021, klokken 14:46
Sitat fra: geear på lørdag 23. oktober 2021, klokken 13:38
Har TWC3 på 32A 230V IT 3-fas, konfigurert for å tillate alle merker (bare et valg for å tillate eller ikke i online konfig nå, ikke noe kompatibilitetsmodus) og får 11kW med Model Y (altså full utnyttelse av 3-fas/28A laderen i Y), og får 32A 1-fas 7,1kW på e-Niro (som er maks av hva den støtter), så ser ingen grunn til at du skal begrenses til 1-fas på Teslaene dine. Har ikke prøvd med ikke-Tesla som støtter 3-fas eller kvasi 3-fas.

Dette var jo oppløftende lesing. Da blir det nok å kjøre 2xTWC3 her i gården. Forsøkte å lese litt på specs og ser den har en innebygget RCD Type A og de skriver at jordfeilbryter type B ikke er nødvendig. Er dette noe nytt?

Har jordfeilbryter type B på TWC2 i dag da dette var krav ved installasjon.
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
Skrevet av: geearlørdag 23. oktober 2021, klokken 15:10
Ja, det er nytt for TWC3, så nå stiller den likt der også, som Easee, Ecolite m.fl.

Har ikke to (enda, vurderer en til, men vi lader så sjelden, og kan også bruke "nødlader"), så vet ikke hva som skjer ved lastdeling mellom 1-fas og 3-fas på IT-nett. På TN vil jeg anta at den iallfall klarer å mikse.

Forøvrig har TWC3 også innebygget holder for type2 kontakten.

Online-delen er ikke noe å skryte av enda, de baserer seg på at infoen i Tesla-appen fortsatt (fra bil), og det funker jo greit med Tesla, men kunne tenkt meg mulighet for å hente litt mer info siden den allikevel er på nett hele tiden. Spesielt siden e-Niroen ikke har app. Håper kanskje det kommer inn i Tesla-appen etterhvert som de blir mer og mer leverandør av lading, solceller osv. Laderen er iallfall online på wifiet hele tiden.
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
Skrevet av: CaZpaHlørdag 23. oktober 2021, klokken 17:19
Sitat fra: geear på lørdag 23. oktober 2021, klokken 15:10
Ja, det er nytt for TWC3, så nå stiller den likt der også, som Easee, Ecolite m.fl.

Har ikke to (enda, vurderer en til, men vi lader så sjelden, og kan også bruke "nødlader"), så vet ikke hva som skjer ved lastdeling mellom 1-fas og 3-fas på IT-nett. På TN vil jeg anta at den iallfall klarer å mikse.

Forøvrig har TWC3 også innebygget holder for type2 kontakten.

Online-delen er ikke noe å skryte av enda, de baserer seg på at infoen i Tesla-appen fortsatt (fra bil), og det funker jo greit med Tesla, men kunne tenkt meg mulighet for å hente litt mer info siden den allikevel er på nett hele tiden. Spesielt siden e-Niroen ikke har app. Håper kanskje det kommer inn i Tesla-appen etterhvert som de blir mer og mer leverandør av lading, solceller osv. Laderen er iallfall online på wifiet hele tiden.

Ser ingen grunn til at den ikke skal klare å fordele lasten. Den kjenner vel hvor mye ampere som er tilgjengelig for begge ladere og hva som går fra lader og til bil bør jo kunne styres.

Ser jo for meg jeg kobler begge laderne opp på 3-fas. Så får bilen justere hva den maksimalt klarer å hente ut. Eller tenker jeg helt feil her da?

Og går det an å seriekoble laderne? Fikk nei på dette med gen 2 og at de begge måtte ha hver sin kurs og egen jordfeilbryter type b fra sikringsskap. Har ikke mer plass i sikringsskapet (både jordfeilbryter type b og automatbryter ble montert i egen kapsling under sikringsskapet på eksisterende opplegg) og det hadde vært fint å kunne bare hatt den ene strømkabelen som går til garasjen uten å måtte legge en til.
Mulig man kan trekke strømkabelen til en egen fordelingsskap i garasje for så å ha to kurser der?
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadlørdag 23. oktober 2021, klokken 20:32
For oppkobling av 3 ladeboksar på 3 fase så 'roterar' du fasane eit 'hakk' for kvar boks. For TN system er fasane ved 1fase lading då uavhengige, men du har desverre 230V IT nett. Då vil desverre ein ladeboks i 1fase ha faseledningar som alltid er delt med dei andre 2 boksane. Ein 1fase bil vil derfor halvere effekten til ein 3fase bil ved samtidig lading.
Easee har jo dette opplegget med å kunne velge fase (eller er det kun Easee Charge versjonen?), men dette kan heller ikkje brukast på 230V IT for ein dedikert kurs med 3 ladeboksar. (Om selger påstår noko anna, er det bull....,)
Når TWC no har fått kontroll på 230V IT 3fase kalkulasjonen så er det vel ikkje noko i vegen for at lastdelingsalgoritma skal kunne takle dette?

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
Skrevet av: jlanlørdag 23. oktober 2021, klokken 23:47
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på lørdag 23. oktober 2021, klokken 20:32
...men du har desverre 230V IT nett. Då vil desverre ein ladeboks i 1fase ha faseledningar som alltid er delt med dei andre 2 boksane.
Du forutsetter da at en trefasebil kan få frakoblet en leder og lade tofase på TN nett. Det er mulig det går, men da får den likevel bare 67% av kursens totaleffekt, og enfase bilen får tilgjengelig 33% (avrundet).

Biler som lader tofase på IT nett (Tesla S/X bl.a.) vil naturlig nok bare kunne utnytte 67% av kursens kapasitet uansett, og da kan en enfasebil utnytte den tredje fasen med 33%, uten at det gjør noen forskjell for tofasebilen. Hvis de skal få like mye, så må tofasebilen ned på 41%.

For Tesla 3/Y som lader 3 fase IT er det litt verre. Ettersom de regulerer alle fasene likt må de ned fra 100% til 38% effekt for å gi enfasebilen de samme 38 % av kursens totalkapasitet.

En enfasebil alene kan få 1/√3 (58%) av en IT kurs sin trefasekapasitet, mens to eller tre enfasebiler får 33% hver. 

For eksempel kan en enfasebil få 3.7 kW på en 16A 230V 3-fase IT kurs, hvor en Tesla 3/Y kan få 6.4KW (100%) hvis de hver for seg har kursen alene. Mens to eller tre enfasebiler bare vil få 2.1 kW hver med lastdeling.

På en 16A 400V 3-fase TN kurs kan en Tesla 3/Y få 11kW(100%). Alternativt kan inntil tre enfasebiler få 3.7 kW hver.
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
Skrevet av: Rosstophersøndag 24. oktober 2021, klokken 07:21
Men hvordan blir det i praksis om to TWC (eller Eassee) skal dele på en trefase 16A IT kurs? Blir det halvparten av trefase (230V x 8A x √3 = 3,2 kW) til Model 3/Y og halvparten av enfas, altså 1,8kW til en annen bil (som ikke kan lade på IT trefase)? Skal begge TWC kobles likt? Lønner det seg å bare koble en fase til boks nummer to? Er det noen forskjellige koblinger man kan gjøre for å utnytte strømmen maksimalt?
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
Skrevet av: jlansøndag 24. oktober 2021, klokken 09:18
Det er godt mulig at lastdeling kan være slik du antyder, men det er jo ikke slik at begge bilene vil lade akkurat like lenge, så på et tidspunkt får den ene bilen kursen(e) alene.

Easee tillater inntil tre ladebokser på samme kurs. Det står ingenting om at fasene skal roteres, jeg antar at boksene fikser det selv. Alle bør kobles 3-fase hvis det er en 3-fase kurs. En kan velge 1-fase i app. uansett.

TWC3 kjenner jeg lite til. I følge installasjonsmanualen skal det ikke stå flere på samme kurs, men det kan lastdeles mellom fire enheter på separate kurser (eller separate underkurser fra et fordelingsskap?). Jeg har ikke funnet noen informasjon om at fasene skal roteres :
Sitat fra: https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Norwegian.pdf#page=11
For steder med flere Wall Connector-enheter må hver lader ha en egen forgreningskopling og dedikert sikring.
Sitat fra: https://www.tesla.com/no_NO/support/gen-3-wall-connector-power-sharing#setupStrømdeling er en fastvarefunksjon som lar opptil fire Gen 3-Wall Connectors dele strøm og lade flere kjøretøy samtidig. Ladestrøm distribueres intelligent over flere Wall Connectors for å minimere ladetiden for hvert kjøretøy og øke energigjennomstrømning, samtidig som det alltid sikres at grenser pålagt av den enkelte elektriske installasjonen ikke overskrides.
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadsøndag 24. oktober 2021, klokken 11:24


Sitat fra: jlan på lørdag 23. oktober 2021, klokken 23:47
...
Du forutsetter da at en trefasebil kan få frakoblet en leder og lade tofase på TN nett.
...

Nei, eg tenkte meir på at med IT så har ein 3 faseparkombinasjonar, L1-L2, L2-L3 og L3-L1. I eit par er altså begge faseleiarar involvert med 2 andre par. Og desse 2 har igjen ein felles leiar. Så alt heng saman. Om eit par har maksimal last (1-fas) så blokkerar dette for nesten all kapasitet i dei 2 andre para sidan faseleiarane er nettopp felles. (Kun fasforskyvinga gir ei lita reserve)

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

Tittel: Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadsøndag 24. oktober 2021, klokken 18:15
Sitat fra: Rosstopher på søndag 24. oktober 2021, klokken 07:21
Men hvordan blir det i praksis om to TWC (eller Eassee) skal dele på en trefase 16A IT kurs? Blir det halvparten av trefase (230V x 8A x √3 = 3,2 kW) til Model 3/Y og halvparten av enfas, altså 1,8kW til en annen bil (som ikke kan lade på IT trefase)? Skal begge TWC kobles likt? Lønner det seg å bare koble en fase til boks nummer to? Er det noen forskjellige koblinger man kan gjøre for å utnytte strømmen maksimalt?

Sitat fra: Rosstopher på søndag 24. oktober 2021, klokken 07:21
Men hvordan blir det i praksis om to TWC (eller Eassee) skal dele på en trefase 16A IT kurs? Blir det halvparten av trefase (230V x 8A x √3 = 3,2 kW) til Model 3/Y og halvparten av enfas, altså 1,8kW til en annen bil (som ikke kan lade på IT trefase)? Skal begge TWC kobles likt? Lønner det seg å bare koble en fase til boks nummer to? Er det noen forskjellige koblinger man kan gjøre for å utnytte strømmen maksimalt?

Ideelt sett; 1-fase laster bør fordelast utover fasepara slik ein gjer i boligen forøvrig. For 3-fase laster spelar det inga rolle men sidan ein 1-fase bil kan kople seg til ein ladeboks kopla for 3-fase og då bruke det første faseparet i ladekabelen så er det eit poeng å rotere fasar også for 3-fase installasjonar.
MEN, dette blir teoretisk. Sidan TWC ikkje omtalar faserotasjon så mistenker eg sterkt at lastfordeling mellom 4 TWC ikkje har peiling på korleis dette er kopla. Feks kunne 3 stk TWC i 1-fas konfigurasjon vore fordelt på dei 3 fasepara, men for TWC lastdeling framstår det som 3 stk som er kopla på same fasepar og gir 1/3 effekt til kvar istaden for betre utnyttelse av 3 fase kursen.
(Easee vil kunne handtere dette betre iom at den veit sjølv kva fasar som er kopla inn av automatikken i 1-fase drift.)

Så, ingen anbefaling frå meg. "Stick to the instalation manual" :-)

On the side: Ein EKSTERN lastregulator (les: min baby) vil ha full kontroll på dette.



~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

Tittel: Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
Skrevet av: jlansøndag 24. oktober 2021, klokken 20:00
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 24. oktober 2021, klokken 18:15
Sidan TWC ikkje omtalar faserotasjon så mistenker eg sterkt at lastfordeling mellom 4 TWC ikkje har peiling på korleis dette er kopla. Feks kunne 3 stk TWC i 1-fas konfigurasjon vore fordelt på dei 3 fasepara, men for TWC lastdeling framstår det som 3 stk som er kopla på same fasepar og gir 1/3 effekt til kvar istaden for betre utnyttelse av 3 fase kursen.
Du har sikkert rett, de endrer antagelig bare pilotsignalet. Men det hadde vært greit å vite da, så en ikke ender opp med "dobbeltrotasjon".  Siden TWC skal kobles på separate sikringer, og de ikke har avlesning av lastfordelingen på HAN porten, så vil de antagelig i mange tilfeller justere unødvendig mye ned i en vanlig boliginstallasjon.

Både Tibber+Easee og Easee alene kan jo ut fra data fra HAN porten redusere ladeeffekt hvis en nærmer seg grensen for hovedsikringene. Er det noe lignende du mener med "EKSTERN lastregulator"?


Tittel: Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadsøndag 24. oktober 2021, klokken 20:28
TWC lastdeling er s.k. statisk, dvs den tek kun hensyn til ei fast grense som er satt for den underfordelinga som forsyner enkeltkursane til kvar TWC boks. Andre som tek info frå AMS måler kan også ta hensyn til om totalbelastning i huset nærmar seg maksgrensa og om mulig velge fase for 1-fase lading ift andre ukjente laster i huset.
Med ein ekstern lastregulator meinar eg ein smarthus hub, controller, PLS, eller ei skyløysing (Tibber, etc) som har tilgang på fleire målingar og info om anlegget enn det som typisk er innebygd i ein ladeboks, og som styrer ladeboksane direkte.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

Tittel: Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
Skrevet av: geearsøndag 24. oktober 2021, klokken 21:12
jlan, Hvorfor mener du at TWC må ha separate kurser?
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
Skrevet av: jlansøndag 24. oktober 2021, klokken 22:08
Sitat fra: geear på søndag 24. oktober 2021, klokken 21:12
jlan, Hvorfor mener du at TWC må ha separate kurser?
Det er slik jeg tolker installasjonsmanualen:

Sitat fra: https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Norwegian.pdf#page=11
For steder med flere Wall Connector-enheter må hver lader ha en egen forgreningskopling og dedikert sikring.
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
Skrevet av: geearmandag 25. oktober 2021, klokken 09:25
Ja, den var jo ganske klar. Hvis begge/alle enhetene har beskyttelse for både AC og DC integrert (og dermed ikke trenger egen jordfeilbryter), hvorfor skulle det da være nødvendig med separate kurser?
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadmandag 25. oktober 2021, klokken 16:54
Kortslutningsytelse, kanskje? Ved feil i bil, kabel eller ladeboks bør apparatet tåle tilstrekkelig til å løyse ut oppstrøms vern (sikring) før det sjølv utgjer fare (brann og personsikkerhet). Om produsenten kun har dokumentert 32A kurs så er det ikkje greit å sette den på ein delt 63A kurs.
Easee har feks framlagt erklæring på at boksen er tiltenkt slik bruk.

Men er det då greit å montere apparat berekna for 32A på ein delt 16A kurs?

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
Skrevet av: geearmandag 25. oktober 2021, klokken 21:55
Helt greit det, men de kunne sagt maks 32A sikring (som vi vet de tåler, eller høyere om de tåler mer) ved flere enheter på samme kurs. Easee har gjort akkurat det, der er det maks 40A sikring (som kan fordeles på inntil tre enheter).
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
Skrevet av: dragmoreonsdag 23. november 2022, klokken 15:30
Må man opp på Gen3 for at lading skal fungere for 3rd parts biler? Jeg sliter bigtime med å få endel andre el-biler til å lade på gen2.. får bare rødt..
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
Skrevet av: sjokomelkonsdag 23. november 2022, klokken 17:17
Gen 2 fungerer på andre biler, men hvis den er koblet opp med 3-fas IT, så kan det være biler med 3-fas-lader ikke liker strømmen som blir servert. Det kan også være du må endre en DIP-switch inni enheten. "Legacy" må aktiveres. Det er DIP nummer 2 som da skal dyttes ned. (Det er beskrevet på etiketten inni ladestasjonen.)
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
Skrevet av: GOSonsdag 23. november 2022, klokken 18:55
Sitat fra: dragmore på onsdag 23. november 2022, klokken 15:30
Må man opp på Gen3 for at lading skal fungere for 3rd parts biler? Jeg sliter bigtime med å få endel andre el-biler til å lade på gen2.. får bare rødt..
Jeg lader fint Tesla'ene, I oq 5 og Volvo XC40 recharge på min gen 2 som er satt opp med 230V IT 3-fase nett med 32 A sikring. Den er ikke satt opp som Legacy. Tesla'ene lader med 11 KW (28A på hver fase) mens de andre trekker 32A 1 fase og lader på 7 3 KW.
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
Skrevet av: dragmoreonsdag 23. november 2022, klokken 19:02
rart, som jeg skrev i en annen tråd under tesla, så virker bare noen av bilene mot laderen.
Konebil Megane E-Tech lyser grønt i 5 sec, så orange, mens TWC blir rød.
Har aldri endra på noen dipswitcher på den fra default..
3fas - 230V IT-nett her
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
Skrevet av: Nykommerfredag 06. januar 2023, klokken 14:55
La inn nedenfor på en gammel tråd (2018) men burde kanskje ha lagt den inn her:

+++
Henger meg på denne, da jeg er ny og grønn på dette med lading. Kjøpt TWC og fått følgende tilbud:

Elektriker A. Tilbud etter å ha fysisk sett garajse/anlegg etc..
-Monterer TWC der jeg vil ha den i garasjen. 20-25m PFXP 4G6 kabel
-Sikring 2x40A for TWC
-7,3kW lading - foreslo jeg heller burde bytte til Easee lader slik at jeg får overspenningsvern på hovedsikringen og således kunne få 11kw lading.
-Pris kr 11,500

Elektriker B. Tilbud over nettet etter å ha sendt noen bilder.
-Ny automatsikring til ladestasjon
-15 meter 46mm2 kabel + kr 195 pr ekstra meter
-Kr 7,000 + kr 2,000 overspenningsvern for twc, hvis nødvendig.
-Mente det kun ville gå med 7kw lading avhengig av bil etc.

Må da kunne funke å få installert TWC med 11kw lading og heller sette ned litt hvis hovedsikringen skulle begynne å gå ved 11kw lading ? Noen erfaringer her ? Litt usikker hva jeg skal gå for...

-
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
Skrevet av: geearfredag 06. januar 2023, klokken 15:25
Tror det er noe begrepsmiksing inni her? Overspenningsvern gir deg ikke mulighet til å trekke mer eller mindre strøm, det er for å hindre høy spenning inn på anlegget ditt. Tenker nok på lastbalansering mot hovedsikring? Sannsynligvis har du hovedsikring som er litt liten for å trekke 11 kW. Automatisk lastbalansering får du ikke med TWC, men du kan justere ned ladestrømmen fra appen til bilen, eller sette TWC permanent på lavere effekt via webgrensesnittet, i tilfelle det også lades andre biler der.

Kan ellers være greit å ha i mente at høyt strømtrekk nå "straffes" i form av ekstra nettleie avhengig av hvor mye effekt du bruker.