Har du en dieselbil med et lavt forbruk på 0,44 liter på mila og kjører 12.000 kilometer i året, vil dette koste deg 9240 kroner i år. Dette er dobbelt så mye som ladingen hjemme for Audi e-tron eieren, men tar vi med 20 prosent hurtiglading for Audien, jevner bildet seg noe ut. Da vil ladekostnadene bli 7.376 kroner. Det er fortsatt lavere enn drivstoffkostnaden for en dieselbil.
Blir jo ganske feil å sammenligne en dieselbil med forbruk 0,44 L/mil med en eTron. En dieselbil som er sammenlignbar med eTron har vel et dieselforbruk på minst 0,7 L/mil.
Dieselprisen er jo også høy nå, og kanskje 2 kr/L høyere enn da det var lave strømpriser i fjor. dvs. at det koster ca. 1,4 kr/mil mer å kjøre dieselbil nå enn i fjor. Strømprisen inkl. nettleie, avgifter og mva. er ca 1 krone/kWt dyrere enn i fjor (hvis man ikke passer på å lade i billige perioder på dagen). Hvis man regner 270 Wh/km på eTron inkl. ladetap så er det ca. 2,7 kr/mil dyrere å kjøre eTron i år enn i fjor.
For min del har jeg TMX og ikke eTron, men utgangspunktet er det samme da jeg ikke vil kunne erstatte TMX med en dieselbil med forbruk på 0,44 l/mil. Jeg lader i billige perioder noe som gir en snittpris til lading alt inkl. på ca. 1,2 kr/kWt. Forbruk inkl. ladetap og vampire drain (spesielt for Tesla) vil jeg estimere til ca 2,5 kWt/mil, eller 3 kr/mil. En dieselbil basert på å fylle når det er "billig" diesel (her ca. 15 kr/l) gir en pris på 10-11 kr/mil. Det vil si at det fortsatt koster tre ganger så mye å kjøre dieselbil som elbil.
Lading når det er dyrest strøm vs billigst strøm kan utgjøre mye. De to siste gangene jeg har ladet har jeg betalt hhv 14 øre/kWt og 35 øre/kWt + nettleie og avgifter. På det dyreste de samme døgnene var strømprisen på ca 200 øre/kWt + nettleie og avgifter.