Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Toyota til forsvar for hydrogen på tu.no

Startet av ruslebiff, torsdag 02. januar 2020, klokken 10:35

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: ruslebiff på søndag 25. oktober 2020, klokken 09:55
Her er fortsettelsen fra Toyota. Nok et startskudd, eller blir det et skudd i foten? De skal sammen med NEL satse på en hel fyllestasjon til i Oslo-området.

https://www.elbil24.no/nyheter/startskuddet-for-hydrogen/72934375

Det er bra, for Hynion på Høvik (https://hynion.com/) med sin andre linje åpen nå, mener at det er veldig hektisk, og den fulleste hydrogenstasjonen i Europa, med hele 18 biler betjent om dagen!

Med dette kanskje man klarer å ha nesten 40 tankfyllinger daglig av hydrogenbiler i Oslo-området i fremtiden! Da er det vel ikke lenger noen argumenter mot hydrogen?!

Det er snart flere startskudd for hydrogen enn det er hydrogenbiler og fyllestasjoner totalt...

automat

Jeg trodde bilprodusentene hadde forlatt konseptet med forbrenningsmotor drevet av hydrogen. Til fordel for brenselcelle Men Toyota har tydligvis ikke gitt opp forbrenningsmotoren.

https://www.topgear.com/car-news/future-tech/theres-now-hydrogen-powered-toyota-gr-yaris-hot-hatch
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Radial

Det fine med slik teknologi som Toyota demonstrerer der, er jo at man konvertere de fleste farkoster til 0-utslipp.

Mazda gjorde vel samme med de siste Wankel motorene på hydrogen, men den motoren har såpass mange utfordringer ellers at jeg mistenker det var ett dødfødt prosjekt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

JRF

Sitat fra: oophus på tirsdag 07. januar 2020, klokken 18:06
Hybrogenbiler er ikke sløsende når formålet på sikt er å erstatte fossil kraft med fornybar kraft. Da må kraften lagres, og det er bedre å erstatte et ICE produkt med en FCEV på hydrogen, fremfor å la kraften blåse bort i trærne, eller vannkraften slå mot strendene.
Hvorfor bruke dyre brenselceller når vi har hatt veldig mye utvikling i ICE gjennom årene? Og ganske enkelt kan konvertere dem til å kjøre på f.eks amoniakk som jo er mye enklere å lagre enn hydrogen siden det kreves mye mindre trykk for å lagre samme mengde hydrogen i ammoniakk på en tank i forhold til å gjøre det samme med rent hydrogen. Så må vi bare gjøre amoniakk produksjonen vesentlig mer effektiv enn Haber Bosch prosessen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA