Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Toyota til forsvar for hydrogen på tu.no  (Lest 31497 ganger)

emurof

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2694
    • Vis profil
Sv: Toyota til forsvar for hydrogen på tu.no
« Svar #570 på: Lørdag 31. Oktober 2020, klokken 11:55 »
Her er fortsettelsen fra Toyota. Nok et startskudd, eller blir det et skudd i foten? De skal sammen med NEL satse på en hel fyllestasjon til i Oslo-området.

https://www.elbil24.no/nyheter/startskuddet-for-hydrogen/72934375

Det er bra, for Hynion på Høvik (https://hynion.com/) med sin andre linje åpen nå, mener at det er veldig hektisk, og den fulleste hydrogenstasjonen i Europa, med hele 18 biler betjent om dagen!

Med dette kanskje man klarer å ha nesten 40 tankfyllinger daglig av hydrogenbiler i Oslo-området i fremtiden! Da er det vel ikke lenger noen argumenter mot hydrogen?!

Det er snart flere startskudd for hydrogen enn det er hydrogenbiler og fyllestasjoner totalt...

automat

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2014
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2722
    • Vis profil
Sv: Toyota til forsvar for hydrogen på tu.no
« Svar #571 på: Mandag 06. Desember 2021, klokken 09:28 »
Jeg trodde bilprodusentene hadde forlatt konseptet med forbrenningsmotor drevet av hydrogen. Til fordel for brenselcelle Men Toyota har tydligvis ikke gitt opp forbrenningsmotoren.

https://www.topgear.com/car-news/future-tech/theres-now-hydrogen-powered-toyota-gr-yaris-hot-hatch
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Radial

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1471
    • Vis profil
Sv: Toyota til forsvar for hydrogen på tu.no
« Svar #572 på: Mandag 06. Desember 2021, klokken 22:58 »
Det fine med slik teknologi som Toyota demonstrerer der, er jo at man konvertere de fleste farkoster til 0-utslipp.

Mazda gjorde vel samme med de siste Wankel motorene på hydrogen, men den motoren har såpass mange utfordringer ellers at jeg mistenker det var ett dødfødt prosjekt.
- 2021 Tesla Y, LR
- 2020 MG ZS EV

JRF

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 64
    • Vis profil
Sv: Toyota til forsvar for hydrogen på tu.no
« Svar #573 på: Mandag 13. Desember 2021, klokken 14:56 »
Hybrogenbiler er ikke sløsende når formålet på sikt er å erstatte fossil kraft med fornybar kraft. Da må kraften lagres, og det er bedre å erstatte et ICE produkt med en FCEV på hydrogen, fremfor å la kraften blåse bort i trærne, eller vannkraften slå mot strendene.
Hvorfor bruke dyre brenselceller når vi har hatt veldig mye utvikling i ICE gjennom årene? Og ganske enkelt kan konvertere dem til å kjøre på f.eks amoniakk som jo er mye enklere å lagre enn hydrogen siden det kreves mye mindre trykk for å lagre samme mengde hydrogen i ammoniakk på en tank i forhold til å gjøre det samme med rent hydrogen. Så må vi bare gjøre amoniakk produksjonen vesentlig mer effektiv enn Haber Bosch prosessen.