Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Følger det med ladekabel?

Startet av Fleur, tirsdag 12. oktober 2021, klokken 21:20

« forrige - neste »

Fleur

Skal bestille ladestasjon hjemme og på bestillingsskjemaet kan jeg også bestille ekstra ladekabel. Men det følger vel med bilen? Hvor lang er den som følger med?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


kodax

Ja, men har du mulighet så burde du bestille en TWC, Teslas egen ladestasjon. Da får du med kabel som har knapp som låser opp ladeluken. Du kan bestille den selv, og så bestiller du en elektrikker som setter den opp for deg.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Fleur

Sitat fra: kodax på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 21:32
Ja, men har du mulighet så burde du bestille en TWC, Teslas egen ladestasjon. Da får du med kabel som har knapp som låser opp ladeluken. Du kan bestille den selv, og så bestiller du en elektrikker som setter den opp for deg.
Dessverre, det kan jeg ikke. Må ha en som sameiet har bestemt. Vet du hvor lang medfølgende kabel er? Og hvordan låser man opp ladeluken ellers?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


tmn

Sitat fra: Fleur på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 21:49
Sitat fra: kodax på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 21:32
Ja, men har du mulighet så burde du bestille en TWC, Teslas egen ladestasjon. Da får du med kabel som har knapp som låser opp ladeluken. Du kan bestille den selv, og så bestiller du en elektrikker som setter den opp for deg.
Dessverre, det kan jeg ikke. Må ha en som sameiet har bestemt. Vet du hvor lang medfølgende kabel er? Og hvordan låser man opp ladeluken ellers?

4 meter, og du løsner kabelen med app eller fra bilens skjerm. Luken kan du også åpne ved å trykke på den når bilen er opplåst.
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

Fleur

Sitat fra: tmn på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 21:50
Sitat fra: Fleur på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 21:49
Sitat fra: kodax på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 21:32
Ja, men har du mulighet så burde du bestille en TWC, Teslas egen ladestasjon. Da får du med kabel som har knapp som låser opp ladeluken. Du kan bestille den selv, og så bestiller du en elektrikker som setter den opp for deg.
Dessverre, det kan jeg ikke. Må ha en som sameiet har bestemt. Vet du hvor lang medfølgende kabel er? Og hvordan låser man opp ladeluken ellers?

4 meter, og du løsner kabelen med app eller fra bilens skjerm. Luken kan du også åpne ved å trykke på den når bilen er opplåst.
Ok takk, 4 m bør holde. Er vel ikke noe hokus pokus å få tak i en ekstra kabel senere evt

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

sjokomelk

Anbefaler deg å kjøpe en ekstra ladekabel du kan ha hengende fast i ladestasjonen din hjemme, sånn at du alltid har en med deg i bilen.
Tenk på det som om du har tanklokk med lås på bensinbilen din, og så legger du alltid igjen nøkkelen til dette hjemme. Da er det veldig upraktisk om du er ute på farten et sted og det passet seg å fylle litt bensin der og da, og du ikke får låst opp tanklokket.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Enig med sjokomelk, men prøv med den du får med før du kjøper en kabel til, finner du ut at det er veldig irriterende uten utløser/åpneknapp, så kjøp kabel med denne knappen (Elbilgrossisten har, evt kan du bestille en del billigere rett fra produsent). Syns selv det var meget irriterende å måtte låse opp ladekabelen med app eller fra skjermen inni bilen, og er kjempefornøyd med å ha skiftet til TWC3 veggboks (den har fast kabel også, så du slipper å kjøpe ekstra).

Fleur

Sitat fra: geear på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 22:03
Enig med sjokomelk, men prøv med den du får med før du kjøper en kabel til, finner du ut at det er veldig irriterende uten utløser/åpneknapp, så kjøp kabel med denne knappen (Elbilgrossisten har, evt kan du bestille en del billigere rett fra produsent). Syns selv det var meget irriterende å måtte låse opp ladekabelen med app eller fra skjermen inni bilen, og er kjempefornøyd med å ha skiftet til TWC3 veggboks (den har fast kabel også, så du slipper å kjøpe ekstra).
Men var det ikke slik at man kan åpne lokket ved å trykke på en knapp, såfremt bilen er åpen? Da er det bare å låse bilen tilslutt?

Dumt spørsmål, men når man lader offentlig, er det ikke kabel på ladestasjonene, eller må man ha med egen? Feks på Tesla supercharge

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


sjokomelk

Du kan åpne en lukket ladeluke ved å trykke lett på den mens bilen er ulåst og du er i nærheten med mobilen din. For å løse ut kabelen når du er ferdig med å lade må du bruke appen, skjermen i bilen, keyfob (ekstrautstyr) eller spesialkabel med utløserknapp.

På offentlige ladestasjoner er det kun kabel på hurtigladere. Skal du saktelade må du ta med din egen kabel. Alle sakteladestasjoner er tilsvarende type ladestasjon som den du får i sameiet ditt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Sitat fra: Fleur på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 22:09
Sitat fra: geear på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 22:03
Enig med sjokomelk, men prøv med den du får med før du kjøper en kabel til, finner du ut at det er veldig irriterende uten utløser/åpneknapp, så kjøp kabel med denne knappen (Elbilgrossisten har, evt kan du bestille en del billigere rett fra produsent). Syns selv det var meget irriterende å måtte låse opp ladekabelen med app eller fra skjermen inni bilen, og er kjempefornøyd med å ha skiftet til TWC3 veggboks (den har fast kabel også, så du slipper å kjøpe ekstra).
Men var det ikke slik at man kan åpne lokket ved å trykke på en knapp, såfremt bilen er åpen? Da er det bare å låse bilen tilslutt?

Dumt spørsmål, men når man lader offentlig, er det ikke kabel på ladestasjonene, eller må man ha med egen? Feks på Tesla supercharge

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Irritasjonen er når du skal reise en plass, og først må dra opp app og vente, eller inn i bilen for å frigjør ladekabelen, for så å gå bak igjen og ta den ut og så sette deg inn i bilen igjen. Med Tesla sin veggboks så trykker du bare på knappen på håndtaket (med mobilen i lomma), så er ladingen avbrutt og kabelen fri. Samme på supercharger.

Sjokomelk har forklart godt, men det finnes masse eksempler på type 2 (sakteladere) som er offentlige. Typisk ved kjøpesentere, hoteller, fornøyelsesparker, og andre severdigheter. Kjekt når man er på ferie og allikevel står parkert et sted. Ofte billigere/gratis når man lader også.

kodax

Jeg har hatt min Type2-kabel liggende i bilen ubrukt i to år.
TMY har mye bedre rekkevidde, så det kan godt hende at man aldri får bruk for den andre steder. Jeg hadde nok i hvert fall ikke giddet å kjøpe en til hvis jeg måtte bruke den jeg har hjemme. Man har jo også den andre ladekabelen (vanlig schuko og CEE stikkkontakt) som kan brukes i nødsfall.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

DagfinnN

Sitat fra: kodax på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 23:52
Jeg har hatt min Type2-kabel liggende i bilen ubrukt i to år.
TMY har mye bedre rekkevidde, så det kan godt hende at man aldri får bruk for den andre steder. Jeg hadde nok i hvert fall ikke giddet å kjøpe en til hvis jeg måtte bruke den jeg har hjemme. Man har jo også den andre ladekabelen (vanlig schuko og CEE stikkkontakt) som kan brukes i nødsfall.
Bruker den når jeg lader på destinasjonsladere. Alltid hver sommer og noen ganger ellers i året også. Også helt nødvendig på de fleste gateladere. Det er mange forskjellige behov.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

kodax

Nettopp, så derfor er det ikke sikkert at @Fleur (Delacour?) burde kjøpe seg en ekstra kabel, slik noen mener  ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Tahamre

Så om en kjøper Easee lader er det best å kjøpe en separat kabel fra elbilgrossisten med knapp på, istedenfor å kjøpe en kabel fra Easee/tibber? Det følger vel ikke med kabel på Easeeboksen?

Silkefot

Sitat fra: Tahamre på onsdag 13. oktober 2021, klokken 14:22
Så om en kjøper Easee lader er det best å kjøpe en separat kabel fra elbilgrossisten med knapp på, istedenfor å kjøpe en kabel fra Easee/tibber? Det følger vel ikke med kabel på Easeeboksen?
Stemmer det, følger ikke kabel med så du kan benytte hvilken type 2 kabel du ønsker på easee
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA