Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Følger det med ladekabel?

Startet av Fleur, tirsdag 12. oktober 2021, klokken 21:20

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Tahamre på onsdag 13. oktober 2021, klokken 14:22
Så om en kjøper Easee lader er det best å kjøpe en separat kabel fra elbilgrossisten med knapp på, istedenfor å kjøpe en kabel fra Easee/tibber? Det følger vel ikke med kabel på Easeeboksen?
Hvorfor kjøpe Easee + kabel, når du kan få den nye utgaven av Tesla Wall Connector, til halve prisen, MED kabel integrert, og knapp på? Eneste grunnen jeg ser er hvis man ikke har stor nok hovedsikring til å takle elbillading samtidig med andre laster. TWC er mer smidig i det daglige, OG billigere.

geear

Sitat fra: kodax på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 23:52
Jeg har hatt min Type2-kabel liggende i bilen ubrukt i to år.
TMY har mye bedre rekkevidde, så det kan godt hende at man aldri får bruk for den andre steder. Jeg hadde nok i hvert fall ikke giddet å kjøpe en til hvis jeg måtte bruke den jeg har hjemme. Man har jo også den andre ladekabelen (vanlig schuko og CEE stikkkontakt) som kan brukes i nødsfall.
Har og hatt det slik i lange perioder, men så plutselig stått parkert i en fornøyelsespark eller noe med type 2 tilgjengelig, ladebehov (ikke prekært, men som i at type 2 hadde spart oss tid ved supercharger senere) og kabelen hengende hjemme i veggboksen. Har ordna meg så begge elbilene nå alltid har type 2 kabel i, så vi slipper å tenke på det for utfart. Brukte det senest for noen dager siden.

Fleur

Den kabelen dere snakker om som har knapp til å åpne luka, vil den funker på hvilken som helst ladestasjon? Som sagt kan jeg ikke bestemme ladestasjon selv pga sameie. Isåfall, er det noen som har link til en slik? Da kunne jeg evt hatt en slik kabel fastmontert i garasjen

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


RJK

Sitat fra: geear på onsdag 13. oktober 2021, klokken 21:39
Sitat fra: Tahamre på onsdag 13. oktober 2021, klokken 14:22
Så om en kjøper Easee lader er det best å kjøpe en separat kabel fra elbilgrossisten med knapp på, istedenfor å kjøpe en kabel fra Easee/tibber? Det følger vel ikke med kabel på Easeeboksen?
Hvorfor kjøpe Easee + kabel, når du kan få den nye utgaven av Tesla Wall Connector, til halve prisen, MED kabel integrert, og knapp på? Eneste grunnen jeg ser er hvis man ikke har stor nok hovedsikring til å takle elbillading samtidig med andre laster. TWC er mer smidig i det daglige, OG billigere.
Om du hadde lest lengre opp, hadde du sett at han ikke kan velge TWC fordi han må velge det borettslaget setter opp.

Spørsmålet om kabel følger med eller ikke når man kjøper Easee-lader, er vel fordi det er lader derfra han kan kjøpe en godkjent type, eller det er den typen som blir levert.

Sitat fra: Fleur på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 21:49
Sitat fra: kodax på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 21:32Ja, men har du mulighet så burde du bestille en TWC, Teslas egen ladestasjon. Da får du med kabel som har knapp som låser opp ladeluken. Du kan bestille den selv, og så bestiller du en elektrikker som setter den opp for deg.
Dessverre, det kan jeg ikke. Må ha en som sameiet har bestemt. Vet du hvor lang medfølgende kabel er? Og hvordan låser man opp ladeluken ellers?Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Erik Ola Ulvestad

Fattar ikkje at hypen med laus ladekabel er så sterkt etablert. Dette heng igjen frå tida med både Type1 og Type2 bilar (Leaf m.fl) på same boks.
Ta feks ein lukka P-kjellar med 30 ladeboksar. Dei fleste let kabel henge igjen. Kunne like godt hatt fast og billegare kabel.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

RJK

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 13. oktober 2021, klokken 21:59
Fattar ikkje at hypen med laus ladekabel er så sterkt etablert. Dette heng igjen frå tida med både Type1 og Type2 bilar (Leaf m.fl) på same boks.
Ta feks ein lukka P-kjellar med 30 ladeboksar. Dei fleste let kabel henge igjen. Kunne like godt hatt fast og billegare kabel.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
Mange som foretrekker løs kabel, fordi man slipper å kjøpe løs om man ikke vil, samt at man åpner for at venner som har/skaffer seg bil med type 1 også kan lade der. Eller man skaffer seg el-mc som ikke har type-2 inn, men kan fås med type 2 til hva enn elMCen tar.

Men utenom det, så tenker jeg at de fleste vil ikke kjøpe elMC, og sjansen for at venner kommer med biler med Type 1, er temmelig liten. Så jeg hadde sikkert valgt fast kabel om jeg hadde bodd et sted der jeg selv må stå for oppsett av ladeboks.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

sjokomelk

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 13. oktober 2021, klokken 21:59
Fattar ikkje at hypen med laus ladekabel er så sterkt etablert. Dette heng igjen frå tida med både Type1 og Type2 bilar (Leaf m.fl) på same boks.
Ta feks ein lukka P-kjellar med 30 ladeboksar. Dei fleste let kabel henge igjen. Kunne like godt hatt fast og billegare kabel.
Ja, men du lager et ekstra punkt for vedlikehold på ladestasjonen. Med løs kabel legger du "problemet" med skadet kabel på brukeren og ikke eieren av ladepunktet.
Se på USA hvor alle ladestasjonene har fastmontert Type1-kabel. Der må operatørene bruke masse tid og penger på å bytte ødelagte kabler og plugger. I Europa er dette en ikke-sak.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Sitat fra: RJK på onsdag 13. oktober 2021, klokken 21:57
Sitat fra: geear på onsdag 13. oktober 2021, klokken 21:39
Sitat fra: Tahamre på onsdag 13. oktober 2021, klokken 14:22
Så om en kjøper Easee lader er det best å kjøpe en separat kabel fra elbilgrossisten med knapp på, istedenfor å kjøpe en kabel fra Easee/tibber? Det følger vel ikke med kabel på Easeeboksen?
Hvorfor kjøpe Easee + kabel, når du kan få den nye utgaven av Tesla Wall Connector, til halve prisen, MED kabel integrert, og knapp på? Eneste grunnen jeg ser er hvis man ikke har stor nok hovedsikring til å takle elbillading samtidig med andre laster. TWC er mer smidig i det daglige, OG billigere.
Om du hadde lest lengre opp, hadde du sett at han ikke kan velge TWC fordi han må velge det borettslaget setter opp.

Spørsmålet om kabel følger med eller ikke når man kjøper Easee-lader, er vel fordi det er lader derfra han kan kjøpe en godkjent type, eller det er den typen som blir levert.

Sitat fra: Fleur på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 21:49
Sitat fra: kodax på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 21:32Ja, men har du mulighet så burde du bestille en TWC, Teslas egen ladestasjon. Da får du med kabel som har knapp som låser opp ladeluken. Du kan bestille den selv, og så bestiller du en elektrikker som setter den opp for deg.
Dessverre, det kan jeg ikke. Må ha en som sameiet har bestemt. Vet du hvor lang medfølgende kabel er? Og hvordan låser man opp ladeluken ellers?Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Det er jeg klar over, men dette er to forskjellige personer.

RJK

Sitat fra: geear på onsdag 13. oktober 2021, klokken 22:12
Sitat fra: RJK på onsdag 13. oktober 2021, klokken 21:57
Sitat fra: geear på onsdag 13. oktober 2021, klokken 21:39
Sitat fra: Tahamre på onsdag 13. oktober 2021, klokken 14:22
Så om en kjøper Easee lader er det best å kjøpe en separat kabel fra elbilgrossisten med knapp på, istedenfor å kjøpe en kabel fra Easee/tibber? Det følger vel ikke med kabel på Easeeboksen?
Hvorfor kjøpe Easee + kabel, når du kan få den nye utgaven av Tesla Wall Connector, til halve prisen, MED kabel integrert, og knapp på? Eneste grunnen jeg ser er hvis man ikke har stor nok hovedsikring til å takle elbillading samtidig med andre laster. TWC er mer smidig i det daglige, OG billigere.
Om du hadde lest lengre opp, hadde du sett at han ikke kan velge TWC fordi han må velge det borettslaget setter opp.

Spørsmålet om kabel følger med eller ikke når man kjøper Easee-lader, er vel fordi det er lader derfra han kan kjøpe en godkjent type, eller det er den typen som blir levert.

Sitat fra: Fleur på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 21:49
Sitat fra: kodax på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 21:32Ja, men har du mulighet så burde du bestille en TWC, Teslas egen ladestasjon. Da får du med kabel som har knapp som låser opp ladeluken. Du kan bestille den selv, og så bestiller du en elektrikker som setter den opp for deg.
Dessverre, det kan jeg ikke. Må ha en som sameiet har bestemt. Vet du hvor lang medfølgende kabel er? Og hvordan låser man opp ladeluken ellers?Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Det er jeg klar over, men dette er to forskjellige personer.
Ooops, det så jeg ikke. Da beklager jeg!


:)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tahamre

Sitat fra: geear på onsdag 13. oktober 2021, klokken 21:39
Sitat fra: Tahamre på onsdag 13. oktober 2021, klokken 14:22
Så om en kjøper Easee lader er det best å kjøpe en separat kabel fra elbilgrossisten med knapp på, istedenfor å kjøpe en kabel fra Easee/tibber? Det følger vel ikke med kabel på Easeeboksen?
Hvorfor kjøpe Easee + kabel, når du kan få den nye utgaven av Tesla Wall Connector, til halve prisen, MED kabel integrert, og knapp på? Eneste grunnen jeg ser er hvis man ikke har stor nok hovedsikring til å takle elbillading samtidig med andre laster. TWC er mer smidig i det daglige, OG billigere.
Har vurdert det også, men den har vel ikke smartlading med Tibber, som jeg hadde tenkt å gå over til når jeg kjøpte Easee. Skulle gjerne visst om det var noe å spare på Easee og Tibber opp mot Norgesenergi og TWC 3, TWC kan du vell sette til å lade kun på natten og da er vel strømmen billigst.

RJK

Sitat fra: Tahamre på torsdag 14. oktober 2021, klokken 08:36
Sitat fra: geear på onsdag 13. oktober 2021, klokken 21:39
Sitat fra: Tahamre på onsdag 13. oktober 2021, klokken 14:22
Så om en kjøper Easee lader er det best å kjøpe en separat kabel fra elbilgrossisten med knapp på, istedenfor å kjøpe en kabel fra Easee/tibber? Det følger vel ikke med kabel på Easeeboksen?
Hvorfor kjøpe Easee + kabel, når du kan få den nye utgaven av Tesla Wall Connector, til halve prisen, MED kabel integrert, og knapp på? Eneste grunnen jeg ser er hvis man ikke har stor nok hovedsikring til å takle elbillading samtidig med andre laster. TWC er mer smidig i det daglige, OG billigere.
Har vurdert det også, men den har vel ikke smartlading med Tibber, som jeg hadde tenkt å gå over til når jeg kjøpte Easee. Skulle gjerne visst om det var noe å spare på Easee og Tibber opp mot Norgesenergi og TWC 3, TWC kan du vell sette til å lade kun på natten og da er vel strømmen billigst.
Slik jeg forstår det, kobler du Teslaen/Teslakontoen din mot Tibber, så får du smartstyring uansett hva ladeboksen din støtter, så lenge det ikke er en felleslader med begrensninger som betalingsløsning.

https://tibber.com/no/store/produkt/tesla-lading
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

#26
Sitat fra: Tahamre på torsdag 14. oktober 2021, klokken 08:36
Har vurdert det også, men den har vel ikke smartlading med Tibber, som jeg hadde tenkt å gå over til når jeg kjøpte Easee. Skulle gjerne visst om det var noe å spare på Easee og Tibber opp mot Norgesenergi og TWC 3, TWC kan du vell sette til å lade kun på natten og da er vel strømmen billigst.
I går kom jeg hjem med lav SoC. Plugga i TWC da jeg parkerte, starta lading fra telefon rett før midnatt. Prisen var ca. 30 øre lavere i fem timer enn kveld og morgen, og bilen lada i 4,5 time og traff da akkurat den perioden. På det jevne så treffer man som regel alltid lav pris ved å starte lading i 22-00 tiden om kvelden. Og om man ikke gidder å starte det manuelt om kvelden så er det ikke verre enn å sette opp planlagt lading eller koble bilen opp mot Tibber, så ordner Tibber det uavhengig av om det er en Easee eller en TWC3 eller til og med ladekladden som følger med bilen for den skyld. I praksis er det kun de 20% i rabatt som du får med Tibber og Easee i smartladingsmodus, som faktisk utgjør noen forskjell. Du skal kjøre bra langt før noen øre forskjell sparer inn 4-6000,- i forskjell på Easee med kabel og TWC3. Flere hundre tusen kilometer vil jeg tro. Iallfall om man tar for eksempel siste tre eller fem års strømpriser som basis.

Handyman

Sitat fra: geear på torsdag 14. oktober 2021, klokken 10:06
...På det jevne så treffer man som regel alltid lav pris ved å starte lading i 22-00 tiden om kvelden.
Det kommer nok an på hvor i landet du holder til. Her i sør er det som regel lavest pris fra 01:00 om natta.
Har alltid brukt planlagt lading i bilen til den tiden.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Bor i sør. Startet som nevnt selv rett før midnatt, men som regel er jo toppene fra 07-10 og 15-19 ca., og bare du styrer unna disse så er mye gjort, sånn på generell basis.

Handyman

Sitat fra: geear på torsdag 14. oktober 2021, klokken 12:38
Bor i sør. Startet som nevnt selv rett før midnatt, men som regel er jo toppene fra 07-10 og 15-19 ca., og bare du styrer unna disse så er mye gjort, sånn på generell basis.
Hvis man ønsker å lade når det er billigst kan jeg anbefale den norske https://www.getcharged.app/.
Her kan du skru på "smartlading" som sørger for at bilen lades når spotprisen på Norpool er lavest.
Appen har også logging av turer, ladinger, phantomdrain, sw-versjoner, pluss en masse smarte lokajonsbaserte funksjoner.
Du kan sette opp planlagt forvarming på bestemte tider.
Noe av det beste med appen er at den ikke vekker bilen før du selv ber om det. Man kan altså bruke appen så mye man vil mens bilen sover.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA