Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?

Startet av BubbaJoFet, torsdag 30. september 2021, klokken 17:55

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Silisium på søndag 03. oktober 2021, klokken 22:39
Enig at det kan virke søkt, men avtaler skrives for «dårlig vær», og det skjer jo fra tid til annen. Har således fått tankene over på kjøp istedenfor leie.

Langt enklere med bare 1 avtalepart imho.
Akkurat. Selvfølgelig er det søkt. Men hvis ett selskap sier «det kommer aldri til å skje» så får de skrive det på  papiret og.

Det samme gjelder vedlikehold. Normal norsk bruk vil korte ned serviceintervall står det i avtalen. Sjef for Nio Norge sier muntlig at det ikke stemmer. Få det på papiret da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BubbaJoFet

Sitat fra: daktari på søndag 03. oktober 2021, klokken 23:57
Jeg skjønner ikke hva slags tvist som skal oppstå ang. batteriet. Er det er problem, dra og bytt på stasjonen.
Det blir ikke som Tesla 85 hvor alle batteriene ryker om dagen, og noen heldige får nye - andre ikke fordi de ikke lenger har garanti.
Det nederlandske selskapet som leier ut batteriene er heleid av NIO. Hvis NIO går konk så vil man jo tenke at bostyrer forsøker å selge de batteriene til bileiere istedetfor til skrap? Men neppe til nypris...
At NIO går konkurs er lite sannsynlig, men at NIO trekker seg ut av det norske markedet og overlater salg og service til en etablert aktør er ikke usannsynlig. BaaS satsning kan bli lagt ned og du bli tvunget til å kjøpe brukt batteri til en pris NIO selv setter. Å ha avtalefestet rammene for hva som skjer om du skulle ønske å kjøpe ett batteri senere eller om batterileie blir avsluttet, er noe en bør tenke på.

hELgenen

Sitat fra: daktari på søndag 03. oktober 2021, klokken 23:57
Jeg skjønner ikke hva slags tvist som skal oppstå ang. batteriet. Er det er problem, dra og bytt på stasjonen.

Vel - det kan jo være så mangt. Husker at Outlander PHEV hadde en software basert BMS som rett og slett kuttet i rekkevidden på batteriet basert på software logikk, ikke faktisk måling. Da var bilen dømt til å få en degradering av rekkevidden jevnt og trutt uansett hvordan eieren behandlet batteriet. Var et par youtubere som fulgte dette tett og begge ga opp bilen til slutt - trolig i ren frustrasjon. Så et tenkt tilfelle kan jo være at BMS sitter i bilen og har sin egen logikk mhp hvor mye tilgjengelig kapasitet som bilen får utnytte. Nå har jeg null anelse om hvordan dette håndteres på den aktuelle bilen her - men det vi vet 100% er jo at bilen må snakke med batteriet og dersom det oppstår noe krøll i denne kommunikasjonen så ligger alt åpent mhp. hvor feilen er, hvem som skal feilsøke,rette og så stå for garantien. Selv om selskapet i bunn er det samme er det to ulike juridiske enheter. Og hver juridisk enhet står vel for hvert sitt resultatregnskap og følgelig har alle intensiver for å kutte kostnader osv.
Nei - synes denne forretningsmodellen har en del uavklarte sider. Tenk deg at du kjøper en ny bolig med ulike tekniske installasjoner som hver hadde sin egen garanti som du som kunde måtte forholde deg til. Hva skjer da den dagen f.eks ventilasjonsanlegget ryker innenfor garantien for boligen - skal du da måtte gå på selskapet som leverte ventilasjonanlegget som ble kjøpt inn av entreprenøren 3 år før innflytting og oppleve at de avviser deg fordi nå er anlegget utenfor garanti selv om boligen er innenfor garanti? Nei - føler det fortsatt er en del uavklart med denne måten å "deleie" en bil på

Silisium

Hei

liten oppdatering. Var innom Nio i dag og tok bilen i nærmere øyesyn. Fikk også deltatt på en presentasjon fra Nio Power -sjefen (ansvarlig for utbygging av swap -stasjoner og Baas, men husker ikke navn). Presentasjonen var bare om Baas.

Fikk på det rene at å bytte fra Baas til kjøp, og tilbake kan gjøres "når som helst". Restverdien om et bruktkjøpt batteri ville han ikke si noe om, det var ikke klart. Ei heller andre vegen, men det er vel naturlig at da blir det "nypris" på et nytt batteri, man må ut med.

Fikk også på det rene at man bare betaler dagsrate per type Baas -batteri. Dvs. ønsker man å gå fra 75kw til 100kw for en helg, så betaler man bare for 100kw for de dagene man bruker det, og returnerer til annen sats når man går ned til 75kw igjen.

Faststoffbatteri på 150kw blir tilgjengelig ila 2023. Større og mer "motstandsdyktig" mot kulde, ifølge Nio. 

Det ble også nevnt, at i potten med 600/200 gratis kw, så er det "roll-over" med den strømmen som måtte være igjen i batteriet du leverer inn. Dvs. er det 50% på batteriet ditt, og du bytter inn i et nytt 100%, så har du likevel bare brukt 50kw av potten på 600/200.

For min del, ble jeg mindre usikker på om Baas. Jeg tror det er veien å gå for min del, og om man ikke er fornøyd med Baas etter noen måneder, så er muligheten til å kjøpe inn et batteri, til stedet senere.

Det ble sagt fra Nio Power -sjefen at ordlyden i avtalen om "øke intervallene på service, hvis bruk i kulde (0 grader), støvete veier etc" var uheldig (dette ble sagt i en samtale etterpå) og at de ville se på en revisjon av avtaleverket.

Så til det interessante: Jeg spurte om når en slik revisjon ville foreligge (da jeg heller vil signere på en slik avtale, hvor dette er borte), men Nio kunne ikke love noen frister. Derimot sa vedkommende at det var "bransjestandard" at nye betingelser mm. hadde tilbakevirkende kraft, og at jeg (som har signert på "gammel avtale") ville nyte godt av evt. oppmykninger i nye betingelser...
Noen som kan bekrefte dette?

Bilen virket forøvrig stor og fin, og dekkene tålte å bli sparket i  ;D

/S

PS: er ingen ingeniør, så med forbehold om det er noe feil over.

stue

Om du kjøper batteri, så kan du ikke bruke batteribyttestasjonene

Frihals

Sitat fra: Silisium på mandag 04. oktober 2021, klokken 22:24

For min del, ble jeg mindre usikker på om Baas. Jeg tror det er veien å gå for min del, og om man ikke er fornøyd med Baas etter noen måneder, så er muligheten til å kjøpe inn et batteri, til stedet senere.



I så fall du betale mva på nytt batteri. Dvs du "taper" 40 000 på å kjøpe batteriet et par mnd senere, det er også noe å tenke på.

BubbaJoFet

Det spørs om du kjøper nytt eller brukt batteri, ved brukt så er det ikke moms på salgsummen.
Derfor ville det vært fint om noen rammer kom på plass.

RJK

Sitat fra: Frihals på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 11:04
Sitat fra: Silisium på mandag 04. oktober 2021, klokken 22:24

For min del, ble jeg mindre usikker på om Baas. Jeg tror det er veien å gå for min del, og om man ikke er fornøyd med Baas etter noen måneder, så er muligheten til å kjøpe inn et batteri, til stedet senere.



I så fall du betale mva på nytt batteri. Dvs du "taper" 40 000 på å kjøpe batteriet et par mnd senere, det er også noe å tenke på.

Dette er feil, batteriene er foreløpig fritatt for mva.

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/uttalelser/prinsipputtalelser/merverdiavgiftsloven--6-6---fritak-for-leasing-av-elbiler-og-omsetning-av-elbilbatterier--skattedirektoratets-fellesskriv-26.-juni-2015/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 11:32
Det spørs om du kjøper nytt eller brukt batteri, ved brukt så er det ikke moms på salgsummen.
Derfor ville det vært fint om noen rammer kom på plass.

Er leieprisen inkl. moms?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: Silisium på mandag 04. oktober 2021, klokken 22:24
Fikk også på det rene at man bare betaler dagsrate per type Baas -batteri. Dvs. ønsker man å gå fra 75kw til 100kw for en helg, så betaler man bare for 100kw for de dagene man bruker det, og returnerer til annen sats når man går ned til 75kw igjen.

Dette er veldig bra da. Hadde det vært Audi hadde man vel hatt 12mnd bindingstid....
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BubbaJoFet

Sitat fra: elektro link=topic=5
/quote]

Er leieprisen inkl. moms?
Ja, NIO forsøkte seg vel mot myndighetene, men det gikk ikke så bra.
https://dinside.dagbladet.no/motor/think-glemte-a-informere-om-moms/63630867
Men kan hende NIO følger think og har glemt å informere om at mva kommer i tillegg 😁

Frihals

Sitat fra: RJK på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 12:18
Sitat fra: Frihals på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 11:04
Sitat fra: Silisium på mandag 04. oktober 2021, klokken 22:24

For min del, ble jeg mindre usikker på om Baas. Jeg tror det er veien å gå for min del, og om man ikke er fornøyd med Baas etter noen måneder, så er muligheten til å kjøpe inn et batteri, til stedet senere.



I så fall du betale mva på nytt batteri. Dvs du "taper" 40 000 på å kjøpe batteriet et par mnd senere, det er også noe å tenke på.

Dette er feil, batteriene er foreløpig fritatt for mva.

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/uttalelser/prinsipputtalelser/merverdiavgiftsloven--6-6---fritak-for-leasing-av-elbiler-og-omsetning-av-elbilbatterier--skattedirektoratets-fellesskriv-26.-juni-2015/

Det er gode nyheter. Da jeg snakket med Nio hadde de tydeligvis ikke kjennskap til denne regelen. Hvis elbiler over 600k må betale mva, vil jo det være mulig å omgå mva ved å kjøpe bilen med baas, og batteri noen måneder senere. Hvordan den nye mva ordningen blir i praksis vet jo ingen, men normalt bruker det være vanskelig å omgå mva.

RJK

Sitat fra: Frihals på torsdag 07. oktober 2021, klokken 08:30
Sitat fra: RJK på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 12:18
Sitat fra: Frihals på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 11:04
Sitat fra: Silisium på mandag 04. oktober 2021, klokken 22:24

For min del, ble jeg mindre usikker på om Baas. Jeg tror det er veien å gå for min del, og om man ikke er fornøyd med Baas etter noen måneder, så er muligheten til å kjøpe inn et batteri, til stedet senere.



I så fall du betale mva på nytt batteri. Dvs du "taper" 40 000 på å kjøpe batteriet et par mnd senere, det er også noe å tenke på.

Dette er feil, batteriene er foreløpig fritatt for mva.

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/uttalelser/prinsipputtalelser/merverdiavgiftsloven--6-6---fritak-for-leasing-av-elbiler-og-omsetning-av-elbilbatterier--skattedirektoratets-fellesskriv-26.-juni-2015/

Det er gode nyheter. Da jeg snakket med Nio hadde de tydeligvis ikke kjennskap til denne regelen. Hvis elbiler over 600k må betale mva, vil jo det være mulig å omgå mva ved å kjøpe bilen med baas, og batteri noen måneder senere. Hvordan den nye mva ordningen blir i praksis vet jo ingen, men normalt bruker det være vanskelig å omgå mva.
Må være obs på at dette er dagens regler, og det er ingen som kan si nå om de ikke samtidig slenger på MVA på batteriene, når de likevel gjør om på reglene. Ellers så er det jo bare å kjøpe bil for seg og batteri for seg, for å komme unna et slikt smutthull.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Silisium

hei - I avtalen synes jeg det er noe motstrid:

Det står:
Hvis denne avtalen er gyldig kansellert av NIO-kjøretøyeieren før han/hun har hentet sitt NIO-kjøretøy, skal NIO-kjøretøyeieren betale et avbestillingsgebyr på 10% av totalprisen for NIOkjøretøyet
(ekskl. mva.), jf. forbrukerkjøpsloven § 41.

Lenger ned står det:
Du har rett til å angre din avtale innen 14 dager uten å gi noen begrunnelse....Angrerettperioden utløper 14 dager etter.......bla bla...får varen i fysisk besittelse.

Jeg tolker dette som at jeg har "åpent kjøp" i 14 dager etter at jeg har mottatt varen. (kjøpet ble gjort på nett btw) Men den første klausulen der uroer meg litt.

Daniel_0007

Sitat fra: Silisium på fredag 08. oktober 2021, klokken 12:39
hei - I avtalen synes jeg det er noe motstrid:

Det står:
Hvis denne avtalen er gyldig kansellert av NIO-kjøretøyeieren før han/hun har hentet sitt NIO-kjøretøy, skal NIO-kjøretøyeieren betale et avbestillingsgebyr på 10% av totalprisen for NIOkjøretøyet
(ekskl. mva.), jf. forbrukerkjøpsloven § 41.

Lenger ned står det:
Du har rett til å angre din avtale innen 14 dager uten å gi noen begrunnelse....Angrerettperioden utløper 14 dager etter.......bla bla...får varen i fysisk besittelse.

Jeg tolker dette som at jeg har "åpent kjøp" i 14 dager etter at jeg har mottatt varen. (kjøpet ble gjort på nett btw) Men den første klausulen der uroer meg litt.

Den første er ganske standard, vet at de fleste merker har et avbestillings gebyr hvis man velger å avbestille før levering. Etter levering så har man i kjøpsloven 14 dagers angrerett på ting som er kjøpt på nett, derfor mange av de gamle bil forhandlere er litt lure ved at man bestiller bil på nett så må man gå fysisk ned til en forhandler for å skrive kontrakt og da gjelder ikke angreretten lenger.

https://motor.no/audi-bilbransjen-bilkjop/enorme-forskjeller-i-angregebyr-pa-nybilkjop/120428
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA