Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?

Startet av BubbaJoFet, torsdag 30. september 2021, klokken 17:55

« forrige - neste »

BubbaJoFet

Prøvekjøring kan jeg si at du ikke trenger å bekymre deg over, foruten at det er en stor bil med de parkeringsproblemer det medfører. Er svært lettkjørt og behagelig, komfort på linje med de beste franske og sprekere enn man trenger. Bremsene er også veldig gode og har ikke opplevd ujevn bremsekraft de 3 gangene jeg har kjørt bilen.

Angående signature, har jeg kommet frem til at det ikke er verdt det. Nomi halo er basert på samme OS som Mate, så jeg tror de utvikles likt med tanke på talegjenkjenning og funksjonalitet.
Vil antagelig oppgradere std editon med 20" som jeg synes er de peneste felgene. Merk at jeg bruker polariserte solbriller ved bilkjøring og da blir HUD borte og det ligger i vurderingen min.

Ved leie så trenger en ikke å bekymre seg hvor "ferskt" batteriet er, det er "NIOs" problem, men dessverre tegner du avtale med ett nederlandsk firma ved leie. Så det er noe å ha i mente, NIO Norge kunne stått ved den avtalen selv og brukt det nederlandske firmaet som tjenesteleverandør, men har valgt at du tegner avtale direkte.

Håper det var til nytte

turfsurf

Husk at ved BaaS kan de stenge av bilen når de vil. I tillegg legger det begrensninger på bruk, både hvor og hvordan.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

stue

De kan ikke stenge av bilen når de vil. Kun hvis du ikke betaler leien. Det synes jeg er ganske logisk og forventet.

BubbaJoFet

Er vel verre at de kan legge ned BaaS og ikke ha noen juridisk enhet å gå etter i Norge. Kan være litt kjipt om en etter 3 år med leie blir tvunget til å kjøpe batteri til 160k +mva. Kjøp av batteri i etterkant er helt sikkert noe NIO jobber med, men greit å sjekke hvor langt unna det er.

Silisium

Prøver å finne den totale oversikten på forskjeller mellom signatur og vanlig, og ser det listes diverse på hjemmesiden.

Men det fremkommer også at det bare er signatur-versjonen som får «pioner» rettighetene? Med bla 6 år garanti, 15gb hver måned samt 4 års «gratis» service?
Hvis dette stemmer, ligger det en del verdier her som rettferdiggjør de ekstra 50?


Når man legger til 20/21' felger, 5 ekstra HT, hud, mate (mer fremtidssikkert?), og eksklusivt konsollpanel (noen som vet hva dette er?), så begynner vel 50' å ikke bli så ille? Edit; og massasje?

Mvh
S

BubbaJoFet

#20
 Konsollpanelet er merket "signature edition"

Og, ja, ser ut til at Pioneer programmet er forbeholdt signature edition. Årlig service x4 er fort 30-40k. Den hadde jeg ikke fått med meg.

turfsurf

Sitat fra: stue på søndag 03. oktober 2021, klokken 21:35
De kan ikke stenge av bilen når de vil. Kun hvis du ikke betaler leien. Det synes jeg er ganske logisk og forventet.
Problemet er at det er ingen krav om varsel etc før de stenger tilgang. Se for deg at du har glemt å godkjenne e-faktura, glemt å fylle på regningskontoen, eller banken har trøbbel. Du kommer til bilen etter tur i Jotunheimen, og bilen er helt død.

I tillegg vil da 12V batteri være flatt, og muligens skadet. NIO tar ikke ansvar for evt skader.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Silisium

Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 03. oktober 2021, klokken 21:57
Konsollpanelet er merket "signature edition"

Og, ja, ser ut til at Pioneer programmet er forbeholdt signature edition. Årlig service x4 er fort 30-40k. Den hadde jeg ikke fått med meg.

Når du postet bildet ditt bubbajofet kom ikke hele teksten din med. Bra du ble oppmerksom på «gratis» service i 4 år.

Og ellers høres det ut som at oversikten min stemmer? ;)

Silisium

Sitat fra: turfsurf på søndag 03. oktober 2021, klokken 21:58
Sitat fra: stue på søndag 03. oktober 2021, klokken 21:35
De kan ikke stenge av bilen når de vil. Kun hvis du ikke betaler leien. Det synes jeg er ganske logisk og forventet.
Problemet er at det er ingen krav om varsel etc før de stenger tilgang. Se for deg at du har glemt å godkjenne e-faktura, glemt å fylle på regningskontoen, eller banken har trøbbel. Du kommer til bilen etter tur i Jotunheimen, og bilen er helt død.

I tillegg vil da 12V batteri være flatt, og muligens skadet. NIO tar ikke ansvar for evt skader.

Turfsurf, det høres ut som at du argumenterer med at kjøp av batteri er «best»? Minst risikofylt er det i allefall, så lenge Nio ikke leier ut dette selv. Egentlig litt klønete, kan være at Nio selv synes det er foe mye risiko forbundet med dette, at de valgte nettop denne løsningen?

turfsurf

Sitat fra: Silisium på søndag 03. oktober 2021, klokken 22:08


Turfsurf, det høres ut som at du argumenterer med at kjøp av batteri er «best»? Minst risikofylt er det i allefall, så lenge Nio ikke leier ut dette selv. Egentlig litt klønete, kan være at Nio selv synes det er foe mye risiko forbundet med dette, at de valgte nettop denne løsningen?
Ja, jeg ville ikke gått for BaaS med en slik avtale. Vil tro det er risiko som gjør at Nio har løst det slik ja.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BubbaJoFet

Sitat fra: Silisium på søndag 03. oktober 2021, klokken 22:05
Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 03. oktober 2021, klokken 21:57
Konsollpanelet er merket "signature edition"

Og, ja, ser ut til at Pioneer programmet er forbeholdt signature edition. Årlig service x4 er fort 30-40k. Den hadde jeg ikke fått med meg.

Når du postet bildet ditt bubbajofet kom ikke hele teksten din med. Bra du ble oppmerksom på «gratis» service i 4 år.

Og ellers høres det ut som at oversikten min stemmer? ;)
Loket litt med innlegget og vedlegg...skylder på alderdom og smørfingre.
Oppsummering din av forskjellene virker presis. Er vel en ekstra blåfarge en kan velge med signature edition.

stue

Sitat fra: turfsurf på søndag 03. oktober 2021, klokken 21:58
Sitat fra: stue på søndag 03. oktober 2021, klokken 21:35
De kan ikke stenge av bilen når de vil. Kun hvis du ikke betaler leien. Det synes jeg er ganske logisk og forventet.
Problemet er at det er ingen krav om varsel etc før de stenger tilgang. Se for deg at du har glemt å godkjenne e-faktura, glemt å fylle på regningskontoen, eller banken har trøbbel. Du kommer til bilen etter tur i Jotunheimen, og bilen er helt død.

I tillegg vil da 12V batteri være flatt, og muligens skadet. NIO tar ikke ansvar for evt skader.
Dette er jo totalt urealistisk?
Ville jo vært galskap om de la det opp slik. Det vil jo selvfølgelig skje etter vedvarende manglende betalinger og flere skriftlige varsler.

Synes det er helt logisk.

Silisium

Enig at det kan virke søkt, men avtaler skrives for «dårlig vær», og det skjer jo fra tid til annen. Har således fått tankene over på kjøp istedenfor leie.

Langt enklere med bare 1 avtalepart imho.

Har forresten ikke blitt kontaktet av Nio etter at jeg kjøpte bilen på torsdag, kanskje har de vært for opptatt i kjølevannet av åpningen mm.

Får se hva det blir til uken, kan egentlig fint vente 4 mnd'er på levering, hvis det skulle bli slik.

hELgenen

Sitat fra: Silisium på søndag 03. oktober 2021, klokken 22:39
Langt enklere med bare 1 avtalepart imho.

Tenker det samme - det kan fort bli mye styr dersom det oppstår en situasjon der det er uklart om årsak til feil skyldes batteri eller bil. Da blir det plutselig 2 parter en må forholde seg til som begge kan dytte problemet over på den andre. Dessuten blir det jo nesten slik at den du leier batteri av her egentlig sitter på hele nøkkelen til bilen bokstavelig talt. Dersom du som kunde f.eks forsøker å holde penger tilbake som pressmiddel til den som eier batteriet fordi det er en tvist om noe vedrørende batteriet - så kan vel strengt tatt batterieieren ta bilen som gissel. Bilen blir vel da helt umulig å omsette.

Nei - dette BAS tankesettet har jeg egentlig lite tro på. Noe helt annet ville være å bytte batteri mot en penge og så få en helt ny garanti på bil og batteri. F.eks at man som eier av et 75 kwh batteri vil oppgradere til et 100 kwh batteri og betaler en sum penger for det. Og vice versa - dvs. nedgradere fra 100 til 75 batteri. Altså at batteriene på en måte kan pantes inn i nytt batteri av ymse størrelser. Men det viktige her at det hele tiden er produsenten som står ansvarlig overfor kunden - en tredje part inne må være en part som ikke kunden trenger å forholde seg til - mao f.eks et  internt forhold med batteriselskap og produsent.

daktari

Jeg skjønner ikke hva slags tvist som skal oppstå ang. batteriet. Er det er problem, dra og bytt på stasjonen.
Det blir ikke som Tesla 85 hvor alle batteriene ryker om dagen, og noen heldige får nye - andre ikke fordi de ikke lenger har garanti.
Det nederlandske selskapet som leier ut batteriene er heleid av NIO. Hvis NIO går konk så vil man jo tenke at bostyrer forsøker å selge de batteriene til bileiere istedetfor til skrap? Men neppe til nypris...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA