Elbilforum.no

Bilmerker => NIO => ES8 => Emne startet av: BubbaJoFet på torsdag 30. september 2021, klokken 17:55

Tittel: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: BubbaJoFettorsdag 30. september 2021, klokken 17:55
Med prisene bør beslutningsgrunnlaget nærme seg komplett for flere av oss.

For meg personlig ble prisene som fryktet og ikke helt som håpet og skulle ønske at gratis ladestasjon og Pioneer programmet ble erstattet med en intropris.

Standard edition er relativt gunstig og kan leveres med 19 tommer, men mangler to viktige deler; HUD og Nomi.
Skinn vs kunstig nappa og autopilot er ikke vesentlig for meg.

BaaS er hva som frister med NIO, med ES8 er det aluminiumsrammen og plassen i baksetet.
Er litt på gjerdet (som med Polestar) og lurer litt på hva andre interessenter tenker.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: elektrotorsdag 30. september 2021, klokken 18:30
644' for Signature Edition i den mørkeste blå med 100 kWh BaaS, med 4 mnd. leveringstid, er den som frister meg mest. Dog meget usikker på om det frister med en utgift på 2000/mnd som jeg ikke har i dag.

Hvis jeg først skal ha NOMI, må det være den beste. Hva er forskjellen på de to variantene? Og hva innebærer oppgradert NIO Pilot?

Et alternativ er innstegsmodellen med 75 kWt. Den koster omtrent 100.000 mindre, med vinterhjul. Men hvorfor skal jeg bytte til en bil som går kortere og lader saktere enn den jeg har, som i tillegg er kjempegod å kjøre, har bra lys, lastsikring, hengerfeste og takboks klart og egentlig ser litt bedre ut? Og i tillegg pådra meg en ekstrautgift på 1400/mnd? Levering i juli 22 gjør det også mindre fristende å slå til.

Samme spørsmål blir det jo for de som er i markedet for, eller har en ID.4 GTX, ENYAQ, IONIQ 5, Model Y etc. Selv om ES8 nok oppleves «mer premium». Eneste argument jeg kan se er egentlig plass. Og det har jeg lyst på. Men vi klarer oss.. :)

Misforstå meg rett, jeg liker bilen, særlig i grønn. Men sliter med gode grunner til å kjøpe et litt usikkert kort akkurat nå. Har i alle fall tid til å se noen vintertester, sånn som det ligger an nå.

I tillegg er det det jeg har påpekt før, at en del ting med bilen vitner om at den har vært på veien noen år allerede i Kina. Design, USB-A, ikke samme selvkjøringshardware som ET7 osv. Nærmer vi oss en facelift?
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: BubbaJoFettorsdag 30. september 2021, klokken 21:12
Nomi halo er Nomi uten det lille hodet som beveger seg. NIO pilot er selvkjøringen, i Kina er det geofence som bestemmer om en kan bruke navigate on pilot, om den type selvkjøringen er lov i EU eller blir lovlig vet jeg ikke.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: daktarifredag 01. oktober 2021, klokken 00:08
Er det noen fakta om ladehastighet enda?

Såvidt jeg skjønner fra konfigurator har de biler for levering i løpet av 4 uker med de fleste komboer av farger.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: daktarifredag 01. oktober 2021, klokken 00:18
Lurer også på om det er andre farger enn tidligere vist eller om det bare er nettsiden? Den lyseblå, hvor ble det av den egentlig?
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: elektrofredag 01. oktober 2021, klokken 07:43
@BubbaJoFet Aha, det hodet som beveger deg har jeg jo egentlig vært litt skeptisk til, men nå er det plutselig litt kjipt å ikke ha det. Hehe! :) Hvis det bare er full selvkjøring man mangler uten oppgradert Pilot, men alle assistentsystemer er på plass (omtrent som på Tesla uten FSD), så lever jeg fint med det.

Er det samme seter, el. justering, ventilasjon/massasje osv. også uten Signature Edition? Bare en annen skinnkvalitet? Også Panorama tak?

Ang. farge så har den lysere blå blitt borte fra konfiguratoren ila. natta @daktari. Den var der i går. Vet ikke om det er en feil eller om den går ut og er erstattet av Arctic Green (leveringstid). Er Star Gray den grå uten metallic som har vært vist i Norge tidligere?
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: BubbaJoFetfredag 01. oktober 2021, klokken 07:47
Er to blåfarger, så vil tro "Star Blue" er den lyseblå fargen du etterlyser?

Ladehastighet står ikke noe om i spesifikasjonene, rundt 300 Signature edition biler på lager.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: BubbaJoFetfredag 01. oktober 2021, klokken 08:47
@elektro, har små barn så en liten personifisert digital assistent var prefekt i så måte.
Men, som tidligere nevnt, motorikken er ikke akkurat stille og det er en forsinkelse i at "hun" må se på deg før kommandoer kan gis.

Etter litt deduksjon, så mister en HUD og oppgradert stereoanlegg ved å gå ned til standard utgave, luftfjæring, varmepumpe, kraft, sikkerhetssystemer, panorama, ventilerte seter og skinn er på plass. Nio Pilot kan kjøpes for 28k. Skal teste HUD med polariserte solbriller i morgen, men andre har rapportert at den ikke er synlig (som med de fleste andre HUD).
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: MightyCalveslørdag 02. oktober 2021, klokken 00:39
Den koster faktisk nesten 50k mindre i Norge enn i Kina, så tror ikke man kan klage over prisen.. Dog trenger man ikke 7 seter eller så stor bil, så er det selvsagt penger å spare hos konkurrentene
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: elektrolørdag 02. oktober 2021, klokken 08:01
Å miste NOMI og HUD er kanskje ikke krise, men nør stereoanlegget ikke er veldig imponerende fra før i Signature utgaven som var på Eggemoen, vil man vel helst ikke nedgradere det?

Enig i at 7 seter / masse bagasjeplass (uten sikring) fremstår som eneste grunn til å kjøpe ES8. I alle fall med usikkerhetene rundt ting som lading, lys og generell vinterytelse.

Når ble den første bilen levert i Kina? Når tror folk det kommer en facelift med oppgradert hardware, stereo og ev. interiør/eksteriør?
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: BubbaJoFetlørdag 02. oktober 2021, klokken 09:44
Dagens versjon er facelift som kom i 2020.
https://www.google.com/amp/s/auto.hindustantimes.com/auto/cars/amid-coronavirus-chinese-ev-startup-nio-rolls-out-new-es8-suv/amp-41587362025475.html

Mener første versjon hadde identiske motorer og nærmere 660 hk med 0-100 på 4.4s.
Og kan ikke se den hadde varmepumpe, noe som er greit i en såpass stor kupe.
https://www.evspecifications.com/en/model/773caa

I følge Yahoo finance, ble de første kundebilene levert juni 2018. Så da kunne en håpe på en facelift neste år. Men vil tro ES6 og ET7 har prioritet og en mer normal syklus på 4-5 år.

Jeg var 99.9% sikker på kjøpe bilen, men ettermarked konseptet er en skikkelig turnoff. Kjøpe miniatyr modeller av bilen til 2500 og betale for en elbil lader og batteribytte jeg må på Lier for å få brukt, er en svært dårlig match mot hva jeg ønsker fra NIO.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: stuelørdag 02. oktober 2021, klokken 10:34
Hva er det du savner i ettermarked konseptet?
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: turfsurflørdag 02. oktober 2021, klokken 10:52
Synes ES8 er litt utdatert teknologimessig allerede, samtidig som at rekkevidden er litt dårlig. Den er og større enn vi trenger, noe som bare er en ulempe, selv om jeg liker 6 seteren veldig godt.

Venter heller og ser på ES6/EC6 når de kommer. Uansett sitter det veldig langt inne å skulle kjøpe en bil av en kinesisk produsent.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: BubbaJoFetlørdag 02. oktober 2021, klokken 11:40
Savner ikke noe, men synes ikke konseptet til NIO med at de installerer en lader og BaaS lar deg bytte batteri uten kostnad når byttestasjonene ikke ligger nært nok er noe en må betale for.
Ingenting er gratis av dette, bare baket inn i salgsprisen
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: Silisiumsøndag 03. oktober 2021, klokken 17:56
Hei

Ny på forumet, men i forbindelse med at jeg bestilte (på nett og mobil) en signatur s7 med 100kw -leie, tenkte jeg å lage en profil her.

Har ikke prøvekjørt, så det er litt sommerfugler i magen. Men har i lengre tid vurdert å gå 7seter med elektrisk, og det er ikke så mange alternativer å velge mellom. Nio virker lovende.

Er dessverre noe usikker på om signatur -versjonen er «verdt» de 50' (fratrukket pilot). Er redd for at Nio ikke kommer til å utvikle NiO Halo noe særlig lenger (lansert 2018).

Og leie? Også et usikkerhetsmoment for min del, kjører ikke langt nok til at jeg kommer til å bytte batteri i ett sett, men heller lade hjemme.

Tror heller ikke at de batteriene som er i swapbutikkene kommer til å være kliss nye hver gang, men heller andres bilers innbyttede batterier.

Flere som har tanker om dette?

Får min 4. uken i oktober sier de, men litt usikker om mva. neste år og evt hvor mye vil det slå inn på diesel -markedet, at større EL blir dyrere. Sitter på en kodiaq sportline 2021 som skal selges for EK.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: BubbaJoFetsøndag 03. oktober 2021, klokken 19:13
Prøvekjøring kan jeg si at du ikke trenger å bekymre deg over, foruten at det er en stor bil med de parkeringsproblemer det medfører. Er svært lettkjørt og behagelig, komfort på linje med de beste franske og sprekere enn man trenger. Bremsene er også veldig gode og har ikke opplevd ujevn bremsekraft de 3 gangene jeg har kjørt bilen.

Angående signature, har jeg kommet frem til at det ikke er verdt det. Nomi halo er basert på samme OS som Mate, så jeg tror de utvikles likt med tanke på talegjenkjenning og funksjonalitet.
Vil antagelig oppgradere std editon med 20" som jeg synes er de peneste felgene. Merk at jeg bruker polariserte solbriller ved bilkjøring og da blir HUD borte og det ligger i vurderingen min.

Ved leie så trenger en ikke å bekymre seg hvor "ferskt" batteriet er, det er "NIOs" problem, men dessverre tegner du avtale med ett nederlandsk firma ved leie. Så det er noe å ha i mente, NIO Norge kunne stått ved den avtalen selv og brukt det nederlandske firmaet som tjenesteleverandør, men har valgt at du tegner avtale direkte.

Håper det var til nytte
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: turfsurfsøndag 03. oktober 2021, klokken 20:36
Husk at ved BaaS kan de stenge av bilen når de vil. I tillegg legger det begrensninger på bruk, både hvor og hvordan.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: stuesøndag 03. oktober 2021, klokken 21:35
De kan ikke stenge av bilen når de vil. Kun hvis du ikke betaler leien. Det synes jeg er ganske logisk og forventet.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: BubbaJoFetsøndag 03. oktober 2021, klokken 21:42
Er vel verre at de kan legge ned BaaS og ikke ha noen juridisk enhet å gå etter i Norge. Kan være litt kjipt om en etter 3 år med leie blir tvunget til å kjøpe batteri til 160k +mva. Kjøp av batteri i etterkant er helt sikkert noe NIO jobber med, men greit å sjekke hvor langt unna det er.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: Silisiumsøndag 03. oktober 2021, klokken 21:49
Prøver å finne den totale oversikten på forskjeller mellom signatur og vanlig, og ser det listes diverse på hjemmesiden.

Men det fremkommer også at det bare er signatur-versjonen som får «pioner» rettighetene? Med bla 6 år garanti, 15gb hver måned samt 4 års «gratis» service?
Hvis dette stemmer, ligger det en del verdier her som rettferdiggjør de ekstra 50?


Når man legger til 20/21' felger, 5 ekstra HT, hud, mate (mer fremtidssikkert?), og eksklusivt konsollpanel (noen som vet hva dette er?), så begynner vel 50' å ikke bli så ille? Edit; og massasje?

Mvh
S
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: BubbaJoFetsøndag 03. oktober 2021, klokken 21:57
 Konsollpanelet er merket "signature edition"

Og, ja, ser ut til at Pioneer programmet er forbeholdt signature edition. Årlig service x4 er fort 30-40k. Den hadde jeg ikke fått med meg.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: turfsurfsøndag 03. oktober 2021, klokken 21:58
Sitat fra: stue på søndag 03. oktober 2021, klokken 21:35
De kan ikke stenge av bilen når de vil. Kun hvis du ikke betaler leien. Det synes jeg er ganske logisk og forventet.
Problemet er at det er ingen krav om varsel etc før de stenger tilgang. Se for deg at du har glemt å godkjenne e-faktura, glemt å fylle på regningskontoen, eller banken har trøbbel. Du kommer til bilen etter tur i Jotunheimen, og bilen er helt død.

I tillegg vil da 12V batteri være flatt, og muligens skadet. NIO tar ikke ansvar for evt skader.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: Silisiumsøndag 03. oktober 2021, klokken 22:05
Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 03. oktober 2021, klokken 21:57
Konsollpanelet er merket "signature edition"

Og, ja, ser ut til at Pioneer programmet er forbeholdt signature edition. Årlig service x4 er fort 30-40k. Den hadde jeg ikke fått med meg.

Når du postet bildet ditt bubbajofet kom ikke hele teksten din med. Bra du ble oppmerksom på «gratis» service i 4 år.

Og ellers høres det ut som at oversikten min stemmer? ;)
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: Silisiumsøndag 03. oktober 2021, klokken 22:08
Sitat fra: turfsurf på søndag 03. oktober 2021, klokken 21:58
Sitat fra: stue på søndag 03. oktober 2021, klokken 21:35
De kan ikke stenge av bilen når de vil. Kun hvis du ikke betaler leien. Det synes jeg er ganske logisk og forventet.
Problemet er at det er ingen krav om varsel etc før de stenger tilgang. Se for deg at du har glemt å godkjenne e-faktura, glemt å fylle på regningskontoen, eller banken har trøbbel. Du kommer til bilen etter tur i Jotunheimen, og bilen er helt død.

I tillegg vil da 12V batteri være flatt, og muligens skadet. NIO tar ikke ansvar for evt skader.

Turfsurf, det høres ut som at du argumenterer med at kjøp av batteri er «best»? Minst risikofylt er det i allefall, så lenge Nio ikke leier ut dette selv. Egentlig litt klønete, kan være at Nio selv synes det er foe mye risiko forbundet med dette, at de valgte nettop denne løsningen?
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: turfsurfsøndag 03. oktober 2021, klokken 22:11
Sitat fra: Silisium på søndag 03. oktober 2021, klokken 22:08


Turfsurf, det høres ut som at du argumenterer med at kjøp av batteri er «best»? Minst risikofylt er det i allefall, så lenge Nio ikke leier ut dette selv. Egentlig litt klønete, kan være at Nio selv synes det er foe mye risiko forbundet med dette, at de valgte nettop denne løsningen?
Ja, jeg ville ikke gått for BaaS med en slik avtale. Vil tro det er risiko som gjør at Nio har løst det slik ja.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: BubbaJoFetsøndag 03. oktober 2021, klokken 22:13
Sitat fra: Silisium på søndag 03. oktober 2021, klokken 22:05
Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 03. oktober 2021, klokken 21:57
Konsollpanelet er merket "signature edition"

Og, ja, ser ut til at Pioneer programmet er forbeholdt signature edition. Årlig service x4 er fort 30-40k. Den hadde jeg ikke fått med meg.

Når du postet bildet ditt bubbajofet kom ikke hele teksten din med. Bra du ble oppmerksom på «gratis» service i 4 år.

Og ellers høres det ut som at oversikten min stemmer? ;)
Loket litt med innlegget og vedlegg...skylder på alderdom og smørfingre.
Oppsummering din av forskjellene virker presis. Er vel en ekstra blåfarge en kan velge med signature edition.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: stuesøndag 03. oktober 2021, klokken 22:31
Sitat fra: turfsurf på søndag 03. oktober 2021, klokken 21:58
Sitat fra: stue på søndag 03. oktober 2021, klokken 21:35
De kan ikke stenge av bilen når de vil. Kun hvis du ikke betaler leien. Det synes jeg er ganske logisk og forventet.
Problemet er at det er ingen krav om varsel etc før de stenger tilgang. Se for deg at du har glemt å godkjenne e-faktura, glemt å fylle på regningskontoen, eller banken har trøbbel. Du kommer til bilen etter tur i Jotunheimen, og bilen er helt død.

I tillegg vil da 12V batteri være flatt, og muligens skadet. NIO tar ikke ansvar for evt skader.
Dette er jo totalt urealistisk?
Ville jo vært galskap om de la det opp slik. Det vil jo selvfølgelig skje etter vedvarende manglende betalinger og flere skriftlige varsler.

Synes det er helt logisk.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: Silisiumsøndag 03. oktober 2021, klokken 22:39
Enig at det kan virke søkt, men avtaler skrives for «dårlig vær», og det skjer jo fra tid til annen. Har således fått tankene over på kjøp istedenfor leie.

Langt enklere med bare 1 avtalepart imho.

Har forresten ikke blitt kontaktet av Nio etter at jeg kjøpte bilen på torsdag, kanskje har de vært for opptatt i kjølevannet av åpningen mm.

Får se hva det blir til uken, kan egentlig fint vente 4 mnd'er på levering, hvis det skulle bli slik.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: hELgenensøndag 03. oktober 2021, klokken 23:22
Sitat fra: Silisium på søndag 03. oktober 2021, klokken 22:39
Langt enklere med bare 1 avtalepart imho.

Tenker det samme - det kan fort bli mye styr dersom det oppstår en situasjon der det er uklart om årsak til feil skyldes batteri eller bil. Da blir det plutselig 2 parter en må forholde seg til som begge kan dytte problemet over på den andre. Dessuten blir det jo nesten slik at den du leier batteri av her egentlig sitter på hele nøkkelen til bilen bokstavelig talt. Dersom du som kunde f.eks forsøker å holde penger tilbake som pressmiddel til den som eier batteriet fordi det er en tvist om noe vedrørende batteriet - så kan vel strengt tatt batterieieren ta bilen som gissel. Bilen blir vel da helt umulig å omsette.

Nei - dette BAS tankesettet har jeg egentlig lite tro på. Noe helt annet ville være å bytte batteri mot en penge og så få en helt ny garanti på bil og batteri. F.eks at man som eier av et 75 kwh batteri vil oppgradere til et 100 kwh batteri og betaler en sum penger for det. Og vice versa - dvs. nedgradere fra 100 til 75 batteri. Altså at batteriene på en måte kan pantes inn i nytt batteri av ymse størrelser. Men det viktige her at det hele tiden er produsenten som står ansvarlig overfor kunden - en tredje part inne må være en part som ikke kunden trenger å forholde seg til - mao f.eks et  internt forhold med batteriselskap og produsent.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: daktarisøndag 03. oktober 2021, klokken 23:57
Jeg skjønner ikke hva slags tvist som skal oppstå ang. batteriet. Er det er problem, dra og bytt på stasjonen.
Det blir ikke som Tesla 85 hvor alle batteriene ryker om dagen, og noen heldige får nye - andre ikke fordi de ikke lenger har garanti.
Det nederlandske selskapet som leier ut batteriene er heleid av NIO. Hvis NIO går konk så vil man jo tenke at bostyrer forsøker å selge de batteriene til bileiere istedetfor til skrap? Men neppe til nypris...
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: turfsurfmandag 04. oktober 2021, klokken 05:25
Sitat fra: Silisium på søndag 03. oktober 2021, klokken 22:39
Enig at det kan virke søkt, men avtaler skrives for «dårlig vær», og det skjer jo fra tid til annen. Har således fått tankene over på kjøp istedenfor leie.

Langt enklere med bare 1 avtalepart imho.
Akkurat. Selvfølgelig er det søkt. Men hvis ett selskap sier «det kommer aldri til å skje» så får de skrive det på  papiret og.

Det samme gjelder vedlikehold. Normal norsk bruk vil korte ned serviceintervall står det i avtalen. Sjef for Nio Norge sier muntlig at det ikke stemmer. Få det på papiret da.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: BubbaJoFetmandag 04. oktober 2021, klokken 08:39
Sitat fra: daktari på søndag 03. oktober 2021, klokken 23:57
Jeg skjønner ikke hva slags tvist som skal oppstå ang. batteriet. Er det er problem, dra og bytt på stasjonen.
Det blir ikke som Tesla 85 hvor alle batteriene ryker om dagen, og noen heldige får nye - andre ikke fordi de ikke lenger har garanti.
Det nederlandske selskapet som leier ut batteriene er heleid av NIO. Hvis NIO går konk så vil man jo tenke at bostyrer forsøker å selge de batteriene til bileiere istedetfor til skrap? Men neppe til nypris...
At NIO går konkurs er lite sannsynlig, men at NIO trekker seg ut av det norske markedet og overlater salg og service til en etablert aktør er ikke usannsynlig. BaaS satsning kan bli lagt ned og du bli tvunget til å kjøpe brukt batteri til en pris NIO selv setter. Å ha avtalefestet rammene for hva som skjer om du skulle ønske å kjøpe ett batteri senere eller om batterileie blir avsluttet, er noe en bør tenke på.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: hELgenenmandag 04. oktober 2021, klokken 08:46
Sitat fra: daktari på søndag 03. oktober 2021, klokken 23:57
Jeg skjønner ikke hva slags tvist som skal oppstå ang. batteriet. Er det er problem, dra og bytt på stasjonen.

Vel - det kan jo være så mangt. Husker at Outlander PHEV hadde en software basert BMS som rett og slett kuttet i rekkevidden på batteriet basert på software logikk, ikke faktisk måling. Da var bilen dømt til å få en degradering av rekkevidden jevnt og trutt uansett hvordan eieren behandlet batteriet. Var et par youtubere som fulgte dette tett og begge ga opp bilen til slutt - trolig i ren frustrasjon. Så et tenkt tilfelle kan jo være at BMS sitter i bilen og har sin egen logikk mhp hvor mye tilgjengelig kapasitet som bilen får utnytte. Nå har jeg null anelse om hvordan dette håndteres på den aktuelle bilen her - men det vi vet 100% er jo at bilen må snakke med batteriet og dersom det oppstår noe krøll i denne kommunikasjonen så ligger alt åpent mhp. hvor feilen er, hvem som skal feilsøke,rette og så stå for garantien. Selv om selskapet i bunn er det samme er det to ulike juridiske enheter. Og hver juridisk enhet står vel for hvert sitt resultatregnskap og følgelig har alle intensiver for å kutte kostnader osv.
Nei - synes denne forretningsmodellen har en del uavklarte sider. Tenk deg at du kjøper en ny bolig med ulike tekniske installasjoner som hver hadde sin egen garanti som du som kunde måtte forholde deg til. Hva skjer da den dagen f.eks ventilasjonsanlegget ryker innenfor garantien for boligen - skal du da måtte gå på selskapet som leverte ventilasjonanlegget som ble kjøpt inn av entreprenøren 3 år før innflytting og oppleve at de avviser deg fordi nå er anlegget utenfor garanti selv om boligen er innenfor garanti? Nei - føler det fortsatt er en del uavklart med denne måten å "deleie" en bil på
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: Silisiummandag 04. oktober 2021, klokken 22:24
Hei

liten oppdatering. Var innom Nio i dag og tok bilen i nærmere øyesyn. Fikk også deltatt på en presentasjon fra Nio Power -sjefen (ansvarlig for utbygging av swap -stasjoner og Baas, men husker ikke navn). Presentasjonen var bare om Baas.

Fikk på det rene at å bytte fra Baas til kjøp, og tilbake kan gjøres "når som helst". Restverdien om et bruktkjøpt batteri ville han ikke si noe om, det var ikke klart. Ei heller andre vegen, men det er vel naturlig at da blir det "nypris" på et nytt batteri, man må ut med.

Fikk også på det rene at man bare betaler dagsrate per type Baas -batteri. Dvs. ønsker man å gå fra 75kw til 100kw for en helg, så betaler man bare for 100kw for de dagene man bruker det, og returnerer til annen sats når man går ned til 75kw igjen.

Faststoffbatteri på 150kw blir tilgjengelig ila 2023. Større og mer "motstandsdyktig" mot kulde, ifølge Nio. 

Det ble også nevnt, at i potten med 600/200 gratis kw, så er det "roll-over" med den strømmen som måtte være igjen i batteriet du leverer inn. Dvs. er det 50% på batteriet ditt, og du bytter inn i et nytt 100%, så har du likevel bare brukt 50kw av potten på 600/200.

For min del, ble jeg mindre usikker på om Baas. Jeg tror det er veien å gå for min del, og om man ikke er fornøyd med Baas etter noen måneder, så er muligheten til å kjøpe inn et batteri, til stedet senere.

Det ble sagt fra Nio Power -sjefen at ordlyden i avtalen om "øke intervallene på service, hvis bruk i kulde (0 grader), støvete veier etc" var uheldig (dette ble sagt i en samtale etterpå) og at de ville se på en revisjon av avtaleverket.

Så til det interessante: Jeg spurte om når en slik revisjon ville foreligge (da jeg heller vil signere på en slik avtale, hvor dette er borte), men Nio kunne ikke love noen frister. Derimot sa vedkommende at det var "bransjestandard" at nye betingelser mm. hadde tilbakevirkende kraft, og at jeg (som har signert på "gammel avtale") ville nyte godt av evt. oppmykninger i nye betingelser...
Noen som kan bekrefte dette?

Bilen virket forøvrig stor og fin, og dekkene tålte å bli sparket i  ;D

/S

PS: er ingen ingeniør, så med forbehold om det er noe feil over.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: stuemandag 04. oktober 2021, klokken 23:35
Om du kjøper batteri, så kan du ikke bruke batteribyttestasjonene
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: Frihalstirsdag 05. oktober 2021, klokken 11:04
Sitat fra: Silisium på mandag 04. oktober 2021, klokken 22:24

For min del, ble jeg mindre usikker på om Baas. Jeg tror det er veien å gå for min del, og om man ikke er fornøyd med Baas etter noen måneder, så er muligheten til å kjøpe inn et batteri, til stedet senere.



I så fall du betale mva på nytt batteri. Dvs du "taper" 40 000 på å kjøpe batteriet et par mnd senere, det er også noe å tenke på.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: BubbaJoFettirsdag 05. oktober 2021, klokken 11:32
Det spørs om du kjøper nytt eller brukt batteri, ved brukt så er det ikke moms på salgsummen.
Derfor ville det vært fint om noen rammer kom på plass.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: RJKtirsdag 05. oktober 2021, klokken 12:18
Sitat fra: Frihals på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 11:04
Sitat fra: Silisium på mandag 04. oktober 2021, klokken 22:24

For min del, ble jeg mindre usikker på om Baas. Jeg tror det er veien å gå for min del, og om man ikke er fornøyd med Baas etter noen måneder, så er muligheten til å kjøpe inn et batteri, til stedet senere.



I så fall du betale mva på nytt batteri. Dvs du "taper" 40 000 på å kjøpe batteriet et par mnd senere, det er også noe å tenke på.

Dette er feil, batteriene er foreløpig fritatt for mva.

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/uttalelser/prinsipputtalelser/merverdiavgiftsloven--6-6---fritak-for-leasing-av-elbiler-og-omsetning-av-elbilbatterier--skattedirektoratets-fellesskriv-26.-juni-2015/ (https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/uttalelser/prinsipputtalelser/merverdiavgiftsloven--6-6---fritak-for-leasing-av-elbiler-og-omsetning-av-elbilbatterier--skattedirektoratets-fellesskriv-26.-juni-2015/)
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: elektroonsdag 06. oktober 2021, klokken 08:04
Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 11:32
Det spørs om du kjøper nytt eller brukt batteri, ved brukt så er det ikke moms på salgsummen.
Derfor ville det vært fint om noen rammer kom på plass.

Er leieprisen inkl. moms?
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: turfsurfonsdag 06. oktober 2021, klokken 08:15
Sitat fra: Silisium på mandag 04. oktober 2021, klokken 22:24
Fikk også på det rene at man bare betaler dagsrate per type Baas -batteri. Dvs. ønsker man å gå fra 75kw til 100kw for en helg, så betaler man bare for 100kw for de dagene man bruker det, og returnerer til annen sats når man går ned til 75kw igjen.

Dette er veldig bra da. Hadde det vært Audi hadde man vel hatt 12mnd bindingstid....
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: BubbaJoFetonsdag 06. oktober 2021, klokken 08:18
Sitat fra: elektro link=topic=5
/quote]

Er leieprisen inkl. moms?
Ja, NIO forsøkte seg vel mot myndighetene, men det gikk ikke så bra.
https://dinside.dagbladet.no/motor/think-glemte-a-informere-om-moms/63630867
Men kan hende NIO følger think og har glemt å informere om at mva kommer i tillegg 😁
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: Frihalstorsdag 07. oktober 2021, klokken 08:30
Sitat fra: RJK på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 12:18
Sitat fra: Frihals på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 11:04
Sitat fra: Silisium på mandag 04. oktober 2021, klokken 22:24

For min del, ble jeg mindre usikker på om Baas. Jeg tror det er veien å gå for min del, og om man ikke er fornøyd med Baas etter noen måneder, så er muligheten til å kjøpe inn et batteri, til stedet senere.



I så fall du betale mva på nytt batteri. Dvs du "taper" 40 000 på å kjøpe batteriet et par mnd senere, det er også noe å tenke på.

Dette er feil, batteriene er foreløpig fritatt for mva.

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/uttalelser/prinsipputtalelser/merverdiavgiftsloven--6-6---fritak-for-leasing-av-elbiler-og-omsetning-av-elbilbatterier--skattedirektoratets-fellesskriv-26.-juni-2015/ (https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/uttalelser/prinsipputtalelser/merverdiavgiftsloven--6-6---fritak-for-leasing-av-elbiler-og-omsetning-av-elbilbatterier--skattedirektoratets-fellesskriv-26.-juni-2015/)

Det er gode nyheter. Da jeg snakket med Nio hadde de tydeligvis ikke kjennskap til denne regelen. Hvis elbiler over 600k må betale mva, vil jo det være mulig å omgå mva ved å kjøpe bilen med baas, og batteri noen måneder senere. Hvordan den nye mva ordningen blir i praksis vet jo ingen, men normalt bruker det være vanskelig å omgå mva.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: RJKtorsdag 07. oktober 2021, klokken 18:10
Sitat fra: Frihals på torsdag 07. oktober 2021, klokken 08:30
Sitat fra: RJK på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 12:18
Sitat fra: Frihals på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 11:04
Sitat fra: Silisium på mandag 04. oktober 2021, klokken 22:24

For min del, ble jeg mindre usikker på om Baas. Jeg tror det er veien å gå for min del, og om man ikke er fornøyd med Baas etter noen måneder, så er muligheten til å kjøpe inn et batteri, til stedet senere.



I så fall du betale mva på nytt batteri. Dvs du "taper" 40 000 på å kjøpe batteriet et par mnd senere, det er også noe å tenke på.

Dette er feil, batteriene er foreløpig fritatt for mva.

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/uttalelser/prinsipputtalelser/merverdiavgiftsloven--6-6---fritak-for-leasing-av-elbiler-og-omsetning-av-elbilbatterier--skattedirektoratets-fellesskriv-26.-juni-2015/ (https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/uttalelser/prinsipputtalelser/merverdiavgiftsloven--6-6---fritak-for-leasing-av-elbiler-og-omsetning-av-elbilbatterier--skattedirektoratets-fellesskriv-26.-juni-2015/)

Det er gode nyheter. Da jeg snakket med Nio hadde de tydeligvis ikke kjennskap til denne regelen. Hvis elbiler over 600k må betale mva, vil jo det være mulig å omgå mva ved å kjøpe bilen med baas, og batteri noen måneder senere. Hvordan den nye mva ordningen blir i praksis vet jo ingen, men normalt bruker det være vanskelig å omgå mva.
Må være obs på at dette er dagens regler, og det er ingen som kan si nå om de ikke samtidig slenger på MVA på batteriene, når de likevel gjør om på reglene. Ellers så er det jo bare å kjøpe bil for seg og batteri for seg, for å komme unna et slikt smutthull.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: Silisiumfredag 08. oktober 2021, klokken 12:39
hei - I avtalen synes jeg det er noe motstrid:

Det står:
Hvis denne avtalen er gyldig kansellert av NIO-kjøretøyeieren før han/hun har hentet sitt NIO-kjøretøy, skal NIO-kjøretøyeieren betale et avbestillingsgebyr på 10% av totalprisen for NIOkjøretøyet
(ekskl. mva.), jf. forbrukerkjøpsloven § 41.

Lenger ned står det:
Du har rett til å angre din avtale innen 14 dager uten å gi noen begrunnelse....Angrerettperioden utløper 14 dager etter.......bla bla...får varen i fysisk besittelse.

Jeg tolker dette som at jeg har "åpent kjøp" i 14 dager etter at jeg har mottatt varen. (kjøpet ble gjort på nett btw) Men den første klausulen der uroer meg litt.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: Daniel_0007fredag 08. oktober 2021, klokken 12:52
Sitat fra: Silisium på fredag 08. oktober 2021, klokken 12:39
hei - I avtalen synes jeg det er noe motstrid:

Det står:
Hvis denne avtalen er gyldig kansellert av NIO-kjøretøyeieren før han/hun har hentet sitt NIO-kjøretøy, skal NIO-kjøretøyeieren betale et avbestillingsgebyr på 10% av totalprisen for NIOkjøretøyet
(ekskl. mva.), jf. forbrukerkjøpsloven § 41.

Lenger ned står det:
Du har rett til å angre din avtale innen 14 dager uten å gi noen begrunnelse....Angrerettperioden utløper 14 dager etter.......bla bla...får varen i fysisk besittelse.

Jeg tolker dette som at jeg har "åpent kjøp" i 14 dager etter at jeg har mottatt varen. (kjøpet ble gjort på nett btw) Men den første klausulen der uroer meg litt.

Den første er ganske standard, vet at de fleste merker har et avbestillings gebyr hvis man velger å avbestille før levering. Etter levering så har man i kjøpsloven 14 dagers angrerett på ting som er kjøpt på nett, derfor mange av de gamle bil forhandlere er litt lure ved at man bestiller bil på nett så må man gå fysisk ned til en forhandler for å skrive kontrakt og da gjelder ikke angreretten lenger.

https://motor.no/audi-bilbransjen-bilkjop/enorme-forskjeller-i-angregebyr-pa-nybilkjop/120428
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: BubbaJoFetfredag 08. oktober 2021, klokken 20:54
Hadde bedt om avklaring på disse motstridende punktene, å kunne gå vekk fra avtalen uten kostnad er en fin ting om en må vente i 3-4 mndr. Innen den tid er det rekkevidde tall, ladehastighet og vinterrelaterte problemer tilgjengelig på nettet.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: kaffenonslørdag 09. oktober 2021, klokken 08:26
Min levering er flyttet fra slutten av oktober til 4 måneder etter ordre, dvs februar. Er det flere som har opplevd dette? Jeg har heller ikke blitt kontaktet av NIO enda, noe som er litt rart siden leveringstiden er forandret.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: BubbaJoFetlørdag 09. oktober 2021, klokken 09:12
Gratulerer med kjøp av bil, hadde ringt og sjekket hva som har skjedd.

Vet ikke om så mange andre på forumet som har bestilt. Silisium holder på, jeg venter på litt avklaringer rundt BaaS og etter-kjøp av batteri. Tror det kan komme noe neste uke.

Håper du får bilen som først planlagt og deler litt erfaringer med utleveringen. 
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: Silisiummandag 11. oktober 2021, klokken 12:17
Hei

Update: Nio skal komme tilbake til meg rundt motstriden i kjøpsavtalen (slik jeg ser det).
Tilsynelatende skal det være et internt møte med bla. salgssjef om temaet.

Det er litt underlig at de ikke har fått plass dette.
Poster melding her når jeg får svaret.

/S
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: Silisiummandag 11. oktober 2021, klokken 16:47
 14 dagers angrefrist:
• 14 dagers angrefrist gjelder all netthandel, uavhengig av om kunden har vært på prøvekjøring, bestilt bilen hjemme eller på NIO House.
• 14 dagers angrefrist begynner å løpe fra utleveringsdato
• Det tilkommer i utgangspunktet ingen kostnader ifb med bruk av angrefristen/tilbakelevering, men det kan komme påkost dersom skader
• 14 dagers angrefrist gjelder ikke hvis kunden har signert en papirutgave av kontrakten
• 14 dagers angrefrist gjelder ikke for bedriftskunder, uavhengig av ovenstående

Kunde trekker seg fra kjøp før utlevering:
• Kunden må betale 10% av kjøpssum dersom kunden trekker seg mellom signering og utlevering.


Edit: det siste punktet «står» jo fortsatt, fortsatt ikke klart meg.. :-[
Noen kommentarer?

Edit2: Jeg tolker det dithen: 10% gebyr hvis man trekker seg før utleveringsdato (uavhengig av papir/nett), deretter løper 14 dagers fri angrerett etter utlevering.

(må vel være fordelaktig for NIO at folk evt. trekker seg før utlevering)?
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: Daniel_0007mandag 11. oktober 2021, klokken 20:17
Sitat fra: Silisium på mandag 11. oktober 2021, klokken 16:47
14 dagers angrefrist:
• 14 dagers angrefrist gjelder all netthandel, uavhengig av om kunden har vært på prøvekjøring, bestilt bilen hjemme eller på NIO House.
• 14 dagers angrefrist begynner å løpe fra utleveringsdato
• Det tilkommer i utgangspunktet ingen kostnader ifb med bruk av angrefristen/tilbakelevering, men det kan komme påkost dersom skader
• 14 dagers angrefrist gjelder ikke hvis kunden har signert en papirutgave av kontrakten
• 14 dagers angrefrist gjelder ikke for bedriftskunder, uavhengig av ovenstående

Kunde trekker seg fra kjøp før utlevering:
• Kunden må betale 10% av kjøpssum dersom kunden trekker seg mellom signering og utlevering.


Edit: det siste punktet «står» jo fortsatt, fortsatt ikke klart meg.. :-[
Noen kommentarer?

Edit2: Jeg tolker det dithen: 10% gebyr hvis man trekker seg før utleveringsdato (uavhengig av papir/nett), deretter løper 14 dagers fri angrerett etter utlevering.

(må vel være fordelaktig for NIO at folk evt. trekker seg før utlevering)?


som jeg sa før, de fleste merker har sånn klausul men mulighet for å trekke seg før bilen har begynt å bli bygd men tipper nio gjør som tesla og lager en Haug med biler med forskjellige farger så matches man med biler som allerede bygd evt er på vei over.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: Fossilbiltorsdag 14. oktober 2021, klokken 13:37
Det frister bra å slå til på en ES8 for min del, noen har vel tidligere nevnt bekymringen vedrørende at en Facelift muligens ikke er langt unna.

Denne her sier vel at den modellen som produseres nå er facelift ?

https://daydaynews.cc/en/car/amp/524109.html
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: BubbaJoFetlørdag 16. oktober 2021, klokken 20:36
Det er vel uttalt fra NIO at ES8 ikke får ET7 hardware med det første, så vil tro at heller en ny versjon er neste steg for modellen. Før det skal ET7 settes i produksjon og es6/ec6 (antagelig) faceliftes. Så dagens es8 blir værende en stund. De underliggende kvaliteter med interiøret, størrelsen og komforten trenger ikke noe oppdatering. Så må en krysse fingrene for at ladehastighet, UX og NIO Pilot blir bedre med tiden. 
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: elektrosøndag 17. oktober 2021, klokken 09:22
Teslabjørn snakket om at NIO Pilot ikke fungerer over 130 km/t, som er en reell hastighet på ca. 125 km/t. Ettersom jeg forstod gjelder dette også adaptive cruise control? Grunnen skal være begrensninger mht. radar. Ikke noe stort problem i Norge, men litt kjedelig nedover i Europa. Og det antyder vel at hardware fra ET7 bør komme til ES8 også, veldig snart?

Hos Audi f.eks, fungerer adaptive cruise control og active lane assist til sammenligning opp til 250 km/t. https://www.audi.no/no/web/no/magasinet/tips-og-rad/assistentsystemer.html
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: BubbaJoFetsøndag 17. oktober 2021, klokken 11:08
Eller så ønsker en ikke å irritere kinesiske myndigheter ved å tilby assistert kjøring langt over høyeste fartsgrense i Kina, 120 km/t. Som med Polestar, så virker det som NIO ansatte i Norge vet svært lite om bilens indre.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: elektrosøndag 17. oktober 2021, klokken 18:01
Meget mulig det har noe med saken å gjøre. Og strengt tatt er det ikke noe problem i Norge. Min bekymring ville uansett vært at ES8 kommer med en facelift, eller i alle fall ny hardware, samt USB-C, oppgradert stereo etc, som ET7, allerede neste år.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: Øyvind.honsdag 20. oktober 2021, klokken 18:29
Stakk innom Nio house i dag og må si jeg synes totalpakken er god for de som trenger stor bil. Tøft design forfra, litt tam fra siden og kul bakfra. 2 av bilene var 6 seter og en var 7 seter.
Min konfig ender på 759 med bortimot alt utstyr, 100kWh og hengerfeste. Det er en ganske god deal. Massasjen synes jeg ikke var noe særlig, men ventilerte seter er på plass.
Om vi går tilbake til bil med mer enn 5 seter tenker jeg dette er førstevalget pt. Honqi blir litt for stor.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: BubbaJoFettirsdag 26. oktober 2021, klokken 19:45
Må vel innrømme at 6 seteren til Honqi er en veldig fin bil, elektriske justerbare ventilerte seter på andre seterad. Den som hadde hatt en privatsjåfør i tillegg...

Er det noen som har fått en ES8 og har noe å dele? Synes det er litt stusselig at det kun er Tesla Bjørn som produserer noe som helst om bilen. Og det er litt ymse innhold...for å si det pent. Er ikke DN, Dinside, finansavisen m.fl. interessert uten å kunne teste batteribytte?
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: ctr46tirsdag 26. oktober 2021, klokken 20:26
Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 19:45
Må vel innrømme at 6 seteren til Honqi er en veldig fin bil, elektriske justerbare ventilerte seter på andre seterad. Den som hadde hatt en privatsjåfør i tillegg...

Er det noen som har fått en ES8 og har noe å dele? Synes det er litt stusselig at det kun er Tesla Bjørn som produserer noe som helst om bilen. Og det er litt ymse innhold...for å si det pent. Er ikke DN, Dinside, finansavisen m.fl. interessert uten å kunne teste batteribytte?

Hva kunne du tenkt deg å vite?
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: BubbaJoFettirsdag 26. oktober 2021, klokken 21:13
Utlevering, hjemmelading på 3 fas 16A/ 1fas 16A eller 1 fas 32A, komfort på vinterdekk, happy life?

Stemmer det at en får gratis lading ut 2022 via plugsurfing.

Finnes det rammer for kjøp av batteri senere som du får ved kjøp? I BaaS kontrakten neves det som øyeblikkelig stans av leien, men ikke noe mer enn det.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: ctr46onsdag 27. oktober 2021, klokken 17:56
Jeg skal forsøke å svare på spørsmålene etter at jeg får bil  :)

Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 21:13
Utlevering, hjemmelading på 3 fas 16A/ 1fas 16A eller 1 fas 32A, komfort på vinterdekk, happy life?

Stemmer det at en får gratis lading ut 2022 via plugsurfing.

Finnes det rammer for kjøp av batteri senere som du får ved kjøp? I BaaS kontrakten neves det som øyeblikkelig stans av leien, men ikke noe mer enn det.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: BubbaJoFetonsdag 27. oktober 2021, klokken 22:35
Spennende, ikke lenge til, om du har valgt en lagerbil.

Venter på svar på kjøp av batteri og om de kan bytte til 20 tommer sommerdekk på lagerbilen jeg har sett meg ut.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: amado88torsdag 28. oktober 2021, klokken 09:20
Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 21:13
Utlevering, hjemmelading på 3 fas 16A/ 1fas 16A eller 1 fas 32A, komfort på vinterdekk, happy life?
Ingenting spesielt å si på utlevering - den var bra, den  :+1:
Hjemmelader har jeg annen løsning på, så det kan ikke jeg svare på.
Veldig fornøyd med vinterdekkene - det er bra støydemping!

SitatStemmer det at en får gratis lading ut 2022 via plugsurfing.

Tror det stemmer hvis du har BaaS. Det har ikke jeg, men mener det ble nevnt som en del av BaaS, ja.

SitatFinnes det rammer for kjøp av batteri senere som du får ved kjøp? I BaaS kontrakten neves det som øyeblikkelig stans av leien, men ikke noe mer enn det.

Tilbakekjøp av batteri, evt kjøp av batteri senere - NIO har ikke betingelsene helt klare for dette enda slik jeg forstår det. Jeg skjønner at noen vil ha alt slikt klart før man evt kjøper, men jeg har kjøpt litt på tillit til at dette vil komme på plass på en nogenlunde fair måte. Ikke veldig viktig for min del uansett.

Siden jeg har kjøpt batteri, ble jeg forklart at man grovt sett tar utgangspunkt i en estimert levetid på batteriet på 8 år. Prisen på 100 kwh er 160k NOK. Dersom du da selger batteriet tilbake til NIO etter 1 år for å bytte til BaaS, så kjøper de det for 140k NOK. Dette var selvfølgelig muntlig men sier litt om hvordan det er tenkt.

Ellers: Det mange ikke helt merker seg med NIO er at de er på et HELT ANNET NIVÅ enn andre premium-merker når det kommer til service. Da TeslaBjørn trengte hjelp med lading i Tromsø og NIO flyr opp teknikere for å fikse det er det lett å si "Han er presse, selvfølgelig gjør de det". Min opplevelse er at de hadde gjort det samme for meg hvis jeg var i samme situasjon. NIO er ekstremt service-minded, og dette gjennomsyrer hele konseptet. Enorm forskjell kjøpe der alt etter at du har fått utlevert bilen er ekstra, ekstra, ekstra. Mulig de etterhvert endrer på dette, men jeg tror de ser på NIO-eierne utenfor Kina de neste par årene som ambassadører som kan gi de god word-of-mouth - og det er langt mer verdifullt enn å pøse på med reklamekampanjer. De bruker heller pengene på å gjøre kundene ekstremt fornøyde.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: BubbaJoFettorsdag 28. oktober 2021, klokken 11:25
Gratulerer med ny bil! Hva lader du med hjemme? 16A eller 32A? (Er ikke plass i rørene som er strukket ut hos meg til 32A kabel/ledning), så om noen bruker Eaase med 3-fas 16A og får 7,4 kW inn i ES8 vurderer jeg å droppe NIO laderen, da den bare støtter 1-fas.

NIO har etablert mobile service team og da er ikke kostnaden nødvendigvis større, i mange tilfeller mindre, enn ved å transportere bilen til ett verksted. Så ja, vil tro de ville gjort slikt for en hver kunde. Selv om TB i dette tilfelle antagelig herpa bilen selv ved å skulle demonstrere at han kunne trekke ut ledningen mens bilen ladet, lukten av fyrverkeri er ikke ett godt tegn når det kommer til elektriske komponenter. Verre var det kanskje med den "forklaring" om at bilen ikke skulle vært sendt ut fra NIO. Han brukte samme bil til 1000 KM og rekkevidde test.

Igjen synd at bare han lager noe innhold, hadde vært på sin plass med DN eller Finansavisen gitt uttalt målgruppe til NIO.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: elektrotorsdag 28. oktober 2021, klokken 13:02
Har litt problemer med å få oversikt over hva man går glipp av dersom man ikke velger Signature modellen. Dette er det jeg har kommet frem til:

Ekte skinninteriør i stedet for "nappa kunstskinn" og taktrekk i stoff i stedet i mikrofiber. Er det fremdeles massasje og ventilasjon, samt el. regulerbare seter med m. minne og el. regulerbart ratt? Varmepumpe, varme i ratt etc? Hva med støyisolering, er den lik? Og stereoanlegget?

Ikke oppgradert NIO Pilot Hva innebærer det? Hva er det man får? ACC, filholder, blindsonevarsling, autobrems/varslig for trafikk bak bilen..? "Full selvkjøring" og parkeringsassistent kunne jeg ikke brydd meg mindre om, men skulle gjerne kunne skiftet fil manuelt, lydløst, med ACC og filholder på, ved bruk av blinklys..

Ikke forbedret pakke for visuell opplevelse. Er dette på norsk Head-Up display? Ellers annet, ambient lys eller lignende? Er det ellers samme instrumentpanel og skjerm?

Kun NOMI Halo, altså stemmestyring, ikke den lille roboten på dashbordet. Helt fint, har den ellers samme funksjonalitet?

Ikke 21-tommers sommerhjul. 19 er standard, noe som innebærer at man må betale 13.500 for å få 20-tommers hjul. Man får på den annen side ikke tilbake disse pengene om man nedgraderer på en Signature modell.

Til sist, ingen av Pioneer fordelene ved bestilling før mars 22, med utvidet garanti, serviceavtale til 60k, gratis batteribytter med BaaS osv. Dette har jo en verdi i seg selv, og kan kanskje gi en merverdi ved salg.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: Ladrabtorsdag 28. oktober 2021, klokken 13:53
Sitat fra: elektro på torsdag 28. oktober 2021, klokken 13:02
Har litt problemer med å få oversikt over hva man går glipp av dersom man ikke velger Signature modellen. Dette er det jeg har kommet frem til:

Ekte skinninteriør i stedet for "nappa kunstskinn" og taktrekk i stoff i stedet i mikrofiber. Er det fremdeles massasje og ventilasjon, samt el. regulerbare seter med m. minne og el. regulerbart ratt? Varmepumpe, varme i ratt etc? Hva med støyisolering, er den lik? Og stereoanlegget?

Ikke oppgradert NIO Pilot Hva innebærer det? Hva er det man får? ACC, filholder, blindsonevarsling, autobrems/varslig for trafikk bak bilen..? "Full selvkjøring" og parkeringsassistent kunne jeg ikke brydd meg mindre om, men skulle gjerne kunne skiftet fil manuelt, lydløst, med ACC og filholder på, ved bruk av blinklys..

Ikke forbedret pakke for visuell opplevelse. Er dette på norsk Head-Up display? Ellers annet, ambient lys eller lignende? Er det ellers samme instrumentpanel og skjerm?

Kun NOMI Halo, altså stemmestyring, ikke den lille roboten på dashbordet. Helt fint, har den ellers samme funksjonalitet?

Ikke 21-tommers sommerhjul. 19 er standard, noe som innebærer at man må betale 13.500 for å få 20-tommers hjul. Man får på den annen side ikke tilbake disse pengene om man nedgraderer på en Signature modell.

Til sist, ingen av Pioneer fordelene ved bestilling før mars 22, med utvidet garanti, serviceavtale til 60k, gratis batteribytter med BaaS osv. Dette har jo en verdi i seg selv, og kan kanskje gi en merverdi ved salg.

Denne lista gir jo en fin oversikt over forskjellen mellom Signature og "standard" modellene:
https://www.nio.com/no_NO/configuration/es8

F.eks får du fortsatt ventilasjon i setene foran på standard, men du får ikke massasje-funksjon.

Noen andre ting du går glipp av ved å velge "standard" er:
Automatisk nedblending av sidespeil
Stereo blir nedgradert fra 12 til 7 høytalere
HUD utgår
med mere...
Funksjonene i NIO Pilot er også listet opp samme sted.

Å slippe Nomi Mate 2.0 assistant når man skal bruke en stemmekommando ser jeg bare på som en fordel. Har ikke klart å google meg frem til noen funksjonsforskjeller og har ikke et ønske om at bilens sjel skal personifiseres med en mekanisk emoji som snur seg mot meg når jeg bare vil aktivere navigasjon eller skru på setevarmen  :D

Hadde jeg kunnet velge fritt ville jeg gjerne hatt en Signature Edition, men "nedgradert" Nomi og felgstørrelse på sommerdekkene..

Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: elektrotorsdag 28. oktober 2021, klokken 18:31
Ahh, der var i grunn oversikten jeg (ikke) lette etter. :) Enig i konklusjonen, alt unntatt 21-tommers hjul og NIO Mate hadde vært noe, men tror jeg overlever uten Signature også.

Litt kjipt med stereoen da, men verre er vel fravær av Highway- og traffic jam assist. Vil det si at man ikke har noen assistentsystemer i det hele tatt? Eller har man fortsatt noen form for lane assist og ACC?

Og uavhengig av utstyrsnivå, hvordan sikrer man all bagasjen, sånn at den ikke kan fly inn i kupeen ved en krasj eller veldig hard oppbremsing?
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: BubbaJoFettorsdag 28. oktober 2021, klokken 20:08
Pioneer programmet på BaaS følger eieren, ikke bilen. Ikke helt sikker på om serviceavtalen følger bilen eller ei.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: BubbaJoFettorsdag 28. oktober 2021, klokken 20:12
Skulle ønske den eksklusive plaketten var opsjon på signature edition...
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: amado88fredag 29. oktober 2021, klokken 21:47
Sitat fra: Ladrab på torsdag 28. oktober 2021, klokken 13:53
Å slippe Nomi Mate 2.0 assistant når man skal bruke en stemmekommando ser jeg bare på som en fordel. Har ikke klart å google meg frem til noen funksjonsforskjeller og har ikke et ønske om at bilens sjel skal personifiseres med en mekanisk emoji som snur seg mot meg når jeg bare vil aktivere navigasjon eller skru på setevarmen  :D

Hadde jeg kunnet velge fritt ville jeg gjerne hatt en Signature Edition, men "nedgradert" Nomi og felgstørrelse på sommerdekkene..
Viktig poeng - stemmestyrt assistant uten det mekaniske hodet har samme funksjonalitet slik jeg forstår det - men du betaler slik jeg forstår det ganske mye for det hodet.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: elektrolørdag 30. oktober 2021, klokken 10:00
Hva slags kjøreassistent systemer får man uten Signature?
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: BubbaJoFetlørdag 30. oktober 2021, klokken 14:12
Blidere partner i passasjersetet?

Ser ut som alt er inkludert som ikke er selvkjøring. Lane assist, nødbrems, adaptive cruise control osv er inkludert i standard.
Skulle bare hatt en opsjon om bedre anlegg og HUD.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: BubbaJoFetmandag 01. november 2021, klokken 20:37
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 28. oktober 2021, klokken 20:08
Pioneer programmet på BaaS følger eieren, ikke bilen. Ikke helt sikker på om serviceavtalen følger bilen eller ei.
Service avtale følger ikke bilen, kun garanti og vanlige brukerrettigheter.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: elektrotirsdag 02. november 2021, klokken 10:21
Sitat fra: BubbaJoFet på lørdag 30. oktober 2021, klokken 14:12
Blidere partner i passasjersetet?

Ser ut som alt er inkludert som ikke er selvkjøring. Lane assist, nødbrems, adaptive cruise control osv er inkludert i standard.
Skulle bare hatt en opsjon om bedre anlegg og HUD.

Hehe...  :) Vel, noe må de vel friste med. HUD overlever jeg nok uten. Og det med middels bra anlegg har liksom forfulgt meg i alle mine elbiler. Selv om jeg er relativt glad i musikk. Enten har det vært for å få mer bagasjeplass, for å få en lagerbil til sterkt rabattert pris eller å få tidlig bil.

Men skulle gjerne prøvekjørt en ikke-Signatur modell. Noen som vet om det er mulig?
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: electric_marvintirsdag 02. november 2021, klokken 20:11
Har selv vurdert frem og tilbake en stund nå, spesielt med bensinpriser >19NOK /l så øker fristelsen for hver dag og bytte ut dagens XC90 T8. Vi er veldig opptatt av god bagasjeplass og førsteinntrykket ved prøvekjøring var at Volvoen har større plass. En annen ting jeg bet meg merke i er at demobilen fra Nio var satt opp med 4G fra Orange, noen som vet om det er dette alle bilene leveres med? I så fall, vet noen hvem Orange har roaming-avtale med i Norge? 15GB inkludert dataplan for lanseringmodellen er jo kjekt men aller viktigst at man har god dekning og fart der man kjører langs veien og skal laste ned både kart, streame musikk etc.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: elektrotirsdag 02. november 2021, klokken 23:05
Sitat fra: electric_marvin på tirsdag 02. november 2021, klokken 20:11
Har selv vurdert frem og tilbake en stund nå, spesielt med bensinpriser >19NOK /l så øker fristelsen for hver dag og bytte ut dagens XC90 T8. Vi er veldig opptatt av god bagasjeplass og førsteinntrykket ved prøvekjøring var at Volvoen har større plass. En annen ting jeg bet meg merke i er at demobilen fra Nio var satt opp med 4G fra Orange, noen som vet om det er dette alle bilene leveres med? I så fall, vet noen hvem Orange har roaming-avtale med i Norge? 15GB inkludert dataplan for lanseringmodellen er jo kjekt men aller viktigst at man har god dekning og fart der man kjører langs veien og skal laste ned både kart, streame musikk etc.

Prøvde du å skyve på andre seterad sånn at du sammenlignet bagasjerommet med samme benplass? Hadde vært gøy å se noen mål, eller en praktisk test av plassen i XC90 T8 og noen andre bensin/diesel biler.

Mitt største ankepunkt er mangelen av delingsnett i ES8.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: Silisiumtorsdag 04. november 2021, klokken 09:39
hei

for min del, som valgte Signatur og er fornøyd med det, var pitchen den økte garantien, samt de 4 år med gratis service. En no-brainer for min del. Jeg er veldig fornøyd med bilen, kommer fra Skoda Kodiaq.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: electric_marvintorsdag 04. november 2021, klokken 20:46
Sitat fra: elektro på tirsdag 02. november 2021, klokken 23:05
Sitat fra: electric_marvin på tirsdag 02. november 2021, klokken 20:11
Har selv vurdert frem og tilbake en stund nå, spesielt med bensinpriser >19NOK /l så øker fristelsen for hver dag og bytte ut dagens XC90 T8. Vi er veldig opptatt av god bagasjeplass og førsteinntrykket ved prøvekjøring var at Volvoen har større plass. En annen ting jeg bet meg merke i er at demobilen fra Nio var satt opp med 4G fra Orange, noen som vet om det er dette alle bilene leveres med? I så fall, vet noen hvem Orange har roaming-avtale med i Norge? 15GB inkludert dataplan for lanseringmodellen er jo kjekt men aller viktigst at man har god dekning og fart der man kjører langs veien og skal laste ned både kart, streame musikk etc.

Prøvde du å skyve på andre seterad sånn at du sammenlignet bagasjerommet med samme benplass? Hadde vært gøy å se noen mål, eller en praktisk test av plassen i XC90 T8 og noen andre bensin/diesel biler.

Mitt største ankepunkt er mangelen av delingsnett i ES8.

Ja forsøkte å skyve på andre seterad. I fremste posisjon synes jeg det ble litt for trang beinplass til barna, men dybden er forsåvidt godkjent. Men ES8 opplevdes som betraktelig smalere, hjulbuene virker til å ta en del av plassen sammenlignet med XC90'n samt at profilen på taket er noe mer rett på volvo mens ES8 "synker" litt og gjør nok noe med "plass-inntrykket". Men for all del, kan jo alltids pakke en bag mindre til neste ferie uten at noen lider noen stor nød  :)
Manglende delingsnett er også et minus for min del, setter alltid på det når vi pakker bilen for tur.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: BubbaJoFetfredag 05. november 2021, klokken 09:32
Sitat fra: Silisium på torsdag 04. november 2021, klokken 09:39
hei

for min del, som valgte Signatur og er fornøyd med det, var pitchen den økte garantien, samt de 4 år med gratis service. En no-brainer for min del. Jeg er veldig fornøyd med bilen, kommer fra Skoda Kodiaq.
Godt å høre, og gratulerer med ny bil. Ble det BaaS?
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: Silisiummandag 08. november 2021, klokken 13:23
Hei, det ble Baas.

Resonnerer at det er flere kjøpere av en bruktbil med top notch elbatteri, enn en tilsvarende dyrere bruktbil med samme "ihjelladet" elbatteri. (eks. taper 200' på X år, så tror jeg det er flere kjøpere i 400 -segmentet enn 600 segmentet, selv om jeg betaler en premium på leie av batteri i måneden)

Med de dyre strømprisene som er nå, hjelper de 600kwh gratis lading i måneden godt på den månedsleien jeg vil få (etterhvert 1400kr for 75kwh).
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: BubbaJoFetmandag 08. november 2021, klokken 17:33
Samme jeg har kommet frem til, samt at jeg har sansen for BaaS som konsept. Så for en se om en gidder å dra opp på Ensjø i helgen og skifte batteri som en fast sak.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: Silisiumtirsdag 09. november 2021, klokken 11:36
hei - det er jo individuelt, men jeg har hurtiglader ved siden av min arbeidsplass, slik at blir å benytte meg av de 600kw hver måned, gratis:)
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: elektroonsdag 10. november 2021, klokken 14:18
Sitat fra: Silisium på tirsdag 09. november 2021, klokken 11:36
hei - det er jo individuelt, men jeg har hurtiglader ved siden av min arbeidsplass, slik at blir å benytte meg av de 600kw hver måned, gratis:)

Hvilke hurtigledere gjelder dette på?
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: BubbaJoFettorsdag 11. november 2021, klokken 12:55
Avtalen for BaaS sier kWh kan brukes ved batteribytte eller NIO ladestasjoner.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: reillitorsdag 13. januar 2022, klokken 19:43
Er det noen som kan forklare meg avtalen med batteri leie?
-BaaS: skjønner, man kan bytte batteri 6 x per måned.
-Kan man alternativt lade hvor som helst totalt 600 kW per mnd?
-Hva er dette med Pioneer...?
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: BubbaJoFettorsdag 13. januar 2022, klokken 20:13
Sitat fra: reilli på torsdag 13. januar 2022, klokken 19:43
Er det noen som kan forklare meg avtalen med batteri leie?
-BaaS: skjønner, man kan bytte batteri 6 x per måned.
-Kan man alternativt lade hvor som helst totalt 600 kW per mnd?
-Hva er dette med Pioneer...?
Kan prøve, men må nesten begynne med Pioneer.

Pioneer er en fordel de som kjøper Signature edition (har "bedre" interiør, HUD, oppgradert stereo, 20 eller 21 tommers felger, massasje i setene) innen 01.03.2022 får.
På BaaS er det 6X bytter, 600 kWh strøm mot 2X bytter og 200 kWh strøm, alt hver måned.

På bilen gir Pioneer en serviceavtale i 4 år med henting og levering og 15GB data i måneden i 4 år (std er 8 GB i 4 år)

De 600/200 kWh kan i følge avtalen kun brukes ved batteribytte eller NIO hurtigladere. I utgangspunktet var det planlagt at man skulle kunne lade fritt via plugsurfing brikken ut 2022. Det har ikke skjedd enda. Men en kan lade gratis uten begrensninger fra Koble via NIO app, og en får med ladebrikke "forhåndsbetalt" med 2000 kroner. Hvor lenge de 2000 skal vare vet jeg ikke, bruker Kople primært grunnet tilgjengelighet i Bærum.

Spør du meg er fordelene med Pioneer avtalen såpass gode at skal en velge BaaS så dekker de ekstra 80 000 fra standard edition seg inn. Service avtalen inkluderer alle slitedeler og kan fort være verdt en del. 600 kWh bør holde til 1800-2500 km pr måned. Merk at Kople beta testingen er åpen for alle NIO eiere, ikke kun BaaS. Men vil tro at på sikt kan dette bli en løsning for å få brukt de 600 kWh for BaaS kunder.

Skal en ikke ha BaaS, sparer en 80 000 på standard edition og er antagelig det beste kjøpet. Alt som er veldig bra med bilen er i standard utgaven, luftfjæring, ventilerte seter, sikkerhetssystemer, over 550 hk, akustisk sideruter, brembo bremser, panorama tak osv.

Prismodellen for å veksle inn batteri fra 75-100/150 kWh er ikke klar, men det skal bli mulig å både selge batteriet til ett større eller overgang til BaaS på sikt.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: reillifredag 14. januar 2022, klokken 06:41
Supert, takk for utfyllende og gode svar!

Er jo en spennende bil! Skal ha den i tankene når vi skal bytte... Må innrømme at den blir mer interessant når den kommer med 150 kW batteri. Rekkevidden (i kulda eller på motorvei) er litt lav IRL...
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: BubbaJoFetfredag 14. januar 2022, klokken 11:07
Så bra. 
NAF vintertest kommer om 2 ukers tid, der er ES8 med og kan gi en indikasjon på hva vinterrekkevidden med 150 kWh batteri kan bli.
Er en, som meg, glad i komfort, nok kraft og plass, er ES8 ett godt alternativ.
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: elektrotirsdag 01. februar 2022, klokken 14:53
Vintertesten ble jo veldig bra. Over 11,5 mil lenger enn BMW iX40 og lenger enn både IONIQ 5, ID.4 og ENYAQ. Den hadde også slått e-tron 55, selv om det må nevnes at løypa er noe spesiell da veldig mange faller fra opp til Hjerkinn på ca. 1000 moh og 380 km. kjørt. ES8 har tydeligvis har kommet seg over toppen og noen mil til ned til Folldal. Uten å starte den diskusjonen her også. 8) ES8 kom uansett lengst av de nevnte - og lenger enn veldig mange andre.

Det er bra, for den er ikke den som lader fortest. Men med rekkevidde, en ganske flat ladekurve, aktiv batterivarming har jeg fornyet tro på bilen. Det som gjør den unik er at den er ordentlig stor, komfortabel og SUV'ete - samtidig som den ikke koster et syvsifret beløp. At andre biler kan kjøre 10-20 minutter raskere fra Oslo til Trondheim, lever jeg fint med. (Det kommer jo også 20+ batteribyttestasjoner i år, med den første på lufta allerede, som fort kan snu situasjonen. Noen mener jo det er en game changer. Jeg ser mer på det som en bonus.)

Jeg er fristet, men egentlig mest av standardutgaven, fordi jeg ikke ønsker å betale noe særlig for Nomi, HUD, selvkjøring og oppgradert stereo. Signatur dealen frister jo litt, og hjemmelader og 4 år service er jo verdt 10-20.000, men den gratis hurtigladingen klarer jeg ikke å nyttegjøre meg av. Data har jeg nok av.

Finner ikke igjen den komplette oversikten over inkludert utstyr/spesifikasjoner for de to utgavene. Ligger den ute? Er det noe jeg har glemt som man går glipp av? Vet det også er "nappa kunstskinn" og sort alcantara taktrekk på Signatur. Men 21-tommers hjul vil jeg ikke ha og inntil nylig var jo ekte skinn regnet som finere, så... Er brunfargen på disse lik? Noen som vet?
Tittel: Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
Skrevet av: BubbaJoFettirsdag 01. februar 2022, klokken 15:59
Hyggelig at du er på glid, ha bare i tankene at Etron nok er en vassere kjøreopplevelse, selv om ES8 har en bedre akselerasjon.

Skal en ha BaaS så ble regnestykket mitt;
Oppgradert til 20 tommer - 13000
Serviceavtale 4 år - 20-40000 (inkluderer slitedeler)
Hurtiglading ved 300 kWh i måneden, 1200 kWh@5 NOK - 6000 per år
Sier en 4 år så blir det 30+24+13=67 000.
Da synes jeg 13000 var verdt det for HUD og oppgradert stereoanlegg.

Tror interiøret er temmelig likt både i kvalitet og utseende mellom de to versjonene.