Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Testkjøring med ES8

Startet av nilka, tirsdag 08. juni 2021, klokken 20:35

« forrige - neste »

BubbaJoFet

Ja, har ikke lader hjemme og fra hva jeg kan forstå støtter ikke ombordladeren 3-fas. Så da blir det 16A på 230V, og ikke noe poeng med Eaase eller andre ladere med støtte for 3fas 16A. NIO laderen skal ha tidstyring og være "smart/oppkoblet". Synes det er en ganske fin service for de av oss som ikke har lader allerede. Tror det er inkludert uavhengig BaaS eller ei for Pioneer brukere

Var veldig fin i det lyset på videoen.

eirkabrev

Sitat fra: BubbaJoFet på lørdag 20. november 2021, klokken 14:50
Da ble det bil her også, signatur edition med BaaS. Hvit med brunt interiør og levering før jul 20" s/v. Kjenner jeg gleder meg.

Så kult! Hva overbeviste deg?

For å svare på det andre spørsmålet så får jeg montert gratis lader :)

BubbaJoFet

#77
Var å få noe tilbakemelding på hvor i løypa kjøp av batteri var, som jeg ventet på. Er såkalt UAB og var på NIO eventet ved Eggemoen. Grustak/sandgropa der var virkelig moro og AWD systemet virket meget betryggende.
Skulle ønske NIO hadde litt mer informasjon klar til lansering, men hadde ikke hastverk.
Har stor tro på batteribytte både til langkjøring, men også ett håp om å bruke det til vanlig når Ensjø kommer i drift.

BubbaJoFet

https://motor.no/tester/motor-test-av-nio-es8/212526

Grei nok oppsummering, testerne i motor er ikke de yngste i bransjen, så at de sliter med infotainment og stemmestyring er ikke overraskende.

eirkabrev

Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 23. november 2021, klokken 11:42
https://motor.no/tester/motor-test-av-nio-es8/212526

Grei nok oppsummering, testerne i motor er ikke de yngste i bransjen, så at de sliter med infotainment og stemmestyring er ikke overraskende.

Ja det er jo en grei oppsummering, men jeg stusser på at den ikke får toppscore både på komfort (hvor det nok en gang ikke nevnes komfort for passasjerene og det fantastiske setet. Samt en massasje som er noe annet en svake fornemmelser av at noe beveger seg i setet). Jeg syns også det er litt merkelig at den ikke oppnår høyere score når det kommer til utstyr, da det selv i laveste utstyrsnivå må sies å være særdeles høyt.

Vedrørende infotainment og sikkerhet:

Det er en ting vedr infotainmentsystemet jeg har tenkt på og følgelig også foreslått via appen. Nemlig at den ganske fremtredende volumknotten med muteknapp på toppen kanskje kunne hatt en alternativ funksjon som navigasjonhjul for menyene?

turfsurf

Sitat fra: Hrc på tirsdag 11. januar 2022, klokken 23:25
ES8 er ganske stivt priset til å være en nykommer, og for meg er tyskere og Tesla(!) en del hakk over på premiumfølelsen fortsatt.
Interessant, en av de få som mener dette. Må få tatt meg en tur og kikket på den. ES8 er uansett ikke interessant siden den allerede er utdatert, men ES6 og ET7 er interessante.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BubbaJoFet

Sitat fra: turfsurf på onsdag 12. januar 2022, klokken 05:29
Interessant, en av de få som mener dette. Må få tatt meg en tur og kikket på den. ES8 er uansett ikke interessant siden den allerede er utdatert, men ES6 og ET7 er interessante.
ES6/EC6 er basert på samme plattform som ES8. ET7 og ET5 er basert på neste generasjon, forskjellene mellom plattformene er primært relatert til selvkjøring. ES8 ble oppdatert i 2020 og kan vanskelig kalles utdatert, bilen fikk det nye 75kW batteriet i år og får 150 kW batteriet når det kommer.
Men er selvkjøring pri 1 for ens bilvalg er det kanskje lurt å vente på ET7.

turfsurf

Sitat fra: BubbaJoFet på onsdag 12. januar 2022, klokken 09:41
ES8 ble oppdatert i 2020 og kan vanskelig kalles utdatert, bilen fikk det nye 75kW batteriet i år og får 150 kW batteriet når det kommer.
Men er selvkjøring pri 1 for ens bilvalg er det kanskje lurt å vente på ET7.
Ser ut som om du har rett ang. ES/C6. Da er de uaktuelle og.

Vil si en bil som hadde MLU for 2 år siden er utdatert. EYEQ4 er det vel snart 4 år siden kom på markedet. Selvkjøring er ikke 1ste pri, men å kjøpe en ny bil med den type teknologi som allerede er utdatert er ikke interessant for min del. Spesielt så lenge det ikke kan oppgraderes.

I tillegg vises det på forbrukstallene at den ikke er særlig effektiv.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BubbaJoFet

Er det ikke like greit å poste slike innlegg under Tesla seksjonen? Når du ikke har prøvd bilen eller kan noe om den, er det litt unødvendig å poste synsing under testkjøring på delforumet til NIO. Ut fra signaturen din er det Tesla erfaringen din ligger. Jeg kan godt poste mange innlegg om hvorfor jeg ikke vil ha en Model Y, har til og med prøvekjørt den...

Når det gjelder forbruk, så ja den bruker mer enn en Tesla. Men ikke så mye mer enn Model X. Elbilforeningen fikk litt under 24 kW/100 km, noe som gir rundt 340 km rekkevidde om netto kapasitet er 90-91 kW, om vinteren. Jeg forvarmer bilen minst to ganger daglig, og bruker noe mer strøm enn det. Rundt 30 kW/100 km.

Skal en peke på Akillesen til ES8, så er det lading. Ladekurven er flat og endres ikke stort, men den sliter i kulden og peak på 120 kW er lite.

Det sies at NIO begynner sakte siden de er nye i Norge, og når NIOs egne hurtigladere gir 180kW per ladepunkt kan en håpe. Men det er noe potensielle eiere bør ha i betraktning. Kommer en OTA denne uken med forbedringer til vinteren.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA