Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD Beta for "vanlige" sjåfører

Startet av kodax, tirsdag 28. september 2021, klokken 11:46

« forrige - neste »

Handyman

#90
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 21. oktober 2021, klokken 16:00
...men lidar er vel aldri blitt prøvet? Det har EM effektivt satt en stopper for.
Det er flere ganger observert Teslaer med LIDAR på taket. Også med "manufacturer plates". Telsa har altså ved flere anledninger testet dette. Noen spekulasjoner går på at de verifiserer sin Pure Vision-løsning.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

kodax, Problemet er at det kan være ting her som farger valget av teknologi. Altså at de i dag prøver å få det til med en hardwarepakke som ikke nødvendigvis er det samme som de ville valgt om de skulle starte helt på scratch i dag. Og dette er da på grunn av at de har solgt FSD i mange år allerede uten at det egentlig var et eksisterende produkt. Aksjekursen har også gått kraftig på dette forlengst, så det kan hende nedsiden av å erklære at man ikke får det til på eksisterende biler, er større enn oppsiden av å vise at man har fått det til. Selvfølgelig kun spekulasjon, men husk at Karpathy også kom inn når hardwarepakken i stor grad var valgt. Han har tatt på seg oppgaven med å få det til, og det ville vært rart om han gikk ut nå og sa at han har mer tro på noe annet.

Jeg gjetter forøvrig på at det er mindre utfordrende å samkjøre lidar og kamera enn kamera og radar.

Counterpointer

En sammenligner jo ofte FSD systemer med menneskelig sjåfør. Vi er jo hovedsaklig vision, men blir ikke forvirret av annen input som lyd, eller vibrasjon.
Klart det er enklere med bare en kildetype, men best er det litt vanskelig å skjønne.

Personlig skulle jeg gjerne hatt en radar/lidar, og førere av fly eller båter med dette har jo stor nytte av det og blir ikke forvirret.

Til og med Reodor Felgen hadde jo radar på Il tempo Gigante

daktari

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 21. oktober 2021, klokken 21:29
En sammenligner jo ofte FSD systemer med menneskelig sjåfør. Vi er jo hovedsaklig vision, men blir ikke forvirret av annen input som lyd, eller vibrasjon.
Klart det er enklere med bare en kildetype, men best er det litt vanskelig å skjønne.

Personlig skulle jeg gjerne hatt en radar/lidar, og førere av fly eller båter med dette har jo stor nytte av det og blir ikke forvirret.

Til og med Reodor Felgen hadde jo radar på Il tempo Gigante
Bare at vårt syn og kanskje riktigere vår persepsjon ikke er tolkning av forskjellen mellom pixler. Vi ser jo alt. Lang trening gjør at vi kan skille mellom ting.

Et NN kan bare identifisere forskjell mellom data fra pixler, og det systemet ikke har lært "ser" det jo ikke. Det idetifiserer noen ting, vi vet ikke nødvendigvis HVA det er med tingen som gjør at den identifiserer korrekt.

Mennesker derimot vet at et menneske er et menneske fordi det ser slik ut, beveger seg slik og slik osv, og vi har erfaring med hva mennesket vil gjøre.

Eks. menneske som står langs veien. Skal over, går forbi, snakker med noen, løper, kaster opp osv.
Eller menneske som sitter i en bil som står i veien. En fsd-beta testwr skrev om bil uten lys som skulle til hø. Men Teslaen trodde bilen stod i veien og startet forbikjøring selv om de hadde kjørt etter hverandre en stund.. Vi mennesker kan også se etter om føreren er i bilen, om de er på vei ut, er sjuke, åpner døra for å slippe noen inn osv.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RuneW

Sitat fra: daktari på torsdag 21. oktober 2021, klokken 18:20
Uansett, spørsmålet mitt handlet om hva du syntes om 10.2 versjonen. Og den aktuelle hendelsen, der de 2 sitter 1 minutt før og skryter av hvor bra FSD beta er før den plutselig forsholder på å kollidere.

Å, var det det som var spørsmålet? Jeg har ikke noe grunnlag for å ha veldig sterke meninger om 10.2. Ikke har jeg kjørt bil med 10.2 og jeg har heller ikke sett hundrevis av timer med opptak av 10.2-turer. Men det jeg har sett virker relativt imponerende når det fungerer. Masse corner cases igjen og langt fra et ferdig produkt.

Når det gjelder akkurat den hendelsen du sikter til, så er det er selvsagt ikke bra, men det står jo klokkeklart i advarselen til betatesterene at akkurat slike ting kan skje. Uforståelig FSD-oppførsel kommer man antageligvis til å slite med en god stund, men de vil ganske sikkert bli færre og færre, helt til de blir så sjeldne at man kan leve med risken. Det er nok mye FSD kommer til å slite med framover, men tilfeller som i denne videoen tror jeg ganske raskt blir av den svært sjeldne sorten.


Har forresten det at de sitter og skryter av FSD rett før hendelsen med saken å gjøre?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

daktari

Ja, det var komisk, det viser hvor fort mennesker kan bli sløve/uoppmerksomme og det viser hvor vanskelig autonomi i trafikken er.

Det hjelper dessverre ikke med 1.000 feilfrie km hvis den plutselig måker ned en flaggstang.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: daktari på fredag 22. oktober 2021, klokken 00:04
Ja, det var komisk, det viser hvor fort mennesker kan bli sløve/uoppmerksomme og det viser hvor vanskelig autonomi i trafikken er.

Det hjelper dessverre ikke med 1.000 feilfrie km hvis den plutselig måker ned en flaggstang.
Nei, ikke 1000, men dersom vi snakker om 1000k km så begynner regnestykket å bli mer interessant. På et tidspunkt vil systemene kjøre med lavere risiko enn mennesker. Det er det nok ingen som tror, eller har som mål at de skal bli helt feilfrie.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Nå kjører Waymo 30.000+ miles, 45000 km, i snitt, før et avbrudd/stopp (safety disengagment) som ikke er en kollisjon.

Så jo jeg forventer ganske stor grad av feilfrihet, og at ikke bilen er skyld i en ulykke. At den kan bli påkjørt er noe annet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: daktari på fredag 22. oktober 2021, klokken 14:55
Nå kjører Waymo 30.000+ miles, 45000 km, i snitt, før et avbrudd/stopp (safety disengagment) som ikke er en kollisjon.

Så jo jeg forventer ganske stor grad av feilfrihet, og at ikke bilen er skyld i en ulykke. At den kan bli påkjørt er noe annet.
Nettopp "stor grad av feilfrihet" og ikke helt feilfri var poenget mitt eksempel med en million km mellom hver gang de kjører ned en flaggstang. Du sier det jo selv at du ikke forventer et helt feilfritt system.  Å forvente et helt feilfritt system vil være svært naivt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Jeg skriver jo at "forventer at bilen ikke er skyld i en ulykke".

Det betyr at den aldri skal kjøre inn i en flaggstang. (En flaggstang kan knekke og falle på bilen, men det er ikke bilens skyld)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: daktari på fredag 22. oktober 2021, klokken 17:50
Jeg skriver jo at "forventer at bilen ikke er skyld i en ulykke".

Det betyr at den aldri skal kjøre inn i en flaggstang. (En flaggstang kan knekke og falle på bilen, men det er ikke bilens skyld)
Det er utopi å tro at et system ALDRI feiler. Uansett transportform. Ergo... det vil alltid være snakk om "sikkert nok".  Man vil altså kunne oppleve at systemene svikter og at det fører til tap av liv.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Volvo sier at ingen skal dø i en Volvo i 2020. Hvordan gikk det?

Gjøre selvkjørende biler til en sikkerhetsfunksjon. Når ordet «selvkjørende» blir nevnt, tenker vi gjerne på fremtidens biler der vi bare kan lene oss tilbake og lese en bok mens bilen tar seg av kjøringen. Volvo ser det ikke slik. De vil heller fokusere på å utvikle funksjoner som kan forhindre ulykker og unngå kollisjoner når mennesket ikke er i stand til det.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Sitat fra: Handyman på fredag 22. oktober 2021, klokken 17:56
Sitat fra: daktari på fredag 22. oktober 2021, klokken 17:50
Jeg skriver jo at "forventer at bilen ikke er skyld i en ulykke".

Det betyr at den aldri skal kjøre inn i en flaggstang. (En flaggstang kan knekke og falle på bilen, men det er ikke bilens skyld)
Det er utopi å tro at et system ALDRI feiler. Uansett transportform. Ergo... det vil alltid være snakk om "sikkert nok".  Man vil altså kunne oppleve at systemene svikter og at det fører til tap av liv.
Men nå kjører Waymo 45.000 km uten å krasje.

Det kan være at vi må ha vekk vanlige sjåfører også slik at de autonome bilene får holde på alene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 22. oktober 2021, klokken 21:13
Da er det avklart for de som sitter på en 2016-2018 FSD-bil.
Kom ikke AP2.5 sommeren 2017?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA