Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD Beta for "vanlige" sjåfører

Startet av kodax, tirsdag 28. september 2021, klokken 11:46

« forrige - neste »

Motorwatt

SitatÅ tro noe om når den kommer har for meg ingen interesse.

Du startet en tråd med tittelen "Når tror du FSD Beta blir allment tilgjengelig i Norge?", så noe interesse er det vel?  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Jeg er interessert i statistikk og syns det er gøy i etterkant å se om det folk hevder bestemt av ulike grunner viste seg å stemme.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

https://youtu.be/bbyNg9kYEq4

Ca. 5:45. Sjekk så plutselig det skjer.
10.3 på fredag allerede?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RuneW

Sitat fra: daktari på onsdag 20. oktober 2021, klokken 23:00
https://youtu.be/bbyNg9kYEq4

Ca. 5:45. Sjekk så plutselig det skjer.
10.3 på fredag allerede?

Mener du denne versjonen er så bra at man ikke bør slippe en 10.3?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

daktari

Sitat fra: RuneW på onsdag 20. oktober 2021, klokken 23:53
Sitat fra: daktari på onsdag 20. oktober 2021, klokken 23:00
https://youtu.be/bbyNg9kYEq4

Ca. 5:45. Sjekk så plutselig det skjer.
10.3 på fredag allerede?

Mener du denne versjonen er så bra at man ikke bør slippe en 10.3?
Nei, jeg gleder meg til å se nye videoer av ny versjon.

10.2 er bare å kaste. Hva synes du da?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sitat fra: daktari på onsdag 20. oktober 2021, klokken 23:00
https://youtu.be/bbyNg9kYEq4

Ca. 5:45. Sjekk så plutselig det skjer.
10.3 på fredag allerede?
Bilen prøver faktisk å kjøre midt på stolpen, og det var sykt nært. For meg er det igjen et eksempel på hva som er utfordringen med ren kamerabasert selvkjøring. Her hadde nok både ultralyd, radar, og iallfall lidar, tatt stolpen og skjønt at det var umulig å kjøre der, og om den så ikke hadde skjønt hvor den skulle, så hadde det iallfall forårsaket at bilen hadde stoppet. Kameraene klarer ikke oppfatte at stolpen er et hinder, og kjører rett på.

JorEl

Her er en info-side fra Tesla-support on TeslaVision. Jeg får page not found, men trykker man stop etter et sekund, får man lest den.
https://www.tesla.com/support/transitioning-tesla-vision

Vi som har modelS med radar, slipper foreløpig TeslaVision :-X
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

kodax

Sitat fra: geear på torsdag 21. oktober 2021, klokken 08:56Kameraene klarer ikke oppfatte at stolpen er et hinder, og kjører rett på.
Du mener at oppløsningen eller noe annet på kameraene ikke klarer å "se" stolpen? Det tviler jeg på er problemet, kameraene har jo kunet se den stolpen fra mange vinkler med forskjellig bakgrunn etterhvert som bilen har kjørt og svingt. Jeg tipper det er software-en som "glemmer" å prioriterere at stolpen er et hinder i det den begynner å vingle mellom hvilken av de to veiene den skal velge. Selvfølgelig ræva, men i så fall burde det være lett å fikse. (Det er forøvrig også litt vanskelig å se akkurat når sjåføren griper inn, det kan kanskje se ut som det faktisk er sjåføren som utfører den siste farlige manøveren og at bilen egentlig var på vei bort, men det kan godt være jeg tar feil.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Samme hva årsaken til at den ikke ser stolpen, så er problemet at den på et eller annet vis ikke skjønner at det er noe der som som faktisk er en fysisk hindring. Om den tror det er en asfaltkant, steinkant, togskinne eller annet som ligger på bakken, og derfor ignorer det (eller noe helt annet som den uansett ignorerer), så er det egentlig ikke så viktig, poenget er at med lidar, så vil det aldri være noen tvil om det er en strek på bakken som skal ignoreres, det ER en fysisk hindring uansett om den har skjønt hva det er eller ei. Lidar er heller ikke perfekt, og kan sikkert for eksempel lures av en plastpose som flyr i vinden, men det er her flere sensorer sammen vil gi en mye bedre objektgjenkjennelse.

Nå når selv robotstøvsugere til noen usle tusenlapper har lidar, så kan neppe prisen lenger være noe stort tema.

Det synes rimelig klart for meg at det er bilen som bråsvinger inn mot stolpen, og at føreren tar over og svinger hardt venstre, og det sier han jo også etterpå?

RuneW

#84
Sitat fra: daktari på torsdag 21. oktober 2021, klokken 08:14
Sitat fra: RuneW på onsdag 20. oktober 2021, klokken 23:53
Sitat fra: daktari på onsdag 20. oktober 2021, klokken 23:00
https://youtu.be/bbyNg9kYEq4

Ca. 5:45. Sjekk så plutselig det skjer.
10.3 på fredag allerede?

Mener du denne versjonen er så bra at man ikke bør slippe en 10.3?
Nei, jeg gleder meg til å se nye videoer av ny versjon.

10.2 er bare å kaste. Hva synes du da?

Jeg synes det er bare er bra at 10.3 kommer.

Og er det noe spesielt du gleder deg til å se på de nye videoene?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

RuneW

Sitat fra: geear på torsdag 21. oktober 2021, klokken 13:10
Nå når selv robotstøvsugere til noen usle tusenlapper har lidar, så kan neppe prisen lenger være noe stort tema.

Det er vel en stund siden prisen på lidar har blitt brukt som et argument (fra Tesla sin side) for ikke å ta dem i bruk, men mere fusion-problemet.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

Det er vel radar som gir fusion-problemer, men lidar er vel aldri blitt prøvet? Det har EM effektivt satt en stopper for.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Siste jeg hørte var bare håning av alle som ville bruke lidar, "they are doomed" eller noe sånt. Såpass drøyt at jeg vil påstå at det er en ganske stor nedtur for Musk om han må ty til lidar nå. Ikke bare kan der være en prinsippsak, men det ville blitt gigantiske kostnader med å retrofitte på eksisterende FSD-biler, så en slik innrømmelse sitter nok langt inne. Men han har gått tilbake på ting før, som varmepumpe.

daktari

Sitat fra: RuneW på torsdag 21. oktober 2021, klokken 15:24
Sitat fra: daktari på torsdag 21. oktober 2021, klokken 08:14
Sitat fra: RuneW på onsdag 20. oktober 2021, klokken 23:53
Sitat fra: daktari på onsdag 20. oktober 2021, klokken 23:00
https://youtu.be/bbyNg9kYEq4

Ca. 5:45. Sjekk så plutselig det skjer.
10.3 på fredag allerede?

Mener du denne versjonen er så bra at man ikke bør slippe en 10.3?
Nei, jeg gleder meg til å se nye videoer av ny versjon.

10.2 er bare å kaste. Hva synes du da?

Jeg synes det er bare er bra at 10.3 kommer.

Og er det noe spesielt du gleder deg til å se på de nye videoene?
Du virker så fiendtlig i tonen, men kanskje jeg misforstår.
Uansett, spørsmålet mitt handlet om hva du syntes om 10.2 versjonen. Og den aktuelle hendelsen, der de 2 sitter 1 minutt før og skryter av hvor bra FSD beta er før den plutselig forsholder på å kollidere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Sitat fra: geear på torsdag 21. oktober 2021, klokken 13:10
Samme hva årsaken til at den ikke ser stolpen, så er problemet at den på et eller annet vis ikke skjønner at det er noe der som som faktisk er en fysisk hindring. Om den tror det er en asfaltkant, steinkant, togskinne eller annet som ligger på bakken, og derfor ignorer det (eller noe helt annet som den uansett ignorerer), så er det egentlig ikke så viktig, poenget er at med lidar, så vil det aldri være noen tvil om det er en strek på bakken som skal ignoreres, det ER en fysisk hindring uansett om den har skjønt hva det er eller ei. Lidar er heller ikke perfekt, og kan sikkert for eksempel lures av en plastpose som flyr i vinden, men det er her flere sensorer sammen vil gi en mye bedre objektgjenkjennelse.

Nå når selv robotstøvsugere til noen usle tusenlapper har lidar, så kan neppe prisen lenger være noe stort tema.

Det synes rimelig klart for meg at det er bilen som bråsvinger inn mot stolpen, og at føreren tar over og svinger hardt venstre, og det sier han jo også etterpå?
Det er sikkert endel av det Elon sier som både kan være ting han har misforstått, ting han sier for å tekkes andre, ting han sier av stormansgalskap osv. Og det kommer sikkert noen andre som på et tidspunkt klarer å effektivt merge data fra ulike kilder. Det er mange som kan mye om robotikk, mange som kan mye om AI, mange som kan mye om bildeprosessering osv., men det er svært få som i dag har store miljøer der alt dette jobbes med samtidig mot ett mål. Tesla har ett av disse miljøene, og de er derfor en av de som potensielt kan få til autonomi innen rimelig tid. Hadde lidar vært noe de trodde ville forbedret kvaliteten, så tror jeg de hadde kjørt på med det. Det er snakk om enormt mye penger og prestisje hvis de får det til, så noe annet ville vært komplett idioti. At lidar kan hjelpe uten at de skjønner det tror jeg er helt usannsynlig. Det kan jo hende at organisasjonen har så dårlig kultur at ingen tør/klarer å forklare noe slikt for Elon eller lederne hans, men det syns jeg også virker lite sannsynlig. Jeg tror derfor at de går for pure vision fordi det unike fagmiljøet de har faktisk mener at det er best.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA