Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har hatt problemer med for mye last?

Startet av Fleur, tirsdag 21. september 2021, klokken 15:18

« forrige - neste »

mroek

Sitat fra: Fleur på onsdag 22. september 2021, klokken 13:53
Sitat fra: mroek på onsdag 22. september 2021, klokken 13:45
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. september 2021, klokken 08:57
Det er forøvrig mer ulovlig å kjøre 5km/t over fartsgrensen enn å ha 29% overvekt.
29% overvekt betyr at ekvipasjen (altså en TMY) veier godt over 3 tonn. Det er uforsvarlig mye, selv om det altså ikke gir bot.
29% overvekt blir vel 113 kilo hvis nyttelast er 390 kilo.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Nei. Overvekt beregnes ut fra tillatt totalvekt i vognkort.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Handyman

Sitat fra: Olatho på onsdag 22. september 2021, klokken 13:52
Det de eventuelt har endret er Maks tillatt totalvekt eller Egenvekt. "Nyttelast" er bare et regnestykke basert på de to faktorene. 

Hvis bilen faktisk har blitt lettere eller tyngre, så Egenvekt har endret seg, så er det en ting.
Og hvis nye tester har medført at Tesla har godkjent bilen for høyere Maks tillatt totalvekt, så er det noe annet.
Også kan det selvsagt hende at begge deler er endret basert på at ny hardware gir ny Egenvekt, men også kan medføre nye tester som igjen gir ny Maks tillatt totalvekt.

Vi vet at Model Y veier nokså nøyaktig 2000 kg +/- litt avhengig av hjul osv. Det er bekreftet flere ganger på faktiske vekter.
Og vi vet at Model Y LR blir registrert i hele Europa og Australia og muligens andre land med Maks tillatt totalvekt på 2371 kg.

Vi vet ikke hvorfor den har denne maksvekta (men det er mange spekulasjoner), men i og med at den er den samme over store deler av verden, så er det neppe noe Tesla Norge kan eller kommer til å kunne gjøre noe med.  Derimot kan det hende at Tesla internasjonalt kan finne på å endre Maks tillatt totalvekt.  Og kanskje spesielt når bilen kommer med annen hardware-spesifikasjon (7 seter, Performance osv)  Men det krever selvsagt mye press for at de skal gjøre nye godkjenningstester osv. av 5 seter LR, og er sikkert ikke gjort over natta, ettersom dette er en "global" godkjenning.

Men er det nå helt sikkert at vi trenger enda en femti siders tråd om dette?
RWD i er typegodkjent i Australia med lavere egenvekt og lavere tillatt totalvekt. Det kan derfor virke som at Tesla mener at 390kg er nok. P har enda mindre.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Fleur

Sitat fra: mroek på onsdag 22. september 2021, klokken 13:55
Sitat fra: Fleur på onsdag 22. september 2021, klokken 13:53
Sitat fra: mroek på onsdag 22. september 2021, klokken 13:45
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. september 2021, klokken 08:57
Det er forøvrig mer ulovlig å kjøre 5km/t over fartsgrensen enn å ha 29% overvekt.
29% overvekt betyr at ekvipasjen (altså en TMY) veier godt over 3 tonn. Det er uforsvarlig mye, selv om det altså ikke gir bot.
29% overvekt blir vel 113 kilo hvis nyttelast er 390 kilo.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Nei. Overvekt beregnes ut fra tillatt totalvekt i vognkort.
Er du sikker? Mener jeg leste noe annet i en annen tråd.
Isåfall utgjør 100 kilo ekstra kun 4% overvekt og sannsynligheten for at statens vegvesen ser gjennom fingrene på dette ved en evt kontroll er vel større vil jeg tro enn om man har 29% overvekt som tilsvarer nesten 700 kilo

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


ToWalkOrDrive

Sitat fra: Fleur på onsdag 22. september 2021, klokken 13:53
Sitat fra: mroek på onsdag 22. september 2021, klokken 13:45
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. september 2021, klokken 08:57
Det er forøvrig mer ulovlig å kjøre 5km/t over fartsgrensen enn å ha 29% overvekt.
29% overvekt betyr at ekvipasjen (altså en TMY) veier godt over 3 tonn. Det er uforsvarlig mye, selv om det altså ikke gir bot.
29% overvekt blir vel 113 kilo hvis nyttelast er 390 kilo.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Ja, det blir ikke 3 tonn. Hvis bilen veier ca 2 tonn + 513kg folk og last = 2513kg. Ikke så ille når maks vogntogvekt på bilen er nærmere 4 tonn (inkl 1600kg tilhenger). Min Yaris 1.8 har forøvrig ca 450kg nyttelast. Så tror nok 513kg går helt fint, uten at jeg kommer til å ha behov for så mye.
Tesla Model Y                         2021-

mroek

Sitat fra: Fleur på onsdag 22. september 2021, klokken 13:59
Sitat fra: mroek på onsdag 22. september 2021, klokken 13:55
Sitat fra: Fleur på onsdag 22. september 2021, klokken 13:53
Sitat fra: mroek på onsdag 22. september 2021, klokken 13:45
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. september 2021, klokken 08:57
Det er forøvrig mer ulovlig å kjøre 5km/t over fartsgrensen enn å ha 29% overvekt.
29% overvekt betyr at ekvipasjen (altså en TMY) veier godt over 3 tonn. Det er uforsvarlig mye, selv om det altså ikke gir bot.
29% overvekt blir vel 113 kilo hvis nyttelast er 390 kilo.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Nei. Overvekt beregnes ut fra tillatt totalvekt i vognkort.
Er du sikker? Mener jeg leste noe annet i en annen tråd.
Isåfall utgjør 100 kilo ekstra kun 4% overvekt og sannsynligheten for at statens vegvesen ser gjennom fingrene på dette ved en evt kontroll er vel større vil jeg tro enn om man har 29% overvekt som tilsvarer nesten 700 kilo

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Ja, overlast beregnes ut fra tillatt totalvekt. "Nyttelast" er som flere har sagt et relativt begrep som Vegvesenet ikke bryr seg om. De ser på tilatt totalvekt, og kun det.

Hva de eventuelt ser mellom fingrene med kan man jo spekulere i, men ting tyder på at de bryr seg om hver eneste kilo over tillatt totalvekt.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

mroek

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. september 2021, klokken 14:06
Sitat fra: Fleur på onsdag 22. september 2021, klokken 13:53
Sitat fra: mroek på onsdag 22. september 2021, klokken 13:45
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. september 2021, klokken 08:57
Det er forøvrig mer ulovlig å kjøre 5km/t over fartsgrensen enn å ha 29% overvekt.
29% overvekt betyr at ekvipasjen (altså en TMY) veier godt over 3 tonn. Det er uforsvarlig mye, selv om det altså ikke gir bot.
29% overvekt blir vel 113 kilo hvis nyttelast er 390 kilo.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Ja, det blir ikke 3 tonn. Hvis bilen veier ca 2 tonn + 513kg folk og last = 2513kg. Ikke så ille når maks vogntogvekt på bilen er nærmere 4 tonn (inkl 1600kg tilhenger). Min Yaris 1.8 har forøvrig ca 450kg nyttelast. Så tror nok 513kg går helt fint, uten at jeg kommer til å ha behov for så mye.

29% overvekt blir 2371 x 1,29 = 3058 kg, altså godt over 3 tonn.

Eksempelet ditt med en totalvekt på 2513 kg blir bare 5,98% overlast, altså langt mindre enn 29%.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Jeronan

Sitat fra: Fleur på onsdag 22. september 2021, klokken 13:59
Er du sikker? Mener jeg leste noe annet i en annen tråd.
Isåfall utgjør 100 kilo ekstra kun 4% overvekt og sannsynligheten for at statens vegvesen ser gjennom fingrene på dette ved en evt kontroll er vel større vil jeg tro enn om man har 29% overvekt som tilsvarer nesten 700 kilo

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

In the end it doesn't matter. SVV has 10kg accurate weigh stations now, including mobile deploy ones.

So even 10kg over the limit, means you already have to start unloading cargo (or people) before you can continue your trip.
So getting a fine or not, will be the least of people's problems if they are being pulled over.

And yes. They are doing regular controls on the border with Sweden into Norway at the moment. So be warned.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Fleur

Sitat fra: Jeronan på onsdag 22. september 2021, klokken 14:28
Sitat fra: Fleur på onsdag 22. september 2021, klokken 13:59
Er du sikker? Mener jeg leste noe annet i en annen tråd.
Isåfall utgjør 100 kilo ekstra kun 4% overvekt og sannsynligheten for at statens vegvesen ser gjennom fingrene på dette ved en evt kontroll er vel større vil jeg tro enn om man har 29% overvekt som tilsvarer nesten 700 kilo

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

In the end it doesn't matter. SVV has 10kg accurate weigh stations now, including mobile deploy ones.

So even 10kg over the limit, means you already have to start unloading cargo (or people) before you can continue your trip.
So getting a fine or not, will be the least of people's problems if they are being pulled over.

And yes. They are doing regular controls on the border with Sweden into Norway at the moment. So be warned.
Vi ble stoppet med tilhenger og ganske mye overvekt en gang, men fikk kjøre videre må en advarsel. Så vet ikke hvor nøye de er på overvekt. Ville tro 100 kilo overvekt på en bil som har lav tillatt totalvekt er verre enn en med høy

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


ToWalkOrDrive

Sitat fra: mroek på onsdag 22. september 2021, klokken 14:12
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. september 2021, klokken 14:06
Sitat fra: Fleur på onsdag 22. september 2021, klokken 13:53
Sitat fra: mroek på onsdag 22. september 2021, klokken 13:45
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. september 2021, klokken 08:57
Det er forøvrig mer ulovlig å kjøre 5km/t over fartsgrensen enn å ha 29% overvekt.
29% overvekt betyr at ekvipasjen (altså en TMY) veier godt over 3 tonn. Det er uforsvarlig mye, selv om det altså ikke gir bot.
29% overvekt blir vel 113 kilo hvis nyttelast er 390 kilo.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Ja, det blir ikke 3 tonn. Hvis bilen veier ca 2 tonn + 513kg folk og last = 2513kg. Ikke så ille når maks vogntogvekt på bilen er nærmere 4 tonn (inkl 1600kg tilhenger). Min Yaris 1.8 har forøvrig ca 450kg nyttelast. Så tror nok 513kg går helt fint, uten at jeg kommer til å ha behov for så mye.

29% overvekt blir 2371 x 1,29 = 3058 kg, altså godt over 3 tonn.

Eksempelet ditt med en totalvekt på 2513 kg blir bare 5,98% overlast, altså langt mindre enn 29%.

Aha, så da er det altså bare å lø på...wow da har en jo over 1000 kg nyttelast uten bot. Nice.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. september 2021, klokken 15:51
Sitat fra: mroek på onsdag 22. september 2021, klokken 14:12
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. september 2021, klokken 14:06
Sitat fra: Fleur på onsdag 22. september 2021, klokken 13:53
Sitat fra: mroek på onsdag 22. september 2021, klokken 13:45
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. september 2021, klokken 08:57
Det er forøvrig mer ulovlig å kjøre 5km/t over fartsgrensen enn å ha 29% overvekt.
29% overvekt betyr at ekvipasjen (altså en TMY) veier godt over 3 tonn. Det er uforsvarlig mye, selv om det altså ikke gir bot.
29% overvekt blir vel 113 kilo hvis nyttelast er 390 kilo.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Ja, det blir ikke 3 tonn. Hvis bilen veier ca 2 tonn + 513kg folk og last = 2513kg. Ikke så ille når maks vogntogvekt på bilen er nærmere 4 tonn (inkl 1600kg tilhenger). Min Yaris 1.8 har forøvrig ca 450kg nyttelast. Så tror nok 513kg går helt fint, uten at jeg kommer til å ha behov for så mye.

29% overvekt blir 2371 x 1,29 = 3058 kg, altså godt over 3 tonn.

Eksempelet ditt med en totalvekt på 2513 kg blir bare 5,98% overlast, altså langt mindre enn 29%.

Aha, så da er det altså bare å lø på...wow da har en jo over 1000 kg nyttelast uten bot. Nice.
Du få ikke bot nei, men SVV vil mest sannsynlig anmelde deg, og du kommer deg ikke videre før du er under tillatt totalvekt  ;D
Bot er det minste problemet ved overlast.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

mroek

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. september 2021, klokken 15:51
Aha, så da er det altså bare å lø på...wow da har en jo over 1000 kg nyttelast uten bot. Nice.
At man ikke får bot betyr jo ikke at det er fornuftig, men ja, du kan laste rundt et tonn i en TMY uten å bli straffet på annen måte enn at du må dumpe drøyt 600 kg for å få kjøre videre.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

jlan

Er det noen ekstra straff hvis man overskrider vogntogvekt på 3.5 tonn med klasse B ? Jeg har hørt at det regnes som å kjøre uten gyldig førerkort hvis man for eksempel kjører en Model Y med en tom henger som er registrert med totalvekt 1150 kg. Men hvis man nå har en lik henger som er registrert ned til 1000 kg,  og blir tatt med 1150 kg på den, hva da?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på onsdag 22. september 2021, klokken 15:57
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. september 2021, klokken 15:51
Sitat fra: mroek på onsdag 22. september 2021, klokken 14:12
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. september 2021, klokken 14:06
Sitat fra: Fleur på onsdag 22. september 2021, klokken 13:53
Sitat fra: mroek på onsdag 22. september 2021, klokken 13:45
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. september 2021, klokken 08:57
Det er forøvrig mer ulovlig å kjøre 5km/t over fartsgrensen enn å ha 29% overvekt.
29% overvekt betyr at ekvipasjen (altså en TMY) veier godt over 3 tonn. Det er uforsvarlig mye, selv om det altså ikke gir bot.
29% overvekt blir vel 113 kilo hvis nyttelast er 390 kilo.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Ja, det blir ikke 3 tonn. Hvis bilen veier ca 2 tonn + 513kg folk og last = 2513kg. Ikke så ille når maks vogntogvekt på bilen er nærmere 4 tonn (inkl 1600kg tilhenger). Min Yaris 1.8 har forøvrig ca 450kg nyttelast. Så tror nok 513kg går helt fint, uten at jeg kommer til å ha behov for så mye.

29% overvekt blir 2371 x 1,29 = 3058 kg, altså godt over 3 tonn.

Eksempelet ditt med en totalvekt på 2513 kg blir bare 5,98% overlast, altså langt mindre enn 29%.

Aha, så da er det altså bare å lø på...wow da har en jo over 1000 kg nyttelast uten bot. Nice.
Du få ikke bot nei, men SVV vil mest sannsynlig anmelde deg, og du kommer deg ikke videre før du er under tillatt totalvekt  ;D
Bot er det minste problemet ved overlast.

Mener det sto at det kun var i tilfeller med over 30% overvekt at de ville gjøre noe annet enn å be 600kg svigermor gå ut av bilen.
Tesla Model Y                         2021-

mroek

Om vi skal tro denne artikkelen:

https://elbil.no/pass-pa-vekta-mange-elbiler-kan-ikke-alltid-ha-noe-i-bagasjen/

SitatMed overlast mer enn 30 prosent over tillatt totalvekt, eller uansett mer enn 500 kilo over tillatt totalvekt, vil det fra og med 1. september 2021 normalt kvalifisere til et gebyr på 3.000 kroner. Graverende tilfeller medfører anmeldelse hvor førerkortbeslag vurderes ut fra en konkret skjønnsmessig vurdering i hvert enkelt tilfelle.

...så er det 30 prosent eller 500 kg over tillatt totalvekt som gjelder. Jeg tolker det til at hvis 500 kg er mindre enn 30 prosent, så er det altså 500 kg som teller. Alt under vil ikke få annen reaksjon enn påbud om å laste av til man er under tillatt totalvekt.

For TMY er 30 prosent mer enn 500 kg, så da blir altså maksvekt for å unngå bot/anmeldelse 2871 kg.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Handyman

#44
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. september 2021, klokken 19:17
Sitat fra: Handyman på onsdag 22. september 2021, klokken 15:57
Du få ikke bot nei, men SVV vil mest sannsynlig anmelde deg, og du kommer deg ikke videre før du er under tillatt totalvekt  ;D
Bot er det minste problemet ved overlast.
Mener det sto at det kun var i tilfeller med over 30% overvekt at de ville gjøre noe annet enn å be 600kg svigermor gå ut av bilen.
SVV avgjør reaksjon ut fra hvor graverende tilfellet er. Med 15% overlast vil overlasten utgjøre mer enn nyttelasten, så jeg tror ikke du skal ha for store forhåpninger.
Tunge biler får jo gebyr for overlast fra 500kg! Altså overlast på kun 1% for et vogntog på 50 tonn.

Edit: Nå skal overlast over 500kg på biler under 3500kg anmeldes. Under dette vil alvorlighetsgrad avgjøre om det blir anmeldese.
https://bobilverden.no/raskere-anmeldelse-for-overvekt/
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA