Nyttig informasjon om iX

Startet av LMOR, torsdag 16. september 2021, klokken 22:42

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: ErikMe på søndag 06. februar 2022, klokken 22:29
Noen som vet hvilke pakke som inneholder interiør belysning ?

Eller er det standard på alle ?

Og det som i gamle dager het 360 kamera, hvilke pakke må man ha for å få det ? Ser ikke dette som et valg i konfigurator ?

Pfh takk for hjelp  :-)
Interiørbelysning er standard. 360 kamera ligger vel i parking assistent plus til 6200 kr, så det er ikke så dyrt.

« Assistansesystemet Parkeringsassistent Plus utvider Parkeringsassistenten med flere kameraer og viser deg hele bilens omgivelse også i tre dimensjoner. Det gjør det enda lettere å overvåke manøveren.

Fordeler:
overlegen manøvrering på de trangeste plassene takket være varsel- og nødbremsesystemer samt ryggeassistenten
automatisk parkering i egnede luker og utkjøring fra luker parallelt med veibanen kan leveres som ekstrautstyr
direkte utsikt over kjøretøyets omgivelser via kontrolldisplayet eller smarttelefonen
Parkering-, Panorama- oder 3D-visning kan velges
Videoopptak for tyverietterforskning»

Så kan du utvide med Parking Assistent Professional som koster 3100 kr ekstra:

« Assistansesystemet Parkeringsassistent Professional kan i tillegg til omfanget i Parkeringsassistent Plus parkere uten fører ombord. Da gjentar den automatisk manøveren som du selv har utført. Ved siden av markeringslinjer registrerer den også fortauskanter og orienter seg mot dem. Du trenger bare å overvåke den automatiske manøveren på nært hold ved hjelp av nøkkel.

På denne måten kan du la bilen kjøre inn i luker som er for trange for at du kan gå ut av bilen. Først kjører du selv inn i luken, og spiller inn manøveren. Så kjører du ut igjen og lar bilen gjenta det samme automatisk.

Likeså nyttig er ryggeassistenten Professional. Også her husker systemet en strekning på inntil 200 meter som du har kjørt før, og rygger eksakt samme vei tilbake. Det avlaster deg f.eks. i trange gater eller innkjørsler.»

ErikMe

Sitat fra: Trond.m på mandag 07. februar 2022, klokken 00:08
Sitat fra: ErikMe på søndag 06. februar 2022, klokken 22:29
Noen som vet hvilke pakke som inneholder interiør belysning ?

Eller er det standard på alle ?

Og det som i gamle dager het 360 kamera, hvilke pakke må man ha for å få det ? Ser ikke dette som et valg i konfigurator ?

Pfh takk for hjelp  :-)
Interiørbelysning er standard. 360 kamera ligger vel i parking assistent plus til 6200 kr, så det er ikke så dyrt.

« Assistansesystemet Parkeringsassistent Plus utvider Parkeringsassistenten med flere kameraer og viser deg hele bilens omgivelse også i tre dimensjoner. Det gjør det enda lettere å overvåke manøveren.

Fordeler:
overlegen manøvrering på de trangeste plassene takket være varsel- og nødbremsesystemer samt ryggeassistenten
automatisk parkering i egnede luker og utkjøring fra luker parallelt med veibanen kan leveres som ekstrautstyr
direkte utsikt over kjøretøyets omgivelser via kontrolldisplayet eller smarttelefonen
Parkering-, Panorama- oder 3D-visning kan velges
Videoopptak for tyverietterforskning»

Så kan du utvide med Parking Assistent Professional som koster 3100 kr ekstra:

« Assistansesystemet Parkeringsassistent Professional kan i tillegg til omfanget i Parkeringsassistent Plus parkere uten fører ombord. Da gjentar den automatisk manøveren som du selv har utført. Ved siden av markeringslinjer registrerer den også fortauskanter og orienter seg mot dem. Du trenger bare å overvåke den automatiske manøveren på nært hold ved hjelp av nøkkel.

På denne måten kan du la bilen kjøre inn i luker som er for trange for at du kan gå ut av bilen. Først kjører du selv inn i luken, og spiller inn manøveren. Så kjører du ut igjen og lar bilen gjenta det samme automatisk.

Likeså nyttig er ryggeassistenten Professional. Også her husker systemet en strekning på inntil 200 meter som du har kjørt før, og rygger eksakt samme vei tilbake. Det avlaster deg f.eks. i trange gater eller innkjørsler.»

:+1: :+1:

ErikMe

Tjo-bing, kjøpte akkurat en ix40. Billigste på Finn, 300 km på telleren. Charged, shadowline, h&k, svart tak og mørke vinduer. Heldigvis har den en del ekstrautstyr som standard. God bil å kjøre !

når det gjelder lading, er det 80 % regelen som gjelder på ix også ?

Eller kan man tøye strikken lenger i hverdagen ? På tesla'er har jeg fått med meg eierene er opptatt av å ikke lade til mer en 80. Har BMW også samme policy/oppsett ?

daktari

Sitat fra: ErikMe på onsdag 09. februar 2022, klokken 07:32
Tjo-bing, kjøpte akkurat en ix40. Billigste på Finn, 300 km på telleren. Charged, shadowline, h&k, svart tak og mørke vinduer. Heldigvis har den en del ekstrautstyr som standard. God bil å kjøre !

Eller kan man tøye strikken lenger i hverdagen ? På tesla'er har jeg fått med meg eierene er opptatt av å ikke lade til mer en 80. Har BMW også samme policy/oppsett ?
Gratulerer!  Jepp, stemmer med iX også. Du ser det når du stiller inn ladegrense.
Merk at det neppe er skadelig å lade til 100% og så kjøre, men det er ikke heldig for batteriet å stå på maks spenning over lengre tid.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Orbit

Fra brukerhåndboken:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

LMOR

Det er noen tråder på dette her inne.
Er nok ikke svart hvitt dette. Så hver får velge selv. Det er andre kilder der BMW sier at de forventer at folk lader til 100% hver dag hjemme, så 80% viktigst for DC lading.
Som det står så reduseres kapasiteten hvis du DC lader flere ganger etter hverandre, og jeg har ikke lest noe annet enn at det er som på i3, at full kapasitet bare etableres igjen ved saktelading til 100% og at bilen da må stå til 100% noen timer.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Øyvind.h

Sitat fra: ErikMe på onsdag 09. februar 2022, klokken 07:32

Akkurat samme policy hos BMW. Du finner info om dette i manualen, og vil sikkert får varsel i infotainment slik som i IX3`en når du setter bilen til 100%. Mer tydelig enn det kan det ikke gjøres :)

Om du ikke er nødt til å lade til 100% er det bedre å bare justere opp før langtur når behovet dukker opp.
Den dagen du skal selge er det fint å kunne nevne i salgsannonsen at du har behandlet batteriet skånsomt og primært ladet til 80-90%.
Den negative effekten ved permanent 100% lading er dog begrenset.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

LMOR

Det er ikke noen dokumentert forskjell på at de som lader til 80% har bedre kapasitet etter x antall år. Alder og temperatur er det viktigste. En kan lese av kapasiteten, så det å si at en har behandlet batteriet pent burde ikke bety noe når en selger bilen, og med de nye reglene kan du faktisk bli erstatningsansvarlig hvis du antyder at kapasiteten er bedre uten at den faktisk er det. Bare for å nyansere religionskrigen som alltid kommer når noen spør om dette.

Øyvind.h

Det handler om fakta, ikke religion. Brukermanual og infotainment er da tydelig nok, selv om en del også har lest diverse artikler og studier av degradering (som for øvrig bekrefter produsentens retningslinjer).

At du har behandlet batteriet i tråd med produsentens tydelige retningslinjer må da også være ok å påpeke i salgsannonsen? Og i motsatt fall, har en ikke fulgt produsentens anvisninger i manual og infotainment bør en legge det inn i annonsen. Mangel på det vil være bedrageri. Trenger ikke dokumentere restkapasitet, kun at en har fulgt produsentens retningslinjer for best mulig ivaretakelse av batteriet.
Nøyaktig konsekvens vil variere utfra hvor lenge en lar bilen stå med 100%, utetemp osv.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

LMOR

Det er mye mer alvorlig om den har stått ute i solen i 30 grader om sommeren, så da må du si det også. Jeg vet ikke hva som er det beste, men sier bare at det ikke er så svart hvitt som noen hevder.

Og dette er hentet fra BMW sine egne sider, og det er ikke et ord om levetid, men at en ikke trenger å lade til 100%..

Elbil blir ikke en bil for alle hvis en skal måtte bekymre seg for alt.

daktari

Jeg veit ikke hvor mye mindre svart på hvitt BMW kan si det:
SitatFor å optimalisere levetiden til høyspenningsbatteriet må du ta hensyn tilfølgende:

Hold ladenivået om mulig mellom 10 og 80%, for eksempel ved å stille inn et lademål til 80%.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

LMOR

Tja, spørs hvem som har forfattet dette, og det er en link der,
og jeg mener det de sier gjelder DC lading.
Og at DC lading til mer enn 80% bør unngås er ikke jeg uenig i. Er heller ikke uenig i at det optimale er mellom 10-80%. Men spørsmålet er om det har en reell betydning i praksis, eller om det er forsvinnende lite med den kontrollen og batteriklimatisering som er i bilen ift f.eks en mobiltelefon.
Det er som jeg skrev flere tråder om dette her på iX forumet for de som vil ha mer info. Finner ikke frem alt dette igjen nå.
På direkte spørsmål alle steder som jeg har lest og sett, så svarer BMW at vi ikke skal bekymre oss, det skal de gjøre for oss. De passer på batteriet for oss.
Og sjefen for lading sier at de forventer at alle setter på lading til 100% hver natt. Shytech i praksis. Litt merkelig at de som svarer er de eneste som ikke vet at en ikke burde gjøre det.
På vår eldste i3 er batterier ladet til 100% nesten hver natt i 8år. Batteriet har tapt seg 5%. Men har fått beskjed om at det ikke betyr noe for andre, men det betyr noe for meg   8)

ErikMe

Sikkert feil sted å spørre men :

Hvordan slår man helt av klima og kun kjører sete/ratt varmer ?  Holder det å sette vifta til 0 ?   (Ser ingen "av" knapp)

Og (i gamle dager) kunne man spare litt energi ved å slå av air-condition. Kan man gjøre det i IX ?

Trond.m

Godt spørsmål. Har lurt på det samme. Virker som om bilen slår på alt av varme selv om man bare åpner bildøren. Det er ikke nødvendigvis noe koster så mye, men i disse tider er det greit å være bevisst på unødvendig forbruk. Og skal man bare 2 km til butikken og har på seg ytterklær, så er det unødvendig å fyre med 10 kW.

LMOR

Er det ikke bare å trykke på AUTO PÅ/AV oppe til venstre i bildet, og stille det inn slik som jeg har gjort.
Da kan en raskt bytte når en vil?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA