Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av iX

Startet av LMOR, torsdag 16. september 2021, klokken 14:43

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: LMOR på torsdag 16. desember 2021, klokken 23:08
Virker litt merkelig denne testen som mange sammenligninger er. 1,5 poeng dårligere driftsikkerhet, og mister 2 poeng på at den ikke kan AC lades på 22kW. Da må en være veldig opptatt av noe jeg aldri kommer til å få bruk for..
Ja helt enig. E-tron har ikke hatt tidenes beste driftssikkerhet heller. e-tron kunne kanskje fått poeng for bedre DC-lading istedetfor AC-lading - 22 kW må det være veldig få som velger?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

john

Fullstendig oppspinn, driftsikkerhet som skiller. Og så har de sammenliknet med i3 fra 2013.

Ansjosfilet

Her har de jobbet hardt for å få et uavgjort resultat, slik at ingen annonsører tråkkes på tærne. 
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Orbit

Nå vant BMW én av tre hovedkategorier, uavgjordt i de to andre. Så helt likt var det ikke.

Men det var et svært merkelig poengsystem. F.eks. i underkategorien for elbil er det helt likt unntatt 5 vs 3 poeng for AC-lading (som er et rart valg i seg selv). Det gir Audi 15 poeng, et snitt på 3,75 poeng, som rundes ned (!!) til 3,5 stjerner. BMW får 13 poeng, et snitt på 3,25 poeng, som rundes ned til 3 stjerner.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øyvind.h

Litt merkelig test ja. Noen steder stemmer ikke stjernene helt med det de skriver. Noen steder trekker de for banale ting.

Virker som de forsøkte å få det til å bli uavgjort ja, selv om resultatene ndikerer at IX vinner.

Men - jeg må si jeg sjeldent vektlegger sammenligningsbiltester. De kommer med mange rare resultater, bruker personlige meninger og i blant presenterer de rett og slett gale eller misvisende tall.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Hallgrim86

Har med IX hjem denne helgen, utrolig god å kjøre. Komfortabel og dønn stabil. Ikke direkte spennende på veien, men finstemt og godt på varierte underlag.

Gode seter, men savner litt flere innstillinger. Meget god kvalitetsfeel, utrolig god kupeplass. De har ofret litt bagasje til fordel for romslig kupe. Ikke ladet eller kjørt noen lenger strekninger ennå.

Idrive løsningen likte jeg ikke, det trykkbrettet i plastikk klarer jeg meg uten. Keitete i bruk, og mangel på knapper gjør at jeg må se hva jeg trykker på.

Carboy

Sitat fra: LMOR på torsdag 16. desember 2021, klokken 23:08
Virker litt merkelig denne testen som mange sammenligninger er. 1,5 poeng dårligere driftsikkerhet, og mister 2 poeng på at den ikke kan AC lades på 22kW. Da må en være veldig opptatt av noe jeg aldri kommer til å få bruk for..

På punkt driftsikkerhet har jeg elendig erfaring med min tidligere etron 55, og en kamerat sin tilsvarende etron 55. Dette er riktignok tidlige biler og jeg håper og tror ikke nyere etron er så elendige.
Eksempel på hva som skjedde på etron 55 2019 var: vannlekkasje inn i kupe, bakluke åpner seg plutselig, sidespeil lot seg ikke regulere og kun det ene speilet lot seg felle inn, ratt kobler ut alle funksjoner inkludert horn, fikset to ulike ganger, spraking i B&O musikkanlegg (fant til sludd slitasjebrudd på ledning), navigasjon hopper ut og er i et annet land, må programmeres tilbake.
Batteriet mistet 20-30% rekkevidde plutselig, nyttet celler. I tillegg var det ledningsnettbrudd som tok måneder å utbedre. Flere av disse feilene gjaldt begge bilene. I tillegg en tredje bekjent med etron 2019 fikk hevet kjøpet, så her var det betydelige driftssikkerhetsutfordringer i starten. Men flere andre bekjente med 2020 og 2021 etron har ikke opplevd feil.
Og bilene er utrolig gode når de ikke feiler. Meget stillegående (nesten støydempet som min S-klasse), ganske så god fjæringskomfort, tung og god retningstabilitet, og faktisk ganske morsom å håndtere og kan skru av alle systemer og drifte skikkelig (testet det på flere ulike lånebiler ved stadige feil på min egen). Spesielt hurtigladehastigheten var meget bra. Men setene, samt sportslighet og styrefølelse var ikke så spesielt god. Og menyene litt tungvinte.

Dette med driftsikkerhetsproblemer på første årgang eteon har ført til at jeg er mer skeptisk til å kjøpe aller første eller tidligste utgave av en ny bilmodell. Selv om det er garanti og man får lånebil er det utrolig mye styr og stress med inn og utlevering hele tiden. Og etterhvert som verkstedet blir lei begynner de å måtte følges opp mer og mer. Det tar tid.
Men alle mine nykjøpte BMW, inkludert 2 stk i3 har oppført seg eksemplarisk. Nå har jeg biler ofte bare 1-2 år før jeg bytter de, men kun den ene i3s hadde trøbbel med ulyd i servostyringen som gikk på garanti. Ellers lite med mine BMW.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Horge

Carwow

BMW iX v Tesla Model X v Audi e-tron S v Mercedes EQC: DRAG RACE

https://www.youtube.com/watch?v=c8ZWp8lUvfI

Jalla

autoexpress - BMW iX vs Audi e-tron Sportback

The iX is a stunning piece of kit. Comfort and refinement are brilliant, in-car tech is superb and the spacious cabin feels special. Yet it's the performance, handling and efficiency that impress the most. Driving range could be better, but other models deliver superior figures. Overall the iX doesn't just easily win this test, if money is no object, then it's arguably the best EV on sale today.
https://www.autoexpress.co.uk/bmw/ix/357197/bmw-ix-vs-audi-e-tron-sportback-2022-group-test-review

Horge

Gunnar Nilsen

Bjørn 1000km test
https://youtu.be/neKrJN5C4Ck

Med en ekte elgtest 21:39

Ser ikke ut som assistentsystemene får med seg den elgen.

LMOR

Men han var imponert over manøvreringen.
Dette er et eksempel på en situasjon der jeg ville hatt IR i kombinasjon med laserlys, som BMW har på de største bilene. Synes det er veldig rart at de valgte det bort på iX.
Tenker å bytte ut bilen når det kommer  8)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Er det ikke billigere å kjøre ned en elg i ny og ne 😉

Stemmer det at han ladet 6 ganger på turen ? Må tilstå at jeg ikke klarer å se på en TB video lenge nok til å vurdere resultatene. Det høres veldig mye ut, og er det sikkert at hastigheten han valgte var den optimale ? Med iX40 ville det vel blitt lading hver time, så det høres litt slitsomt ut,

Orbit

Det er lett å glemme seg i adrenalinrushet, men ved slik stopp langs motorvei:

• på med nødblink
  • på med parklys
  • på med refleksvest
før en går ut av bilen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på mandag 14. februar 2022, klokken 18:00

Stemmer det at han ladet 6 ganger på turen ? Må tilstå at jeg ikke klarer å se på en TB video lenge nok til å vurdere resultatene. Det høres veldig mye ut, og er det sikkert at hastigheten han valgte var den optimale ?
Han kom vel til ladestasjon med under 10% hver gang, og ladet til alt mellom noen og 40% (siste lading) og til rund 70%. Kanskje hadde det gått fortere å lade til 50-60%, men da begynner det å bli litt flisespikking. Da blir det flere stopp igjen, så ikke mye å spare. Tror ikke det var mye å hente.

Blir interessant å se hvordan det står seg mot Tesla X med integrert CCS port som ikke begrenser til 150kW etter hvert. Burde bli ganske jevnt når X har ca 10% mindre batteri.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA