Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av iX

Startet av LMOR, torsdag 16. september 2021, klokken 14:43

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Er det noen som har testet iX mellom Oslo og Stavanger? Tenker særlig på de strekkene som oppleves som skikkelig fæle i en Tesla Model Y med humper og telehiv midtveis.

Fant ut i går at det var siste gang vi kjører over fjellet med en Model Y - er alt for lite vandring/demping. Er så synd at de ikke kan spytte i noen milliarder til å fikse denne veien, som er over 10 mil kortere enn rundt hele kysten. Dersom regjeringen ikke får kansellert både Nye Veier og byggingen av motorveiene rundt så blåser gjerne behovet over av seg selv på å kjøre korteste vei, men strekket Stavanger-Kristiansand er drøy og døll.
Tesla Model Y                         2021-

LMOR

Kjørte over fjellet på 520 og R13 i helgen. Tror de veiene er blant de dårligste i sør-Norge.
iX er en nytelse å kjøre synes jeg. Også sammenlignet med en 5-serie med alt utstyr.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

pberg

Kjørte over Suleskard osv med en BMW 530e i fjor, og den var helt magisk komfortmessig på den turen. Tror aldri jeg har glidd så uanstrengt over dårlig asfalt og telehiv som med den bilen, og snittfarten var det heller ikke noe å utsette på. Dersom iX er bedre enn det er det er det ekstremt imponerende.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

LMOR

Skrev ikke at den var bedre, men at det var en nytelse, selv når en er vant til det «The ultimate driving machine».
Må nesten kjøre samme strekning med begge bilene rett etter hverandre for å finne ut hvem som er best.
Men hadde langt fra den følelsen som beskrives med Tesla Y.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

ToWalkOrDrive

#364
Det høres veldig lovende ut. Har i tillegg ganske dårlige veier de siste kilometrene mot hytten, så da får jeg putte opp iX som Veldig Aktuell på listen over mulige brukte biler til å erstatte Y-en om få år.
Tesla Model Y                         2021-

Hallgrim86


torerik

Mulig denne har vært oppe før, men har man virkelig 75+ forbruk på iX med stor campingvogn bak? Eller bruker han målene på en annen måte jeg ikke har forstått?


https://youtu.be/rd5QI5_WHaM
2024 Skoda Enyaq 85X L&K (bestilt)
2022 Volvo V60 T6 Recharge
2015 Volkswagen e-Golf

geear

Tallene står i displayet, så det er bare å se selv, men tror nok det er fullt mulig, 100 km/t med så stor vogn er brutalt, og i Danmark kan det være mye vind også - og min erfaring er at alt annet enn medvind virker negativt på forbruket (altså både side og mot).

Luftmotstanden er vel dobbelt så høy i 100 som i 80, eller blir det 50 % høyere? Uansett stor forskjell.

daktari

Dehtleff 650 på 2.2 t.
Totallængde
872 cm
Teknisk tilladt totalvægt
2500 kg
Bredde
250 cm
Sovepladser max.
6
Højde
265 cm

Solid vegg å dra bak seg det der. En luftbrems på 6,6 kvm.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: geear på lørdag 05. august 2023, klokken 13:59Luftmotstanden er vel dobbelt så høy i 100 som i 80, eller blir det 50 % høyere? Uansett stor forskjell.
56%. Fart har mye å si ja.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

torerik

Sitat fra: daktari på lørdag 05. august 2023, klokken 14:49Dehtleff 650 på 2.2 t.
Totallængde
872 cm
Teknisk tilladt totalvægt
2500 kg
Bredde
250 cm
Sovepladser max.
6
Højde
265 cm

Solid vegg å dra bak seg det der. En luftbrems på 6,6 kvm.
Joa, den er svær - ingen tvil om det. Noen som har kjørt iX med liten kassehenger bak? Ca. forbruk?
2024 Skoda Enyaq 85X L&K (bestilt)
2022 Volvo V60 T6 Recharge
2015 Volkswagen e-Golf

torerik

#372
Ser nå bl.a. i Facebook-gruppe at man kan forvente 1.8~2.5 kWh/mil for kjøring med mindre henger, i lovlige hastigheter. Helt fair det.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K (bestilt)
2022 Volvo V60 T6 Recharge
2015 Volkswagen e-Golf

daktari

Sitat fra: daktari på lørdag 05. august 2023, klokken 14:49Dehtleff 650 på 2.2 t.
Totallængde
872 cm
Teknisk tilladt totalvægt
2500 kg
Bredde
250 cm
Sovepladser max.
6
Højde
265 cm

Solid vegg å dra bak seg det der. En luftbrems på 6,6 kvm.
En Volvo FH Cab trekkvogn er 4 x 2,5 m.
En mer standard lastebil (med tipp f.eks) er oppunder 3 m x 2,5 m.

Så den vogna gir nesten like mye frontareal som en liten lastebil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA