Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av iX

Startet av LMOR, torsdag 16. september 2021, klokken 14:43

« forrige - neste »

Trond.m

#345
Ja, jeg trodde vel egentlig at det ville være lønnsomt å lade litt sjeldnere. Har han ladet ca 50 % av batterikapasiteten, så betyr det totalt ca 300 kW lading  + det han startet med som gir 400 kwh forbruk. Eller ladet han ikke 6 ganger ? Det viser vel egentlig at EL SUV i høy fart fortsatt ikke er helt optimalt over lange avstander.

LMOR

323 i 4 grader, mens e-tron 55 brukte 291 i 16 grader
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Electric cars in Norway

#349
Mer elgtest fra BMW bloggen... og en god konklusjon slik jeg ser det. En veldig fin bil etter min mening! Dette er nok en BMW drømmebil for en BMW entusiast som meg  :D

https://www.bmwblog.com/2022/02/25/bmw-ix-undergoes-moose-test/

Kopi:

So how did the BMW iX do? Not great, to be honest. At lower speeds, it was okay, able to maneuver well enough to not hit many cones. However, as the speeds went up, so did the dead cone count. It's clear that the BMW iX was never designed to crush the slalom.

However, that's not such a bad thing. Everyone that's driven the iX has remarked on its excellent ride quality. Even with its massive curb weight and big wheels, the BMW iX is said to be a sensationally smooth luxury car. Even its cabin is whisper quiet, despite not having an internal combustion engine to drown wind and road noise out. Judging by its interior design, ride comfort, and cabin hushness, it's clear BMW wanted to make the iX a comfortable, luxurious, and calming SUV. Not a Porsche Cayenne fighter.

So the BMW iX doesn't exactly pass the Moose Test with flying colors. Though, I'm not sure it matters much.

Electric cars in Norway

#350
Se video! I 200 kilometer i timen på Autobahn... men det var for mange biler i veien for å speede opp ytterligere! Flott bil og fin video!


https://www.bmwblog.com/2022/02/27/bmw-ix-xdrive40-autobahn-top-speed/?traffic_source=Connatix


Kopi av det som står på den siden:

BMW iX xDrive40 Heads To Busy Autobahn For Top Speed Attempt

Adrian Padeanu

February 27, 2022 / 2 minutes read

"The BMW iX xDrive40 may be down on power compared to the xDrive50 and the M60, but it's no slouch either. It'll still hit 62 mph (100 km/h) in 6.1 seconds, which is remarkable for an EV that weighs as much as the moon. Sure, it's not sports car-quick, but you do get the practicality and comfort of a large and luxurious SUV brimming with tech.

It was put through its paces in a top speed test on a crowded German highway during the evening. To accurately measure the electric SUV's velocity, YouTuber Cars on Autobahn used an app that relies on the GPS to calculate the vehicle's real speed. For this reason, you will notice some minor differences between what the car's digital speedometer shows and the smartphone.

It's far from being the best vehicle to devour the Autobahn and its sections where there aren't any speed limits. The BMW iX xDrive40 only hit 124 mph (200 km/h), but that's only because it has an electronic limiter. The beefier xDrive50 has the same setup as only the range-topping M60 can do a still-limited 155 mph (250 km/h).

You will notice the iX xDrive40 is perfectly stable and impressively quiet even at full tilt and in less-than-ideal conditions.

BMW has decided against bringing the entry-level version to the United States where only the xDrive50 and M60 are available. Should the company have a change of heart, it would significantly undercut the midrange version available from $83,200. Stepping up to the M60 raises the price to six figures, at $106,095.

[Source: Cars on Autobahn / YouTube]"

Electric cars in Norway

Twin test: BMW iX vs Audi e-tron Sportback

The striking-looking BMW iX takes on Audi's sleek e-tron Sportback in a premium electric SUV showdown
by Driving Electric
25 Feb 2022

Oppsummert sier de og fordeler og ulemper om de to bilene:

Om BMW iX xDrive40 M Sport

Pros: Superb interior, cutting-edge drivetrain

Cons: Looks are divisive, quite expensive

We're testing an iX with the entry-level xDrive40 powertrain, which BMW expects to account for nearly eight in 10 examples sold. List price in the popular M Sport trim level is just under £73,000; our test car had a variety of optional extras fitted, including £2,000 laser headlights, £1,350 22-inch alloy wheels and a £3,500 Sky Lounge Pack, adding a panoramic sunroof. That brings the total as tested to just under £84,000.

Om Audi e-tron Sportback 55 quattro:

Pros: Understated looks, great interior design

Cons: Not very efficient, not as practical as standard e-tron

The e-tron is available as a conventional boxy SUV and in sleeker 'Sportback' coupe form – we're testing the latter here, with the '55 quattro' dual-motor drivetrain and in the sporty-looking S line trim level. As standard, that costs a hair less than £80,000; the car pictured is the range-topping Vorsprung specification, which just tips over the £95,000 mark before options.


LMOR

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear


Egil Fonn

Prøvekjøring Ix 40
Bilen ga en god kjøreopplevelse med fast men samtidig komfortabel fjæring. Trivelig fører miljø. Åpen og fri utsikt ut. Stille som Eqc. Ix ca 10% lavere forbruk enn Eqc på vinterføre -2 grader. Konkluderer med omtrent samme rekkevidde som Eqc under disse forhold siden Eqc har ca 9kwh større batteri.
Ix har god bakkeklaring 20,7cm målt midt under bil mens Eqc har 14,7cm - finnes lavere punkt (9cm) under bak aksel på Eqc.
Ulemper.
-Synes laser lyset var i overkant skarpt og konsentrert der det danset i veibanen etter ratt utslag. Kunne tenke meg mer spredning på denne strålen. Spurte selger om dette, men han mente det var slik på alle med laserlys.?
-En slags akustisk romle lyd som også er hørbar inne i bilen ved lave hastigheter. (Akustisk interiør lyd valgt bort i menyen)
-Blanding av metall og plast i bilens utvendige plater. Regnet med den var som i3 med karbon og plast. Men registrerte at blant annet bakskjermer var laget av metall. Regner med det er aluminium? Litt dumt, da er den ikke like bulkefri som i3..
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

LMOR

Jeg fikk også litt dårlig inntrykk av laserlysene ved testkjøring, men er veldig fornøyd med hvordan de fungerer i praksis.

Tror det er samme romlelyd du beskriver som undrer meg også. Men får den bare en sjelden gang. Og den kommer også mens bilen står i ro, ca hvert minutt eller sjeldnere, men altså ikke alltid.
Så jeg tenker det har noe med klimatisering av bil/batteri å gjøre. En pumpe eller noe sånn?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

turfsurf

Sitat fra: LMOR på fredag 01. april 2022, klokken 14:12
Så jeg tenker det har noe med klimatisering av bil/batteri å gjøre. En pumpe eller noe sånn?
Samme som Teslaer holder på med. Sirkulering av kjøleveske i batteriet. Sikkert en pumpe ja.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil Fonn

#358
Tror ikke det var sirkulasjons pumpe jeg hørte. Minnet mer om Fotgjenger støygenerator som også var hørbar inne i bilen i lav hastighet.

Kom på noen punkter til:
-Fikk ikke volum knapp på midt konsoll til å fungere. Krystall knappen/hjulet var så glatt at jeg endte opp med  å måtte trykke så hardt på den at den mutet lyden i stedet for å øke lyden.. Måtte bruke volum knapper på ratt som er + og - knapper.
-Betydelig dårligere svingradius enn Eqc
+ 4hjuls trekk systemet på Ix fungerte veldig sømløst og behagelig. I motsetning til Eqc som tillater litt spinn på for aksel før bak aksel slår inn med en liten dunk.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

#359
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 02. april 2022, klokken 09:58
Fikk ikke volum knapp på midt konsoll til å fungere. Krystall knappen/hjulet var så glatt at jeg endte opp med  å måtte trykke så hardt på den at den mutet lyden i stedet for å øke lyden.. Måtte bruke volum knapper på ratt som er + og - knapper.
-Betydelig dårligere svingradius enn Eqc
Hadde samme erfaring med min iX. Men jeg testet en annen nylig, og da var det ikke noen problem å justere lyd fra midtkonsollen. Men da brukte jeg pekefinger, for du har rett i at den er litt glatt.
Svingardius er ikke imponerende. Bakhjulsstyring hjelper jo noe, men jeg oppfattet det aldri som noe problem med iX 40 uten dette.

Akustisk romlelyd har jeg ikke hørt hverken i iX40 eller 50. Mye kan tyde på at det er den utvendige lyden du hørte. De er kanskje sånn man hører når man hører etter, men har du radio på som jeg alltid har så er den ikke hørbar (for meg).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA