Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y Acceleration Boost now available.

Startet av Jeronan, fredag 10. september 2021, klokken 19:19

« forrige - neste »

geear

Kanon, takk. Da må du bare trykke kode klar, og gjenta.  :laugh:

Overraskende stor forskjell i forhold til testen til Carwow, men de var vel også i mye høyere hastighet når LR begynte å hale innpå.

Jeg er veldig fristet av boost, jo mer jeg har kjørt jo mer merker jeg at den mangler det umiddelbare punchet til Model X-en (men merker at den går greit når den kommer i seget). Hvis den får noe i nærheten av det Dragtimes viser på den grå 19 3 LRen, så er det løp og kjøp. Er vel en fare og for at årsaken til at den mangler punchet er det samme som gjør at Model X spiser et sett drivakslinger hver 20kkm.

Kanskje derfor jeg ikke får lov til å kjøpe boost..  :P :laugh:

Counterpointer

Det er vel samme drivaksel i 3P som Y LR.

Tror det går helt fint.

Mor i huset trenger ikke boost, men gear kan trykke kode ok

geear

Lag en spleis.  :laugh: jeg skal heller ta kode klar på min egen hvis jeg får tilbudet. Foreløpig ikke tilgjengelig.

Counterpointer

Det er litt interessant i forhold til diskusjoner i andre tråder hvor ett sekund mer aks er en bagatell. Må si at jeg var ganske sikker på at min opplevelse av det som viste seg være rundt 0,8 sek føles veldig tydelig.

Hadde vært veldig interessant om noen med M3 LR med boost, hadde målt tid fra 70-120.

geear

Opplevelse av akselerasjon er vanskelig. Som sagt så føles Model X med 0-100 på 5,2 sek som sprekere enn Model Y med 0-100 på 5,0 sek, selv om det sannsynligvis er feil, så det har nok med måten kreftene blir levert på, kanskje til og med understell, X er ingen myk bil, men båt i forhold til Y. Og begge må en jo egentlig se på speedometeret på for å forstå hvor fort det faktisk går. Hiv på en masse lyd og et hardt girskift eller to underveis, så får opplevelsen en ny dimensjon... som nok også er årsaken til at Porsche og BMW med flere spiller motorlyd i høyttalere på elbilene...

Counterpointer

Definitivt. En gocart med 6 hk gresklippermotor gir ekstrem opplevelse av fart både fordi du sitter på bakken og fordi eksospotta er rett ved hodet ditt.

ToWalkOrDrive

Litt rart med aksellerasjon...da jeg hadde 5,6 sekunder på 0-100  på Model S så syntes jeg 5,6 var mer enn raskt nok....men da jeg fikk TM3P med 0-100 på 3,4 eller noe sånt så var rask akselerasjon plutselig nyttig igjen...fordi jeg da kunne få et slags kick ut av det...og akselererte MYE oftere raskt enn med Model S'n, hvor det ikke var raskt nok til å få et kick ut av det. Ble forøvrig overrasket over hvor lite treg Model Y'en var...hadde forberedt meg på noe tregere enn den er.

Har forstått at det særlig er i begynnelsen en merker at boost forbedrer akselerasjonen (0-50)...der du får et kick...  ;D
Tesla Model Y                         2021-

Bellatrix

Sitat fra: Counterpointer på mandag 13. september 2021, klokken 11:59


Hadde vært veldig interessant om noen med M3 LR med boost, hadde målt tid fra 70-120.

Testet i sted. 2020 TM3 LR m/ Boost. 18" orginal. 65% SOC. Samme fremgangsmåte som deg ellers. Ble 2,5-2,6 sek. Så ca midt i mellom P og LR (til sammenligning gjør S Plaid 70-120 på latterlige 1,3-1,4 sek under et 0-200 drag). Hvis man er typen som vurderer P men kjøper LR av ulike grunner, så er boosten et fint kompromiss som gir deg ytelser midt mellom LR og P, både 0-100 og tydeligvis også 70-120 (dog lite vitenskapelig testing). Jeg synes klart det var verdt pengene.

Counterpointer

Sitat fra: Bellatrix på mandag 13. september 2021, klokken 20:04
Sitat fra: Counterpointer på mandag 13. september 2021, klokken 11:59


Hadde vært veldig interessant om noen med M3 LR med boost, hadde målt tid fra 70-120.

Testet i sted. 2020 TM3 LR m/ Boost. 18" orginal. 65% SOC. Samme fremgangsmåte som deg ellers. Ble 2,5-2,6 sek. Så ca midt i mellom P og LR (til sammenligning gjør S Plaid 70-120 på latterlige 1,3-1,4 sek under et 0-200 drag). Hvis man er typen som vurderer P men kjøper LR av ulike grunner, så er boosten et fint kompromiss som gir deg ytelser midt mellom LR og P, både 0-100 og tydeligvis også 70-120 (dog lite vitenskapelig testing). Jeg synes klart det var verdt pengene.
Kult

Omtrent som ventet og viser at boost gir god effekt i høyere hastighet.

Takk for at du tok deg tiden til det

turfsurf

Er jo bare å kjøpe boost hvis man lurer, er jo 14 dagers angrefrist.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Det er mye lettere å gå opp enn det er å gå ned

geear

Noen av dere som ikke har hatt valget som har kontaktet Tesla og hørt om årsaken til det? Eller fått det tilgjengelig?

thebadger

Sitat fra: turfsurf på mandag 13. september 2021, klokken 21:16
Er jo bare å kjøpe boost hvis man lurer, er jo 14 dagers angrefrist.
I dag er spørsmålet "Vil jeg bruke 19k på litt bedre aksellerasjon av og til"
Og om 14 dager er spørsmålet "Er det verdt 19k å få en litt kjipere bil?"

Så fort det er kjøpt kommer jeg til å ha problemer med å benytte meg av angreretten  :D

turfsurf

Sitat fra: thebadger på tirsdag 14. september 2021, klokken 13:52
Så fort det er kjøpt kommer jeg til å ha problemer med å benytte meg av angreretten  :D
Jepp, skjønner den :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: andy99 på tirsdag 14. september 2021, klokken 13:35
Sitat fra: geear på tirsdag 14. september 2021, klokken 12:47
Noen av dere som ikke har hatt valget som har kontaktet Tesla og hørt om årsaken til det? Eller fått det tilgjengelig?
Er tilgjengelig inne på kontoen din på nett. Tesla.com
Har sjekket det maaange ganger, senest i formiddag, men nå var den plutselig der!

"Forbedre akselerasjonen fra 0-100 mph fra 5,0 til 4,4 sekunder."

Sprekt..  :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA