Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Smart Summon parkering i garasjen

Startet av Mouktar, søndag 17. oktober 2021, klokken 14:41

« forrige - neste »

Mouktar

Jeg fikk nylig kalibrert smart summon til 100%. En av grunnene til at jeg kjøpte EAP var for at bilen skal kunne kjøre seg selv inn i min trange garasje med smart summon, men når jeg trykker 2 ganger på høyre hendel for å aktivere smart summon, så er det ingenting som skjer. Fungerer dette ikke i Norge? :o Jeg mener inderlig at jeg har sett Tesla-Bjørn demonstrere det i en av videoene sine.. Dersom det skal fungere... Noen som har noen tips til hvordan jeg kan enable det?

Ps, grunnen til at jeg vet den er enablet til 100% er fordi jeg nå har mulighet til å velge "Go to target" i Smart Summon menyen i appen. :)

turfsurf

Sitat fra: Mouktar på søndag 17. oktober 2021, klokken 14:41
Fungerer dette ikke i Norge? :o
Nei, dette er begrenset av regelverk. Du må bruke appen og stå i praksis rett ved siden av bilen. Jeg bruker det til å kjøre bilen ut av garasjen hver morgen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: Mouktar på søndag 17. oktober 2021, klokken 14:41
Jeg fikk nylig kalibrert smart summon til 100%.
Hva mener du med kalibrering av summon?
"Summon autopark" fungerer ikke i Norge. Tror heller ikke det fungerer i Europa.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tmn

Kanskje trådstarter har misforstått noen av begrepene i jungelen av begreper. Smart Summon er vel mer en funksjon hvor du tilkaller bilen din, meget begrenset her til lands, og ellers i Europa(?). Den stopper vel også med en gang den enser hint av "offentlig" vei. Lite med parkering å gjøre.

Funksjonen som Handyman nevner, Summon Autopark, og som trådstarter kanskje er på jakt etter er jo som nevnt ikke tilgjengelig utenfor usa. Den som lar bilen parkere framover/bakover av seg selv ved å dobbelttappe på knappen på høyre hendel og velge retning, og gå ut av bilen. Teslabjørn har vel kanskje benyttet den som bare heter Summon hvor han står bak bilen og holder inne "framover"-knappen i appen for å be den kjører framover og inn i garasjen. Må ikke forveksles med Summon Autopark, eller Autopark. Autopark har man, som er assistert parkering. Feks. lukeparkering eller parkering mellom to biler på parkeringsplass.

Kalibreringa som nevnes er vel kanskje kalibrering av autopilot som skjer de første mila man kjører etter man henter ut bilen for første gang?
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

Mouktar

Sitat fra: tmn på søndag 17. oktober 2021, klokken 23:40
Kanskje trådstarter har misforstått noen av begrepene i jungelen av begreper. Smart Summon er vel mer en funksjon hvor du tilkaller bilen din, meget begrenset her til lands, og ellers i Europa(?). Den stopper vel også med en gang den enser hint av "offentlig" vei. Lite med parkering å gjøre.

Funksjonen som Handyman nevner, Summon Autopark, og som trådstarter kanskje er på jakt etter er jo som nevnt ikke tilgjengelig utenfor usa. Den som lar bilen parkere framover/bakover av seg selv ved å dobbelttappe på knappen på høyre hendel og velge retning, og gå ut av bilen. Teslabjørn har vel kanskje benyttet den som bare heter Summon hvor han står bak bilen og holder inne "framover"-knappen i appen for å be den kjører framover og inn i garasjen. Må ikke forveksles med Summon Autopark, eller Autopark. Autopark har man, som er assistert parkering. Feks. lukeparkering eller parkering mellom to biler på parkeringsplass.

Kalibreringa som nevnes er vel kanskje kalibrering av autopilot som skjer de første mila man kjører etter man henter ut bilen for første gang?

Mye jeg bommer på begrepene ja. Det jeg snakker om er i alle fall at man kan dobbelttrykke på høyre hendel, for så at bilen kjører seg selv inn i garage når man forlater bilen. Høres ut som dette ikke er tilgjengelig i Norge, som jo ikke er enkelt å forstå når man kjøper EAP.

Når det gjelder kalibrering, så har jeg for lenge siden kalibrert autopilot. Det jeg nylig fikk kalibrert er "smart summon" i følge menyen i bilen. Under Summon (beta) knappen har jeg hatt en prosentverdi som har telt opp sakte der det sto at smart summon kalibrerer, men sikkert. Før den ble 100% så hadde jeg bare opsjon på å kjøre bilen fram og tilbake, i mens den siste knappen i appen sto det bare "warming up..." Eller "cameras calibrating..." på. Nå har denne knappen endret seg og jeg har fått funksjonene "go to target" og "Come to me". Det at denne smart summon kalibreringen er blitt 100%, samt at jeg fikk de to nye opsjonene i appen er det jeg mener med at smart summon er kalibrert 😊

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

orl7368

Sitat fra: Mouktar på mandag 18. oktober 2021, klokken 16:46
Sitat fra: tmn på søndag 17. oktober 2021, klokken 23:40
Kanskje trådstarter har misforstått noen av begrepene i jungelen av begreper. Smart Summon er vel mer en funksjon hvor du tilkaller bilen din, meget begrenset her til lands, og ellers i Europa(?). Den stopper vel også med en gang den enser hint av "offentlig" vei. Lite med parkering å gjøre.

Funksjonen som Handyman nevner, Summon Autopark, og som trådstarter kanskje er på jakt etter er jo som nevnt ikke tilgjengelig utenfor usa. Den som lar bilen parkere framover/bakover av seg selv ved å dobbelttappe på knappen på høyre hendel og velge retning, og gå ut av bilen. Teslabjørn har vel kanskje benyttet den som bare heter Summon hvor han står bak bilen og holder inne "framover"-knappen i appen for å be den kjører framover og inn i garasjen. Må ikke forveksles med Summon Autopark, eller Autopark. Autopark har man, som er assistert parkering. Feks. lukeparkering eller parkering mellom to biler på parkeringsplass.

Kalibreringa som nevnes er vel kanskje kalibrering av autopilot som skjer de første mila man kjører etter man henter ut bilen for første gang?

Mye jeg bommer på begrepene ja. Det jeg snakker om er i alle fall at man kan dobbelttrykke på høyre hendel, for så at bilen kjører seg selv inn i garage når man forlater bilen. Høres ut som dette ikke er tilgjengelig i Norge, som jo ikke er enkelt å forstå når man kjøper EAP.

Når det gjelder kalibrering, så har jeg for lenge siden kalibrert autopilot. Det jeg nylig fikk kalibrert er "smart summon" i følge menyen i bilen. Under Summon (beta) knappen har jeg hatt en prosentverdi som har telt opp sakte der det sto at smart summon kalibrerer, men sikkert. Før den ble 100% så hadde jeg bare opsjon på å kjøre bilen fram og tilbake, i mens den siste knappen i appen sto det bare "warming up..." Eller "cameras calibrating..." på. Nå har denne knappen endret seg og jeg har fått funksjonene "go to target" og "Come to me". Det at denne smart summon kalibreringen er blitt 100%, samt at jeg fikk de to nye opsjonene i appen er det jeg mener med at smart summon er kalibrert 😊

Jeg får ikke til å bevege bilen forover eller bakover ved hjelp av Summon. Den blinker og lager litt lyd, for å bare slutte. Fikk det til en gang! 
Det er veldig synd, siden det hadde vært utrolig praktisk.
Jeg kjente ikke til dette med å dobbelt trykke, skal teste det i morgen :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA