Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjipe chips og ventesukk...

Startet av mrLockertsen, torsdag 09. september 2021, klokken 14:06

« forrige - neste »

VoltWay

Det er nå ni uker siden min bil hadde produksjonsuke og seks siden den var ferdig. Produksjonen ble litt forsinket og så gikk kanskje transporten litt sent, men håper på å få den utlever innen en ukes tid.

Onkel Tom

#196
Min nye Enyaq 80X (ikke Sportline), som jeg har ventet på helt siden oktober 2020, ble produsert i uke 26. Den ankom Bekkelagskaien den 14. juli, der den ble stående uvirksom helt frem til denne uken. Under klargjøring på Møllers bilmottak på Bekkelaget denne uken ble det oppdaget en skade på panseret. Bilen er derfor sendt til skadesenter for utbedring, noe som ytterligere forsinker utlevering med minst en uke ekstra. Deretter skal bilen klargjøres ferdig i Oslo, sendes til Møller-forhandleren i Bergen, understellsbehandles med Dinitrol og lakkforsegles med Ditec Ceramic Ultra hos et lokalt bilpleiefirma, og til slutt klargjøres av forhandler før utlevering. Jeg er usikker på om skvettlappene (foran og bak) monteres av Møller-mottaket i Oslo eller av forhandleren i Bergen. Lakkforseglingen av panser må sannsynligvis også utsettes noen uker om panserskaden krever omlakkering (for at lakken skal få herdet først). Uansett tar dette sikkert tilsammen ytterligere minst 3-4 uker (inkl. skadeutbedring i Oslo) før jeg får utlevert bilen.

Så det er ikke langt unna at jeg har måttet vente i 2 hele år på min nye Enyaq. Er det noen som har ventet lenger enn dette? Så lang ventetid var ikke med i beregningen, opprinnelig avtalt leveringstidspunkt var innen uke 52 - 2021. Og jeg som nå har måttet låne bil da min gamle 2004 Ford Focus ikke ble EU-godkjent i vår og det heller ikke var aktuelt å bruke kr. 30 000,- pluss på å få den gamle bilen på veien igjen.

Bestilt utstyr for min nye Skoda Enyaq iV 80X:
- Race Blue Metallic lakk
- EcoSuite interiør
- Familiepakke Pluss
- Komfortpakke Pluss
- Škoda Sound System  (fjernet i mars 2021)
- Infotainmentpakke Pluss  (lagt til i mars 2021)
- Parkeringspakke Pluss Intro  (fjernet 31. januar 2022, så lagt til igjen i mai 2022)
- Parkeringspakke Pluss Clever  (lagt til 31. januar 2022, fjernet igjen i mai 2022)
- Bagasjeromspakke
- Tilhengerfeste el.nedfellbart
- Skvettlapper foran
- Skvettlapper bak
- Delingsnett
- Søppelbøtte for dørlomme
- Ekstra paraply  (er obligatorisk i Bergen, vi elsker jo regnvær  ::) )
- Lasteholder, samt ditto oppbevaringsbag
- Conti vinterdekk u/pigg på Proteus sølv 19" felger
- Dinitrol understellsbehandling
- Ditec Ceramic Ultra lakkbehandling

Alle anbefalte endringer meldt av selger for å unngå forsinket levering ble utført underveis, uten at det hjalp. Derfor la jeg inn igjen Parkeringspakke Pluss Intro i mai i år da jeg fortsatt ønsket meg 360-graders kamera - i stedet for Parkeringspakke Pluss Clever. Og kun uker etter fikk jeg bekreftet produksjonsuke til uke 26...
2022  ŠKODA Enyaq iV 80X  (SUV)   -   Race Blue Metallic
Bestilt:  23. oktober 2020   -   Levert:  17. august 2022

Bilskallen

Milde måne! Du må jo ha satt rekord i Enyaq-køen, tror jeg. Når vi får vår har det gått kun ett år og tre måneder (fingers crossed), og da har den først ventet på 360 kamera, så ledningsnett og sist var det panoramataket som holdt igjen bilen.

Vurderer en elbil

Hvordan vet dere at bilen har kommet til Bremerhaven?
Hvordan vet dere at bilen har kommet til Oslo?
Fossilbil

Onkel Tom

Fikk vite av selger at bilen stod og ventet på transport i Bremerhaven da jeg ringte og spurte om status for en liten måned siden. Da fulgte jeg med på Autoprogress sine anløp på vesselfinder.com. Og noen dager senere fikk jeg e-post fra selger om at bilen var ankommet Møller sitt mottak på Bekkelaget i Oslo  :)
2022  ŠKODA Enyaq iV 80X  (SUV)   -   Race Blue Metallic
Bestilt:  23. oktober 2020   -   Levert:  17. august 2022

SurSnasen

Sitat fra: Onkel Tom på onsdag 03. august 2022, klokken 18:32
Så det er ikke langt unna at jeg har måttet vente i 2 hele år på min nye Enyaq. Er det noen som har ventet lenger enn dette?

Jepp, tidlig september 2020, og ennå ikke sett snurten av bilen. Stort sett fullutstyrt bortsett fra standardfelger og droppet takvindu.

Onkel Tom

Sitat fra: SurSnasen på mandag 08. august 2022, klokken 08:09
Sitat fra: Onkel Tom på onsdag 03. august 2022, klokken 18:32
Så det er ikke langt unna at jeg har måttet vente i 2 hele år på min nye Enyaq. Er det noen som har ventet lenger enn dette?

Jepp, tidlig september 2020, og ennå ikke sett snurten av bilen. Stort sett fullutstyrt bortsett fra standardfelger og droppet takvindu.

Auda, det var enda verre :(. Har du ikke fått en produksjonsuke ennå? Kan det være standardfelgene som er hovedårsaken til forsinkelsen? Jeg har også bestilt bilen med standardfelger (og har heller ikke valgt takluke). I april antydet selger at det kanskje kunne være en leveringshemsko å beholde standard Proteus 19" felger, uten at jeg gjorde noe med det. Det ble litt for mye "tja" og "kanskje" i selgers svar til å agere...
2022  ŠKODA Enyaq iV 80X  (SUV)   -   Race Blue Metallic
Bestilt:  23. oktober 2020   -   Levert:  17. august 2022

SurSnasen

Joda, har fått produksjonsuke. Bilen er ferdig produsert, og underveis til Norge akkurat nå faktisk. Så da får jeg nok sett snurten av den i løpet av et par uker  :D

Poldicus

Vi har en bil rett rundt hjørnet og her er status for vår bil om andre er interessert i dagens situasjon.

Vi har bestilt en 80X med alt av utstyr utenom CF som skulle vært levert i juni 2022 i følge kontrakten.
Vi fikk i juni anbefaling om å fjerne 360 kamera for å få tidligere produksjon. Dersom vi droppet 360 kamera ble det sagt at bilen ville komme i produksjon i løpet av sommeren, mens om vi beholdt det var ting veldig usikkert, men han ville tippe rundt juletider.
Vi valgte å droppe 360 kamera, og to uker senere var bilen i produksjon.
Bilen fikk status "sendt fra fabrikk" 20. juli, men dessverre har det vært dårlig med oppdateringer etter dette.
Snakket med forhandleren vår på mandag og da hadde de fått beskjed om at neste båt fra Tyskland går 25. august, så krysser fingrene for at bilen vår kommer med den!

VoltWay

80X snart klar for henting her. Med 360-kamera og det meste av utstyr. Har ikke CF, Canton og panoramatak.

Det ble litt venting, men ser frem til en elektrisk hverdag.

NorEss

#205
Jaja, da ble det min tur...

Fikk beskjed fra forhandler i dag om at produksjonen av 80x-versjonene er stanset...

Dette passer jo ypperlig, da jeg kun er («var»?) 2 uker unna produksjon (opprinnelig uke 37)!

Blir spennende å se hvor mye lengre ventetiden blir nå...
Andre som har fått tilsvarende info fra forhandler denne uka?

Egil S

Jeg fikk beskjed i går at min RS Coupè med alt hadde fått foreløpig produksjon uke 41.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Zooom

Sitat fra: NorEss på torsdag 25. august 2022, klokken 16:50
Jaja, da ble det min tur...

Fikk beskjed fra forhandler i dag om at produksjonen av 80x-versjonene er stanset...

Dette passer jo ypperlig, da jeg kun er («var»?) 2 uker unna produksjon (opprinnelig uke 37)!

Blir spennende å se hvor mye lengre ventetiden blir nå...
Andre som har fått tilsvarende info fra forhandler denne uka?
Jeg har produksjon et par uker etter deg og har ikke hørt noe enda. Sportline 80x.

Bilskallen

Sportline 80X her. Det meste av utstyr minus Canton og CF. Bestilt i juni 2021 - hører bare noe når jeg maser på selger og da sier han ikke særlig annet enn at vi får vente og se hva som skjer samt at Skoda jobber for å få ut biler så fort som mulig. Har ihvertfall ikke hørt at X nå har stoppet opp igjen. Begynner å irritere meg at det er så mye usikkerhet og piss med Skoda. Skal selge bilen når jeg får den og kjøpe noe annet.

elbilFrodo

Sitat fra: Bilskallen på fredag 26. august 2022, klokken 10:54
Begynner å irritere meg at det er så mye usikkerhet og piss med Skoda. Skal selge bilen når jeg får den og kjøpe noe annet.

Ja, da får du sannelig vist dem...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA