Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Jekke opp Enyaq

Startet av Rusalka, mandag 17. april 2023, klokken 11:29

« forrige - neste »

VoltWay

Jeg prøvde en jekk tilsvarende Biltema og den skal tåle vekten og vel så det, men jeg var alltid skeptisk når det knaket i fjæren. Da jeg la om i år brukte jeg en 3T jekk og det kjentes mye bedre. Hadde samme utfordring mtp. plassering av løftepunktet så den ble plassert ut mot tuppen av flaten. Får vel skaffe noe mellomstykke til neste gang.

VoltWay

Sitat fra: 02jan på tirsdag 25. april 2023, klokken 08:02Joda, jekket min 80x med 3 tonn garasjekk uten #problemer". Utfordringen er hvis du ønsker å jekke opp bilen på en stabil og trygg måte, er det på min bil slik at jekkeflaten (til jekken) også treffer batteripakken.  Løsningen (for min del , ikke anbefalt), var å la bilen på 2.2 tonn balansere (som en ballettdanser på tå), i ytterkant av jekkeflaten.

Kunne jo bruke saksejekk/originaljekk ? Problemet med disse er hos meg tele/vårløsning i grunnen når jeg skal bytte til sommerhjul. Har mistet/sklidd biler ned flere ganger (pga grunnen gir etter)  i "gamledager" før jeg gikk over til ordentlig jekk.

Kunne sikkert løst dette med å enten flytte til varmere strøk, lagt betongdekke, begynt å bruke dekkhotell etc. Men litt snodig da dette ikke er en problemstilling på noen av mine eldre hobby biler.
Heldigvis løfter du bare på en side, så det er langt fra 2,2 tonn på jekken. Akkurat hva vekten er er vanskelig å vite og den beste måten å få svaret på måtte vært å måle vekten jekken blir belastet med.

02jan

Her tolker du innlegget mitt på annen måte en hva som var min intensjon. Jeg reagerer på at jekkpunktet på bilen er både for smått og utydelig.
 
Men du tenker at jeg mener at man f.eks ikke kan bruke en 1,5tonns jekk på en 2 tonns bil ? (jeg ville ikke ha gjort det av flere årsaker.

Kan også ta med at denne Biltema jekken lenket til lenger opp, min erfaring svært dårlig egnet for tyngre biler ,som Enyak, ustabil å bruke (har hatt 2/3 velt med slik jekk) og har dårlig kvalitet/svak hydraulikk/levetid.

* Jekk av type 2 1/4 tonns oppover , type garasjekk, som innlegget mitt refererer til (3 t) er ment for å gi en referanse til en stor og stabil type jekk.

De mindre typene (fysiske mindre), som bilen åpenbart er konstruert for, er svært risikabel å bruke i min oppkjørsel rett etter at tele i bakken har gått (gruset, har ikke brostein eller betong).  Skikkelig jekk har en del andre fordeler også (ville aldri latt ungdom/uerfarne betjene noen av de nød/småjekker som eksemplene over).






Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA