Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk og rekkevidde

Startet av daktari, tirsdag 31. august 2021, klokken 22:27

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: hELgenen på søndag 05. september 2021, klokken 07:02
Sitat fra: geear på søndag 05. september 2021, klokken 02:13
Sitat fra: Tellus på lørdag 04. september 2021, klokken 08:53
Sitat fra: jorgenask på lørdag 04. september 2021, klokken 08:07
Sitat fra: oroar på lørdag 04. september 2021, klokken 07:51
Sitat fra: Tellus på fredag 03. september 2021, klokken 18:42
Så lenge 18 tommer er et mulig valg på Model-Y så er det vel OK at TB bytter til slike.


Jeg fikk bare 19" og 20" som valg. Hvordan kan man få valgt 18"?

det er IKKE mulig per nå å velge 18-tomms. Det må man kjøpe uoriginalt

I så fall må jeg si meg enig med kritikerene at dette var et unødvendig lavmål av TB.
Nå har jo Winrun-dekkene han brukte på 18" vist seg å ha høyere forbruk enn 19" Hankook, og samme resultat har han også fra Model S med samme dim 19" Winrun vs Michelin, så her var det ingen fordel at han gikk ned til 18". Ganske uforståelig valg, egentlig.

Selv om TB sin test viste høyere forbruk på 18" vs 19" så må en ikke gå i fellen og tro at det er slik.

Testen er ikke vitenskaplig foretatt,forskjellen er små og testen er selvfølgelig ikke fagfellevurdert. Små endringer i vær,vind og/eller trafikk kan fort snu resultatene på hodet. Jeg ville vært forsiktig med å sluke resultatene rått. Testen kan vel heller leses som at det trolig ikke er så stor forskjell gitt fornuftige dekk på større tommer
Slapp av, jeg skjønner hva jeg ser på, men han hadde samme resultat med Model S og Winrun. Sjekk Excelarket hans. Er link til det i alle rekkevidde-videoene.

thebadger

Sitat fra: Håvar på søndag 05. september 2021, klokken 07:37
Han byttet vel fordi han ikke likte (fjærings)komforten og ikke på grunn av hverken forbruk eller støy?
Stemmer, men det kan ikke folk krangle om  ;)

geear

Sitat fra: Håvar på søndag 05. september 2021, klokken 07:37
Sitat fra: geear på søndag 05. september 2021, klokken 02:13
Sitat fra: Tellus på lørdag 04. september 2021, klokken 08:53
Sitat fra: jorgenask på lørdag 04. september 2021, klokken 08:07
Sitat fra: oroar på lørdag 04. september 2021, klokken 07:51
Sitat fra: Tellus på fredag 03. september 2021, klokken 18:42
Så lenge 18 tommer er et mulig valg på Model-Y så er det vel OK at TB bytter til slike.


Jeg fikk bare 19" og 20" som valg. Hvordan kan man få valgt 18"?

det er IKKE mulig per nå å velge 18-tomms. Det må man kjøpe uoriginalt

I så fall må jeg si meg enig med kritikerene at dette var et unødvendig lavmål av TB.
Nå har jo Winrun-dekkene han brukte på 18" vist seg å ha høyere forbruk enn 19" Hankook, og samme resultat har han også fra Model S med samme dim 19" Winrun vs Michelin, så her var det ingen fordel at han gikk ned til 18". Ganske uforståelig valg, egentlig.

Han byttet vel fordi han ikke likte (fjærings)komforten og ikke på grunn av hverken forbruk eller støy?
Ja, han byttet kun for komforten. Men derfor forstår jeg ikke at han bytter på en bil som er levert originalt med noe annet, når han skal gjøre en test.

1. det var ikke god reklame for Megahjul, ettersom Winrun leverte dårlig og felgene ikke ser bra ut på bilen (for smale).
2. resultatet ble dårligere for bilen enn slik det ville vært originalt.
3. komforten er ikke så dårlig at det ikke var mulig å holde ut 50 mil.
4. kritikk for å ha testet en setup med mindre hjul enn originalt, som normalt vil være en fordel.

Contango

Jeg synes fremdeles det er interessant at resultatet ble som det ble ift hjul/dekk kombinasjonene. Tesla har av grunner jeg ikke forstår valgt 9,5' bredde på 19' standardfelgene. Det er de bredeste standardfelgene på noen av modellene. 3 har 8,5, S har 9, og X har 9 foran og 10 bak. Y felgene veier iht T-Sportline 13,4 kg med kapsler så er langt fra noen lettvektere heller. Husker ikke hva Megahjul felgene var men tror de er 8'. Det er i så fall halvannen tomme smalere hvilket er ganske voldsomt. Det er vanligvis betydelig vektforskjell på dekk av så forskjellige dimensjoner også. Jeg kjøper ikke argumentet om at det er så åpenbart ut fra tidligere tester at testen denne gang ble som den ble. Forskjellene er for store mellom disse hjulsettene.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Electric cars in Norway

#154
Sitat fra: snakkesalig på søndag 05. september 2021, klokken 10:36
Han fikk vel betalt for å gjøre folk oppmerksomme på at Megahjul fører 18" til Y så da har han vel gjort jobben sin.

snakkesalig  :+1: he he er det lov å si at jeg er litt uenig?... jeg tror ikke nødvendigvis du har har rett i det... for jeg tror ikke det... anyway.. men det blir litt som What happens in Vegas stays in Vegas :+1:

BTW, har selv handlet felg&dekk pakker på Megahjul oppe på nedre Kaldbakken... flinke de der..synes jeg..

advale

#155
Har fulgt TB lenge, noen roper ut om juksing. Juksing eller ei, men Teslabjørn driver stolt og proklamerer at han er unbias og skal være nøytral bla bla bla. Når han går og bytter dekk på Teslaer for å få de bedre på resultatlista bekrefter dette at han er Tesla-fanbois de luxe.

TeslaBjørn lever fortsatt i 2010-tallet når han tester bilene sine. Alle videoene hans er 95 % fokus på rekkevidde og komme seg fortest mulig fra A til B. Mye av testene er litt utdaterte. NÅ ligger de fleste elbilene rundt 500km og da mener jeg andre prioriteringer bør komme frem. Da mener jeg først og fremst støy og kjørekomfort etc.

Så på roadtrip-videoene hans med ID4 i sommer, og kun i EN bisetning nevnte han om komforten på ID4 - kona sover hele tiden i denne turen fordi bilen er så komfortabel - noe i den duren.. Og det tror jeg var eneste kommentaren han hadde under hele turen som ble klippet på 2-3timer videomaterial. Ganske utrolig! Kjørekomforten er kanskje det viktigste ved bilen.

Så tester han Y og finner det for ukomfortabelt og går den ekstra milen og bytter dekk. Det hjelper ikke om bilen koster 1mill, har 1000km rekkvidde og lader 350kwh når personen som eier bilen ikke tåler støy og komfort på bilen. Da blir den nærmeste ubrukelig. Dette kommer ikke noen som helst frem i TeslaBjørns videoer og synspunkter. Kun om rekkevidde, resten er bare bisetninger. Og når det gjelder Tesla virker det som de får terningkast 6 og tipp topp fordi de er så aerodynamiske og går langt. At han bytter dekk bekrefter egentlig mistanken jeg har hatt på han lenge.

Chris Rifa videoer er mer å foretrekke når det kommer til slik. Fordi han har faktisk flere tanker i hodet enn stort sett rekkevidde, rekkevidde, rekkevidde...

S4e

Sitat fra: advale på søndag 05. september 2021, klokken 11:34
Har fulgt TB lenge, noen roper ut om juksing. Juksing eller ei, men Teslabjørn driver stolt og proklamerer at han er unbias og skal være nøytral bla bla bla. Når han går og bytter dekk på Teslaer for å få de bedre på resultatlista bekrefter dette at han er Tesla-fanbois de luxe.

TeslaBjørn lever fortsatt i 2010-tallet når han tester bilene sine. Alle videoene hans er 95 % fokus på rekkevidde og komme seg fortest mulig fra A til B. Mye av testene er litt utdaterte. NÅ ligger de fleste elbilene rundt 500km og da mener jeg andre prioriteringer bør komme frem. Da mener jeg først og fremst støy og kjørekomfort etc.

Så på roadtrip-videoene hans med ID4 i sommer, og kun i EN bisetning nevnte han om komforten på ID4 - kona sover hele tiden i denne turen fordi bilen er så komfortabel - noe i den duren.. Og det tror jeg var eneste kommentaren han hadde under hele turen som ble klippet på 2-3timer videomaterial. Ganske utrolig! Kjørekomforten er kanskje det viktigste ved bilen.

Så tester han Y og finner det for ukomfortabelt og går den ekstra milen og bytter dekk. Det hjelper ikke om bilen koster 1mill, har 1000km rekkvidde og lader 350kwh når personen som eier bilen ikke tåler støy og komfort på bilen. Da blir den nærmeste ubrukelig. Dette kommer ikke noen som helst frem i TeslaBjørns videoer og synspunkter. Kun om rekkevidde, resten er bare bisetninger. Og når det gjelder Tesla virker det som de får terningkast 6 og tipp topp fordi de er så aerodynamiske og går langt. At han bytter dekk bekrefter egentlig mistanken jeg har hatt på han lenge.

Chris Rifa videoer er mer å foretrekke når det kommer til slik. Fordi han har faktisk flere tanker i hodet enn stort sett rekkevidde, rekkevidde, rekkevidde...
Tror han snart kommer med egen video om støy/komfort.

Jeg synes TB gjør en veldig bra jobb med nettopp å teste rekkevidde, ladekurver m.m. Han har funnet en måte å gjøre dette på som virker troverdig. Og det er veldig nyttig info for de fleste å se hvordan bilen fungerer på langtur.

Eneste som var uheldig denne gangen var å første komme med uorginale dekk.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

CaZpaH

Da har han kommet med 1000km resultatet på Model Y (med 19" originaldekkene) tid: 09:45:

https://youtu.be/55NG13FBnUM
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Rosstopher

Sitat fra: CaZpaH på søndag 05. september 2021, klokken 13:10
Da har han kommet med 1000km resultatet på Model Y (med 19" originaldekkene) tid: 09:45:

https://youtu.be/55NG13FBnUM

Det var jo kjempebra! Kun slått av M3 LR og eTron GT.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

CaZpaH

Sitat fra: Rosstopher på søndag 05. september 2021, klokken 13:15
Sitat fra: CaZpaH på søndag 05. september 2021, klokken 13:10
Da har han kommet med 1000km resultatet på Model Y (med 19" originaldekkene) tid: 09:45:

https://youtu.be/55NG13FBnUM

Det var jo kjempebra! Kun slått av M3 LR og eTron GT.

Ja. Koker ned til effektivitet. Selv om bilen ikke lader like raskt så trenger man ikke å lade så mye pga. bilen bruker mindre. Veldig bra resultat!
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Contango

De 9:45 ble kommentert i går også men drukner i all sutringen her.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

CaZpaH

Sitat fra: Contango på søndag 05. september 2021, klokken 13:23
De 9:45 ble kommentert i går også men drukner i all sutringen her.

Ja. Det ble vel sikkert strømmet live. Ser at videoen ble lagt ut for noen timer siden. Prøvde å se litt bakover om det var diskutert, men fant bare diskusjon om dekk og bias.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

geear

#162
Dette er rett og slett bare ufattelig imponerende, og dere som påstår at Tesla har mistet effektivitetsforspranget må ta dere en pære...

207 Wh/km i snitt, se på tallene til Ioniq 5, e-tron, iX3 og så videre. Knuser til og med bittelille ID3 og e-tron GT på forbruk!

Du kan ikke vise dette vedlegget.

1000kwh

Føler vel det meste av Tesla-skepsis er borte og at konkurrentene skal ta over er også tilbakevist ;)

Forbruk er minst like viktig i en elbil. Ikke alle land har billig strøm og vi må alle redusere energiforbruket vår kraftig i årene fremover.

Så jeg synes det er bra Tesla fokuserer på det som er viktigst og ikke unnskylder seg med at «komfort» er prioritert så da blir bilene inneffektive.

Dette er jo nedslående for Hyundai. Særlig når ioniq 5 ser ut som den gjør så bør den kompensere med å være best i å være elbil  ;D

stue

Husk at det er først og fremt i høye hastigheter over lang tid det kommer best til syne at Tesla har effektive biler.

For norsk kjøring så er er det ikke STORE forskjeller på model y og konkurrenter på effektivitet.

Så jeg skjønner veldig godt at mange klarer seg med id4 f.eks, og da får man også en mye mer komfortabel og solid bil enn model y. Skal man kjøre mye fort og langt over lange strekninger så vil jo model y være bedre.

Så nettopp en video av en norsk test av Model y hvor det knirker, knaker og skrangler på ujevn vei i tillegg til høylydt dekkstøy. Noe man aldri ville opplevd i en id4.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA