Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk og rekkevidde

Startet av daktari, tirsdag 31. august 2021, klokken 22:27

« forrige - neste »

Contango

Det er mange som kjeder seg her. I-Pace forbruk mot WLTP, hvordan man egentlig bør teste elbil, det uetiske i å teste en elbil med uoriginale dekkdimensjoner. Det blir en lang weekend.
Hvis noen føler seg kallet til å gi en tilbakemelding etter en langtur på kvaliteten i ABRP's estimat vil det være mer passende i tråden enn alt dette andre oppgulpet.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

daktari

Noen må også teste 1000 km challenge og ladefart på Supercharger v3 og Ionity.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

stue

Bjørn er ferdig med 1000 km challenge. Tiden ble 9:45. Det var jo et veldig bra resultat.
Bilen er veldig effektivt i høye hastigheter.

RJK

Sitat fra: Tellus på lørdag 04. september 2021, klokken 08:53
Sitat fra: jorgenask på lørdag 04. september 2021, klokken 08:07
Sitat fra: oroar på lørdag 04. september 2021, klokken 07:51
Sitat fra: Tellus på fredag 03. september 2021, klokken 18:42
Så lenge 18 tommer er et mulig valg på Model-Y så er det vel OK at TB bytter til slike.


Jeg fikk bare 19" og 20" som valg. Hvordan kan man få valgt 18"?

det er IKKE mulig per nå å velge 18-tomms. Det må man kjøpe uoriginalt

I så fall må jeg si meg enig med kritikerene at dette var et unødvendig lavmål av TB.
Hva med å lese tråden helt, så hadde sluppet vi dette oppgulpet. Han skulle teste flere dekkdimensjoner, også de originale 19"erne som er standard. Så kan man se om det kan være noe poeng å gå ned i dimensjon, eller ikke, om man fokuserer på forbruket. Tydeligvis var det lite forskjell mot originale med aerofelg, noe som kan skyldes flere ting, bl.a. mangel på aeroegenskaper på 19", og så trenger man å sammenligne vekten.

Om det påvirket støy/komfort, er jo og en vurdering man vel fikk et slags svar på. Som og var en del av grunnen til å teste 18". Og selv om man ikke har TMY selv, så er det svar man kan overføre til egen bil. Er det noe poeng å gjøre tilsvarende?

Selv har jeg ikke TMY, men det at TB tester flere aspekter og flere muligheter, er til hjelp for oss alle. Men som sagt tidligere, å kalle det juks når han forteller hvorfor og samtidig sier han skal teste det samme men med flere hjuldimensjoner, er ganske fair og ærlig.

Så får det være at han er enslig tester, og må gjøre testene på forskjellige dager, og ikke kan ta f.eks. 5 biler/oppsett (eller flere) på samme gang.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tellus

Mener du virkelig at du fikk svaret på hvilken effekt 18 vs 19 hjul har på forbruket etter disse testene ? Skulle likt å vite hvordan du resonnerer da. Støynivå er en annen sak, men her spiller gummiblandingen en dominerende rolle.

RJK

Sitat fra: Tellus på lørdag 04. september 2021, klokken 23:19
Mener du virkelig at du fikk svaret på hvilken effekt 18 vs 19 hjul har på forbruket etter disse testene ? Skulle likt å vite hvordan du resonnerer da. Støynivå er en annen sak, men her spiller gummiblandingen en dominerende rolle.
Jeg har ikke sjekket resultatene så veldig nøye ennå, men fikk med meg at det var relativt liten forskjell. Jeg pekte på noen av de mulige årsakene til dette. Og bare for å ha presisert, så lenge man følger kravene, kan man bruke andre dimensjoner en leverandøren leverer selv.

Hadde man levert samme felger i 19" og testet de mot de originale 19"erne, så hadde man kanskje funnet ut at de kommer dårligere ut enn originalfelgene med aero-kapslene, på samme måte som tester har vist at samme felger med og uten disse kapslene også gir bedre forbrukstall med kapslene på.

Men poenget er at det kom rimelig fort frem at TB sa han skulle teste flere dekkdimensjoner, så alle antagelser om juks og uredelighet, kan man kaste over ripa. At man kommer med slike antydninger så langt ute i denne tråden, tyder på at man absolutt ikke har fulgt med, for ellers så hadde man lagt den ballen død nå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Hvilke hjul brukte han på 1000 km?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sitat fra: Tellus på lørdag 04. september 2021, klokken 08:53
Sitat fra: jorgenask på lørdag 04. september 2021, klokken 08:07
Sitat fra: oroar på lørdag 04. september 2021, klokken 07:51
Sitat fra: Tellus på fredag 03. september 2021, klokken 18:42
Så lenge 18 tommer er et mulig valg på Model-Y så er det vel OK at TB bytter til slike.


Jeg fikk bare 19" og 20" som valg. Hvordan kan man få valgt 18"?

det er IKKE mulig per nå å velge 18-tomms. Det må man kjøpe uoriginalt

I så fall må jeg si meg enig med kritikerene at dette var et unødvendig lavmål av TB.
Nå har jo Winrun-dekkene han brukte på 18" vist seg å ha høyere forbruk enn 19" Hankook, og samme resultat har han også fra Model S med samme dim 19" Winrun vs Michelin, så her var det ingen fordel at han gikk ned til 18". Ganske uforståelig valg, egentlig.

geear

Sitat fra: Contango på fredag 03. september 2021, klokken 21:52
Sitat fra: geear på fredag 03. september 2021, klokken 20:27
Jeg har tenkt at et usikkerhetsmoment med testene til Bjørn er at han veldig ofte kiører tur-retur samme vei, ikke en rundløype, så da tror jeg sidevind kan spille inn, og bare en liten retningforandring kan også utgjøre stor forskjell. Det kan godt tenkes at Bjørn har testet dette også.
ABRP har testet. https://forum.abetterrouteplanner.com/blogs/entry/38-wind-influence-on-tesla-model-3/
Oi, denne var interessant, takk for link. Betydelig merforbruk. Dette viser veldig godt svakheten med å kjøre en strekning uten noe særlig retningsendring, i to retninger. Ganske betydelig forbruksøkning selv ved vind rett fra siden. Egentlig ikke overraskende for en som har syklet "noen" turer i sidevind, også med høyprofil aero/karbonhjul...  :o

RJK

Sitat fra: geear på søndag 05. september 2021, klokken 02:13
Sitat fra: Tellus på lørdag 04. september 2021, klokken 08:53
Sitat fra: jorgenask på lørdag 04. september 2021, klokken 08:07
Sitat fra: oroar på lørdag 04. september 2021, klokken 07:51
Sitat fra: Tellus på fredag 03. september 2021, klokken 18:42
Så lenge 18 tommer er et mulig valg på Model-Y så er det vel OK at TB bytter til slike.


Jeg fikk bare 19" og 20" som valg. Hvordan kan man få valgt 18"?

det er IKKE mulig per nå å velge 18-tomms. Det må man kjøpe uoriginalt

I så fall må jeg si meg enig med kritikerene at dette var et unødvendig lavmål av TB.
Nå har jo Winrun-dekkene han brukte på 18" vist seg å ha høyere forbruk enn 19" Hankook, og samme resultat har han også fra Model S med samme dim 19" Winrun vs Michelin, så her var det ingen fordel at han gikk ned til 18". Ganske uforståelig valg, egentlig.
Hadde vært bedre om han gikk for andre dekk, og da noen som er mer rettet mot elbilbruk, som klarer lavere støy og lavere forbruk, men samtidig er relativt gode mot vannplaning/vått føre. Det er ihvertfall i slike forhold at gode dekk skal være bedre. På tørr asfalt er forskjellene normalt ikke så store, og bremselengden er uansett kortere enn på vått føre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: geear på søndag 05. september 2021, klokken 02:13
Sitat fra: Tellus på lørdag 04. september 2021, klokken 08:53
Sitat fra: jorgenask på lørdag 04. september 2021, klokken 08:07
Sitat fra: oroar på lørdag 04. september 2021, klokken 07:51
Sitat fra: Tellus på fredag 03. september 2021, klokken 18:42
Så lenge 18 tommer er et mulig valg på Model-Y så er det vel OK at TB bytter til slike.


Jeg fikk bare 19" og 20" som valg. Hvordan kan man få valgt 18"?

det er IKKE mulig per nå å velge 18-tomms. Det må man kjøpe uoriginalt

I så fall må jeg si meg enig med kritikerene at dette var et unødvendig lavmål av TB.
Nå har jo Winrun-dekkene han brukte på 18" vist seg å ha høyere forbruk enn 19" Hankook, og samme resultat har han også fra Model S med samme dim 19" Winrun vs Michelin, så her var det ingen fordel at han gikk ned til 18". Ganske uforståelig valg, egentlig.

Selv om TB sin test viste høyere forbruk på 18" vs 19" så må en ikke gå i fellen og tro at det er slik.

Testen er ikke vitenskaplig foretatt,forskjellen er små og testen er selvfølgelig ikke fagfellevurdert. Små endringer i vær,vind og/eller trafikk kan fort snu resultatene på hodet. Jeg ville vært forsiktig med å sluke resultatene rått. Testen kan vel heller leses som at det trolig ikke er så stor forskjell gitt fornuftige dekk på større tommer

Håvar

Sitat fra: geear på søndag 05. september 2021, klokken 02:13
Sitat fra: Tellus på lørdag 04. september 2021, klokken 08:53
Sitat fra: jorgenask på lørdag 04. september 2021, klokken 08:07
Sitat fra: oroar på lørdag 04. september 2021, klokken 07:51
Sitat fra: Tellus på fredag 03. september 2021, klokken 18:42
Så lenge 18 tommer er et mulig valg på Model-Y så er det vel OK at TB bytter til slike.


Jeg fikk bare 19" og 20" som valg. Hvordan kan man få valgt 18"?

det er IKKE mulig per nå å velge 18-tomms. Det må man kjøpe uoriginalt

I så fall må jeg si meg enig med kritikerene at dette var et unødvendig lavmål av TB.
Nå har jo Winrun-dekkene han brukte på 18" vist seg å ha høyere forbruk enn 19" Hankook, og samme resultat har han også fra Model S med samme dim 19" Winrun vs Michelin, så her var det ingen fordel at han gikk ned til 18". Ganske uforståelig valg, egentlig.

Han byttet vel fordi han ikke likte (fjærings)komforten og ikke på grunn av hverken forbruk eller støy?
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Radial

Man ser av Noise testen til TB at Winrun er marginalt bedre på støy enn Hankook, selv om TB ikke vektlegger dette.
Trolig annet lydbilde også, som helt klart kan bidra til en grei total opplevelse.

Men TMY er laangt unna konkurrentene på lista hans på støy.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA