Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk og rekkevidde

Startet av daktari, tirsdag 31. august 2021, klokken 22:27

« forrige - neste »

Contango

@Elektro. Tusen takk for denne særs grundige gjennomgangen av hvor ubrukelige testene til TB er.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

E-Trond

#106
Sitat fra: elektro på fredag 03. september 2021, klokken 13:02
Sitat fra: E-Trond på fredag 03. september 2021, klokken 10:41
Tall for Model Y i Bjørn sin test med 19" og hjulkapsler er:
  90   km/t 493
120   km/t 359
Isolert sett gode tall,men som forventet i forhold til oppgitt wltp.

Uten kapsler på 19"
479
348

Jeg skulle gjerne sett han kjøre en full runde også med de originale 19-tommers hjulene. Synes dessuten han slurvet litt med å måle distanse osv. for å avdekke misvisning i begge testene, i forhold til det han pleier å gjøre.

Var det nødvendig for å få de resultatene han trengte?

Det er i alle fall rart at forbruket er lavere med såpass mye bredere hjul foran og bak.. Han snakket om en "slowdown" underveis her. Var det noe slags veiarbeid som påvirket alle testene med 19-tommers hjul? Når man kjører kun en 60 km. runde påvirker det, i tillegg til selve vendingen, resultatet ganske mye. Det er han jo selv inne på, men han sammenligner likevel med tidligere tester og gjør et stort poeng av å kåre en vinner.

Den eneste måten å få bekreftet at TESLA IS THE BEST (som tittelen på den siste videoen er) er å teste mot konkurrentene, med minste tilgjengelige standardhjul, helst med samme dekktype, og kjøre begge bilene i følge fra 100-0%. Helst også med samme gjennomsnittstemperatur målt et stykke bak i kupeen, med termometer. Dekktrykk bør naturligvis også måles, og være likt, justert for dimensjoner og bilens vekt, i og med at hver eneste Wh tydeligvis er veldig viktig når det kommer til sluttresultatet.

Så må man lade bilene helt opp igjen og dele antall kWt levert på GPS distansen kjørt for å finne forbrukstallet.

Er mye enig med deg her.
Er fortsatt helt uforståelig hvordan han kan velge å sette på felger og dekk med mindre dimmensjoner enn orginalt og så kjøre en full test med rekkevidde,støy,aks og vekt på bil.
Selv om han prøver å bortforklare og forsvare seg i flere videoer så får han mye pes for dette,også fra Tesla eiere.

Men det fører vel kanskje til flere seere.... 8)
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

turfsurf

Sitat fra: elektro på fredag 03. september 2021, klokken 13:02

Den eneste måten å få bekreftet at TESLA IS THE BEST (som tittelen på den siste videoen er) er å teste mot konkurrentene, med minste tilgjengelige standardhjul, helst med samme dekktype, og kjøre begge bilene i følge fra 100-0%. Helst også med samme gjennomsnittstemperatur målt et stykke bak i kupeen, med termometer.
Når det gjelder felger/hjul så har id.4 større hjul enn TMY, så ca 20» på id.4 mot 19» på TMY vil gi ett mere riktig forhold. Men tydeligvis er ikke felgstørrelse alt gitt resultatene her.

Men hvis man skal sammenligne mellom biler så må de kjøres sammen ja.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: oroar på fredag 03. september 2021, klokken 12:47
Sitat fra: turfsurf på fredag 03. september 2021, klokken 12:34
Sitat fra: oroar på fredag 03. september 2021, klokken 12:29

Med utgangspunkt i første innlegg i denne tråden hvor det ikke ble opplyst og det heller virket som det var holdt skjult så var juksepraten på sin plass.

Nei, det viser vel heller at man ikke skal ta alt som postes som god fisk før man starter hylekoret.

Du burde ventet med denne kommentaren til du er helt sikker på at jeg mente det jeg skrev. Kanskje kommer jeg med andre opplysninger en dag og da er kommentaren din feil.
Det var jo heller ikke juks, jeg visste ikke hvilke hjul han brukte.
Livestreamen er 10 timer 45 min lang! Hvem gidder  se hele livestreamen ende-til-ende for å oppdage at han byttet hjul?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

oroar

Sitat fra: daktari på fredag 03. september 2021, klokken 13:58
Sitat fra: oroar på fredag 03. september 2021, klokken 12:47
Sitat fra: turfsurf på fredag 03. september 2021, klokken 12:34
Sitat fra: oroar på fredag 03. september 2021, klokken 12:29

Med utgangspunkt i første innlegg i denne tråden hvor det ikke ble opplyst og det heller virket som det var holdt skjult så var juksepraten på sin plass.

Nei, det viser vel heller at man ikke skal ta alt som postes som god fisk før man starter hylekoret.

Du burde ventet med denne kommentaren til du er helt sikker på at jeg mente det jeg skrev. Kanskje kommer jeg med andre opplysninger en dag og da er kommentaren din feil.
Det var jo heller ikke juks, jeg visste ikke hvilke hjul han brukte.
Livestreamen er 10 timer 45 min lang! Hvem gidder  se hele livestreamen ende-til-ende for å oppdage at han byttet hjul?

Beklager om det ble forstått slik. Kun TB som ble beskyldt for juks, ingen andre.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

daktari

Forbrukstallet bilen oppgir er 1,48 kWh/mil vs 1,46 kWh/mil vs 1,42 kWh/mil i 90 km/t. Så ganske liten forskjell som antagelig kan være tilfeldig variasjon, samt knyttet til variabler som vind, drafting, temp i dekk, temp utenfor osv.
Vil tro at det er verre for forbruket å kjøre en dag det blåser mye enn lite, selv om man kjører t/r - forbruket må øke i motvindet som genererer et varmetap man uansett ikke får tilbake med vind i ryggen.
For å finne ut av dette må man jo kjøre hundrevis av ganger eller kjøre mange titalls biler samtidig!
Nye testen: https://www.youtube.com/watch?v=tfjGuiPNlDg
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: oroar på fredag 03. september 2021, klokken 14:12
Sitat fra: daktari på fredag 03. september 2021, klokken 13:58
Sitat fra: oroar på fredag 03. september 2021, klokken 12:47
Sitat fra: turfsurf på fredag 03. september 2021, klokken 12:34
Sitat fra: oroar på fredag 03. september 2021, klokken 12:29

Med utgangspunkt i første innlegg i denne tråden hvor det ikke ble opplyst og det heller virket som det var holdt skjult så var juksepraten på sin plass.

Nei, det viser vel heller at man ikke skal ta alt som postes som god fisk før man starter hylekoret.

Du burde ventet med denne kommentaren til du er helt sikker på at jeg mente det jeg skrev. Kanskje kommer jeg med andre opplysninger en dag og da er kommentaren din feil.
Det var jo heller ikke juks, jeg visste ikke hvilke hjul han brukte.
Livestreamen er 10 timer 45 min lang! Hvem gidder  se hele livestreamen ende-til-ende for å oppdage at han byttet hjul?

Beklager om det ble forstått slik. Kun TB som ble beskyldt for juks, ingen andre.
Takk, da misforstod jeg!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 03. september 2021, klokken 13:58
Sitat fra: oroar på fredag 03. september 2021, klokken 12:47
Du burde ventet med denne kommentaren til du er helt sikker på at jeg mente det jeg skrev. Kanskje kommer jeg med andre opplysninger en dag og da er kommentaren din feil.
Det var jo heller ikke juks, jeg visste ikke hvilke hjul han brukte.
Livestreamen er 10 timer 45 min lang! Hvem gidder  se hele livestreamen ende-til-ende for å oppdage at han byttet hjul?
Det bekrefter jo bare det jeg sier. Den opprinnelige posten var grei den, men å begynne å anklage TB for juks basert på ett utklipp fra en livestream blir bare teit.

Greit å lure på hva han driver med, men anklagene om juks kan man spare seg til den ferdigredigerte videoen kommer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: Contango på fredag 03. september 2021, klokken 13:08
@Elektro. Tusen takk for denne særs grundige gjennomgangen av hvor ubrukelige testene til TB er.

Misforstå meg rett. Det er veldig mye bra med testene til TB og jeg har hatt stor glede av utallige timer av hans videoer, ledd godt og lært masse. :+1: Særlig "road trip" videoene, racene, kuldetestene og mange andre mer eller mindre vitenskapelige påfunn. Disse forbruksmålingene etterlater imidlertid ofte like mange spørsmål som svar. Det går gjerne på om de eksterne faktorene er like, og om tallene som står i bilens instrumeter er nøyaktige. Nå sitter jeg f.eks. her og lurer på om dekktype har mer å si enn dekkdimensjon. Det tror jeg nemlig ikke jeg.

Det neste spørsmålet her, er da om Model Y egentlig er mer "efficient" enn MEB bilene? Ikke at det er så farlig for meg. Jeg har ingen merkepreferanser og tror for øvrig at disse bilene har nærmest identisk forbruk, men det er tydeligvis utrolig viktig for TB. Problemet med det er at jeg møter stadig flere som går rundt og snakker om at forskjellige elbiler er "skikkelig tørste". Og følgelig uaktuelle. Vi trenger ikke den typen usikkerhet og potensiell feilinformasjon for å få enda flere fornøyde elbilister.

Jeg skjønner at TB jobber alene og ikke alltid kan ha med en referansebil, men av og til virker det som alt uansett handler om å bevise at han har rett og at Tesla er best. I stedet for å utelukke flest mulige feilkilder og belyse hva som påvirker forbruket.

NB! Personlig anbefaler jeg Tesla til alle mine venner og bekjente som ønsker seg elbil, hvis de liker bilene. For det er det enkleste å forholde seg til på langtur mht. rekkevidde/ladenettverk og til daglig, med den beste mobilappen integrert spotify, osv. Til en god pris. Morsomme å kjøre er det også. Samtidig er listen lang over gode, og i mange henseender bedre egenskaper ved andre merker. Det er dette mangfoldet som vil gjøre det mulig for elbilen å erstatte fossilbilen. Ikke Tesla.


2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på fredag 03. september 2021, klokken 10:16
Sitat fra: Radial på fredag 03. september 2021, klokken 09:22
(og mye ledig plass på SC stasjonene)

sammen med SC
Hvis en skal bruke forkortelser bør en bruke den riktige! SC er service senter SuC er supercharger.

Temmelig sikker det er superchargere dere forsøker å omtale.

elektro

Sitat fra: daktari på fredag 03. september 2021, klokken 14:13
Forbrukstallet bilen oppgir er 1,48 kWh/mil vs 1,46 kWh/mil vs 1,42 kWh/mil i 90 km/t. Så ganske liten forskjell som antagelig kan være tilfeldig variasjon, samt knyttet til variabler som vind, drafting, temp i dekk, temp utenfor osv.
Vil tro at det er verre for forbruket å kjøre en dag det blåser mye enn lite, selv om man kjører t/r - forbruket må øke i motvindet som genererer et varmetap man uansett ikke får tilbake med vind i ryggen.
For å finne ut av dette må man jo kjøre hundrevis av ganger eller kjøre mange titalls biler samtidig!
Nye testen: https://www.youtube.com/watch?v=tfjGuiPNlDg

Enig. Også sjelden det er direkte motvind og medvind hele veien. Har man sidevind har man i praksis motvind begge veier.

Jeg sjekket den første testen med 18-tommers Winrun dekk litt nærmere. Der kjørte han 120 km/t testen fra Nebbenes til Tangen. Det er 78,8 km. ifølge Google Maps. På skjermen i bilen stod det 80,0 km. Altså en misvisning på 1,5% som tilsier et reellt forbruk på hhv. 209 Wh/km og 150 Wh/km. Jada, vi splitter hår her. :)

Snitthastigheten basert på tiden som vises ved start stopp er hhv. 118 og 86 km/t, som er bra.


I den andre testen, med 19-tommers Hankook, kjørte han kun sløyfer fra Nebbenes til Espa. Det er 60,9 km i følge Google Maps. Her viste bilen 61,0 km. så det er kun 0,17% misvisning og innenfor feilmargin.

Reell snitthastighet på 120 km/t test med aero kapsler: 112,5 km/t Forbruk 195 Wh/km
Reell snitthastighet på 90 km/t test med aero kapsler: 83 km/t Forbruk 142 Wh/km

Hva kan man konkludere med ut fra dette, bortsett fra at ikke noe av det har en d**tt å si i praksis? :) Og at vi aldri får vite reellt forbruk, uten å vite hvor mange kWh som gikk med til å lade opp bilen?

Vel, at Winrun dekkene sannsynligvis ikke gir særlig lavt forbruk mens Hankook gjør det. (Porsche har også valgt disse på sine Aero hjul.) At hjulkapsler sannsynligvis hjelper. Og sist, men ikke minst, at fart, vær og trafikale forhold har like mye å si. Til og med når dette er tilsynelatende likt. Den eneste måten å få noen som helst slags kontroll på dette er å alltid kjøre lange sløyfer, helst 100-0%, og alltid i følge med én eller flere referansebiler.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: oroar på fredag 03. september 2021, klokken 12:47
Sitat fra: turfsurf på fredag 03. september 2021, klokken 12:34
Sitat fra: oroar på fredag 03. september 2021, klokken 12:29

Med utgangspunkt i første innlegg i denne tråden hvor det ikke ble opplyst og det heller virket som det var holdt skjult så var juksepraten på sin plass.

Nei, det viser vel heller at man ikke skal ta alt som postes som god fisk før man starter hylekoret.

Du burde ventet med denne kommentaren til du er helt sikker på at jeg mente det jeg skrev. Kanskje kommer jeg med andre opplysninger en dag og da er kommentaren din feil.
Merkelig forventning om at man skal forvente at innleggsskriver kan komme med endrede opplysninger i ettertid, før man skriver svar på det som faktisk er skrevet. Det er jo det som er skrevet man kommenterer. og det er det eneste man må forvente.

Der er en kommentator på TU som stadig anklager TB for juks, og når man så ber om bevis for at han jukses, så kommer en video-link der det første i videoen, er TB som forteller om endringer som folk kan reagere på, og hvorfor dette skjer.

Lærdommen i det, er at man ikke skal komme med slike beskyldninger før man faktisk har all info på bordet. Her ble det igjen storm i vannglass, som viste seg totalt ufortjent. Noe mange av oss skjønte allerede i starten.

Jeg følger ikke TB spesielt nøye, men ser endel av videoene hans likevel, og han virker veldig etterrettelig, og er veldig flink til å begrunne sine valg. Selvsagt kan han trå feil, eller komme med feilopplysninger fordi han husket feil eller feilvurderte/feilberegnet, men slikt er lett å komme med i en livestream, men korrigeres i tilfelle i den editerte utgaven.

Lærdommen er altså at man lar være å dømme før man har fått sjekket hva som er fakta.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

oroar

Sitat fra: RJK på fredag 03. september 2021, klokken 16:22
Sitat fra: oroar på fredag 03. september 2021, klokken 12:47
Sitat fra: turfsurf på fredag 03. september 2021, klokken 12:34
Sitat fra: oroar på fredag 03. september 2021, klokken 12:29

Med utgangspunkt i første innlegg i denne tråden hvor det ikke ble opplyst og det heller virket som det var holdt skjult så var juksepraten på sin plass.

Nei, det viser vel heller at man ikke skal ta alt som postes som god fisk før man starter hylekoret.

Du burde ventet med denne kommentaren til du er helt sikker på at jeg mente det jeg skrev. Kanskje kommer jeg med andre opplysninger en dag og da er kommentaren din feil.
Merkelig forventning om at man skal forvente at innleggsskriver kan komme med endrede opplysninger i ettertid, før man skriver svar på det som faktisk er skrevet. Det er jo det som er skrevet man kommenterer. og det er det eneste man må forvente.


Akkurat det som var mitt poeng ja. Takk.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

Tellus

Så lenge 18 tommer er et mulig valg på Model-Y så er det vel OK at TB bytter til slike.

Skiftende forhold gjør sammenligninger nærmest umulig. TB og andre burde i mye større grad forsøke å teste nye biler mot en benchmark bil. Dette krever selvfølgelig to sjåfører. Da kunne man operere med prosent over eller under benchmark. Forbrukstestene hadde da blitt interessante. Nå er forbrukstestene mest fjas. Å kjøre timesvis i 90 km/t for å hente ut et tall som avhengig av forhold kunne vært ti prosent høyere eller lavere blir i beste fall en eksersis for de helt spesielt interesserte eller i verste fall grunnlag for feilaktige konklusjoner hos de normalt  interesserte  ;)

Contango

Disse diskusjonene om kvaliteten på, og relevansen til, TB's tester kommer hver gang han tester biler av spesiell interesse. Mye bedre å lage en egen tråd i en obskur del av forumet og ha dialogene der om hvor mye bedre han burde gjøre jobben. Nå foreligger det to tester med to forskjellige hjulstørrelser der resultatet (på tross av Stues forsøk på å si at det var forventet) er nokså overraskende. Bilen går i TB's test lenger enn i hvert fall jeg trodde, og jeg har mer informasjon nå enn jeg hadde før TB testet. Det er nok for meg.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA