Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bakkeklaring 12,5 cm

Startet av Dieselgubben, torsdag 19. august 2021, klokken 08:45

« forrige - neste »

Trond.m

Det er de offisielle (preliminære) tekniske spesifikasjoner som er publisert på BMW Press i juni.
Men det merkelige er at i beskrivelsen i samme pressemelding faktisk skriver at det er standard.

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0333329EN/the-first-ever-bmw-i4?language=en

« Newly designed chassis technology attuned precisely to the vehicle concept uses a double-joint spring strut front axle and five-link rear axle. Lift-related dampers and rear-axle air suspension come as standard. Near-actuator wheel slip limitation (also teamed for the first time with electric all-wheel drive) delivers outstanding traction and directional stability in extremely dynamic driving manoeuvres. BMW i4 M50 also features model-specific adaptive M suspension, variable sport steering, M Sport braking system and optional M light-alloy wheels (up to 20-inch)»

alda

Sitat fra: Trond.m på lørdag 04. september 2021, klokken 12:40
Det er de offisielle (preliminære) tekniske spesifikasjoner som er publisert på BMW Press i juni.
Men det merkelige er at i beskrivelsen i samme pressemelding faktisk skriver at det er standard.

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0333329EN/the-first-ever-bmw-i4?language=en

« Newly designed chassis technology attuned precisely to the vehicle concept uses a double-joint spring strut front axle and five-link rear axle. Lift-related dampers and rear-axle air suspension come as standard. Near-actuator wheel slip limitation (also teamed for the first time with electric all-wheel drive) delivers outstanding traction and directional stability in extremely dynamic driving manoeuvres. BMW i4 M50 also features model-specific adaptive M suspension, variable sport steering, M Sport braking system and optional M light-alloy wheels (up to 20-inch)»
OK, intressant.
Betyder det att M Suspension kombineras med luftfjädring på M50? Eller är luft standard på eDrive 40, och elektroniskt styrd M suspension standard på M50...?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Trond.m

Hvilken teknologi de benytter er egentlig ikke så viktig, men jeg skulle gjerne ha bekreftet om bakkeklaringen holdes tilnærmet konstant uavhengig av last. 12,5 cm er jo ikke så veldig mye i utgangspunktet.

Grenadier

Hadde begynt å gire meg inn på en i4, men var ikke klar over bakkeklaring på kun 12,5 cm. Tror det dessverre blir en dealbreaker for min del. Synes til og med Tesla model 3 er i laveste laget på hytteveiene vi bruker (sommer og vinter), og den har tross alt 14 cm luft under vingene.

Er i farta usikker på akselavstand på i4, men hvis den i tillegg er lenger enn f.eks. model 3, så blir jo problemet enda større (over humper og dumper).

Hm... da blir det nok å se mot Model Y igjen, da. Bakkeklaring på 16,7 cm (og så er det selvsagt en SUV-inspirert bil, så ikke så rart akkurat det).


alda

Sitat fra: Trond.m på lørdag 04. september 2021, klokken 13:27
Hvilken teknologi de benytter er egentlig ikke så viktig, men jeg skulle gjerne ha bekreftet om bakkeklaringen holdes tilnærmet konstant uavhengig av last. 12,5 cm er jo ikke så veldig mye i utgangspunktet.
Uansett, det är elektroniskt styrd luftfjädring visar det sig.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

knutmy

Personlig er jeg mer bekymret for en svingradius på 12,5 meter, ser at iX kunne få bakhjulsstyring, er det mulig på I4? Min c-klasse har 11,1 meter SR og den har 4wd, rart at I4 skulle være så dårligere på dette?

Grenadier

Sitat fra: alda på fredag 17. september 2021, klokken 18:26
Sitat fra: Trond.m på lørdag 04. september 2021, klokken 13:27
Hvilken teknologi de benytter er egentlig ikke så viktig, men jeg skulle gjerne ha bekreftet om bakkeklaringen holdes tilnærmet konstant uavhengig av last. 12,5 cm er jo ikke så veldig mye i utgangspunktet.
Uansett, det är elektroniskt styrd luftfjädring visar det sig.

Er det kjent om man da kan heve bilen f.eks. når man skal inn på  hyttevei? I så fall er det jo ikke like stort problem med lav bakkeklaring.

Trond.m

#22
Det kan man ikke. Det har ikke vært meningen å lage en hyttebil. Taycan Cross Turismo er nok et bedre (og dyrere) valg og den har automatisk heving basert på lagret GPS posisjon. Men 600.000 dyrere med samme utstyrsnivå.

Hallgrim86

Jeg prøvekjørte EQC, den har rett under 9cm og er en SUV 😅 12.5 er helt ok

HelectriC

Sitat fra: alda på fredag 17. september 2021, klokken 18:26
Sitat fra: Trond.m på lørdag 04. september 2021, klokken 13:27
Hvilken teknologi de benytter er egentlig ikke så viktig, men jeg skulle gjerne ha bekreftet om bakkeklaringen holdes tilnærmet konstant uavhengig av last. 12,5 cm er jo ikke så veldig mye i utgangspunktet.
Uansett, det är elektroniskt styrd luftfjädring visar det sig.

Kun på bakakslingen, tror ikke du skal satse på å kjøre rundt med mexican hydraulics look ;)
ioniq 5

Trond.m

Sitat fra: Hallgrim86 på søndag 26. september 2021, klokken 08:22
Jeg prøvekjørte EQC, den har rett under 9cm og er en SUV 😅 12.5 er helt ok
Det stemmer ikke. I tekniske data er den oppgitt til 9,7 cm, men måler du den så er den 13-14 cm. Det er også en verdi BOS oppgir som operativ høyde. Om i4 er lavere enn EQC vet vi ikke før vi får målt det.

Hallgrim86

Den ble målt, små forskjeller kan forekomme med tanke på rulledia på hjulene. EQC er ubrukelig lav, spesielt med tanke på SUV status (jeg fikk den ikke over fortauskanten). Den jeg hadde var rett under 9cm, men det kan ha vært målingen min. Myk fjæring og 9.7 cm er fortsatt håpløst.

Om BMW har 12.5 er det helt ok og normalt.

Øyvind.h

Eqc er på 13-14cm ja. Hadde en slik et år og den fungerte utmerket både i byen og på fjellet :)
Men måtte kutte flaps foran forhjul for de var for lange.
Om I4 er 12,5cm vil den fungere omtrent like bra som EQC. Helt som en vanlig personbil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 08:30
Eqc er på 13-14cm ja. Hadde en slik et år og den fungerte utmerket både i byen og på fjellet :)
Men måtte kutte flaps foran forhjul for de var for lange.
Om I4 er 12,5cm vil den fungere omtrent like bra som EQC. Helt som en vanlig personbil.

EQC var vel 9.7 cm med full last - og 13-14 cm ulastet.
Flapsene foran var helt håpløs lange slik at den var ubrukelig på enkelte grusveier - opplevde selv at den slo ned og skrapte grus på hva jeg vil kalle normale grusveier med en del søleputter og groper. 12.5 cm er vel temmelig nær vanlig høyde på personbiler og vil nok fungere i de mest vanlige situasjonene. Men fortauskanter og grusveier med større vanndammer ville jeg personlig holdt meg unna. Overhenget foran betyr også mye for hvordan en bil oppfører seg. Er det langt så kan du også oppleve å smelle inn i fartshumper. En skal huske på at mange fartshumper ikke er oppført korrekt iht veistandard - spesielt i boligfelt og langs private veier er det mye rart. I private parkeringshus har man også ofte montert noen bråkjekke greier.  Etter flere år bak rattet har jeg funnet ut at bakkelaring over ca 14 cm fungerer bekymringsløst. Mellom 12 og 14 fungerer greit. Alt under 12 er helt meningsløst i Norge og slike biler prøver jeg å unngå. Sånn sett er i4 veldig nær min yttergrense for å si det slik, men jeg har eid biler med 10 cm bakkeklaring også - ingen morsom opplevelse, men jeg overlevde det også.

alda

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 08:50
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 08:30
Eqc er på 13-14cm ja. Hadde en slik et år og den fungerte utmerket både i byen og på fjellet :)
Men måtte kutte flaps foran forhjul for de var for lange.
Om I4 er 12,5cm vil den fungere omtrent like bra som EQC. Helt som en vanlig personbil.

EQC var vel 9.7 cm med full last - og 13-14 cm ulastet.
Flapsene foran var helt håpløs lange slik at den var ubrukelig på enkelte grusveier - opplevde selv at den slo ned og skrapte grus på hva jeg vil kalle normale grusveier med en del søleputter og groper. 12.5 cm er vel temmelig nær vanlig høyde på personbiler og vil nok fungere i de mest vanlige situasjonene. Men fortauskanter og grusveier med større vanndammer ville jeg personlig holdt meg unna. Overhenget foran betyr også mye for hvordan en bil oppfører seg. Er det langt så kan du også oppleve å smelle inn i fartshumper. En skal huske på at mange fartshumper ikke er oppført korrekt iht veistandard - spesielt i boligfelt og langs private veier er det mye rart. I private parkeringshus har man også ofte montert noen bråkjekke greier.  Etter flere år bak rattet har jeg funnet ut at bakkelaring over ca 14 cm fungerer bekymringsløst. Mellom 12 og 14 fungerer greit. Alt under 12 er helt meningsløst i Norge og slike biler prøver jeg å unngå. Sånn sett er i4 veldig nær min yttergrense for å si det slik, men jeg har eid biler med 10 cm bakkeklaring også - ingen morsom opplevelse, men jeg overlevde det også.
Bra oppsummering där, baserat på egen erfarenhet oxå - god info!
Lång bil med långt axelavstånd är oxå värre, tror inte det ska vara så illa på I4. Har kört en Tesla Model S med stålfjärdrar utan att slå ned i fartsdumpar varken på allmän väg eller i inkörsel till garager.
Däremot måste jag köra bilen "skrått" när jag ska ta av från en asfaltväg ned till privat hytteväg pga. kant, slog i där första gången....
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA