Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW i4 => Emne startet av: Dieselgubben på Torsdag 19. August 2021, klokken 08:45

Tittel: Bakkeklaring 12,5 cm
Skrevet av: DieselgubbenTorsdag 19. August 2021, klokken 08:45
Hva tenker folket om at bilen bare har 12,5 cm bakkeklaring?
Tittel: Sv: Bakkeklaring 12,5 cm
Skrevet av: JorgenMTorsdag 19. August 2021, klokken 12:00
Fossil 4-serie har forøvrig 13cm ('unloaded'), så kun 5mm mindre på i4. Usikker på om det gjelder hele bredden eller bare punkter.
Tittel: Sv: Bakkeklaring 12,5 cm
Skrevet av: 1317142119Torsdag 19. August 2021, klokken 12:06
At det er ganske vanlig. Bakkeklaringen på en sedan, stasjonsvogn og kombikupé pleier å være et sted mellom 9-15 cm - avhengig av modell og om det er en litt sporty eller mer hyttebil.
Tittel: Sv: Bakkeklaring 12,5 cm
Skrevet av: DieselgubbenTorsdag 19. August 2021, klokken 13:49
Jeg frykter vinter og fartshumper. Den blir vel å ta nedi en del?
Tittel: Sv: Bakkeklaring 12,5 cm
Skrevet av: mroekTorsdag 19. August 2021, klokken 13:55
Jeg frykter vinter og fartshumper. Den blir vel å ta nedi en del?

Ja, det er i grunnen litt lite bakkeklaring med 12,5 cm. Vanlige fartshumper tror jeg ikke blir noe problem, men disse "fartsputene" er det verre med. Det er litt ugreit å subbe batteripakken nedi, så da må man nok belage seg på å kjøre mellom putene (altså ett hjul på hver "pute" for å være på den sikre siden).

Tittel: Sv: Bakkeklaring 12,5 cm
Skrevet av: pbergTorsdag 19. August 2021, klokken 13:57
Etter vegvesenets spesifikasjoner, så skal ikke fartsputer være høyere enn 10cm. Er de det, så kan du klage.
Tittel: Sv: Bakkeklaring 12,5 cm
Skrevet av: mroekTorsdag 19. August 2021, klokken 14:04
Etter vegvesenets spesifikasjoner, så skal ikke fartsputer være høyere enn 10cm. Er de det, så kan du klage.

Hehe, vi vet jo begge at det finnes mengder av fartsputer som er godt utenfor spesifikasjon. Jeg har noen like ved her jeg bor, for eksempel. Du kan jo klage på det, og er du heldig så gidder de kanskje å fikse det (men sannsynligvis ikke). Har du slått nedi og fått skade på bilen, så kommer du neppe noen vei med å få erstatning heller.

Tittel: Sv: Bakkeklaring 12,5 cm
Skrevet av: pbergTorsdag 19. August 2021, klokken 14:36
Sitat
Anbefalte humptyper er sirkelhump, modifi sert sirkelhump, trapeshump og fartspute. De
tre første av disse typene er alle 10 cm høye,
den fartsdempende virkningen varieres ved å
endre sirkelradius, eventuelt lengde på rampe
opp til og ned fra toppfl aten. Fartsputer
anbefales 83 mm høye.

Fartsputer anbefales faktisk kun til 83mm høye..

Her var det en i Stavanger som fikk de endret:

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/49MVq/luksus-bil-skrapte-asfalten-fikk-senket-fartshumpene

Og her er jo en gammel slager:
http://www.trim-4-eldre.com/forum.asp?ThreadID=16027

 :D
Tittel: Sv: Bakkeklaring 12,5 cm
Skrevet av: vegard89Torsdag 19. August 2021, klokken 18:52
Jeg syntes bilen virket lav og elegant i forhold til feks en polestar og sjekket opp bakkeklaringen. 
Prøvde å finne it bakkeklaringen på bilen jeg har i dag, får opp mellom 120 og 170mm. Får vel ta å måle selv. Den har jeg ingen problemer med på selv dårlige veier, bortsett fra når jeg kjørte i dype snøspor med is i midten, da måtte jeg bytte dekslene under. 
Hadde det vært under det ville jeg vært bekymret. Vil ikke bli en av de nissene som kjører 60 i 40 sonen og så snirkler seg over fartsputene i 5 km/t 😂
Tittel: Sv: Bakkeklaring 12,5 cm
Skrevet av: CounterpointerFredag 20. August 2021, klokken 03:40
Har aldri vært nedi noe med min bil og den er 13 cm (men har heller ikke myk fjæring).
Tittel: Sv: Bakkeklaring 12,5 cm
Skrevet av: turfsurfFredag 20. August 2021, klokken 06:44
12,5 cm er ikke fryktelig lavt, så lenge den ikke har ekstremt lang akselavstand. Hadde en Audi A4 med s-Line understell, den hadde 11cm bakkeklaring. Tok ikke spesielle hensyn med den, men klart, var ikke den beste bilen i dyp snø :)
Tittel: Sv: Bakkeklaring 12,5 cm
Skrevet av: Trond.mLørdag 04. ſeptember 2021, klokken 08:38
Kan ikke se noe sted på bmw.no at det er luftfjæring bak på i4 M50.
I tekniske data står det at det er en opsjon. Kanskje det er noe som kommer senere ?

Tittel: Sv: Bakkeklaring 12,5 cm
Skrevet av: aldaLørdag 04. ſeptember 2021, klokken 11:20
Kan ikke se noe sted på bmw.no at det er luftfjæring bak på i4 M50.
I tekniske data står det at det er en opsjon. Kanskje det er noe som kommer senere ?
Det är nog standard i Norge i alla fall, har det i kontraktet på min bil.   [ You are not allowed to view attachments ]  
Tittel: Sv: Bakkeklaring 12,5 cm
Skrevet av: Trond.mLørdag 04. ſeptember 2021, klokken 11:55
Kan ikke se at det står det. Adaptive suspension betyr ikke at det er luftfjæring 😉
Tittel: Sv: Bakkeklaring 12,5 cm
Skrevet av: aldaLørdag 04. ſeptember 2021, klokken 12:30
Kan ikke se at det står det. Adaptive suspension betyr ikke at det er luftfjæring 😉
Det stämmer ser jag, det är inte luft, men elektroniskt styrd fjädring, M Suspension för att vara exakt. Den där bilden du visar vet jag inte var den kommer ifrån, verkar ju inte stämma med verkligheten. M50 levereras med M suspension: https://www.bmw-m.com/en/topics/magazine-article-pool/das-adaptive-m-fahrwerk.html
Tittel: Sv: Bakkeklaring 12,5 cm
Skrevet av: Trond.mLørdag 04. ſeptember 2021, klokken 12:40
Det er de offisielle (preliminære) tekniske spesifikasjoner som er publisert på BMW Press i juni.
Men det merkelige er at i beskrivelsen i samme pressemelding faktisk skriver at det er standard.

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0333329EN/the-first-ever-bmw-i4?language=en

« Newly designed chassis technology attuned precisely to the vehicle concept uses a double-joint spring strut front axle and five-link rear axle. Lift-related dampers and rear-axle air suspension come as standard. Near-actuator wheel slip limitation (also teamed for the first time with electric all-wheel drive) delivers outstanding traction and directional stability in extremely dynamic driving manoeuvres. BMW i4 M50 also features model-specific adaptive M suspension, variable sport steering, M Sport braking system and optional M light-alloy wheels (up to 20-inch)»
Tittel: Sv: Bakkeklaring 12,5 cm
Skrevet av: aldaLørdag 04. ſeptember 2021, klokken 12:50
Det er de offisielle (preliminære) tekniske spesifikasjoner som er publisert på BMW Press i juni.
Men det merkelige er at i beskrivelsen i samme pressemelding faktisk skriver at det er standard.

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0333329EN/the-first-ever-bmw-i4?language=en

« Newly designed chassis technology attuned precisely to the vehicle concept uses a double-joint spring strut front axle and five-link rear axle. Lift-related dampers and rear-axle air suspension come as standard. Near-actuator wheel slip limitation (also teamed for the first time with electric all-wheel drive) delivers outstanding traction and directional stability in extremely dynamic driving manoeuvres. BMW i4 M50 also features model-specific adaptive M suspension, variable sport steering, M Sport braking system and optional M light-alloy wheels (up to 20-inch)»
OK, intressant.
Betyder det att M Suspension kombineras med luftfjädring på M50? Eller är luft standard på eDrive 40, och elektroniskt styrd M suspension standard på M50...?
Tittel: Sv: Bakkeklaring 12,5 cm
Skrevet av: Trond.mLørdag 04. ſeptember 2021, klokken 13:27
Hvilken teknologi de benytter er egentlig ikke så viktig, men jeg skulle gjerne ha bekreftet om bakkeklaringen holdes tilnærmet konstant uavhengig av last. 12,5 cm er jo ikke så veldig mye i utgangspunktet.
Tittel: Sv: Bakkeklaring 12,5 cm
Skrevet av: GrenadierFredag 17. ſeptember 2021, klokken 13:06
Hadde begynt å gire meg inn på en i4, men var ikke klar over bakkeklaring på kun 12,5 cm. Tror det dessverre blir en dealbreaker for min del. Synes til og med Tesla model 3 er i laveste laget på hytteveiene vi bruker (sommer og vinter), og den har tross alt 14 cm luft under vingene.

Er i farta usikker på akselavstand på i4, men hvis den i tillegg er lenger enn f.eks. model 3, så blir jo problemet enda større (over humper og dumper).

Hm... da blir det nok å se mot Model Y igjen, da. Bakkeklaring på 16,7 cm (og så er det selvsagt en SUV-inspirert bil, så ikke så rart akkurat det).

Tittel: Sv: Bakkeklaring 12,5 cm
Skrevet av: aldaFredag 17. ſeptember 2021, klokken 18:26
Hvilken teknologi de benytter er egentlig ikke så viktig, men jeg skulle gjerne ha bekreftet om bakkeklaringen holdes tilnærmet konstant uavhengig av last. 12,5 cm er jo ikke så veldig mye i utgangspunktet.
Uansett, det är elektroniskt styrd luftfjädring visar det sig.
Tittel: Sv: Bakkeklaring 12,5 cm
Skrevet av: knutmyLørdag 18. ſeptember 2021, klokken 09:49
Personlig er jeg mer bekymret for en svingradius på 12,5 meter, ser at iX kunne få bakhjulsstyring, er det mulig på I4? Min c-klasse har 11,1 meter SR og den har 4wd, rart at I4 skulle være så dårligere på dette?
Tittel: Sv: Bakkeklaring 12,5 cm
Skrevet av: GrenadierTirsdag 21. ſeptember 2021, klokken 22:05
Hvilken teknologi de benytter er egentlig ikke så viktig, men jeg skulle gjerne ha bekreftet om bakkeklaringen holdes tilnærmet konstant uavhengig av last. 12,5 cm er jo ikke så veldig mye i utgangspunktet.
Uansett, det är elektroniskt styrd luftfjädring visar det sig.

Er det kjent om man da kan heve bilen f.eks. når man skal inn på  hyttevei? I så fall er det jo ikke like stort problem med lav bakkeklaring.
Tittel: Sv: Bakkeklaring 12,5 cm
Skrevet av: Trond.mTirsdag 21. ſeptember 2021, klokken 22:45
Det kan man ikke. Det har ikke vært meningen å lage en hyttebil. Taycan Cross Turismo er nok et bedre (og dyrere) valg og den har automatisk heving basert på lagret GPS posisjon. Men 600.000 dyrere med samme utstyrsnivå.
Tittel: Sv: Bakkeklaring 12,5 cm
Skrevet av: Hallgrim86ſøndag 26. ſeptember 2021, klokken 08:22
Jeg prøvekjørte EQC, den har rett under 9cm og er en SUV 😅 12.5 er helt ok
Tittel: Sv: Bakkeklaring 12,5 cm
Skrevet av: HelectriCTorsdag 30. ſeptember 2021, klokken 12:12
Hvilken teknologi de benytter er egentlig ikke så viktig, men jeg skulle gjerne ha bekreftet om bakkeklaringen holdes tilnærmet konstant uavhengig av last. 12,5 cm er jo ikke så veldig mye i utgangspunktet.
Uansett, det är elektroniskt styrd luftfjädring visar det sig.

Kun på bakakslingen, tror ikke du skal satse på å kjøre rundt med mexican hydraulics look ;)
Tittel: Sv: Bakkeklaring 12,5 cm
Skrevet av: Trond.mTorsdag 30. ſeptember 2021, klokken 23:37
Jeg prøvekjørte EQC, den har rett under 9cm og er en SUV 😅 12.5 er helt ok
Det stemmer ikke. I tekniske data er den oppgitt til 9,7 cm, men måler du den så er den 13-14 cm. Det er også en verdi BOS oppgir som operativ høyde. Om i4 er lavere enn EQC vet vi ikke før vi får målt det.
Tittel: Sv: Bakkeklaring 12,5 cm
Skrevet av: Hallgrim86Tirsdag 05. Oktober 2021, klokken 08:21
Den ble målt, små forskjeller kan forekomme med tanke på rulledia på hjulene. EQC er ubrukelig lav, spesielt med tanke på SUV status (jeg fikk den ikke over fortauskanten). Den jeg hadde var rett under 9cm, men det kan ha vært målingen min. Myk fjæring og 9.7 cm er fortsatt håpløst.

Om BMW har 12.5 er det helt ok og normalt.
Tittel: Sv: Bakkeklaring 12,5 cm
Skrevet av: Øyvind.hTirsdag 05. Oktober 2021, klokken 08:30
Eqc er på 13-14cm ja. Hadde en slik et år og den fungerte utmerket både i byen og på fjellet :)
Men måtte kutte flaps foran forhjul for de var for lange.
Om I4 er 12,5cm vil den fungere omtrent like bra som EQC. Helt som en vanlig personbil.
Tittel: Sv: Bakkeklaring 12,5 cm
Skrevet av: hELgenenTirsdag 05. Oktober 2021, klokken 08:50
Eqc er på 13-14cm ja. Hadde en slik et år og den fungerte utmerket både i byen og på fjellet :)
Men måtte kutte flaps foran forhjul for de var for lange.
Om I4 er 12,5cm vil den fungere omtrent like bra som EQC. Helt som en vanlig personbil.

EQC var vel 9.7 cm med full last - og 13-14 cm ulastet.
Flapsene foran var helt håpløs lange slik at den var ubrukelig på enkelte grusveier - opplevde selv at den slo ned og skrapte grus på hva jeg vil kalle normale grusveier med en del søleputter og groper. 12.5 cm er vel temmelig nær vanlig høyde på personbiler og vil nok fungere i de mest vanlige situasjonene. Men fortauskanter og grusveier med større vanndammer ville jeg personlig holdt meg unna. Overhenget foran betyr også mye for hvordan en bil oppfører seg. Er det langt så kan du også oppleve å smelle inn i fartshumper. En skal huske på at mange fartshumper ikke er oppført korrekt iht veistandard - spesielt i boligfelt og langs private veier er det mye rart. I private parkeringshus har man også ofte montert noen bråkjekke greier.  Etter flere år bak rattet har jeg funnet ut at bakkelaring over ca 14 cm fungerer bekymringsløst. Mellom 12 og 14 fungerer greit. Alt under 12 er helt meningsløst i Norge og slike biler prøver jeg å unngå. Sånn sett er i4 veldig nær min yttergrense for å si det slik, men jeg har eid biler med 10 cm bakkeklaring også - ingen morsom opplevelse, men jeg overlevde det også.
Tittel: Sv: Bakkeklaring 12,5 cm
Skrevet av: aldaTirsdag 05. Oktober 2021, klokken 09:49
Eqc er på 13-14cm ja. Hadde en slik et år og den fungerte utmerket både i byen og på fjellet :)
Men måtte kutte flaps foran forhjul for de var for lange.
Om I4 er 12,5cm vil den fungere omtrent like bra som EQC. Helt som en vanlig personbil.

EQC var vel 9.7 cm med full last - og 13-14 cm ulastet.
Flapsene foran var helt håpløs lange slik at den var ubrukelig på enkelte grusveier - opplevde selv at den slo ned og skrapte grus på hva jeg vil kalle normale grusveier med en del søleputter og groper. 12.5 cm er vel temmelig nær vanlig høyde på personbiler og vil nok fungere i de mest vanlige situasjonene. Men fortauskanter og grusveier med større vanndammer ville jeg personlig holdt meg unna. Overhenget foran betyr også mye for hvordan en bil oppfører seg. Er det langt så kan du også oppleve å smelle inn i fartshumper. En skal huske på at mange fartshumper ikke er oppført korrekt iht veistandard - spesielt i boligfelt og langs private veier er det mye rart. I private parkeringshus har man også ofte montert noen bråkjekke greier.  Etter flere år bak rattet har jeg funnet ut at bakkelaring over ca 14 cm fungerer bekymringsløst. Mellom 12 og 14 fungerer greit. Alt under 12 er helt meningsløst i Norge og slike biler prøver jeg å unngå. Sånn sett er i4 veldig nær min yttergrense for å si det slik, men jeg har eid biler med 10 cm bakkeklaring også - ingen morsom opplevelse, men jeg overlevde det også.
Bra oppsummering där, baserat på egen erfarenhet oxå - god info!
Lång bil med långt axelavstånd är oxå värre, tror inte det ska vara så illa på I4. Har kört en Tesla Model S med stålfjärdrar utan att slå ned i fartsdumpar varken på allmän väg eller i inkörsel till garager.
Däremot måste jag köra bilen "skrått" när jag ska ta av från en asfaltväg ned till privat hytteväg pga. kant, slog i där första gången....