Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?

Startet av Radial, fredag 13. august 2021, klokken 20:11

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. september 2021, klokken 15:29
Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 15:22
Samme her. Har heller aldri opplevd det. Tror at mange av de som sier at de opplever kraftig oppbremsing, ikke er i nærheten av det som er Nødbrems. Jeg sier ikke at det ikke forekommer, men slike bremsinger vil ofte oppleves som virkelig skremmende. Ikke bare ubehagelig, eller irriterende.
Hvis du ikke har opplevd det så har du vel lite grunnlag til å uttale deg om hvor kraftig oppbremsing det er?
Har ikke opplevd at bilen har gjort det, men hadde en kompis som hadde for vane å vekke/skremme passasjerene sine med en nødbrems. Ikke godt mottatt for å si det sånn, ble nesten drapstruler ut av det.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

#46
Er ganske flaut dette egentlig, MG'n min til under en halv Tesla har en utmerket ACC med filholder, uten noe tullerier. Må følge med der også selvfølgelig, den gir opp fort om noe ikke stemmer.

Legger også merke til at det er ganske tungt å overstyre selvstyringen (AP), derfor brukes den ikke så mye.
Hver eneste avkjøring/påkjøring drar bilen veldig mye til siden, og når du holder igjen så gir AP seg brått og du kastes ut i veien igjen fordi du står å holder ganske hardt i rattet.

Klønete greier Tesla, virkelig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Mobileum

Løs ut AP manuelt først, så går det greit.

Vedr. bremsing: Mener at de tidligere drev med whitelisting ved slike oppbremsinger, og jeg ble også bedt om å sende inn tid og sted når slikt skjedde. Det er det visstnok slutt med nå.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Radial

Ja, lærte meg å løse ut AP før hver på/avkjøring, eller kjøre høyhastighetsfeltet mest mulig 😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Mobileum

Jeg lar den ofte vandre litt ved påkjøringsfeltet. Ser nok litt rart ut for de som er bak meg, men det bryr meg lite.  :D . Noen klarer den også bra uten vandring.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Handyman

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 07. september 2021, klokken 16:40
Jeg lar den ofte vandre litt ved påkjøringsfeltet. Ser nok litt rart ut for de som er bak meg, men det bryr meg lite.  :D . Noen klarer den også bra uten vandring.
Jeg gjør akkurat det samme, siden det nå er lite vandring i forhold til tidligere.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 15:22
Tror at mange av de som sier at de opplever kraftig oppbremsing, ikke er i nærheten av det som er Nødbrems.
Lurer veldig på hvorfor du tror dette? Og også hva motivasjonen er for å skrive det?

Radial

Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 16:41
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 07. september 2021, klokken 16:40
Jeg lar den ofte vandre litt ved påkjøringsfeltet. Ser nok litt rart ut for de som er bak meg, men det bryr meg lite.  :D . Noen klarer den også bra uten vandring.
Jeg gjør akkurat det samme, siden det nå er lite vandring i forhold til tidligere.

Hmm, så Software blir bedre på dette punktet altså?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Mobileum

#53
Betydelig bedre! (Men bare frekvensen),
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. september 2021, klokken 21:58
Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 15:22
Tror at mange av de som sier at de opplever kraftig oppbremsing, ikke er i nærheten av det som er Nødbrems.
Lurer veldig på hvorfor du tror dette? Og også hva motivasjonen er for å skrive det?
Ingen motivasjon, annet enn å nyansere bildet. Jeg tror at en del faktisk ikke vet hvor kraftig en nødbrems er. Jeg diskuterte dette heftig med en kompis, og han påsto at han stadig opplevde tilnærmet nødbrems på AP. Men da vi tok en tur for å demonstrere dette, trakk han raskt tilbake påstanden. Jeg prøver ikke å bagatellisere problemet, men tror at flere, uten nødvendigvis å ville, overdriver hvor kraftig bremsingene er.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Radial på tirsdag 07. september 2021, klokken 22:12
Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 16:41
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 07. september 2021, klokken 16:40
Jeg lar den ofte vandre litt ved påkjøringsfeltet. Ser nok litt rart ut for de som er bak meg, men det bryr meg lite.  :D . Noen klarer den også bra uten vandring.
Jeg gjør akkurat det samme, siden det nå er lite vandring i forhold til tidligere.
Hmm, så Software blir bedre på dette punktet altså?
Ja, det er jo Tesla vi snakker om. SW endrer seg hele tiden, og dermed bilen også. Noen versjoner gjør bilen dårligere, andre gjør den bedre. Slik er det å eie en Tesla (til manges frustrasjon). Men over tid forbedres bilen på mange områder. Men det kan ikke gå fort nok!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:02
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. september 2021, klokken 21:58
Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 15:22
Tror at mange av de som sier at de opplever kraftig oppbremsing, ikke er i nærheten av det som er Nødbrems.
Lurer veldig på hvorfor du tror dette? Og også hva motivasjonen er for å skrive det?
Ingen motivasjon, annet enn å nyansere bildet. Jeg tror at en del faktisk ikke vet hvor kraftig en nødbrems er. Jeg diskuterte dette heftig med en kompis, og han påsto at han stadig opplevde tilnærmet nødbrems på AP. Men da vi tok en tur for å demonstrere dette, trakk han raskt tilbake påstanden. Jeg prøver ikke å bagatellisere problemet, men tror at flere, uten nødvendigvis å ville, overdriver hvor kraftig bremsingene er.
Jeg har selv opplevd så kraftig brems at jeg måtte korrigere med rattet. Kona vil ikke lengre benytte hverken TACC eller AP på sin bil som hun forøvrig elsker, dette på grunn av kraftig brems som nesten førte til ulykke ved at bilen bak holdt på å kjøre inn i hennes bil. Den brukte hornet og lys flittig, så tipper nødbrems er helt riktig utrykk.

Du har rett i at noen nok synes lugging kan være så ubehagelig at de mener det er noe annet, men det er vel egentlig flisespikking. Det er et alvorlig problem uansett hva det klassifiseres som.

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:11
Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:02
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. september 2021, klokken 21:58
Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 15:22
Tror at mange av de som sier at de opplever kraftig oppbremsing, ikke er i nærheten av det som er Nødbrems.
Lurer veldig på hvorfor du tror dette? Og også hva motivasjonen er for å skrive det?
Ingen motivasjon, annet enn å nyansere bildet. Jeg tror at en del faktisk ikke vet hvor kraftig en nødbrems er. Jeg diskuterte dette heftig med en kompis, og han påsto at han stadig opplevde tilnærmet nødbrems på AP. Men da vi tok en tur for å demonstrere dette, trakk han raskt tilbake påstanden. Jeg prøver ikke å bagatellisere problemet, men tror at flere, uten nødvendigvis å ville, overdriver hvor kraftig bremsingene er.
Jeg har selv opplevd så kraftig brems at jeg måtte korrigere med rattet. Kona vil ikke lengre benytte hverken TACC eller AP på sin bil som hun forøvrig elsker, dette på grunn av kraftig brems som nesten førte til ulykke ved at bilen bak holdt på å kjøre inn i hennes bil. Den brukte hornet og lys flittig, så tipper nødbrems er helt riktig utrykk.

Du har rett i at noen nok synes lugging kan være så ubehagelig at de mener det er noe annet, men det er vel egentlig flisespikking. Det er et alvorlig problem uansett hva det klassifiseres som.
Jeg har aldri påstått at disse farlige bremsingen ikke skjer. Det kan som du beskriver være en skikkelig skummel og farlig opplevelse.
I en diskusjon om dette potensielt farlige fenomenet mener jeg ikke at det er flisespikkeri å nyansere hva slags type bremsinger vi snakker om. Den typen du beskriver har jeg ikke vært i nærheten av å oppleve etter rundt 50000km i Tesla, mest mulig på AP.
Noen definerer kun "nødbrems" som phantom braking, mens andre (meg selv inkludert) bruker det også om mildere fartsreduksjoner. Da er jo utgangspunktet for diskusjonen ikke særlig godt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:24
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:11
Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:02
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. september 2021, klokken 21:58
Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 15:22
Tror at mange av de som sier at de opplever kraftig oppbremsing, ikke er i nærheten av det som er Nødbrems.
Lurer veldig på hvorfor du tror dette? Og også hva motivasjonen er for å skrive det?
Ingen motivasjon, annet enn å nyansere bildet. Jeg tror at en del faktisk ikke vet hvor kraftig en nødbrems er. Jeg diskuterte dette heftig med en kompis, og han påsto at han stadig opplevde tilnærmet nødbrems på AP. Men da vi tok en tur for å demonstrere dette, trakk han raskt tilbake påstanden. Jeg prøver ikke å bagatellisere problemet, men tror at flere, uten nødvendigvis å ville, overdriver hvor kraftig bremsingene er.
Jeg har selv opplevd så kraftig brems at jeg måtte korrigere med rattet. Kona vil ikke lengre benytte hverken TACC eller AP på sin bil som hun forøvrig elsker, dette på grunn av kraftig brems som nesten førte til ulykke ved at bilen bak holdt på å kjøre inn i hennes bil. Den brukte hornet og lys flittig, så tipper nødbrems er helt riktig utrykk.

Du har rett i at noen nok synes lugging kan være så ubehagelig at de mener det er noe annet, men det er vel egentlig flisespikking. Det er et alvorlig problem uansett hva det klassifiseres som.
Jeg har aldri påstått at disse farlige bremsingen ikke skjer. Det kan som du beskriver være en skikkelig skummel og farlig opplevelse.
I en diskusjon om dette potensielt farlige fenomenet mener jeg ikke at det er flisespikkeri å nyansere hva slags type bremsinger vi snakker om. Den typen du beskriver har jeg ikke vært i nærheten av å oppleve etter rundt 50000km i Tesla, mest mulig på AP.
Noen definerer kun "nødbrems" som phantom braking, mens andre (meg selv inkludert) bruker det også om mildere fartsreduksjoner. Da er jo utgangspunktet for diskusjonen ikke særlig godt.
Det sies at AP er bedre på fantombrems enn TACC.
AP har sine egne særheter (f.eks følger på og avkjøringsfelt på motorvei, senest i dag) som gjør at jeg helst kjører selv og ikke bruker den. På langturer (30 mil og over) bruker jeg TACC  men har altså disse dårlige opplevelsene med fantombrems.

Mobileum

Kan ikke huske at jeg har fått like sterke og umotiverte oppbremsinger med TACC. Da vet man med litt erfaring hva som er årsaken og kan korrigere, mens på AP kommer det "som lyn fra klar himmel". 
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA